Jag har en egenskap, eller skall vi kalla det en välavvägd seghet, som relaterar till min förmåga att ta till mig förändring. Det verkar som om att när jag väl förstår storheten i något så är företeelsen nära sin "tipping point" och blir ofta en succé. Det kan handla om en tv-serie, ett resmål eller en webbtjänst.
Arbetsmässigt har detta t.ex inneburit:
- Jag började jobba med media 1994, dvs långt efter avregleringens explosion, men innan alla skulle gå på mediegymnasium och bli programledare.
- Jag grottade in mig i Internet ganska tidigt - 1996 - och började jobba på webbyrån Spray samma år. Vilket dock var när det började bli allmängods.
- Jag började jobba med Match.com 2003, säkert 3 år efter det att nätdejting fenomenet hade tagit fart. Men precis lagom för att få vara del av explosionsfasen i Europa.
- Jag började jag blogga här på siwers.com i Augusti 2005. Detta var minst ett år efter Magnus Hultberg på Infogate hade pratat om hur revolutionerande fenomenet blogg var.
Jag sprang relativt nyligen på ett annat område där jag nu äntligen har fattat: personalisering på webben. Personalisering har ju funnits i evigheter och varenda aktör har erbjudit olika varianter på ämnet. Jag har aldrig fastnat och inte tyckt det funnit tillräckligt värde i att utbilda min agent eller site så den förstår vad jag vill ha. Genom detta har jag inte byggt in verklig lojalitet och utträdesbarriärer i mitt internetanvändande. Jag har i linje med detta t.ex flackat mellan en rad söktjänster, från yahoo.com, till altavista.com, till evreka.com, till Google.
Men med den personaliserade Google har jag plötsligt fattat vad personalisering skall vara bra för. Google för första gången göra mitt internetanvändande till en integrerad helhet. Även om jag tror att 2007 blir året då Google åker på några rejäla, inte minst mediala, bakslag så blir jag glad, imponerad och tacksam över att Google ger mig en sådan snygg möjlighet att strukturera mitt internetanvändande.
Personalisering är nu efter något decennium med andra ord redo att bli mainstream. Jag är inte säker på vad detta betyder med jag känner själv att sedan att RSS-feeder börjat dansa in på min Google sida, sedan jag löpande får uppdateringar från Earthquake watch i ett litet fönster i nedre vänstra hörnet på sidan och sedan jag har en levande egenkomponerad sida med nyheter, buddistiska tankar för dagen samt aktiekurser så har personaliseringen klarat det Siwerska lackmustestet.
Twitter killed the blog
måndag, januari 15, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar