Twitter killed the blog

lördag, februari 03, 2007

Sorgligt att Kärlek skall vara så svårt att prata om

Jag har just genomlidit en kväll där jag zappat mellan Melodifestivalen i SVT1 och Temakväll Kärlek i SVT2. Ja, jag vill inte kränka Tommy Nilsson och Anna Book, de var väl OK, jag tänker närmast på SVT2s helt magnifika magplask vad gäller att prata kärlek, dejting och matchmaking.

Innan jag går in på min mer direkta kritik så en disclaimer: jag inser att delar av min kritik har sitt ursprung i att jag tycker att vi (Match.com) som Sverige och Nordens överlägset största matchmaking tjänst borde kunnat ha något att tillföra på temat. Men jag förstår att vi kanske är något för kommersiella för att det skall vara tillräckligt politiskt neutralt.

Istället så bestämmer sig SVT-gänget för att fokusera programmet på några inhyrda danskar. Detta när vi befinner oss i Sverige, världens kanske mest avancerade land för nätdejting, där vi vet att acceptansen för nätdejting idag är högre än tex USA tack vare tjänster så som Möteplatsen, Spraydate eller Match.com. Men allt fokus läggs på en nätdejting specialist från Roskilde och en bisarr och provocerande företeelse som beautifulpeople.dk.

Varför?

Ja först trodde jag att det fanns en ådra av att vara opolitisk involverad. Men efter att Marie Hagberg fått berätta att hon tar 17,000 kr för ett uppdrag som matchmaker och att man hårdpromotat lanseringen av beautifulpeople i Sverige "inom 1 månad", så kan det ju inte vara det.

Vad är då prylen?

Jo, jag tror att det här är en spegling av hur svårt vi har det i Sverige att prata om kärlek och relationer på ett naturligt sätt. Att hundratusentals människor möts på Match.com för att träffa den stora/store kärleken i livet, att Spraydate/SD har rotat sig som ett begrepp bland yngre singlar i Sverige och att Mötesplatsen över hela Sverige är en viktig samlingsplats för de något äldre, det är liksom inte lika kul att prata om som seriös journalist. Det är vardagen. Och det är något som fungerar, något som skapar flörtar, förlovningar och giftermål.

Istället hittar SVT en vinkel på kärlek, dejting och matchmaking som om det vore en sjukdom. Något hemskt, något fult och något lite lätt patetiskt. Vinkeln supportas av:

1) En matchmaker som aldrig lyckats koppla ihop ett endaste par
2) En nichad dansk internettjänst med brunaktiga förtecken
3) En dokumentär om män på en grekisk ö som åker till Ryssland för att hämta hem kvinnfolk

Är detta 2007 det bästa exemplet på vad som händer i Sverige inom kärlek, dejting och matchmaking? Varför åker de inte till Pajala med en gång och ser om det finns lite medelålders singelmän kvar där, det kan väl bidra med lite tragik? Att prata om kärlek på något annat sätt än att göra det till en freakshow, det verkar vara svårt.

Nej, jag må vara partisk, men hur kan man ha undgått att se att det på temat finns galet mycket annat och mycket mer tidstypiskt som sker? Jag tror tex att den miljon svenskar som löpande online dejtar kände att det saknades något i SVTs temakväll för att den skulle spegla det valda ämnet.

Enda trösten är väl att den absoluta majoriteten av tittandet på public service gick till Melodifestivalen. Och Orvar, du kommer inte till Globen vare sig på första eller andra chansen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nåja, uppriktigt sagt är inte jag så imponerad av Match heller. ;-)