Twitter killed the blog

lördag, maj 05, 2007

Tider för mega mergers

Diskussionerna mellan MSN och Yahoo fick mig osökt att blicka tillbaka till Januari 2000.

Jag ser mig själv sittande på hotell Forresta på Lidingö där Scandinavia Onlines ledningsgrupp och styrelse hade möte. Lite smånervös smiter jag ut mitt i en intensiv diskussion om den eventuella börsnoteringen av SOL, jag skall göra en intervju om den just annonserade mergern mellan AOL och Time Warner. Och inte för vilket program som helst utan för P1s God Morgon Världen.

Det var jag och Jan Wifstrand som hade blivit ombedda att kommentera sammanslagningen och frågan som ställdes oss var:

A. Var AOL-Time Warner det ultimata beviset på hur galen världen blivit, eller
B. Var detta en bekräftelse på kraften i den omvälvning som pågick inom media och telecom, med internet som accelerator?

Vad Jan W sa kommer jag inte ihåg, men jag vet att min linje var lika glasklar som några månader senare dum: ett oinskränkt B. Så mycket för mitt omdöme.

När det nu diskuteras mega mergers inom internetsektorn och vi läser 2007 märker jag hur jag spontant har med mig en post-krasch skeptisism. Slå ihop MSN och Yahoo, så dumt.

Inga kommentarer: