Jag har lärt mig att för att jag skall må bra måste jag minst en gång i veckan nosa upp och faschineras av en bra affärsidé, gärna svensk eller nordisk, och oftast med en onlinevinkel.
Denna läggning gör att jag försöker äta en lunch eller två för mycket med personer som har spännande idéer.
I veckan fick jag till en sådan lunch, som tyvärr blivit uppskjuten på grund av mindre viktiga saker, med Joachim Lerulf och Mikael Svärdh, två gamla kollegor och branschrävar. Under en lunch fick jag en dragning av deras gemensamma venture.
Deras bolag... nej, låt mig vänta med att nämna vad bolaget heter. Jag, som du, har kanske funderat på varumärken för nya bolag eller projekt, slitit ditt hår hur svårt det kan vara att hitta URLer och bannat det faktum att det ända registrerbara namnet som dessutom funkar som URL i alla fall på huvudmarknaderna är typ Slzgltr (får inte en en träff i Google!). Nu har i alla fall herrarna Svärdh och Lerulf lyckats pricka galet bra med namnet på sitt nya bolag.
Vad gör bolaget: Jo bolaget samlar ihop den långa svansen av onlinetrafik inom social media och bloggsvärden och erbjuder en paketerad produkt mot annonsörer som gör att talanger kan fortsätta dansa. Eller något i den stilen.
För den som jag är hooked på Chris Andersons tankar i boken The Longtail, och som inte tror ett dyft på bloggdöden, känns det rimligt att bolaget åtminstone har vad som krävs för att börja flyga.
Och var heter då bolaget, jo Tailsweep - smaka på det: http://www.tailsweep.com/ . Det är så bra att jag skulle investera i bolaget bara på grund av namnet.
Tailsweep kommer absolut läggas till min lista över Nordiska online case som jag vill hålla ett öga på. Några andra är Spotify, Polar Rose, Jaycut och JAlbum.
Vilka bolag saknar jag?
Skicka gärna ett mail eller kommentera nedan.
Twitter killed the blog
torsdag, augusti 16, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Stardoll Även om vi kommit en bit...
Skicka en kommentar