Det har pratats en tid om att Doubleclick är till salu och frågan är väl egentligen bara vem av Microsoft/MSN, Google eller AOL som skall köpa. Och när.
Det känns som om man hört detta för, möjligen då att Ebay, Yahoo eller IAC också blandats in i diskussionen. Det är några få allt större internetkonglomerat som breder ut sig och som slåss om guldkorn (och annat) för att driva på sin fortsatta tillväxt.
Det pratas om 15 miljarder kronor för Doubleclick... och utan att ha en aning om detaljer kring bolaget - mer än att det är höga multiplar på runt 15 ggr intäkterna - så skulle det ändå inte förvåna mig om den slutlige köparen få betala dyrt.
Vi verkar vara inne i en sådan marknad.
Den handfull stora aktörer som skulle kunna plocka upp ett Doubleclick slåss med näbbar och klor - och djupa plånböcker. Att förlora ett Skype, ett You tube eller kanske ett Doubleclick är inte så farligt i sig. Men bara tanken på hur det skulle kännas om någon av de andra big 5 (eller big 6, 7 eller 8) konkurrenterna plockade upp bolaget driver på värderingar till känslomässiga nivåer.
Och som alltid så är det ju så att ju större belopp, och ju större affärer dessto mer är det en fråga om känslor och mindre en fråga om NPV eller andra rationella bortförklaringar.
Twitter killed the blog
måndag, april 09, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar