Twitter killed the blog

lördag, januari 27, 2007

VM i varumärke

Brandchannel.com har gjort en undersökning där de värderar varumärkens styrka i olika delar av världen.

Google är globalt vinnaren för andra året i rad, intressant också att Googleförvärvet YouTube seglat upp som trea från ingenstans. Samtidigt är det ju intessant att notera att inget varumärke finns med på top 5 i någon annan region en den egna!

Efter att ha lekt lite med sifferunderlaget är det några saker som kan vara kul att notera:

Europa
* IKEA har varit etta eller tvåa senaste 6 åren
* David Beckham (enda person på listan!) är i år 36a, Man United 35a medan Real Madrid är 27a
* Volvo har senaste 6 åren legat konstant runt 25e-30e plats, medan Audi gått från att 2003 inte ens funnits med på listan till att 2006 vara 8a
* Nespresso kom in på listan 2005 (43a) och är 2006 20e
* Skype har gjort en ännu mer imponerande resa, in på plats 3 2005 och sedan plats två 2006

USA
*Apple är för 4e året i rad nummer 1
* Till min förvåning var Google redan nummer 5 i USA 2001 och har sedan dess varit topp 5 varje år
* Yahoo, som många ser som en dalande stjärna, har från en plats 34 2001 nått sin All time high 2006 med en 10e plats
* Oprah Winfrey är den högst rankade personen på listan (nr 14)
* Många webvarumärken trängs i toppen; Firefox 11a, Myspace 15, Amazon 16 och Netflix 19

Hela undersökningen finns här.

Inga kommentarer: