Läser på ZD Net att American Airlines stämt Google för att de säljer sökord med AAs varumärke eller förkortning.
Google säger: "We are confident that our trademark policy strikes a proper balance between trademark owners' interests and consumer choice...", men ändå har man anpassat sig till Europeisk rätt och skyddar vissa varumärken.
Som rimligt stor Googlekund har jag dock insett att Google inte riktigt vilket ben de skall stå på i denna fråga. Ena dagen är vi skyddade och nästa inte. Det hela blir lätt som doping, antingen släpper man allt fritt (USA idag, lika för alla) eller så har man mer eller mindre tydliga regler och sanktioner mot brott (Europa).
Rent ekonomiskt finns det ju dock krafter som kan finansiera både en och två processer. Som godkänd varumärkesägare betalar man aldrig mer än minimum per klick, medan man lätt kan komma att betala 20-50 gånger mer om skyddet inte finns där.
Twitter killed the blog
fredag, augusti 17, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar