Twitter killed the blog
onsdag, augusti 22, 2007
Törnberg - inte bara min hjälte
Med anledning av att Pelle Törnberg slutar som VD för Metro, och därmed operativt lämnar Kinneviksfären efter 20 år, hade MTG ordnat ett kalas. Och det var absolut inte en kafferast, en blomsterkvast och några trevlig ord från en kollega.
Detta var en manifestation.
En manifestation i hur Pelle Törnberg har fostrat mediasverige. Och om du tittar på "alla var där" i Wikipedia så tror jag de framöver kommer hänvisar till detta tillfälle.
En sak är att Pelle Törnberg är den egentliga skaparen av MTG, en annan att han idag lämnar över ett Metro som finns i över 100 städer, men för mig syns hans exceptionella talang i att han är hela mediasveriges mentor. I blicken på stor som liten mediadirektör såg man under kvällen ett försök till att formulera en fråga: Pelle vad skall du göra nu, du skulle inte vilja sitta i min styrelse eller i alla fall dricka en kopp kaffe med mig någon gång så att jag kan få ta del av din briljans (nu när det inte kanske behöver ta 12-24 månader att hitta en plats i din almanacka)?
Att Pelle efter 20 år inom Kinnevik fick en klocka i present (guld?) var stor humor. Men om någon skulle få det så är det Per Anders.
tisdag, augusti 21, 2007
Inget nytt i Kanal5s onlinesatsning
Mer här.
fredag, augusti 17, 2007
Schibsteds rapport oroar och roar
Några grafer att fundera över:


Äger du ditt varumärke i Google?
Google säger: "We are confident that our trademark policy strikes a proper balance between trademark owners' interests and consumer choice...", men ändå har man anpassat sig till Europeisk rätt och skyddar vissa varumärken.
Som rimligt stor Googlekund har jag dock insett att Google inte riktigt vilket ben de skall stå på i denna fråga. Ena dagen är vi skyddade och nästa inte. Det hela blir lätt som doping, antingen släpper man allt fritt (USA idag, lika för alla) eller så har man mer eller mindre tydliga regler och sanktioner mot brott (Europa).
Rent ekonomiskt finns det ju dock krafter som kan finansiera både en och två processer. Som godkänd varumärkesägare betalar man aldrig mer än minimum per klick, medan man lätt kan komma att betala 20-50 gånger mer om skyddet inte finns där.
torsdag, augusti 16, 2007
Tokbra namn kan ta svenskt start up långt
Denna läggning gör att jag försöker äta en lunch eller två för mycket med personer som har spännande idéer.
I veckan fick jag till en sådan lunch, som tyvärr blivit uppskjuten på grund av mindre viktiga saker, med Joachim Lerulf och Mikael Svärdh, två gamla kollegor och branschrävar. Under en lunch fick jag en dragning av deras gemensamma venture.
Deras bolag... nej, låt mig vänta med att nämna vad bolaget heter. Jag, som du, har kanske funderat på varumärken för nya bolag eller projekt, slitit ditt hår hur svårt det kan vara att hitta URLer och bannat det faktum att det ända registrerbara namnet som dessutom funkar som URL i alla fall på huvudmarknaderna är typ Slzgltr (får inte en en träff i Google!). Nu har i alla fall herrarna Svärdh och Lerulf lyckats pricka galet bra med namnet på sitt nya bolag.
Vad gör bolaget: Jo bolaget samlar ihop den långa svansen av onlinetrafik inom social media och bloggsvärden och erbjuder en paketerad produkt mot annonsörer som gör att talanger kan fortsätta dansa. Eller något i den stilen.
För den som jag är hooked på Chris Andersons tankar i boken The Longtail, och som inte tror ett dyft på bloggdöden, känns det rimligt att bolaget åtminstone har vad som krävs för att börja flyga.
Och var heter då bolaget, jo Tailsweep - smaka på det: http://www.tailsweep.com/ . Det är så bra att jag skulle investera i bolaget bara på grund av namnet.
Tailsweep kommer absolut läggas till min lista över Nordiska online case som jag vill hålla ett öga på. Några andra är Spotify, Polar Rose, Jaycut och JAlbum.
Vilka bolag saknar jag?
Skicka gärna ett mail eller kommentera nedan.
onsdag, augusti 15, 2007
Läser någon en blogg?
Darn. Jag har en bit att gå.
söndag, augusti 12, 2007
Var är vi i konjunkturen?
Det andra är Martin Guris som trillar på i opimismens forspår och menar att detta är bara en del i det vanliga mönstret av upp och nedgångar vi brukar se, och spår en uppgång på 16% till årskiftet.
Själv har historien lärt mig att jag lika lite som någon annan har en susning. Om jag ändå skall kasta ur mig det som ligger längst fram i maggropen och som talar för ett Malmqvist scenario så:
* Jag får allt fler spontanjobbansökningar. Detta från personer på respekterade bolag som jag trodde rullade på bra. Det kan ju vara vi som är en så attans attraktiv arbetsgivare, men jag tror snarare att det är att det inte går lika bra därute som alla vill ge sken av.
* En massa pengar investeras i case och bolag utan fundering på ROI, snarare är målsättningen att dressa upp bruden inför en försäljning/sammanslagning.
* Bostadsbubbla i USA, ja det har ju (tex) Alxander Bard och andra analytiska personer tjatat om sedan urminnes tider. Nu händer det och när det väl börjat rasa så är botten långt borta.
Och mina Guri:
* När man äter middag på Sturehof känns konjunkturen vrålstark. Det var inte bara jag som åt svenska kräftor, däremot verkade inte så många mer än ja lida av prislappen. Av det jag ser verkar landet konsumera och må bra (möjligtvis då med lite saknad av kärlek).
* Ja det är ju klart att det tas hem vinster, inte minst när det skakar till utomlands. Börsåret har ju varit bra, nedgången kraftig men vi är ju bara tillbaka mer eller mindre till där vi började året.
* Bostadsbubbla i USA, jordbävning i Tokyo och vad är det mer som kan få hela systemet i gungning.? Det är bara pessimistmaffian som pratar.
tisdag, augusti 07, 2007
En dag i mitt RSS flöde
I alla fall, min gode vän, så här ser ett urval av mina RSS flöden ut idag den 7e augusti:
Report: NYT will soon kill TimesSelect online paywall
Xeni Jardin 10:00 PM - Show original item
Xeni Jardin: If this item in the New York Post is true, there will soon be much cause for celebration. The days of the New York Times' online paywall are said to be numbered, and few at that: Link.
Apple's new wireless keyboard hits the FCC
Paul Miller 10:16 PM - Show original item
Filed under: Peripherals, Wireless
Well somebody's on the ball today. Not even two hours after the announcement of Apple's new Bluetooth 2.0 wireless keyboard and the FCC's got it all approved to send 2.4GHz waves through your brain and the brains of your children. Unfortunately, they only got a pic of the keyboard's backside. That gold coloring? Our guess is the FCC's camera caught the colors wrong, but who knows, Apple could be bribing 'em with gold-plated peripherals to speed up that approval process.
Land Lantbruk hämtar redaktionschef från Expressen
Aug 8, 2007 - Show original item
En redigerare från Expressen blir redaktionschef på Land Lantbruk, uppger Politikerbloggen.
Google VP Marketing in Bizweek
8:22 PM - Show original item
Interview here. Have not had time to grok but thought you all might...
Gates inte längre rikast
6:11 PM - Show original item
Microsofts grundare Bill Gates är inte längre världens rikaste man enligt tidskriften Forbes. Listan över världens mångmiljardärer toppas nu av den mexikanske telekomföretagaren Carlos Slim Helu.
Yahoo Signs Deal With Reality Programming Company
6:20 PM - Show original item
Yes it is Rocket Science - at least that is the name of the reality programming company Yahoo just signed a production deal with, according to AdWeek.com
This contract and a couple of others Yahoo has signed recently reflects the importance the company is placing on developing their portal's content and presence.
Online Advertising to Surpass Newspaper Advertising by 2011
4:22 PM - Show original item
The Financial Times reports that the 2007 annual research report on the media sector by media analysts Veronis Suhler Stevenson (VSS) forecasts online advertising will surpass newspaper advertising by 2011. With a projected annual growth rate of than 21 per cent per year, online advertising is expected to reach $62bn in 2011, making it bigger than newspaper advertising, which is expected to total $60bn in 2011.
The move to online advertising is not just a U.S. phenomenon. The shift in advertising spending away from traditional media to online and digital media is global. Some forecasters expect online spending in the UK and Sweden to overtake newspaper advertising as early as this year.
Ny sökmotor
3:36 PM - Show original item
Spock letar efter dig!
Blocket startar födelsedagssajt
10:54 PM - Show original item
Annonssidan Blocket.se startar systersajten Family.se. Här kan besökarna lägga in annonser om födelsedagar, bröllopsdagar och skicka vykort. Blockets vd vill dock inte kommentera sajten men bekräftar att den är på gång.
9,6 miljarder tillbaka
10:20 AM - Show original item
1,9 miljoner skattebetalare får dela på 9,6 miljarder kronor i skatteåterbetalning i augusti. Men 866 000 svenskar betala in 5,8 miljarder kronor.
torsdag, augusti 02, 2007
En vit (=bloggfri) månad har kommit till sin ände
* Middag på Restaurang Salt i Halmstad, med fru, solnedgången och en galen dansk god vän som sällskap
* Årliga alfapetmatchen mot alfapetens svar på Flemming-McEnroe. Jag måste öva på betapet.com
* Bad, massage och övernattning på Karlaby kro på Österlen
* Besök på busfabriken. Busfabriken? Barn? Gå dit, finns lite överallt vad jag förstår.
* Live Earth på Wembley med runt 80,000 andra personer som gärna sjöng La Isla Boni-i-ta i kör
* Kusinträff på landstället i Åtvidaberg, det finns helt klart inget bättre än att se sina barn glada, och för barn inget bättre än att träffa sina kusiner.
* Dåligt väder.
Vad säger jag?!
Jo, en sommar som årets sommar är briljant för den som jobbar med relationer som jag. Regn och kyla är det bästa som kan ske för att driva på online dating som substitut för promenader i solnedgången.
Nu har min hjärna uppenbarligen återgått till jobb mode. Farväl semester.
torsdag, juli 05, 2007
Nära iPhone upplevelse
1 miljon sålda iPhones på en vecka läser jag via Beta Alfa och jag fattar varför. Jag har sällan eller aldrig hållt i en så sexig produkt. Jag får ståpäls. Min K800 känns som en NMT lur.
Och det är inte så att jag har lyckats köpa en egen iPhone, jag har bara fått en halvtimme med min chefs iPhone.
För att försvara min K800 lite var jag tvungen att leka lite teknikfreak och i alla försöka impa genom att från en kanalbåt i Amsterdam ladda upp en sekvens med Thomas direkt från K800n till youtube, och nu min blogg.
Men det ända jag kan fundera på är hur snyggt detta förmodligen är integrerat i en iPhone. Suck. Jag är kär i en telefon.
lördag, juni 30, 2007
Att tänja George Michaels gränser - allt för vetenskapen
Var på George Michael i Globen igår. Riktigt bra. Håller inte alls med ABs trista recencent recencent - varför är så ofta tyckare av denna typ så sugna på att klaga? Schibsted har ännu inte lyckats stream lina sina recensioner och jag håller snarare med SvDs recension.
I alla fall, i mitt mission att testa webben ur olika perspektiv för att kalibrera det Siwerska lackmustestet har jag nu kommit till att bootlegga en populär artist, lägga ut på Youtube och se vad som händer.
Youtube + Blogger, helt klart Too Funky
tisdag, juni 19, 2007
Yang tillbaka - Semel ut
Blogg från telefonkonferensen finns att hitta här.
Känns krystat att höra Semel säga:
"Jerry and Sue will be an unbeatable team and it is the right time to do it.", med vad skall de säga?
Frågan är ju också varför de trycker på att "Yahoo! can and will be a vibrant independent company.".
Men aktien verkar hålla sig uppe, en del verkar t.o.m tro att aktien kommer stiga ordentligt imorgon/idag.
måndag, juni 18, 2007
Reinventing yourself - Mix Match
Tillsammans med en gamla kollega började jag för en tid sedan prata om vad man skulle kunna göra i radio inom området kärlek och relationer. Vi trodde båda att det fanns något intressant i gränslandet mellan den massiva framväxten av dejting via Internet, det ökade behovet för kommersiell radio att producera någon form av unikt innehåll och radiomediets personliga, intima men samtidigt anonyma förhållningssätt till lyssnarna.
Det var därför med ett stort leende som vi för några veckor sedan lanserade ett samarbete med Mix Megapol under benämningen "Mix Match". Mix Match är ett unikt koncept där vi och Mix tillsammans verkar ha skapat något som både slår an en sträng hos lyssnarna, men också lyfter upp en ämne som för oss som presentatör är viktigt. Mix Match sänds mellan 18 och 22, 5 dagar i veckan och Charlotte Lauterbach, välkänd röst från den mindre kommersiella delen av radioindustrin, är rutinerad och engagerad programledare. Charlotte har imponerat kraftigt vad det gäller att komma igång, trots en mer eller mindre obefintlig startsträcka.
Under de första veckorna har det mesta hänt. En person har friat i direktsändning. Och fått nej. En annan person friade också hon, men fick ett fantastiskt entusiasmerande Ja. Innehåll och teman har utvecklats på ett sätt som gör att slussarna hos radion redan nu mer eller mindre brakar ihop så snart som Mix Match sänds.
För oss som verkar i en bransch/kategori där det är lika mycket hype och hysteri som det någon gång var under portalernas gyllene år 97-00, är det viktigt att kunna göra något som inte alla andra gör. Och något som inte alla förmodligen heller kan göra.
Detta är inte minst viktigt i en kategori som snabbt går mot konsolidering.
Vi på Match.com har tagit några steg, tex när vi tog över driften av Lovesearch i Norden, när vi tog över Yahoo Personals i Storbritannien och i Tyskland, när vi nu har inlett ett nära integrerat samarbete med Spray/Spraydate i Sverige eller när TV2 som tidigare drev Norges största dejtingtjänst valde att överlåta på oss att bedriva vår kärnverksamhet också för deras räkning.
Med Mix Match hoppas jag dessutom att vi irriterar en eller annan ytterligare konkurrent till att tänka: darn, varför gjorde inte vi det där?
söndag, juni 17, 2007
Fransk syn på kärlek och relationer
Ser just en youtube intervju från MSs turné i Kina och läser samtidigt uttalanden som:
“There are only two philosophies in this business,” Mr Simoncini, 43, said. “The American philosophy and the French one. The Americans try to sell you love. We sell une rencontre [an encounter] and I don’t care what happens afterwards.”
Härligt, det blir så uppenbart att vi arbetar med helt olika saker.
onsdag, juni 13, 2007
Intervjun med Barry Diller/IAC i 60 minutes
tisdag, juni 12, 2007
60 minutes om IAC & Barry Diller
________________
* Disclaimer: Min arbetsgivare
fredag, juni 08, 2007
Who was who in IT 2000?
Eller vad sägs om utdraget nedan med följande persongalleri:
* "Maria Borelius - (f.1960) Grundare av nya digitala tv-kanalen och portalen K-world tillsammans med Annie Wegelius."
=> Ja det var väl inte för sina insatser inom IT som hon kommer att bli nedtecknad i övriga historieböcker.
[I min egen Siwerska encyklopedi (en sk Siwiki) hyperlänkar tanken direkt till ett möte på Tössekonditoriets uteservering någon gång år 2000 då jag åt frukost med just vår first lady of TV. Annie behövde någon som skulle ratta internetsatsningen för K-world och jag hade på något sätt hamnat i skottgluggen. Visionen var spännande och Annie var oerhört engagerad, men online strategin icke existerande. Tog med mig insikten att jag gärna jobbar med visionära och engagerade personer, men att jag måste ha en gemensam "engagemangsnämnare" för att det skall fungera.]
* "Jan-Eric Ramberg - (f.1958) När Jan-Eric anställdes på Microsoft 1985 blev han den andre svensken i bolaget... har bland annat ansvarat för lanseringarna av Windows och Word i Norden, samt Microsofts första steg mot Internet 1994."
=> Jan-Eric, ryktet sägar att du nu är klubbmästare i golf på anrika Sällskapet. När får vi se dig i hetluften igen, eller i alla fall på rätt uteservering med en pilsner i handen?
* "Staffan Hillberg - (f.1964) ...Arbetade tidigare i Stockholm som chef för Bonnier media Lab och vd i Bonnier Online..."
=> Bonnier media Lab, wow, vilken minnesbild!
* "Bo Hedin - (f.1947) ...Chefredaktör för Resumé sedan januari 1997 ...Var nyhetschef på Aftonbladet 1994..."
=> Snacka om att ha gjort det mesta inom svensk online media, vilken legend.
* "Danny Fröberg - (f.1968) Grundare och vice vd på Euroseek..."
=> Euroseek, kunde det blivit Google av dessa herrar? Eller var det bara en scam? Men www.froberg.org verkar det inte var så mycket liv på.
* "Matti Kotsalainen - (f.1975) Var hang-around på Skeppsbron 32 medan Kineviks webbäventyr höll till där och fick sedermera anställningsnummer 7 på Spray 1995."
=> Matti, jag kan fortfarande börja skratta av tanken på sajten du gjorde åt Pelle Törnberg runt 1995 där Pelles hund Bongo (?) fanns med och där man kunde klicka på hunden och så började den skälla. Att Pelle blev vansinnig över att han fanns publikt utlagd på Internet med denna information var just då en katastrof men idag stor humor.
* "Carl Bildt - (f.1949) Personlig hemsida: http//bildt.net. Den 4 februari 1994 klockan 09.51 skickade statsminister Bildt e-post till president Bill Clinton och skrev därmed in sig i Internets historiebok."
=> Grymt imponerande hur han kan underhålla blog/gar och hemsida/or.
* Och listan fortsätter: Johannes Bertorp, Krister Bengtsson, Martin Anderlind, Nicholas Högberg, Nicklas Mattsson, Otto Sjöberg, Fredrik Stael von Holstein, Johan densamme, etc
Vad Carl Bildt gör är ju ganska uppenbart men vad gäller övriga namn jag listat förvånar det mig att jag inte har riktig koll på vad många gör idag. Men eftersom jag vet att ni alla ju Googlar er själva (fy) så berätta gärna i en kommentar nedan ;-)
Själv kommer jag ihåg att jag var mäkta stolt över att fått benämningen "...chefsideolog på Scandinavia Online och en av Internetbranschens toppmän", något tveksam till att blivit "anklagad" för att slängt ut våningssängarna på Spray (även om det hade en del med sanningen att göra) och helt klart mindre nöjd med referensen till att jag brukade gå i samma luciatåg som Johan Stael von Holstein (sic!).
tisdag, juni 05, 2007
OK, jag fattar vinken...
"Google to Require Publishers to Meet Quality Guidelines
9:47 PM - Show original item
As of today, Google will require AdSense publishers to meet the same page quality guidelines it holds its AdWords advertisers to with their landing pages. According to the Inside AdSense blog, the guidelines are meant to "encourage publishers to, among other things, create sites with simple navigation and substantial, useful content."
Jag väljer att inte tolka detta som ett tecken.
Det Siwerska lackmustestet av: AdSense...
Svensk Craigslist, en pitch rakt i maggropen
Jag har adrig använt Craigslist i USA.
Skall jag vara ärlig vet jag inte ens riktigt skillnaderna mellan Blocket/etc och Craigslist.
Men med tanke på framgången för Craigslist i USA (och HDs framgång i försäljningen av Blocket) är det briljant positionering/PR att säga att man skall skapa en Craigslist för Sverige.
Snyggt. Eller jag menar: rätt. För inga framgångsrika websajter är ju direkt snygga.
Namnet: rubbet, vilket jag dock inte lika spontant faller för. Lita "allaannonser" över det.
Och Schibsted, ni hade väl en konkurrensklausul när ni köpte ut HD eller hur?
[Mer hos Torstensson]
Picsearch - svensk webbildsök på export
Att etablera ett alternativ till Google eller Yahoo är inte omöjligt en bra strategi. Frågan är bara om differentieringen i Picsearchs erbjudande är tillräckligt starkt för att verkligen lyfta de lokala alternativen inom sök, eller om de bara hamnar i säng med lokala icke konkurrenskraftiga aktörer.
Men Go Picsearch, jag skall börja följa era äventyr lite närmare.
måndag, juni 04, 2007
Mr Netscape om "Web bubble 2.0"
Även om han så klart har egenintressen genom sina bolag får man väl lyssna lite på en kille som skapat/skrivt Mosaic. Respekt.
söndag, maj 27, 2007
Fotobloggning har nu passerat det Siwerska lackmustestet
Ett huvudskäl var stället vi var på. Och även om detta verkligen inte är temat för denna blogg så måste det sägas: klicka här om ni vill ha en fantastisk semester "trots" att ni har barn.
Det stora som relaterar till denna blogg var dock en upptäckt jag gjorde under resan. Upptäckten av fotobloggen och framförallt upptäckten av hur snyggt Sonyericsson och Google/Blogger har integrerats för att jag som kund skall erbjudas närmast Macmässig användarvänlighet.
Bakgrunden är att jag köpt en K800i och började semestern med att testa prestanda på mobiltelefonkameran mot min IXUS. Efter några bilder tänkte jag att jag skulle testa att MMSa iväg någon bild hem. "MMSa", ja ordet känns på något sätt redan gammalt innan jag ens egentligen någonsin givit det chansen. Jag lyckas i alla fall få Telenor/Vodafone att aktivera MMS och Internet (varför i hel fridens namn är inte detta förinstallerat på alla telefoner?) och när jag skulle skicka iväg den första bilden erbjuds jag tre alternativ: * SMS * MMS * Blogg.
Blogg?
Jag var ett stort frågetecken men det var ju omöjligt att motstå att testa. Sagt och gjort så valde jag "Blogg" och efter vad som jag upplevde 1 eller 2 knapptryckningar hade det on the fly skapats en blogg på Blogger där bilden publicerades. Jag fick samtidigt ett SMS med inloggningsuppgifter till min egen fotoblogg. Så enkelt men så genialt, jag tror faktiskt det hamnar på top10-listan över most surprisingly impressive online moments.

Från denna stund kunde jag med min 3.2 megapixlars kamera fota och ladda upp bilder i realtid till en blogg som far och morföräldrar kunde följa och på så sätt nästan vara med sina barnbarn på Mallorca. Wow. Jag blev direkt beroende och postade en och annan bild från stränder, bilfärder eller sonens nyvunna kompisar till åskväder och utsikter.
När jag sedan loggade in på datorn några dagar senare och tog mig in på mitt vanliga Bloggerkonto så kunde jag hur smidigt som helst merga ihop min sons blogg och min nyskapade fotoblogg, så att jag nu publicerar online och via mobilen till samma plats/blogg.
Så snyggt. Tack Sonyericsson och Google, jag tror i alla fall att ni har övertygat ett hotell med gäster och personal om fotobloggningens lov. Och själv kände jag mig som Jesus himself när jag flyttade hotellbaren online på 15 sekunder med en par mobil klick.
Fotobloggning har nu passerat det Siwerska lackmustestet, ready for take off and the true massmarket.
(Titta på Jay Walkers punkt #6 och #7 och jag inser att jag nu själv redan klivit över tröskeln till förmaket av denna värld)
lördag, maj 26, 2007
Hela comScore analysen om nätdejting i Norden
torsdag, maj 24, 2007
Affärsvärlden om Nätdejting
1. Tillväxten har stagnerat i räckvidd.
2. Fördelningen män kvinnor skiljer sig en hel del mellan sajter
3. Match.com är typ dubbelt så stora som nummer två.
Trevligt.
Hela artikeln här.
lördag, maj 12, 2007
Spotify, nästan lika bra som Freestyle
När Torstensson skriver att detta kan bli en hit som laddas ner 50-100 miljoner gånger så blir jag initialt mycket tveksam. Lite så där skeptiskt tveksam som om någon försöker sälja på mig något. Sedan inser jag att det är en man med integritet och gott omdöme som skriver inlägget (ja, ja Henrik, lapa i dig).
När jag sedan testar, gör lite sökningar för att förstå bredden och bygger en playlist så har jag inom 15 minuter trots allt blivit såld.
Enkelt, intuitivt, fungerar. Bollen är i rullning och nu skall jag följa (och använda) Spotify.
Säger Siwers med en 80-talsplaylist på Spotify i högtalarna ...aaaaa vill du krama mig, hålla mig, visa nu, hur
mycket du-u gillar att vakna och känna mig nära dig... Spotify en lördagmorgon innan familjen vaknat. Det är nästan som Christer Sandelin 1981.
lördag, maj 05, 2007
Tider för mega mergers
Jag ser mig själv sittande på hotell Forresta på Lidingö där Scandinavia Onlines ledningsgrupp och styrelse hade möte. Lite smånervös smiter jag ut mitt i en intensiv diskussion om den eventuella börsnoteringen av SOL, jag skall göra en intervju om den just annonserade mergern mellan AOL och Time Warner. Och inte för vilket program som helst utan för P1s God Morgon Världen.
Det var jag och Jan Wifstrand som hade blivit ombedda att kommentera sammanslagningen och frågan som ställdes oss var:
A. Var AOL-Time Warner det ultimata beviset på hur galen världen blivit, eller
B. Var detta en bekräftelse på kraften i den omvälvning som pågick inom media och telecom, med internet som accelerator?
Vad Jan W sa kommer jag inte ihåg, men jag vet att min linje var lika glasklar som några månader senare dum: ett oinskränkt B. Så mycket för mitt omdöme.
När det nu diskuteras mega mergers inom internetsektorn och vi läser 2007 märker jag hur jag spontant har med mig en post-krasch skeptisism. Slå ihop MSN och Yahoo, så dumt.
MSN!?
Time Warner AOL anyone?
Senaste dagarna har det varit MSN och Y! som har varit i fokus.
Bra jämförelse här på Techcruch som jag lånat.

tisdag, maj 01, 2007
Punkt 11-15 om internettrender [Jay Walker]
Punkt #12. Hyper-iterization. Tänk wikipedia, framtidens produkter har inte produktionscykler på flera år. Framtidens produkter har kontinuerliga förbättringscykler.
Punkt #13. Pseudo-gambling. 2/3 av västvärldens befolkning har dopamingenen, än fler i Asien. Framtiden är dopamin för alla. Hur vore det att på ICA få frågan när man köpt en dajmstrut, vill du dubbla - betala inget eller för två?
Punkt #14. Digital crossbreeding. Att digitaliseringen ökar mångfalden av uttrycksformer kommer accelerera. Ljud, foto, video, blogg, webb, radio, live, telefon, ipod, Archos, dator, podcast, nya användningsformer och korsbefruktningar lär dyka upp som vi (förstås) inte ens kan ana idag.
Punkt #15. Super-condensing. Aktuellt 30 minuter? Ben-Hur 224 minuter? Imorgon har du 1 minut att berätta din livshistoria.
15 punkter framtid, Punkt 6-10 [Jay Walker]
Punkt #7. Radical transparancy. Med Jay Walkers ord: Privacy is sooo yesterday. Privacy är inte samma dilemma för framtida generationer som det är för paranoida 30/40/50-talister.
Punkt #8. Immersive environments. Med allt lägre kostnader för skärm/presentationsytor kommer "rummet bli skärmen". Golv, väggar, allt blir en yta som går att justera utseendemässigt. 3D-glasögon i kubik. Är du deprimerad av snö och slask => vakna till ljuset av en vårdag i April.
Punkt #9. Synthesized worlds. Allt fotograferas och alla bilder kan delas. Undrar du hur huset du skall köpa sett ut senaste 5 åren så kan du återskapa/syntetisera detta online (eller så kommer väl www.igglo.com göra det åt dig).
Punkt #10. Digital piecework. Allt fler produktionsprocesser kommer att online bli skapade av nätverk av personer och pusselbitar från nu och då. Kanske kommer en hemmafru i Karlstad gärna jobba som online nanny för 5 och 7-åringen som när mamma och pappa vill gå på teater?
Inspirerande? Eller bara too much Birgersson?
15 punkter framtid från Jay Walker/Walkerdigital
Punkt 1-5:
Punkt #1. The wearable web. Vi kommer att bära med oss internet, internet kommer att finnas i våra kläder. Varför skulle vi inte vilja att våra kläder kontinuerligt förmedlar medicinsk information till vår läkare för att säkerställa att vi mår som vi borde?
Punkt #2. Every object is a node. Allt blir en del av ett sammankopplat informationsnätverket. Allt. Tänk electriciteten, och fundera på vilka som var de första applikationerna som kom till och var vi idag hittar olika elektricitetsberoende enheter.
Punkt #3. Voice interface. Vi kommer att mer styra webben med röst snarare än tangentbord. När vi bär med oss internet är detta en naturlig följd.
Punkt #4. Kinesthetic interface. Vi kommer också att styra webben med våra rörelser, liksom med rösten. Hur signalerar vi att vi behöver SOS hjälp i en kritisk situation i framtiden?
Punkt #5. Group shopping. Shopping blir allt mer en social företeelse, där vi delar upplevelsen med andra även i en onlinemiljö.
More to come.
måndag, april 30, 2007
Citatmaskinen Jack Welch
Jack Welch visade sig vara en skön farbror och citat maskin, två favoriter var:
Hur man får en växande organisation att gå i takt:
"When I became chairman of GE I got 2,500 stock options, when I retired my secretary had 25,000 stock options", JW
Tror du att du har en stark marknadsposition?
"Never let anyone say they have more than 10% marketshare, then they are only thinking too small", JW
Roligast var nog dock när Michael Eisner förklarade att hans liv post Disney var super, i alla fall mycket bättre än att spela golf med en massa halta och lytta pensionärer som var inne på sin fjärde fru. 72 åriga Mr Welch, som dessutom vann närmast hål på ett korthål på golftävlingen, responderade som en kobra: Tack Michael, jag förstår att det är mig du syftar på.
söndag, april 29, 2007
Att möta Lassie, Welch och Michael Eisner
En overklig vecka.
Jag har haft förmånen att träffa ganska många spännande personer inom medieindustrin genom åren, men den gångna vecka tog alla pris. Precis alla pris.
Jag pratar då inte om den bisarra miljön som bara kan skapas på ett väldigt privat private resort i USA, där man inte under en vecka tillåts använda någon som helst cash, där man utrustas med en egen individuell golfbil för att kunna transportera sig runt och där jag verkade vara den förste någonsin som frågat efter att få låna en europeisk plugg för ström.
Jag tänker snarare på de personer som storchefen Diller hade bjudit in. Att Diller är en erfaren man visste jag men denna gång blev det så alldeles extra tydligt eftersom Mr Diller hade kompletterade de 120 direktörerna med lite "kompisar".
Lassie var inte där, men till höger om mig i salen satt en viss herr Eisner, en liten bit ytterligare bort Donald Graham, precis framför Jay Walker bredvid Ben Silverman och ovanför Jack.
Till detta kom förstås Mr Diller själv och en rad av interna stjärnor som toppskiktet för Ticketmaster, Ask.com, Servicemagic, HSN, Gifts.com, Lending Tree, etc.
Jag har så sjukt mycket bra citat, haft så mycket spännande diskussioner och fått så mycket insikter (förhoppningsvis) som jag när tid ges närmaste tiden kommer försöka skriva ner här. Stay tuned.
söndag, april 22, 2007
Några dagar i solen med Diller
Förra året var tillställningen alldeles fantastisk.
Dels var Jim Collins talare, otroligt spännande att i en mindre grupp få ta del av Mr Collins tankar. Dels faschinerande att få umgås med vad måste betraktas som världens (i alla fall USAs :-) ) bästa onlineföretagare, tex:
* Doug Lebda, grundare av Lending Tree, och idag COO för hela IAC.
* Jim Safka - min högst chef och den som tog ett slumrande Match.com till nya höjder. Han bloggar faktiskt också.
* Steve Berkowitz - satte dummies på kartan, gjorde sedan Ask.com till en verklig konkurrent (men har nu lämnat för andra utmaningar, som jag berättat tidigare).
* William Lynch på gifts.com.
* Etc, etc, etc
Till konferensen försöker jag samla på mig exempel på Nordiska case, idéer eller historier som är intressanta att berätta om för att ge en bild av vad som sker i vår del av världen. Exempel säger alltid... ja ni vet. Förra året behövde jag inte ens sälja Norden helt själv då en av punkterna på agendan t.ex var Pirate bay.
Så, vilka är de 10 internetbolag/idéer i Norden som inte borde gå ett axplock av världens onlinedirektörer förbi?
Maila mig här, eller kommentera nedan. Konferensen börjar på tisdag så snabba puckar!
lördag, april 21, 2007
Nu har Google tappat det
For example, if Google decides it wants to buy Yahoo, that's a really big deal, said David Sobota, Google's senior corporate counsel. We wouldn't want to disclose that to the world the first time Eric Schmidt comes to a handshake agreement with Terry Semel about it, because that could disrupt the negotiation process.
Storhetsvansinne anyone?
Millvard Brown om världens starkaste varumärken
Hela topp 10 lyder:
1. Google--$66.4 billion
2. General Electric--$61.9 billion
3. Microsoft--$55 billion
4. Coca-Cola--$44.1 billion
5. China Mobile--$41.2 billion
6. Marlboro--$39.2 billion
7. Wal-Mart--$36.9 billion
8. Citigroup--$33.7 billion
9. IBM--$33.6 billion
10. Toyota Motor--$33.4 billion
ZDNet skriver om denna studie här.
Hej 2007 - morgondagens internet börjar där
Hej 2007 är en konferens med och för personer som har framtidens internetbolag, applikationer och idéer som passion. Under några timmar där på morgonen såg och hörde jag mer spännande och inspirerande än jag gjort på länge.
Förstår inte varför jag inte såg fler riskkapitalister där dock. Närmare the new new thing kommer man inte just nu.
Några exempel:
www.spotify.com - prognos: kommer inom 12 månader köpas upp av Google för en löjlig summa pengar
www.jaycut.se - vet i riktigt varför men bra magkänsla. Men .se och inte .com.
www.jaiku.com - tydligen da thäng, skall testa och se vad mitt lackmuspapper säger under veckan
Och om inte annat, titta här på hur sjävklart detta gäng använder webbens teknologi för att engagera och sprida konferensens innehåll och budskap.
Snyggt.
Probably the best online team in the world
fredag, april 20, 2007
Agentum, en katalysator i en branchförändring?
Jag gillar Agentum. Agentum neutraliserar ojämvikten i dialogen mellan rekryter och headhunters - och utmanar etablerad branch- och affärslogik.
Säljande artikel i SvD idag. Go Lee.
Internetveteran tar tag i innehåll på MTV
Dels kul för Peter som ju är en legend för de som jobbat inom interaktiv media, dels intressant att se att personer "befläckade" med aktiviteter av typen nedan, nu är minst lika upphaussade som år 2000. Tror att vi kommer att se fler och fler interneträvar som givet deras bakgrund tar oortodoxa roller; att förstå internetlogiken är på väg att bli verkligt affärskritiskt för allt fler bolag.
(Det är ju också sjukt kul att se att talarlistan på denna 2000-konferens, inte minst att sökstjärnan Danny Sullivan var i Stockholm och pratade, det hade jag glömt. Eller rättare sagt 2000 var inte Search Engine Watch direkt så välkänd och sök var mer en obskyr företeelse för teknikfreaks än den centrala drivkraften i mediaindustrin)
torsdag, april 19, 2007
Nu köper vi resorts på Hawaii - tack Barry
Story här
tisdag, april 17, 2007
Tillställning torsdag 17:00 (om jag missat någon!)
För er som läser detta och inte fått någon inbjudan gäller följande:
- Gott att dricka
- Lite att äta
- Mycket kärlek
- Sjukt mycket trevliga människor
hos
Match.com
på Västmannagatan 15
kl 17 till... typ 21
OSA till mig här!
lördag, april 14, 2007
Vilka är världens mest använda internettjänster?

Listan känns inte som någon större chock men jag blir något förvånad lite längre ner på listan: Lycos och New York Times hade jag inte räknat med. Men å andra sidan så säger inte releasen något om vad som inkluderas i olika "properties".
Att det mer eller mindre uteslutande är amerikanska aktörer på listan känns något tveksamt eller så säger det bara något om vilket momentum USA har i och med hög internet penetration på en stor hemmamarknad.
Det känns som om Microsoft, Yahoo och Google med runt en halv miljard användare var nu håller på att omdefiniera "hemmamarknad" till att inkludera (bara?) vår galax. Halvjobbig konkurrenssituation för ett medelstort mediabolag i Norden... economies of scale any one?
Doooubleclick för 20 miljarder
Prioriteringarna i den Wiredintervju med Eric Schmidt som Torstensson pekade på gör väl än mer att affären känns som given: Google är ett annonssystem.
Doubleclick är det största förvärvet Google har gjort. Gissar att många av småförvärven som Google hittills gjort tar för mycket tid och adderar för lite värde i förhållande till insats.
Skall bli spännande att se hur ett Google med redan 10,000+ anställda kommer att klara dels den organiska hypertillväxten och dels förvärv i den här klassen.
En av de stora vinnarna i detta är firmorna Hellman & Friedman och JMI Equity som för knappt 2 år sedan köpte Doubleclick för ca 8 miljarder. Inte så tokig IRR.
onsdag, april 11, 2007
Bubble quiz #1
Den som gissar bolaget kommer ur min samling av memorabilia att erhålla ett en pin med bolagets logga på, levererad för hand av bolagets fd affärsutvecklingschef i anslutning till en lunch.
"We have Never Made Money And Expect Our Losses To Continue For The Foreseeable Future
We have never been profitable. [...] We expect to continue to incur significant losses. Based on our strategic plan [...] we expect that our expenses will continue to exceed revenues for the foreseeable future. After that, depending upon competitive conditions and the dynamics of the industry, we may continue to pursue a strategy that emphasizes strength of market share and market presence at the expense of profitability. We expect to incur net losses as we expend substantial resources on marketing, administration and service offerings. There can be no assurance that we will be profitable in the long term. "
PS. Jag vill inte på något sätt skylla ifrån mig för min del i ansvaret att detta bolaget inte blev någon kursraket, utan istället såldes till en lokal traditionell kassako (dock för en respektabel summa), men ingen intitial invsterare kan ju missat att det handlade om just en riskinvestering! DS.
måndag, april 09, 2007
Är din ipod nummer 100 000 000?
ZDnet skriver om detta och noterar även samtidigt att 70% av bilmodeller i USA 2007 är ipodkompatibla samt att det dykt upp 4000+ prylar med tillbehör och dylikt i det ekosystem som växt upp i ipodsuccéens kölvatten.
Vännerna på www.istuff.se är ett svenskt exempel.
Vem köper Doubleclick?
Det känns som om man hört detta för, möjligen då att Ebay, Yahoo eller IAC också blandats in i diskussionen. Det är några få allt större internetkonglomerat som breder ut sig och som slåss om guldkorn (och annat) för att driva på sin fortsatta tillväxt.
Det pratas om 15 miljarder kronor för Doubleclick... och utan att ha en aning om detaljer kring bolaget - mer än att det är höga multiplar på runt 15 ggr intäkterna - så skulle det ändå inte förvåna mig om den slutlige köparen få betala dyrt.
Vi verkar vara inne i en sådan marknad.
Den handfull stora aktörer som skulle kunna plocka upp ett Doubleclick slåss med näbbar och klor - och djupa plånböcker. Att förlora ett Skype, ett You tube eller kanske ett Doubleclick är inte så farligt i sig. Men bara tanken på hur det skulle kännas om någon av de andra big 5 (eller big 6, 7 eller 8) konkurrenterna plockade upp bolaget driver på värderingar till känslomässiga nivåer.
Och som alltid så är det ju så att ju större belopp, och ju större affärer dessto mer är det en fråga om känslor och mindre en fråga om NPV eller andra rationella bortförklaringar.
torsdag, april 05, 2007
Nordiska onlineexporter rules - Stardoll
Med onlineveteraner som Torstensson och Miksche på plats så är ju inte framgången helt onaturlig. Men jag tänker också tillbaka på diskussioner jag hade med bl.a. Urban Pettersson runt 1997 när vi konstaterade att det bara ur tidiga avancerade användare och internetvanor oundvikligen kommer att initieras koncept och idéer med fantastisk potential.
Ingen rocket science men det är kittlande hur mycket som är kvar att göra på webben och hur stor sannolikheten är att det kommer blomma upp mängder av internationella succéhistorier med Norden som bas, att följa Skype, Pirate bay, Tradedoubler i spåren. Och kanske kommer snart också Stardoll börja omnämnas som en i raden.
måndag, april 02, 2007
Nu är riskfaktorer modernt igen - Comscore noteras
Läs mer på utmärkta paidcontent.org.
Jag är kund hos Comscore och tycker bolaget gör en del bra grejer, men jag får en sådan där ruggig 1999-klåda under höger trampdyna när jag ser denna nyhet.
Något av det roligaste med Internet IPOer var 1999 att läsa risk faktorerna. Satt själv under våren 2000 och hade Brobeck Hale and Dorr, Carnegie och Goldman Sachs som rådgivare och skakde på huvudet för det ena mer knasiga förslaget efter det andra. Nedan ett axplock av hur Comscores beskriver sina riskfaktorer:
"An investment in our common stock offered by this prospectus involves a substantial risk of loss. You should carefully consider these risk factors, together with all of the other information included in this prospectus, before you decide to purchase shares of our common stock... "
* If we are not able to maintain a panel of sufficient size and scope, or if the costs of maintaining our panel materially increase, our business would be harmed.
* Our quarterly results of operations may fluctuate in the future. As a result, we may fail to meet or exceed the expectations of securities analysts or investors, which could cause our stock price to decline.
* We have a limited operating history and may not be able to achieve financial or operational success.
* We have a history of significant net losses, may incur significant net losses in the future and may not maintain profitability.
* Our business may be harmed if we deliver, or are perceived to deliver, inaccurate information to our customers or to the media.
* Our business may be harmed if we change our methodologies or the scope of information we collect.
* We may lose customers or be liable to certain customers if we provide poor service or if our products do not comply with our customer agreements.
* The market for digital marketing intelligence is highly competitive, and if we cannot compete effectively, our revenues will decline and our business will be harmed.
* We may encounter difficulties managing our growth, which could adversely affect our results of operations.
* Our growth depends upon our ability to retain existing large customers and add new large customers; however, to the extent we are successful in doing so, our ability to maintain profitability and positive cash flow may be impaired.
* If we fail to develop our brand, our business may suffer.
* We have limited experience with respect to our pricing model, and if the prices we charge for our products are unacceptable to our customers, our revenues and operating results will be harmed.
* Because our long-term success depends, in part, on our ability to expand the sales of our products to customers located outside of the United States, our business will become increasingly susceptible to risks associated with international operations. If we fail to respond to technological developments, our products may become obsolete or less competitive.
Jag inser att detta är en något annorlunda typ av humor men bitvis är det ganska komiskt att det sitter rimligt väl betalde jurister och formulerar dylika fraser på löpande band! Minns speciellt vid ett tillfälle själv när jag satt tillsammans med ledning och styrelse i ett bolag, tillsammans med influgna bankers och jurister och la timmar på att diskutera komman och kolon av denna typ.
Och det enda jag kuna fundera på var: hur mycket har denna mening kostat per ord att enas om?
fredag, mars 30, 2007
Mest beundrade företagen i USA 2007
Bilföretag:
1. BMW
2. Toyota
3. Honda
Real men do eat suchi and wear lederhosen.
Dryck:
1. Anheuser-Busch
2. Pepsi
3. Coco-Cola
Ett land är på väg utför när man överger Coca-Cola. Tragik.
Restaurang/mat:
1. Starbucks
2. McDonalds
3. CBRL group
Cracker Barrel Old Country Store, CBRL? Retrotrend i USA, när får vi snabbmatskedjen "Husman" i Sverige? Och snälla Starbucks, kom hit, efter mina senaste besök på Starbucks i NY, Zurich, Hua Hin och förbjudna standen/Beijing så känns Stockholm tomt utan er.
För mig personligen är en annan kategori också spännande, internethandel och tjänster:
1. IAC - InterActive Corp
2. Google
3. Ebay
Wow, IAC börjar så småningom komma fram i rampljuset i USA.
Hela artikeln finns här.
onsdag, mars 28, 2007
Googlar en nyfödd?
Ett exempel är Kanal 5 som under Manfred Aronssons ledning har utvecklat en imponerande röd tråd i hur de uppträder/förhandlar/relaterar/engagerar sig i medarbetare, partners eller kunder. Förutom att de är ganska duktiga på att göra säljbar TV för en tydlig målgrupp.
Ett annat lite torrare exempel är konsultfirman McKinsey som på ett fantastiskt sätt stöper konsultljushuvuden i samma form. (Ja, tonen avslöjar en viss avundsjuka på de goda vänner som efter plugget lyckades pricka rätt på intervjufrågor som "Hur många räkor finns det i Östersjön?" eller "Hur mycket väger en jumbojet?")
Ett tredje exempel är Kinnevik. Inte för att jag egentligen tycker att varumärken som TV3, TV1000 eller Rix har utvecklat någon egentlig magi, men själva Kinnevik koncernen - Our Group - har/hade denna magi. Av de arbetsgivare jag haft så är sammanhållningen och lojaliteten till nomadstammen Kinnevik något enastående. Den informella alumniförening som jag var med och etablerade för snart 10 år sedan, "Utvik", samlar vid sina oregelbundna träffar en fantastisk grupp individer av gamla hjältar. De är manngrann uppställning, trots att det är 4-6-8-10 år sedan vissa slutade, och detta trots de flesta i detta gäng har galna almanackor och säkerligen svårigheter att bara hinna med att prioritera nära och kära.

När vår dotter föddes för några veckor sedan fick jag en present av ett annat företag som uppenbarligen har en inneboende kraft av liknande slag : Google. Jag tror att Johan Kinnander och gänget på Google Sverige var bland de första att överhuvudtaget gratulera oss. Och inte bara med ett grattis-SMS, utan genom att skicka över en stilren bukett blommor och en babybody där "I Google" var broderat in. För den som har följt denna blogg så är det förmodligen uppenbart att jag kanske inte var den första som Google behövde omvända - även om jag är förbenad på vissa affärsmässiga delar kring bl.a varumärkesskydd - men ändå: this was so Google. Och så snyggt. Tack.
onsdag, mars 21, 2007
Followniklas.com
Inom områden där vi inte har full koll letar vi genvägar. Vad gäller teknologiprylar så har jag som default en genväg som heter Niklas. Gången är vanligen 1. Jag pratar med Niklas som upphetsat berättar om en ny oslagbar pryl 2. Jag träffar eller besöker Niklas som visar prylen, och framförallt hur man får maximal utväxling av just denna produkt 3. Jag går hem och loggar in på Dustin och köper den dagen efter (4. Dustin levereras max inom 24 timmar, vanligen snabbare).
Nu senast var prylen en Archos 604 WiFi. En "helt vanlig" mediaspelare för den verkligt insatte kanske. Men för mig en revolution. Låt mig nu inte börja lista en massa tekniska detaljer om gig och annat utan jag gör som Niklas, berättar vad jag verkligen får ut av prylen.
På någon timme från att paketet öppnats hade jag:
* Portabel access till all media. Dvs fört över samtliga mina digitaliserade familjevideos, samtliga foton från 7 år och en stor del av mitt musikbibliotek. För att sedan kunna visa svärmor videon från sonens första steg - via Archosens egen skärm eller inkopplad till TVn, lyssna på Chicagos allra smörigaste hits (how about "Look away"?) eller i ett mer eller mindre vanligt fysiskt fotoformat kunna vandra igenom bilderna från julfirandet.
Inom några dagar dök några andra situationer upp:
* Digital TV inspelning. Jag missade Göran Perssons program nr 2. Men jag hade (faktiskt mer eller mindre av misstag) testat inspelningsfunktionen på spelaren under dessa timmar och kunde på tunnelbanan idag plocka upp och se programmet och förstå varför alla var så upprörda.
Jag ville också spela in våra och våra konkurrenters reklamfilmer, vilket var gjort med en snabb rec-knapptryckning från den medföljande fjärrkontrollen. Så smidigt, utan att egentligen vara något revolutionerande. Nu behöver jag ingen inspelningsbar DVD eller annan TV-fokuserad mediaenhet.
* Bloggen blir rörlig. Jag laddade på morgonen ner en podcast med Eric Schmidt som jag hittade via bloggen iinnovate. Tänkte att jag vid tillfälle med lite tid över skulle kunna lyssna på detta. Vilket blev senare på dagen i bilen när jag kopplade Archosen till bilradion.
Jag kan bara säga: köp den. Med dockningsenhet. Och med Travel kit.
Bara genom att visa min egen tror att jag har sålt 5 Archosspelare . Jag borde ha provision. Eller det går ju inte för då blir det ju Opera Winfrey av min blogg. I alla fall borde Dustin låta min vän Niklas ha en blogg hos sig där han fick berätta om sin passionerade relation till de senaste teknikleksakerna. Eller kanske skulle du Niklas i alla fall sätta upp en egen blogg på www.followniklas.com, den URLen verkar ledig.
Vilken skön vändning - Lycos bli Jubii i USA
Eftersom jag är inne i min skeptiska period tror jag inte att Jubii kommer slå någon av sin tvåvokalkollegor Yahoo och Google på fingrarna i USA. Chock.
Sannolikt är det mer än något annat en konsekvens av att det börjar bli mer eller mindre omöjligt att hitta bra varumärken och URL:ar som både accepeteras av alla myndigheter och instanser. Då passar det ganska bra att ur byrålådan plocka upp "Jubii" som säkerligen redan under 90-talet säkrades upp i all led av det initiala Jubii gänget.
Oavsett, detta var dagens drapåsmilbandennyhet.
Läs mer här.
måndag, mars 19, 2007
Ibland går det fortare än man tror... (forts. Tradedoubler)
Aktien ner 2 kr just nu.
fredag, mars 16, 2007
Tradedoubler klarar sig - men vinner inte Pokerfejs
Och min reaktion är omedelbar: det hade varit bättre för både bolaget och Tradedoublerägare att alliera sig.
Usch vilken tråkig position detta är att ta, jag fullkomligt hatar den. Egentligen.
Det är ju inte att Tradedoubler inte klarar sig själva. Det är bara det att det känns som om Tradedoubler har för lite av passion, glöd och inneboende momentum kvar för att förändra världen själva. Jag tror att några av ägarna såg detta och tyckte det passade bra att växla över till AOL, och jag tror att detta synsätt mer kom från de som kan se och förstå den operationella delen av verksamheten.
Detta är inte att säga att det inte finns en finansiell uppsida i Tradedoubleraktien, vilket jag tror är mer av de nejsägande aktieägarnas perspektiv. Det finns väldigt få listade bolag av Tradedoubler typ i Norden, än mindre i Sverige. Varje portföljförvaltare med självaktning måste ju ha tittat ordentligt på Tradedoubler. Och när man tittar på internationella rent finansiella jämförelser kan man säker påvisa att Tradedoubler borde upp med 50%.
Men en uppvärdering av bolaget från idag, bygger ju inte på att bolaget ser ut som idag. Det bygger på en fortsatt explosiv tillväxt och utveckling mot att Tradedoubler blir en global dominant. Vilken förutsätter att man operationellt kan fortsätta att excellera i jämförelse med konkurrens i ett globalt perspektiv.
När nu de med operationell insikt och erfarenhet redan "kapitulerat" för en köpare, medan finansgänget envetet hoppas på mer, så har bolaget hamnat i vad som kan bli en tråkig spiral.
Det känns lite som Tradedoubler hamnat i TV4s nya serie Pokerfejs*.
Den operationella handen har insett att det är dags att trycka på knappen, medan den andra - finansiella - handen är mer tveksam och ser en hägrande miljon. Den operationella handen beslutar sig i alla fall att det är dags att ta sin påse pengar och dra sig ur spelet. Och trycker, vilket alla ser. Plötsligt visar det sig dock att någon annan redan har tryckt precis innan så Tradedoubler är fortfarande kvar i tävlingen.
Det lilla dilemmat är bara att nu skall händerna tillsammans inför nästa rond förklara för ansiktet att le och se starkt ut - och gärna få det att framstå som om ingen har varit i närheten av knappen. För nu jäklar skall miljonen i hamn.
________________________
* som för övrigt är en av det stora positiva överraskningarna i rutan 2007
torsdag, mars 01, 2007
Go East mon frere
Lite mer att läsa finns också hos Mark Brooks Online Personals Watch.
Frankrike är ju en väl utvecklad marknad där Netclub har funnits med sedan urminnes tider medan Edodo är ett lite mer utmanande bett. Skall bli spännande att följa vår lokala kinesiska landschef Ying och hennes uppbyggnad och utbildning av världens största marknad, även inom relationer. Lokala betallösningar är väl den uppenbara barriären för en premiumtjänst, men den verkliga utmaningen är förstås att kulturellt få acceptens för tanken att träffa den stora kärleken online.
torsdag, februari 15, 2007
Vilken tempmätare använder Internetworld?
Sedan inser jag att de har valt personerna bakom ett bordsbokningsbolag vid namn Tablefinder som nummer 1. Och blir med ens lite nervös över vilken research som har gjort.
Att Tablefinder har ett 30-tal kunder är ju kul (som även med ett "skrytpålägg" i alla fall är 15 kunder). Men hur har man då kunnat missa att det just i samma kategori finns ett annat skållhett entreprenörsbolag vid namn Livebookings?
Livebookings, med sin historia i Profitable och LOGHOS, dominerar totalt den svenska scenen och distribueras av bl.a. Di.se, Expressen.se och Eniro. Att de därutöver har typ 2000 restauranger i London och är på väg att etablera sig i storstäder runt om i Europa, verkar inte ha imponerat på IW. Inte heller en kundlista med t.ex. Conran, Oaxen, Harvey Nichols, Sturehof och the Ritz.
Nej IW, bättre research får ni se till att göra för att jag som prenumerant skall känna att ni speglar verkligheten.
tisdag, februari 06, 2007
En trevlig fempel
Man ser ju dock vad man själv vill se och det är riktigt jäkla trevligt att se att IAC rapporten nu för 5e raka kvartalet pratar om att det trillar på i Norden.
Hela historien finns här: Q3 2006, Q2 2006, Q1 2006 och nu även Q4 2006.
2006 var ett bra år. Ibland skall man väl få vara riktigt stolt och glad. Idag är en sådan dag.
söndag, februari 04, 2007
Battle of Clueless - Yahoo populärare än Sex

Internetanvändandet förundrar mig ibland rejällt. Speciellt kring hur personer som är mer normala än jag och hur de använder sin browser, sök eller webbtjänster över lag.
Dagens ögonöppnare på detta tema kommer från en Google trend spaning: ordet "yahoo" är på väg att bli mer det mest populära ordet i Google, till och med mer populärt än "sex". Jag som hade fått för mig att Yahoo och Google var två konkurrerande söktjänster. Men uppenbarligen uppfattar in internetanvändaren situationen riktigt på samma sätt...
För alla som arbetar med Yahoo, eller som är gamla lojala Y! användare, måste detta vara förkrossande. Känslan av att "ja, vi har ett starkt varumärke, men konsekvensen är att användarna ändå går via monstret Google för att komma hit", borde ju kunna skapa både en och två identitetskriser.
När jag söker på ordet "yahoo" på Google i Sverige så får jag bara upp en naturlig listning och inga sponsrade länkar. Det verka med andra ord som om Y! lyckats få sitt varumärke godkänt och blockerat via Google. Jag har dock inte lyckats söka på Google US (jäkla IP-styrning) men vore intressant att veta om ordet yahoo där är till salu, att köpas av tex AOL, ask.com eller andra, eftersom man ju inte kan skydda ett varumärke för Google i USA.
Artikeln som tipsade mig om detta finns att läsa här. En väldigt pricksäker ordvänding i denna artikel är när författaren kallar denna frågeställning för "Battle of Clueless". Läsvärt.
lördag, februari 03, 2007
Sorgligt att Kärlek skall vara så svårt att prata om
Innan jag går in på min mer direkta kritik så en disclaimer: jag inser att delar av min kritik har sitt ursprung i att jag tycker att vi (Match.com) som Sverige och Nordens överlägset största matchmaking tjänst borde kunnat ha något att tillföra på temat. Men jag förstår att vi kanske är något för kommersiella för att det skall vara tillräckligt politiskt neutralt.
Istället så bestämmer sig SVT-gänget för att fokusera programmet på några inhyrda danskar. Detta när vi befinner oss i Sverige, världens kanske mest avancerade land för nätdejting, där vi vet att acceptansen för nätdejting idag är högre än tex USA tack vare tjänster så som Möteplatsen, Spraydate eller Match.com. Men allt fokus läggs på en nätdejting specialist från Roskilde och en bisarr och provocerande företeelse som beautifulpeople.dk.
Varför?
Ja först trodde jag att det fanns en ådra av att vara opolitisk involverad. Men efter att Marie Hagberg fått berätta att hon tar 17,000 kr för ett uppdrag som matchmaker och att man hårdpromotat lanseringen av beautifulpeople i Sverige "inom 1 månad", så kan det ju inte vara det.
Vad är då prylen?
Jo, jag tror att det här är en spegling av hur svårt vi har det i Sverige att prata om kärlek och relationer på ett naturligt sätt. Att hundratusentals människor möts på Match.com för att träffa den stora/store kärleken i livet, att Spraydate/SD har rotat sig som ett begrepp bland yngre singlar i Sverige och att Mötesplatsen över hela Sverige är en viktig samlingsplats för de något äldre, det är liksom inte lika kul att prata om som seriös journalist. Det är vardagen. Och det är något som fungerar, något som skapar flörtar, förlovningar och giftermål.
Istället hittar SVT en vinkel på kärlek, dejting och matchmaking som om det vore en sjukdom. Något hemskt, något fult och något lite lätt patetiskt. Vinkeln supportas av:
1) En matchmaker som aldrig lyckats koppla ihop ett endaste par
2) En nichad dansk internettjänst med brunaktiga förtecken
3) En dokumentär om män på en grekisk ö som åker till Ryssland för att hämta hem kvinnfolk
Är detta 2007 det bästa exemplet på vad som händer i Sverige inom kärlek, dejting och matchmaking? Varför åker de inte till Pajala med en gång och ser om det finns lite medelålders singelmän kvar där, det kan väl bidra med lite tragik? Att prata om kärlek på något annat sätt än att göra det till en freakshow, det verkar vara svårt.
Nej, jag må vara partisk, men hur kan man ha undgått att se att det på temat finns galet mycket annat och mycket mer tidstypiskt som sker? Jag tror tex att den miljon svenskar som löpande online dejtar kände att det saknades något i SVTs temakväll för att den skulle spegla det valda ämnet.
Enda trösten är väl att den absoluta majoriteten av tittandet på public service gick till Melodifestivalen. Och Orvar, du kommer inte till Globen vare sig på första eller andra chansen.
Snart rasar väl "webbkramarna" mot Google
Analysen är en väl avvägd kritik mot intrång i den personliga integriteten och säkerheten kring personalisering och samtidigt en hyllning till vad som kan åstadkommas med bättre kunskap om användarhistoria och beteende.
Bakgrunden till Sullivans inlägg är värd att notera: från och med igår den 2a februari ansluter Google samtliga personer som signar upp sig för tex Gmail, AdSense, etc också till Search History, Personalized Search och Personalized Homepage.
Personligen har jag inget emot att Google gör detta. Google får gärna försöka analysera mitt beteende för att ge mig än en bättre tjänst. Men det är en våg av kritik att vänta där i synnerhet den gamla skolans internet entusiaster kommer "rasa" mot Google. Kanske någon opportunist kan haka på och få några rubriker, hur skulle det låta med:
- "Rasar mot Google: Googles intrång i den personliga integriteten är ett hot
mot det fria IT-samhället", säger... Jonas Birgersson?
fredag, februari 02, 2007
Världens värsta dot.com historier
Några nedslag i listan påminner en gammal internet junkie som jag själv om några bolag/projekt jag precis hade lyckats glömma bort, tex:
19. WebVan
18. Beenz.com
17. Boo.com (nja inte glömt bort, möjligen försökt förtränga)
12. The Dancing Baby
9. Hamsterdance.com
7. Pets.com
Och på toppen av listan hamande:
1. MySpace.com
2. CyberRebate
3. Cartoonnetwok.com
4. CD Universe
5. AllAdvantage
En på ytan smårolig artikel i svenska Internetworld om detta, tyckte jag först. Sen insåg jag snabbt att detta bara var meninglös anarkistisk internetpopulism som jag gått på rakt av. Men läs för all del artikeln, men då skall ni verkligen inte ha något bättre för er.
tisdag, januari 30, 2007
Stor = stor sannolik för kärlek
Enligt Comscores Decemberdata på Nordisk nivå är vi nu mer än 2,5 ggr större än närmaste konkurrent i antal unika användare/räckvidd. Skönt att kunna bekräfta vår egen tro.
Vi tror att ett stort antal användare ger stor sannolik att hitta kärleken.
måndag, januari 29, 2007
Tv tablån är död, säger Bill
När Resume idag referrerar Bill Gates som säger att tv tabån är död inom 5 år är jag beredd att hålla med honom, men lägg i alla fall på 2-3 år för att kompensera för Gates egenintresse att vilja skynda på utvecklingen.
lördag, januari 27, 2007
VM i varumärke

Google är globalt vinnaren för andra året i rad, intressant också att Googleförvärvet YouTube seglat upp som trea från ingenstans. Samtidigt är det ju intessant att notera att inget varumärke finns med på top 5 i någon annan region en den egna!
Efter att ha lekt lite med sifferunderlaget är det några saker som kan vara kul att notera:
Europa
* IKEA har varit etta eller tvåa senaste 6 åren
* David Beckham (enda person på listan!) är i år 36a, Man United 35a medan Real Madrid är 27a
* Volvo har senaste 6 åren legat konstant runt 25e-30e plats, medan Audi gått från att 2003 inte ens funnits med på listan till att 2006 vara 8a
* Nespresso kom in på listan 2005 (43a) och är 2006 20e
* Skype har gjort en ännu mer imponerande resa, in på plats 3 2005 och sedan plats två 2006
USA
*Apple är för 4e året i rad nummer 1
* Till min förvåning var Google redan nummer 5 i USA 2001 och har sedan dess varit topp 5 varje år
* Yahoo, som många ser som en dalande stjärna, har från en plats 34 2001 nått sin All time high 2006 med en 10e plats
* Oprah Winfrey är den högst rankade personen på listan (nr 14)
* Många webvarumärken trängs i toppen; Firefox 11a, Myspace 15, Amazon 16 och Netflix 19
fredag, januari 26, 2007
Spermaharen inte slutet av humor på nätet

Fashinerande nog hände detta inte ens under dotcom hypen, utan efter kraschen, jag tror det var 2001. Vad jag förstått i efterhand så köptes konceptet mer eller mindre utifrån en konceptbild av en hjorten som säger "va?" (dövhjorten). Hittade faktiskt denna på youtube, även om spermaharen.com verkar sett sina bästa dagar.
Varför kom jag nu på att tänka på detta nu? Jo, jag sprang idag på en annan humorsajt (Fantasinyheter), och fick faktiskt mig ett riktigt gott skratt utav en webbsajt för första gången på mycket länge. Bilden ovan var tex ett ganska roligt inslag. Fantasinyheter publiceras helt enkelt genom en blogg och efter lite ytterligare letande inser jag att det finns ganska mycket humor på nätet, ett antal kan till exempel hittas via bloggtoppen.se under humor.
Med tanke på den högkonjunktur som internetpublikationer/internetaktörer upplever just nu så kommer säkert humor att dyka upp på radarn igen. "Vi måste ha något unikt innehåll"-"Vad skall vi göra?"-"Har Fredrik Lindström någon blogg?"-"Kan vi köpa den?" är en inte helt ologisk kedja.
Så enligt tesen i föregående postning, nu har också humor på internet passerat Siwers lackmustest.
[Läsare, tack för tipset att jag uppenbarligen förekommits av den SvD artikel som skrevs i veckan. Festligt vilket sammanträffande. Eller, som det ju ofta är, så var det säkerligen så att jag läst Alex Schulmanns i sin tur sannolikt SvD inspirerade blogg, och blev då själv inspirerad att skriva om detta ämne]
måndag, januari 15, 2007
Siwers = lackmus för mainstream
Arbetsmässigt har detta t.ex inneburit:
- Jag började jobba med media 1994, dvs långt efter avregleringens explosion, men innan alla skulle gå på mediegymnasium och bli programledare.
- Jag grottade in mig i Internet ganska tidigt - 1996 - och började jobba på webbyrån Spray samma år. Vilket dock var när det började bli allmängods.
- Jag började jobba med Match.com 2003, säkert 3 år efter det att nätdejting fenomenet hade tagit fart. Men precis lagom för att få vara del av explosionsfasen i Europa.
- Jag började jag blogga här på siwers.com i Augusti 2005. Detta var minst ett år efter Magnus Hultberg på Infogate hade pratat om hur revolutionerande fenomenet blogg var.
Jag sprang relativt nyligen på ett annat område där jag nu äntligen har fattat: personalisering på webben. Personalisering har ju funnits i evigheter och varenda aktör har erbjudit olika varianter på ämnet. Jag har aldrig fastnat och inte tyckt det funnit tillräckligt värde i att utbilda min agent eller site så den förstår vad jag vill ha. Genom detta har jag inte byggt in verklig lojalitet och utträdesbarriärer i mitt internetanvändande. Jag har i linje med detta t.ex flackat mellan en rad söktjänster, från yahoo.com, till altavista.com, till evreka.com, till Google.
Men med den personaliserade Google har jag plötsligt fattat vad personalisering skall vara bra för. Google för första gången göra mitt internetanvändande till en integrerad helhet. Även om jag tror att 2007 blir året då Google åker på några rejäla, inte minst mediala, bakslag så blir jag glad, imponerad och tacksam över att Google ger mig en sådan snygg möjlighet att strukturera mitt internetanvändande.
Personalisering är nu efter något decennium med andra ord redo att bli mainstream. Jag är inte säker på vad detta betyder med jag känner själv att sedan att RSS-feeder börjat dansa in på min Google sida, sedan jag löpande får uppdateringar från Earthquake watch i ett litet fönster i nedre vänstra hörnet på sidan och sedan jag har en levande egenkomponerad sida med nyheter, buddistiska tankar för dagen samt aktiekurser så har personaliseringen klarat det Siwerska lackmustestet.
torsdag, januari 04, 2007
"2007 ödesår för nätdejtingsajterna"
* Möteplatsens VD säger:
"- 2007/2008 kommer vi se en utslagning, alternativt att några av de utländska aktörerna drar sig ur den skandinaviska marknaden.". Håller med. Håll i hatten 2007 blir spännande.
* Undertecknad säger:
"- Nya aktörer som kommer in på marknaden nu gör mig lite nervös. Alla tror att man kan tälja guld med fällkniv, men det är inte riktigt så enkelt. Explosionen kom för ett till två år sedan. Nu är vi i en expansionsfas och korten synas, vilka som på sista linjen får affären att funka.".
* Parships VD säger:
"...Match är däremot så himla stora att de har en begränsad tillväxtpotential.". Japp vi är stora. Blocket är också himla stora.
* Meetics VD lättar på den strategiska agendan och meddelar:

"- I Europa finns två, tre starka sajter i varje land. De mindre har blivit uppköpta och det kommer att ske här också. Vi har inte vuxit alla 26 miljoner användare från noll utan köpt bolag i nästan varje land. ". Tack, bra att veta. Skall med intresse fortsätta följa aktiekursen för Meetic för att få en hint om vilka strategier som kommer uppskattas denna gång jämfört med första internetvågen runt millenieskiftet. Blir det långsiktiga varumärkesbyggande bolaget? Eller den operationellt mest effektiva aktören? Eller det produktdrivna utvecklingsbolaget? Eller varför inte den finansiellt drivna aktören som med egna aktier aggressivt förvärvar sig till en större räckvidd?