Twitter killed the blog

torsdag, februari 15, 2007

Vilken tempmätare använder Internetworld?

IW har nyss lanserat sin "heta lista" över nätets entreprenörer. Tänker direkt: vad kul att de lyfter upp idéer och entreprenörer!

Sedan inser jag att de har valt personerna bakom ett bordsbokningsbolag vid namn Tablefinder som nummer 1. Och blir med ens lite nervös över vilken research som har gjort.

Att Tablefinder har ett 30-tal kunder är ju kul (som även med ett "skrytpålägg" i alla fall är 15 kunder). Men hur har man då kunnat missa att det just i samma kategori finns ett annat skållhett entreprenörsbolag vid namn Livebookings?

Livebookings, med sin historia i Profitable och LOGHOS, dominerar totalt den svenska scenen och distribueras av bl.a. Di.se, Expressen.se och Eniro. Att de därutöver har typ 2000 restauranger i London och är på väg att etablera sig i storstäder runt om i Europa, verkar inte ha imponerat på IW. Inte heller en kundlista med t.ex. Conran, Oaxen, Harvey Nichols, Sturehof och the Ritz.

Nej IW, bättre research får ni se till att göra för att jag som prenumerant skall känna att ni speglar verkligheten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det jag stör mig på är att de använder orden "Årets hetaste entreprenörer". Vadå entreprenörer? De har ju listat årets hetaste nykomlingar!

Entreprenörer behöver inte vara knytna till ett företag, för det första. Entreprenörskap är sannerligen inte synonymt med nya häftiga lanseringar 2007.

Nja.. De borde kunnat lista bättre..

Anonym sa...

Livebookings är ett mycket större bolag och har som du säger väldigt många fler restauranger än vad Tablefinder har. Men det som IW bedömt i detta läget tror inte jag handlar om antalet kunder eller vad man redan har åstakommit. Det handlar snarere om vad som komma skall. I fallet Tablefinder så är det inte bordsbokningen i sig som är det heta, utan konceptet runtomkring. Bokningen är snarare bara en del av affärsmodellen, men att konceptet att ha ett last.fm fast för restauranger är bland annat det som är hett.

Nu är väl jag kanske lite jävig, :) men ändå. Om det är någon som har några frågor så är det bara att kontakta mig.

//Anders Fredriksson