Twitter killed the blog

måndag, juni 18, 2007

Reinventing yourself - Mix Match

Tillsammans med en gamla kollega började jag för en tid sedan prata om vad man skulle kunna göra i radio inom området kärlek och relationer. Vi trodde båda att det fanns något intressant i gränslandet mellan den massiva framväxten av dejting via Internet, det ökade behovet för kommersiell radio att producera någon form av unikt innehåll och radiomediets personliga, intima men samtidigt anonyma förhållningssätt till lyssnarna.

Det var därför med ett stort leende som vi för några veckor sedan lanserade ett samarbete med Mix Megapol under benämningen "Mix Match". Mix Match är ett unikt koncept där vi och Mix tillsammans verkar ha skapat något som både slår an en sträng hos lyssnarna, men också lyfter upp en ämne som för oss som presentatör är viktigt. Mix Match sänds mellan 18 och 22, 5 dagar i veckan och Charlotte Lauterbach, välkänd röst från den mindre kommersiella delen av radioindustrin, är rutinerad och engagerad programledare. Charlotte har imponerat kraftigt vad det gäller att komma igång, trots en mer eller mindre obefintlig startsträcka.

Under de första veckorna har det mesta hänt. En person har friat i direktsändning. Och fått nej. En annan person friade också hon, men fick ett fantastiskt entusiasmerande Ja. Innehåll och teman har utvecklats på ett sätt som gör att slussarna hos radion redan nu mer eller mindre brakar ihop så snart som Mix Match sänds.

För oss som verkar i en bransch/kategori där det är lika mycket hype och hysteri som det någon gång var under portalernas gyllene år 97-00, är det viktigt att kunna göra något som inte alla andra gör. Och något som inte alla förmodligen heller kan göra.

Detta är inte minst viktigt i en kategori som snabbt går mot konsolidering.

Vi på Match.com har tagit några steg, tex när vi tog över driften av Lovesearch i Norden, när vi tog över Yahoo Personals i Storbritannien och i Tyskland, när vi nu har inlett ett nära integrerat samarbete med Spray/Spraydate i Sverige eller när TV2 som tidigare drev Norges största dejtingtjänst valde att överlåta på oss att bedriva vår kärnverksamhet också för deras räkning.

Med Mix Match hoppas jag dessutom att vi irriterar en eller annan ytterligare konkurrent till att tänka: darn, varför gjorde inte vi det där?

Inga kommentarer: