Twitter killed the blog

onsdag, mars 21, 2007

Followniklas.com

Utvecklingen gör mig så glad just nu. Sammanflätningen av medier, teknologier och individer håller verkligen på att komma ikapp sig själv nu. Det känns som om hela webben har vårspring i benen. Eller är det bara jag som köpt lite roliga leksaker?

Inom områden där vi inte har full koll letar vi genvägar. Vad gäller teknologiprylar så har jag som default en genväg som heter Niklas. Gången är vanligen 1. Jag pratar med Niklas som upphetsat berättar om en ny oslagbar pryl 2. Jag träffar eller besöker Niklas som visar prylen, och framförallt hur man får maximal utväxling av just denna produkt 3. Jag går hem och loggar in på Dustin och köper den dagen efter (4. Dustin levereras max inom 24 timmar, vanligen snabbare).

Nu senast var prylen en Archos 604 WiFi. En "helt vanlig" mediaspelare för den verkligt insatte kanske. Men för mig en revolution. Låt mig nu inte börja lista en massa tekniska detaljer om gig och annat utan jag gör som Niklas, berättar vad jag verkligen får ut av prylen.

På någon timme från att paketet öppnats hade jag:

* Portabel access till all media. Dvs fört över samtliga mina digitaliserade familjevideos, samtliga foton från 7 år och en stor del av mitt musikbibliotek. För att sedan kunna visa svärmor videon från sonens första steg - via Archosens egen skärm eller inkopplad till TVn, lyssna på Chicagos allra smörigaste hits (how about "Look away"?) eller i ett mer eller mindre vanligt fysiskt fotoformat kunna vandra igenom bilderna från julfirandet.

Inom några dagar dök några andra situationer upp:

* Digital TV inspelning. Jag missade Göran Perssons program nr 2. Men jag hade (faktiskt mer eller mindre av misstag) testat inspelningsfunktionen på spelaren under dessa timmar och kunde på tunnelbanan idag plocka upp och se programmet och förstå varför alla var så upprörda.

Jag ville också spela in våra och våra konkurrenters reklamfilmer, vilket var gjort med en snabb rec-knapptryckning från den medföljande fjärrkontrollen. Så smidigt, utan att egentligen vara något revolutionerande. Nu behöver jag ingen inspelningsbar DVD eller annan TV-fokuserad mediaenhet.

* Bloggen blir rörlig. Jag laddade på morgonen ner en podcast med Eric Schmidt som jag hittade via bloggen iinnovate. Tänkte att jag vid tillfälle med lite tid över skulle kunna lyssna på detta. Vilket blev senare på dagen i bilen när jag kopplade Archosen till bilradion.

Jag kan bara säga: köp den. Med dockningsenhet. Och med Travel kit.

Bara genom att visa min egen tror att jag har sålt 5 Archosspelare . Jag borde ha provision. Eller det går ju inte för då blir det ju Opera Winfrey av min blogg. I alla fall borde Dustin låta min vän Niklas ha en blogg hos sig där han fick berätta om sin passionerade relation till de senaste teknikleksakerna. Eller kanske skulle du Niklas i alla fall sätta upp en egen blogg på www.followniklas.com, den URLen verkar ledig.

Inga kommentarer: