Twitter killed the blog

måndag, oktober 20, 2008

Rapporter i veckan

Alltid lika excellenta Paidcontent.org påminner om en intressant vecka med en del rapporter av intresse för läsare av denna blogg:

Monday, October 20, 2008 
-- Netflix 
-- SanDisk

Tuesday, October 21 
-- Yahoo 
-- McClatchy Company 
-- Apple

Wednesday, October 22 
-- *AT&T* 
-- Amazon.com 
-- Baidu 
-- Omniture

Thursday, October 23 
-- New York Times 
-- Dice Holdings 
-- Journal Communications 
-- R.H. Donnelley 
-- Microsoft

Friday, October 24 
-- Journal Communications 
-- Gannett

fredag, oktober 17, 2008

Världens bästa "produkt"?

Jag pratade på SIME Finland för några veckor sedan och som en introduktion till att prata om "What has Love got to do with IT?" hade Ola och SIME-gänget plockat fram ett underbart youtube-klipp som de visade innan i salongen. Givet att just detta klippet nedan har visats 15 miljoner gånger på Youtube så har nog många av er redan sett detta några gånger men ändå, när regnet öser ner och hösten tränger på så värmer detta klipp bättre än det mesta.

Och även om min roll yrkesmässigt ofta är den krassa kapitalistens så blir man lite glad av att inse att Kärlek är en oslagbart trevlig "produkt" att få jobba med!



För övrigt tror jag att lejonet Christian är personlighetstyp Diplomat. Som Metro skriver idag "Diplomaten: Empatisk och flexibel. Du ser den stora bilden, är osjälvisk och empatisk och känner instinktivt hur andra känner sig. Diplomaten är flexibel, fantasifull och intuitiv."

torsdag, oktober 16, 2008

Dr Helen Fisher vet vem som passar dig

En bra utgångspunkt när man skall hitta den rätte/a är att det finns ett brett urval. Online dating har radikalt förändrat landskapet för världens singlar i detta hänseende. Och som en konsekvens slipper vi idag att endast välja bland de jämnåriga på de närmaste tre gårdarna. Samtidigt kan det vara svårt att veta vem som är just rätt för mig bland miljoner alternativ.

Därför har vi på match.com arbetat med Dr Helen Fisher (författare till bla Why We Love, talare på TED, WEF, etc) för att addera denna funktionalitet till vår tjänst.

Den senaste veckan har vi turnerat runt i Europa med Helen. Innan denna rundresa var jag lite osäker på om journalister, anställda, partners, etc verkligen skulle förstå att Helen är på riktigt. Det är lätt att räkna bort en amerikansk antropolog som ett PR-stunt utan något egentligt innehåll. Inget kunde vara mer fel. Till min glädje har också marknad efter marknad tagit till sig Helen och hennes budskap. Efter Madrid, München, London och Paris i förra veckan har det varit stop i Köpenhamn igår och Stockholm idag. Pressen verkar som tokiga i att lyssna till vad Helen har att säga om Obama och McCains personligheter, eller om Victoria verkligen passar med Daniel... .

Ja, ja , ja, den är en bra PR-paketering, men dessutom: Dr Fisher är på riktigt.

Att Helen varit med på samtliga TV-shower i USA, presenterat på WEF, i FN och lite annat är väl kul, men det som VERKLIGEN imponerar på mig är när någon pratat på TED, se nedan:

tisdag, oktober 14, 2008

Nu agerar Marknadsdomstolen

Efter att jag nyligen skrivit om Alexa-siffror och Marknadsdomstolen fick jag en mängd återkopplingar, mail och kommentarer - frågan verkar uppenbarligen vara infekterad och engagerande. Pratade även en god vän som jobbar nära Marknadsdomstolen och blev tipsad om dagens artikel i konflikten mellan Media Markt och Elgiganten.

Hur viktigt är då detta? Ja i jämfört med att barn svälter i Afrika inte alls. Men mellan konkurrenter i olika nischer är det rimligt att spelreglerna tydliggörs.

Skall bli intressant att följa och jag gissar att Marknadsdomstolen nu kommer att öka takten och stämma i bäcken kring liknande situationer lite här och där.

torsdag, oktober 09, 2008

Domedagsprofetior från Sequoia

Sequoia har under decennier varit en av de mest framgångsrika riskkapitalisterna inom teknologi/media/internet.

Några av de bolag man backat har varit:

- Apple 
- Google
- Linkedin
- Paypal
- Yahoo!
- Youtube

En vän med insikt tipsade om att det sipprat ut lite information från Sequoias möte igår med sina portföljbolag. Budskapet från Sequoia var inte direkt muntert, tex sa man:

"...that these are drastic times and that means drastic measures must be taken to survive..."

"...warned that companies need to be cash-flow positive, and if they are not, then they need to get there now, because raising capital without being cash-flow positive is going to be tough..."

"...some interesting advice for startups.

   * Cut spending. Cut fat. Preserve capital.
   * Throw out the models and spreadsheets, because all assumptions will be wrong.
   * Focus on quality.
   * Reduce risk."

"* Unprofitable companies would have a tough time raising cash, so get cash-flow positive as soon as possible.

 * Go on the offensive and pound on your competitors’ shortcomings.
 * Be aggressive with your messaging and be out there. In a downturn, aggressive PR and communications strategy is key.
 * Decline in M&A will mean that only lean companies with sales models that work will get bought.
 * When it comes to deciding between capital preservation and grabbing market share, he advised that everyone should be preserving capital."


När en auktoritet som Sequoia har denna inställning bör alla fundera på konsekvenserna. S&P 500 på 909,92, ner -7,62%. Ouch, den här härdsmältan kommer vi se konsekvenserna av under en lång tid. 

onsdag, oktober 01, 2008

"Kom inte nära för då hoppar jag"

Apple hotar stänga Itunes om rättighetsinnehavarnas organisation CRB som planerat jackar upp priser från 9 cent till 15 cent. Paid content rapporterar om detta kom-inte-nära-då-hoppar-jag-hot. 

Precis som för tex Spotify är detta en utmaning: ju mer framgångsrik du blir dessto mer anser rättighetsinnehavarna att de skall ha. Som investerare i dylika bolag sätter detta en klar begränsning på intjäningspotentialen. Det enda kortet musiktjänsterna har kvar att spela är just det Apple spelar: konsumenternas lojalitet. 

Det krävs dock en ganska unik markadsposition av den typ Itunes har med 90%+ av online musikförsäljningen för att detta hot skall ha någon som helst effekt.

Som Itunes freak är min ståndpunkt klar: snälla hoppa inte! 

tisdag, september 30, 2008

Stockholm har blivit kallt

Frost på gräsmattan imorse.

Svenska börsen ner -5,4% igår. 

Google ner -11,6%, Yahoo -10,8% och IAC - 12,6%. 

En polare från Lehman hörde av sig igår och ville hjälpa en kollega med jobb. 

Ballmer säger i Oslo idag "No one immune to global crises" och "Financial issues are going to affect both business spending and consumer spending...". Känns ganska rimligt, men jag märker att många personer fortfarande agerar som om att influensan bara drabbar andra.

Tycker mig känna igen situationen. Det är nu det börjar pratas om att säkra upp för en verklig permavinter. Många har inte råd att spekulera i att börsen inte kan gå ner ytterligare 40%, eller ränta upp ytterligare 100%.

Magen säger att det är så här det känns när vi håller på att bottna. Min mentala notering idag är: nu är det läge att gå in i finansiella instrument (även om jag inte håller på med sånt eftersom jag lärt mig att mina gissningar är lika bra eller dåliga som någon annans när det gäller noterade tillgångar). I "verkligheten" är det dock nog en bra idé att vaccinera sig mot en period då influensan kommer att dämpa aktiviteten i alla led av ekonomin. Denna mentala notering är väl lika mycket värd som Saida men låt oss följa upp var OMX 30 - idag på 768 - står om 12 månader. 

söndag, september 28, 2008

Booli utmanar Hemnet och mäklarsamfundet

Booli har funnits ett tag men har nu man adderat en tjänst som garanterat blir en riktig killer: nu kan du ta reda på vilka faktiska priser som olika bostäder sålts för (röd flagga). I samma gränssnitt kan du även se vad som är till salu (blå flagga). Det är nog få ägare av bostäder som kan motstå att zooma sig ner till det egna kvarteret och ta reda på vad den ena grannen fick ut, eller vad den andra grannen vill ha. Har skrivits en del om detta, tex på Beta Alfa. 

Booli lanserades December 2007 och entreprenörerna bakom har fått mycket beröm, bl.a. blev de utsedda till årets entreprenörer av Internetworld. Som ny på tjänsten slås jag av det Googlia i hur tjänsten presenteras, riktigt jäkla snyggt. 

Jag skrev om utmaningarna för Igglo nyligen och fick snabbt en kommenter på inlägget från en av Booligrundarna - "Men som tur är finns det ljuspunkter, vi ligger t.ex. några månader före budget :-)"

Skönt, transparent och med full internetkoll från Booligänget. Klart att det kommer att gå bra för det här killarna - Booli, ni hamnar lätt på Siwers Nordic Digital Hotlist.

fredag, september 26, 2008

Och så en växel till - vi konsoliderar mera

Den snabba konsolideringen av online dating kategorin fortsätter. Och som marknadsledare är vi på match.com lyckligt lottade att få många förfrågningar. Efter Due Diligence och en nära dialog har vi beslutat att erbjuda "Hei", en av Norges största online dating tjänster, att bli en del av match.com nätverket

Eftersom det finns sådan oerhörd skala i teknik, marknadsföring och framförallt databas (=> urval) så förvånar väl utvecklingen få. Vi har sett det förut inom tex köp & sälj där Blocket är minst sagt starka. Kommer ni ihåg när Internet dök upp, då alla skulle bli sin egen publicist? Alla skulle ha en egen TV-kanal. Alla skulle bli e-handlare. Många såg en totalt fragmenterad värld framför sig. Och visst blev vi publicister med Blogger. Och visst fick vår egen TV-kanal med Youtube. Och visst gav Blocket oss chansen att bli e-handlare. Men i kölvattnet av fragmentering på individnivå, skapades oerhörda (ofta globala) skalfördelar på bolagsnivå, tex som i fallet Google. 

Drivet av hur kunder väljer att spendera sin tid och sina slantar så händer också samma sak i en nisch som online dating.

torsdag, september 25, 2008

Nu ökar vi takten - Match.com + TV2 DK = Sant

Under högkonjunkturen har vi på Match.com haft förmånen att etablera en stark affär i Norden. Som trogna läsare vet gillar jag lågkonjunkturer så nu är det läge att lägga in en högre växel. Därför lanserar vi nu samarbete med ett av Danmarks största mediabolag TV2, när vi lanserar match.tv2.dk.
 
Så här säger TV2 i dagens press release:

Den 25. september 2008

Pressemeddelelse fra TV 2

TV 2 i partnerskab med Match.com

TV 2 i endnu et strategisk partnerskab på nettet - denne gang med Match.com, der er verdens største hjemmeside for dating.

TV 2 har indgået partnerskab med Match.com - verdens største hjemmeside for dating. Samarbejdet betyder, at Match.com fremover skal ligge på tv2.dk, og via match.tv2.dk er det herefter muligt at søge i databasen med profiler fra hele verden. Match.com har på verdensbasis over 20 millioner medlemmer.

Partnerskabet betyder - foruden ekstra trafik på tv2.dk - at TV2 har mulighed for at sælge bannere på hele platformen.

- Hos TV 2 er vi meget glade for samarbejdet med Match.com, som er en særdeles professionel og stor datingplatform. Vi er overbevist om, at partnerskabet vil blive til gavn for både TV 2 og Match.com, siger konstitueret salgsdirektør for TV 2 NET, Jacob Zeeberg.

For et stort site som Match.com, der stræber efter en markedslederposition, har det været naturligt at indgå et langsigtet og strategisk partnerskab med et førende mediehus i Danmark. Og her faldt valget på TV 2.

- TV 2s rækkevidde og evne til hver dag at nå ud til en stor del af de danske husstande i kombination med Match.com's verdensledende platform for online-dating er et "perfekt match". Vores håb og målsætning er, at dette samarbejde vil skabe en stærk, tydelig og langsigtet lederposition for det danske Match.com-netværk, siger Vice President International Johan Siwers, Match.com

Grattis, Passagen tonåring idag!

Jag tror inte att det är så många mer än jag som har koll på detta men idag är faktiskt den officiella dagen då Passagen fyller tonåring. För 13 år sedan den 25e september 1995 gick startskottet för Passagen. Hur vet jag detta, eftersom jag inte var med utan satt på Kinnevik vid detta tillfälle? Läs Anekdoten nedan.

1998 skulle Schibsted på allvar in i Sverige och vi var några utsända som tagit på oss lusekoftorna för att likt Bödvar liera oss med lede fi. Efter några månaders förhandling bestämde sig Telia för att skeppa över hela sin internetbyk till oss, och från att ha haft mer eller mindre inget (förutom norska McKinseykonsulter och lite oljedollar) bakom oss, så satt vi på halva svenska Internet med Passagen, Bilweb, Svenska CNN, Altavista Northern Europe, etc, etc. Detta, tillsammans med tex Resfeber, sol.no, suomi24.fi, sol.dk, etc var basen för etablerande av S-OL, Scandinavia Online, som vi sedan börsnoterade våren 2000.

Hösten 2000 var vi några som tyckte vi borde ha lite kalas, det hade ju inte efter den vårens IT-krasch varit så mycket skoj och glamour. Vi insåg att det var nära 5 år sedan Telia kickstartade internet i sverige med att investera i Passagen och genom att prata med lite gamla Passagenrävar grävde vi  fram det närmaste vi kunde komma en ”födelsedag” (ja, utvecklingen startade redan 1994).  Vi ställde till med kalas på Kungsgatan 28 och bjöd in alla som hade haft med Passagens historia att göra, tex. legender som Kricke Perez, Björn Thelin, Mattias Söderhielm, Pierre Siri, Ken CederFredrik af Malmborg och Jonas Birgersson. Naturligtvis var vi som mer tillhörde Schibstedfalangen också inbjudna, tex Carl Klingberg, Rikard Steiber, Stefan Andersson, Patrick von Schenck, Tim Utkutug, Anna Fornek, Bo Blåeldh, etc. Jag glömmer med flit :-) en massa personer för att se vem som läser min blogg, kommentera gärna vem jag glömmer.

En jury tillsattes för att dela ut priser i olika kategorier, bl.a. ”Viktigaste person i Passagens historia” och ”Mest överskattade person i Passagens historia”. I den första kategorin vann Kricke Perez och i den andra Jonas Birgersson. Presentatör för denna awardscermoni var en annan internetlegend Mikael Pawlo.

Man får väl erkänna att Passagen haft sina bästa dagar, även om produkten lever och nu huserar i Aller och Eniros famn, tillsammans med internetklenoden Spray. Lagom till tonårsdagen tycker jag man skall välja en ny lite mer radikal tagline: Internet började här!

fredag, september 19, 2008

En inslagen öppen dörr kring Google

Google frågade nyligen efter ett citat, med anledning hur vi jobbar med sök och vår övriga kommunikation. Så här blev det:

"Målet med en integrerad kampanj är förstås att delarna i kampanjen skall samverka på ett positivt sätt som göra att resultatet är bättre än summan av kampanjens enskilda delar.

Med synkroniserade val av budskap och kanaler kan ett djupare intresse och engagemang skapas med konsumenten – och det är detta som skapar den hävstång som gör dina medieinvesteringar verkligt lönsamma.

För dagens konsumenter är Internet – och sök - en spegel av detta djupare intresse för en produkt eller tjänst. 

Konsekvensen är att för varje i sig framgångsrik kampanj är det tjänstefel att inte arbeta med sökordsmarknadsföring på ett sätt så att du tar tillvara den fulla potentialen av din marknadskommunikation.

Skäms nästan över hur positivt det låter, men som ni vet är jag sedan länge "köpt" av Google.

torsdag, september 18, 2008

Alexa.com räcker inte

Under mina 12-13 år i onlinevärlden har jag haft med mig en röd tråd: mätbarhet. 1997 på Spray satt vi och kikade på loggfiler, jag konsultade senare för MMS för att titta på hur de skulle ta sig an också mätningar på internet, vi grundande Bitos som ledde till KIA - Kommittén för Internet Annonsering - och på S-OL tog jag rollen som CIO med ambitionen att bli det mest mätbara och transparenta börnoterade bolaget som världen skådat.

Med bakgrund av detta har jag fått vissa hang ups. En är otillbörligt utnyttjande av statistik till sin egen fördel bland internetföretag. Under de tidiga internetåren byggde topplistorna över de största internetsajterna på självrapporterad (!) data , vid rapportering av antal medlemmar i communities (och även dating sajter) inflateras siffror till vansinne och när man referrerar till absolut storlek för internettjänster använder man kidsprodukten Alexa.com som källa!

Alexa.com bygger sin data på att personer i vissa grupper slumpvis har laddat ner en toolbar som gör att Alexa kan följa den användarens surfmönster. Slumpvis? Ja, det är inte så att det är urval av befolkningen på något sätt, snarare kan man misstänka att det är en ganska homogen och sammanlänkad grupp människor som har Alexas toolbar. Du kan ju fråga dig själv om du känner någon som har en Alexatoolbar installerad. Inte? I denna grupp kanske det är rimligt att mäta vilken online gaming site som är mest populär. Men representationen av golfspelande 40 åriga kvinnliga marknadschefer som har Alexas toolbar är nog dock ganska minimal, vilket gör att en stor grupp av tjänster försvinner i Alexas "statistik". I Alexas värld innebär det att den 40 åriga kvinnan inte användare internet, eller i alla fall att personens surfvanor inte registreras.

Givet ovan, givet den globala kritik som Alexa får löpande och givet att vi faktisk har en marknadsdomstol så är det underligt att företag fortfarande använder en så tveksam källa för att påvisa storlek.

Jag är dock ganska säker på att vi kommer se sund sanering och aktivitet inom detta område.

Fem snabba meningar från SIME Finland

20 timmar Finland och SIME igår har satt sina spår, så denna recap blir inte direkt någon helhetsöverblick. Riktigt trevligt dock, även om det hade varit roligare om vi hade haft lite mer tid att prata i den panel jag deltog i. 

5 snabba som hamnade i mitt anteckningsblock:

- Finland är både efter och före i internetutvecklingen jämfört med övriga Norden, i någon underlig kombination. 

- "Nobody marched anywhere because of a pie chart" - appropå hur projekt leds och drivs

- "CPM = undifferentiated spam" - appropå att annonplatser måste förstå att annonsörerna söker målgrupper och resultat

- Mohamed El-Fatatry presenterade www.muxlim.com, grymt spännande projekt. Och oj vad jag känner mig trångsynt och obildad.

- Lågkonjunkturen som stod för dörren har Lehman & Co nu accelerat rejällt, och i Finland verkar det vara än värre än i Sverige.

lördag, september 13, 2008

Are you selling or are you buying?

De flesta av de inlägg jag skriver här har sin bakgrund i en eller flera mentala hyperlänkar som tar mig tillbaka i min egen - och internets - historia. Ofta vet jag till slut inte varifrån ursprungsgnistan kom till en viss anek.dot men den här gången vet jag alldeles precis: det var när jag läste att Google hade SÅLT ett bolag - "Google Inc. Completes Sale Of Performics Search Marketing Business To Publicis Groupe". Första reaktionen var: jag trodde bara Google köpte! (kika här för hela listan). 

Sedan insåg jag att detta förstås var ett led i den problematik som Google hamnade i när man köpte Doubleclick, man var naturligtvis tvungen att sälja ett bolag som var rådgivare på köparsidan i frågor kring sökordsmarknadsföring. Man var tvungen att veta om man köpte eller sålde.

I detta finns en av de få likheterna mellan mig och Google: vi har båda lärt oss av Doubleclick om vi köper eller säljer. För att göra en lång historia längre kan jag inte undanhålla er bakgrunden till detta. So here we go. 

Någon gång 1996 hade jag och kompanjon Pettersson satt upp en lista med amerikanska bolag som vi ville plocka hem till Sverige. Kanske något naivt, men ganska skönt aggressivt, hade vi satt ihop brev, ringt och bokat in oss med Who is Who.

- Vi skulle bli först med push i Norden, Pointcast kändes som en rimlig munsbit. 
- Vi skulle veta mest om kunderna så att ta I/Pro till norden var ju klockrent. Det inte I/Pro kunde om loggfilsanalys 1996 var inte värt att veta. (I/Pro köptes sedan av legendariska CMGI 1999, precis före CMGI också köpte Altavista. CMGI som också köpte rätten att kalla New England Patriots hemmaarena "CMGI Stadium". Över 15 år. För nätta $75 miljoner). 
- Vad gällde annonshanteringsteknologi var Netgravity "the shit" så de var självklara på besökslistan. Vi kom långt i diskussionerna med Netgravity-killarna, som dessutom var riktigt sköna lirare. De kom dock något längre själva när det sålde bolaget till Doubleclick något senare för $530 miljoner (man förstår att internethistorien lever när bolagsdokument i original från Netgravity idag säljs för $295 på samlarsiter!).
- PC-meter, som i samma veva bytta namn till Media Metrix, var också heta. VDn och legenden Tod Johnson tog emot, under den här tiden vågade ingen säga nej till ett möte som kunde leda till den Stora Affären (och Spray som jag jobbade för då var, trot eller ej, även internationellt ett hett namn).  

Och så då Doubleclick. Doubleclick hade precis flyttat in till flashiga lokaler i någon skyskrapa på Manhattan och vi hade fått deras VD på kroken, Mr Kevin O'Conner. Mr O'Conner visade sig vara en artig man, men han såg igenom att vi var två entreprenörer med begränsad erfarenhet av mediavärlden. Efter vår dragning ställde han en fråga: "So guys, are you selling or are you buying?". Avgrundsdjup tystnad.  Vi hade förberett svar på allt, utan att förstå det mest grundläggande. 

torsdag, september 11, 2008

Igglo står på näsan?

Under slutet 2000 och början av 2001 var det en underlig stämning i onlinevärlden. Alla visste att det var skakigt efter att aktievärden hade förtvinat under de senaste månaderna, men alla försökte hålla en fasad där man gjorde sken av att alla andra har problem utom vi. Känslan var lite av den som man ser i olika tecknade filmer när tex Kalle Anka går på en väg som tar slut, men där Kalle fortsätter att gå i luften som inget hade hänt. Tills det blir uppenbart att han inte har mark under fötterna och trillar rakt ner.

Samma känsla har jag just nu igen med en del koncept, idéer och personer inom onlinevärlden.

Extra tråkigt är det när marken försvinner under fötterna på koncept man gillar, jag tänker närmast på högprofilerade finska Igglo som stått på näsan enligt bloggen Paymentguy. För den som studerats Igglos trafiksiffror senaste året är detta ingen blixt från klar himmel men lika tråkigt för det. Den initiala hypen, som jag skrev om här, verkar inte ha kunnat materialiseras i en hållbar långsiktig affär.

Tyvärr tror jag att många springer i luften i onlinevärlden just nu och att det i många kategorier kommer ske en relativ snabb utrensning och konsolidering i takt med att diskussion kring budgetar och 2009-planer konkritiseras.

Samtidigt är det under detta naturliga skede som grunden läggs för den tredje internet vågen som sannolikt sköljer över oss 2011/2012. Efter en första våg med Netscape, Altavista, Yahoo, mail och onlinebank, en andra våg med Google, Youtube, Facebook och bloggar är det sjukt roligt inse att vi i onlinevärlden inte har en aning om vad som i nästa våg blir de stora trenderna eller varumärkena. Men vilken förmån att få vara en del av denna bransch och detta händelseförlopp.

tisdag, september 09, 2008

SIME - och jag själv - goes Helsingfors

Jag föreslog här förra året att SIME-gänget skulle satsa heltid på att göra SIME till något riktigt stort. SIME blir nu också större och större, tex kommer jag nu prata på SIME Helsingfors den 17e September. 

Om jag förut gick eller pratade på en konferens per år (dvs SIME Classic) så blir det nu i år i alla fall två. Har varit alldeles för lite i Igglo, Habbo och Stardolls förlovade hemland. Ser fram emot det. Vet att jag har lite finska läsare, hör av er om vi ses på SIME Helsingfors.

Stardoll på Adweek Digital Hot List - imponerande

Min bloggläromästare Henrik Torstensson berättade att hans svensk/finska låda Stardoll blivit omnämnda av Adweek på deras Digital Hot List, tillsammans med storheter som Iphone, Google, och Xbox Live.

Jag bugar. Jag älskar att höra om framgångssagor online (som drivs av vänner) som växt fram i Sverige Norden. Tror att jag skall göra en Siwers Nordic Digital Hotlist, några tips om vad som borde ingå?

söndag, september 07, 2008

Man behöver inte vara nykterist för att tycka tillnyktrande är bra

Jag noterade ju igår här på bloggen att Yahoo upplevt ett kraftigt fall sedan februari. Men man är inte ensamma. Inom den kategori av tjänster jag själv arbetar har luften även gått ur den största [särnoterade] aktien Meetic. Från att i slutet av 2007 ha varit uppe på 32 Euro per aktie, har aktien handlats runt 12 Euro senaste veckan. Värdet av bolaget ligger plötsligt "bara" på kring 200 miljoner Euro, vilket nog gör att en och annan aktör som klätt upp bruden för ett potentiellt uppköp sätter i halsen.


Efter det tyska förvärvet av Neu.de (cash 25 miljoner Euro) och UKs Dating Direct (cash £27m/~34mEuro) har nu Meetic enligt senaste halvårsrapporten 14 miljoner Euro i kassan. Med andra ord, det finns inte - i alla fall just nu - så mycket utrymme för ytterligare storslagna cashbaserade förvärv. Och att göra aktieförvärv med dagens aktiekurs - och trend - är sannolikt inte heller så enkelt. I alla fall om det handlar om annat än desperata aktörer utan alternativ.

Den kundakvistions- och "landgrab"-fokuserade tillväxten som har skett med bakgrund av bl.a. Meetic aggressiva strategi har nu till synes stoppats upp. Nu är det tillbaka till sista linjen och en sund grundaffär som gäller, ja lite som 1999 jmf med 2002 under dot.com åren. 

Ja, som sagt, "when the tide is out, you see who is swimming naked".

lördag, september 06, 2008

Vad får det kosta att bevisa sitt hat mot Microsoft Jerry?

Jerry Yangs kompisar blir allt färre - eller i alla fall fattigare. Det skrivs nu allt mer om Yahooaktiens fritt fallande kurs. I fredags tradade aktien under $18, vilket motsvarade den lägsta nivån på 5 år.

BoomTown skriver: "Yahoo’s Stock Is Like a Falling Knife"

Techcrunch: "Yahoo Stock Falls Off The Cliff. When Will Jerry Give Up?"

CNET: "Yahoo's stock hits new 52-week low

Vi är alltså nu väldigt nära halva värderingen från Microsofts sockrade bud på $33 per aktie. 

Ja, ja, inte för att Bill oavsett pris kommer övertyga Jerry Yang men han har i alla fall fått med sig en Jerry. Alltid något. Och lite småkul.  



 

tisdag, september 02, 2008

Google lanserar - änligen - sin egen browser

Google meddelade precis att de idag kommer lansera sin egen browser "Chrome".

Steget känns självklart. Att Google inte skulle försöka ta sig ytterligare ett steg närmare konsumenten vore korkat. Man har ju via sin toolbardistribution redan lyckats få konsumenter att söka från browsern och jag tror att om du frågar min mamma vilken browser hon använder skulle hon säkert redan idag säga Google (eller då möjligen Google Exploerer :-) ).

Läs mer om Chrome tex på cnet, eller någon annan av tusentals bloggar som kommer skriva om detta idag.

Jag skrev för någon veckan sedan nedan i en diskussionsgrupp, innehållet blir än mer relevant nu.

"Två saker fascinerar/skrämmer:

1. För drygt ett år sedan läste jag att ordet "sex" hade blivit utbytt som nummer 1 i Google (http://siwers.blogspot.com/2007/02/battle-of-clueless-yahoo-populrare-n.html) och ersatts av ordet 'yahoo'. Varför då? Jo för att användare inte har en sofistikeringsgrad i sitt internetanvändande. Man använder helt enkelt sökfönstret och skriver in sin destination där istället för att använda URLer, favoriter eller annat 90-talsjunk.

2. Med tanke på hur värdefull toolbardistribution verkar vara skulle jag gissa att allt fler användare också börjat byta ut browserfönstret mot söktoolbarfönstret. Av fri vilja eller kanske än mer sannolikt av misstag. Det skrämmande situationen uppstår då för mig som adwordsannonsör. Jag får betala för användare som redan är "mina".

I mitt exempel skulle det kunna innebära: Anita 47 år, daglig användare av match.com sedan 3 månader, skriver in match.com i sitt Google toolbarfönster. Hon får upp en sponsrad länk från oss på match.com och navigerar sig via den till oss. Varje gång Anita 47 klickar sig vidare till oss betalar jag upp till ett par kronor, beroende på vilket ord det handlar om. Vem som helst kan ju inse vad som händer med effektiviteten per annonskrona i en dylik värld. Och det är ju inte svårt att se ett oerhört värde i att vara den som får betalt för mer eller mindre varje navigationsförsök som en användare företar sig.

I Europa är IPR relativt starkt så här kan många i alla fall få ner klickkostanden till miniminivån för 'brand key words', men vad jag förstår så är det vildvästern i USA där det är bidding om allt. Man verkar också ha gått den vägen för UK (se tex http://www.bigmouthmedia.com/live/articles/google-to-introduce-open-keyword-bidding-on-all-te.asp/4591/).

Samtidigt, om sökindustrin/Google fortsätter gå denna väg kommer varumärkesägare med all säkerhet gör vad de kan för att sätta käppar i hjulet. American Airlines har haft en stämning mot Google sedan något år kring detta, men läste häromdagen att de nu nyligen har enats (http://www.leveltendesign.com/blog/jon/american-airlines-settles-suit-with-google). Skulle gärna veta vad Google gjort som gör att AA säger 'We are pleased to resolve these claims on mutually satisfactory terms'..."

måndag, juni 30, 2008

Di + Match.com = di.se Kärlek = SANT

Som den skarpsynte, och/eller dedikerade, di.se-läsaren har upptäckt: nu finns Match.com i navigationen på di.se. Kika under DiTV, så hittar du "di.se Kärlek".

Pratade med en vän häromdagen som då just skull iväg på date med en börsbolagsVD som personen hade träffat på Match.com. Direktörer behöver också någon att tycka om.





fredag, juni 27, 2008

tisdag, juni 10, 2008

Om att blandas med nazister i SvDs ledare [Uppdaterad]

[Efter inlägget nedan har andra kommenterat det inträffade, och jag gläds åt medhåll kring hur ABSURT detta är. Mikael Pawlo skriver tex:

"This weekend, the drunken haze has resulted in Mr Gudmundson slandering world-leading online dating service Match.com in what can only be described as an outragous way."


Gudmundsons egen blogg kommenterar läsare artikeln med tex:

"Roligt skriven artikel om nötterna som tror de är en utvald ras. Enda anmärkningen jag har är din märkliga kommentar om Match.com kom som är en lika oförarglig dejtingsajt som Mötesplatsen som du gör reklam för på din blogg. Är det för att främja Mötesplatsen som du chikanerar Match.com för inte tror du väl på allvar att det är en dejtingsajt för nazister?
"

Min egen irritation över Gudmundsons sätt att associera Match.com med allt annat än det vi står för gör mig mer och mer irriterad. Det är inte OK. Fortsättning följer, stay tuned]

- - -

I helgen hade jag en obehaglig upplevelse. Bakgrunden är att Per Gudmundson i Svenska Dagbladets ledare skrev om hur nynazister hade agerat under nationaldagsfirandet den 6e juni.

Att kommentera nynazister är ju inte oväntat i en dylik ledare, men mitt i artikeln så refererar Gudmundson till Match.com med:

"... När man ser alla dessa lönniga, tatuerade och snusande nazister paradera förbi framför en är det förståeligt varför de lägger fokus just på det där med att skriva in fortplantningen i rättighetskatalogen. Det här är killarna vars plånböcker man tänkte på när man grundade Match.com. Och de få av kvinnokön som deltar är det sannolikt fortfarande olagligt att ens inleda samtal med." [Hela här]

Jag läste detta ganska många gånger. Men fattade inte överhuvudtaget. Jag började till och med fundera på om det kunde varit Gudmundsons ordbehandlingsprogram som av misstag hade bytt ut något annat ord på M mot match.com.

Jag var tvungen att maila Gudmundson:

"Hej Per,

Johan Siwers heter jag och är VD för Match.com i Norra Europa.

Som svensk och SvD-läsare sedan urminnes tider läste jag i helgen din ledare ”Polisens insats var mycket imponerande”.

I ledaren nämner du ju Match.com i ett inte direkt smickrande sammanhang, vilket du naturligtvis har all rätt i världen att göra.

Dock, jag måste ärligen säga att jag inte förstår anledningen till att du kopplar ihop oss med nynazister. Vi har uppenbarligen misslyckats totalt med vår marknadskommunikation.

Jag skulle uppskatta mycket att få prata med dig några minuter för att förstå ditt resonemang, eller om du har möjlighet att ta det via epost.

Med vänliga hälsningar,

Johan Siwers
"

Välartad som Per Gudmundson är så svarade han snabbt:

"Hej! Jag är ledsen om mitt försök att vitsa om att de paraderande galningarna var singlar har missförståtts. Jag valde det mest kända varumärket för dejtingsajter helt enkelt, vilket snarare tyder på att er kommunikation går bra.Vänligen,Per Gudmundson"

Ja vad fasen, jag fattar fortfarande inte, men jag gillar dig Per eftersom du ju tagit till dig att vi är definitionen av onlinedejting. Ett steg på vägen mot Googla, Vespa och Matcha?

fredag, maj 30, 2008

Match.com 2007 - the movie

Fick just filmen från Stockholm Media Week. Vi är odrägligt stolta och glada, och jag kunde inte låta bli att dela den här.



Nu gäller det att ta ett steg tillbaka, att bli paranoid och inse att en av våra största fiender är att vi själva blir nöjda.

torsdag, maj 29, 2008

Konjunkturtecken - Konsolidering - Meetic stänger

Dagens stora nyhet i mitt universum var att Meetic, vår/Match.com's egentligen enda Europeiska konkurrent, bestämde sig för att dra ur pluggen för Norden. Eller i alla fall så beslutade personalen att de inte gillade strategin och hoppade av.

Trist för det lokala Meetic gänget men Johan Klaesson ser nyanserat på detta och säger i VA: "Alla försöker hela tiden ta andelar av varandra, för att något bolag till slut ska lämnar marknaden – vilket vi gör nu".

Och så är det ju i de flesta eftertextliknande nischerna, det är svårt att konkurrera om man inte håller sig till någon av topp positionerna.

Klaesson på Meetic säger också i DM "I Sverige är det, jämfört med övriga Europa, en extrem konkurrens på dejtingmarknaden. Här krävs det att man köper marknadsandelar genom investeringar i marknadsföring och lokal anpassning."

Man behöver ju inte vara hjärnkirurg för att förstå att det inte kommer fortsätta finnas 7-8 aktörer som investerar tokpengar i att bygga närvaro på en relativt liten marknad som Sverige. Det har tex under en ganska lång tid funnits fler TV-annonsörer i Sverige inom online dating, än vad det funnit i USA. Inte helt sunt.

Vi är glada och stolta över att vara störst i Sverige, och mer än dubbelt så stora som nummer två i ett Nordiskt perspektiv. Jag är övertygad om att det är skala i teknik och kundbas som kommer etablera en hållbar branschstruktur. Det finns visst något budistiskt ordspråk som lyder ungefär "Allt vatten rinner ner i havet". Jag tror att vi kommer att få se denna typ av tyngdlagar ta ut sin rätt också inom den lilla online dating branschen.

Jag fick för några år sedan frågan kring hur många aktörer jag trodde det fanns utrymme för i Sverige inom online dating. Min bild då gäller också idag: det är rimligt att det kommer att finnas en stark internationell spelare, ett Google inom online dating. Sedan kommer det att finns någon duktig lokal aktör som kommer att fightas för att nå skala, men vara snäppet bättre på lokalisering. Blocket inom sin nisch är här ett exempel. Därtill kommer det kanske finnas utrymme för någon att identifiera en tillräckligt stor nischmålgrupp för att kunna etablera en fungerande affärsmodell.

Jag skulle därefter inte sätta mina pengar på en nummer 4, 5 eller 6. Det verkar också Meetic hålla med om.

torsdag, maj 22, 2008

Live Search Cash back - det är klart det händer

Sitter i Redmond och får en demo av "Live search cash back". Få kick backs för att du söker, istället för att bara Google skall få sina miljarder dollar för det jobb du gör. Klart att det måste hända.

Lanserades igår, se mer här.

Mer kommer när jag landat både fysiskt och metalt kring vad detta innebär.

onsdag, maj 21, 2008

Yahoo / Microsoft / Google - rond 2 och 3

Det utspelar sig ett fashinerande realtidsstrategicase runt Yahoo.

När topptrion på Google var i London igår för Zeitgeist sa de om Jerry Yang:

"Jerry is very talented and if he wants to work at Google we’d be very excited to have him..." - hela notisen här.

Ös på bara, in med saltet och arseniken i såret.

Ballmer säger samtidigt att "it's exploring an agreement with Yahoo that stops short of a full takeover" - hela notisen här.

Nu på väg till USA. Mina fötter röstar denna vecka för Redmond och Microsoft snarare än London och Zeitgeist. Undrar vad Jerry Yangs fötter gör?

lördag, maj 17, 2008

Heja Norge - varför är jag aldrig i Oslo den Syttende Maj?

Heja Norge!

Idag är det Syttende Maj och jag förstår inte varför jag inte är i Oslo idag. Så är det varje år. Jag har en förkärlek för norge och norrmän, bl.a efter att ha bott ett knappt halvår i Bergen och sedan jobbat för Schibsted under 5 år, men jag har aldrig firat 17e maj på riktigt.

Som en förberedelse till att nästa år åka till Oslo - thats a promise - skall jag idag bara lyssna till namnet Birger, klä mig i lusekofta, bara äta Smalahove och ta med mig barnen till Skansen där man ju fuskfirar lite för oss stackare som befinner oss i fel geografi.

torsdag, maj 15, 2008

Nu kommer nästa våg mot Yahoo

Via Fredrik Arnander hörde jag att Carl Icahn nu satt igång kampanjen mot sittande Yahoo styrelse.

Så här börjar Icahn i sitt brev till styrelseordförande i Yahoo:

Dear Mr. Bostock:

"It is clear to me that the board of directors of Yahoo has acted irrationally and lost the faith of shareholders and Microsoft. It is quite obvious that Microsoft’s bid of $33 per share is a superior alternative to Yahoo’s prospects on a standalone basis. I am perplexed by the board’s actions. It is irresponsible to hide behind management’s more than overly optimistic financial forecasts. It is unconscionable that you have not allowed your shareholders to choose to accept an offer that represented a 72% premium over Yahoo’s closing price of $19.18 on the day before the initial Microsoft offer. I and many of your shareholders strongly believe that a combination between Yahoo and Microsoft would form a dynamic company and more importantly would be a force strong enough to compete with Google on the Internet. ..."

Hela texten kan läsas tex hos NY Times. Känns som min tidigare spaning kan komma att besannas. Jag kan inte se att Yahoo tar sig igenom detta i ett stycke... eller i alla fall som eget fristående bolag... eller i alla fall inte med Jerry Yang som Chief Yahoo.

En för en svensk roligt detalj är att Icahn i sitt förslag till ny styrelse har en herr Posner. Där ser man.

torsdag, maj 08, 2008

Nu är man mediakändis

Dagens Media gjorde lite intervjuer efter prisutdelning, finns att finna här.

När man förlorar kallar man det ankdamsgrottande, när man man vinner är det briljant journalistik.

Briljant Dagens Media!

Andra "briljanta" länkar en sådan här dag är tex:

* Resumé

* Dagens Media, artikel

* Newsdesk

Han ville gärna fotas med tjejerna



Som jag och Ola A visste redan 1997, boybands är ute





Va! Är jag inte med på affischen?



Kall, torr och gratis



En god dag



MMG reunion



Googlers



Hollywoodadvokat Wadsted - Måndag 21:00 TV8, glöm inte!



Hey sis



Roger och Peter



Blasé? Nej snarare stolt



The MSN team



Jag säger bara oj, oj, oj

Sällan har jag blivit mer förvånad.

Silver - SAS Institute

Guld - AMF pension

Grand Prix - öh, öh, Match.com!

Stockholm Media Week har just avslutats. Jag har suttit och applåderat åt Jan Scherman som blivit Årets branschpersonlighet. Jag har sett Ragnar Tingström skicka nävarna i skyn efter att blivit bästa mediabyrå.

Och nu kommer ni, kära läsare, att få följa vår lilla seger fest efter att ha vunnit Grand Prix. Några av bilderna har ju redan trillat in nedan, enjoy.

Titta noga



Andra löpet efter Robinsson 2004



Jag tror visst någon vann



OMD och PHD rockar



onsdag, maj 07, 2008

Transparency killed the Internet star?

Ja, jag vet. En postning som ställer sig lite frågande till den transparens som Internet driver fram ter sig nog lite tveksam när undertecknad just börja live-GPS-tracka sig själv.

Men ändå, och kanske just därför, slås jag när jag läser Jerry Yangs blogginlägg från den 4e maj av ett par saker:

- För en internetsmurf som Jerry Yang är det det naturligaste i världen att posta sina funderingar kring mega affären MSFT-Y! via bloggen. Nästa steg? Livebloggning med realtidsomröstning bland aktieägare, Yahoo freaks och bankers kring om priset borde vara $37 eller $38?

- Inlägget är några dagar gammalt men det känns redan som det var en evighet sedan Y! tackade nej till MSFT. Publiceringshysteri och överinformation, vem blir egentligen gladare av detta. Inte tror jag det gynnar Yang i alla fall.

- För Yang är det ointressant hur mycket pengar han får ut av en affär. Det handlar inte om det, han kan oavsett spela golf, snorta kokain eller köra snabba varje dag resten av livet. Nej det är klart att hans passion för Y! gör det omöjligt för honom att rationellt kunna värdera ett bud. Han vill slå MSFT och Google själv, och han kan inte förstå varför han, som rattar det nätverk som attraherar mest användare i USA en given månad, skall vara den som ger upp.

- Eftersom Yang inte kan vara rationell varesig på $37, $40 eller $100 per aktie så kommer övriga aktieägare tröttna. Hur stor del av bolaget ägs egentligen av de som vill förränta kapitalet snarare än att vara stjärnan på internethimlen?

- Yangs förtroende kommer att rinna ut under de närmaste veckorna och månaderna, det säger min maggrop. När jag läser hans blogginlägg, undertecknad med titeln Cheif Yahoo, känns det tyvärr som om han gör sig öppen och sårbar snarare än stärker sina kort. Och kanske är det så att en del i detta är Yangs övertransparens och mjukisinternettofflor som slår tillbaka?

Känns delvis trist att säga det men ett scenario där Steve Ballmers mer traditionella affärsmannaskap segrar och där Yang och Co tillslut ändå får typ $28 per aktie känns ganska rimligt.

Tur i alla fall att jag kan stänga av GPS trackingen på min Blackberry, det känns tryggt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

torsdag, maj 01, 2008

Från Lunarstorm till etta på Billboard

Vad har Boten Anna med denna blogg att göra? Nja, inte så mycket. Mer än det faktum att Mr Basshunter och jag delar samma uppväxtstad och att jag alltid blir löjligt glad när Halmstadbor syns och hörs. Om de dessutom gör det tack vare kraften i digitala medier så platsar det definitivt här.

Genom Now You're Gone, den engelska versionen av Boten Anna, har Basshunter kopplats ihop med den där höstkvällen 1989 när jag var på det legendariska diskoteket Charlies i Halmstad och musiken plötsligt tystnade samtidigt som en spotlight pekade på "MP". DJn meddelade stolt - med rätta - att han i båset bredvid sig hade en musikmakare som just hade fått redan på att han var etta på Billboardlistan i USA med It must have been Love. Det var Halmstads andra Bilboard etta efter The Look 1988.

Nu har alltså Basshunter också gjort det, Etta på Billboard. Och även om det den här gången rör sig om den mindre betydelsefulla Billboards danslista ("Hot Dance Airplay") så är det stort att en Halmstadson igen, nu två veckor i rad, har toppat Billboard.

Och allt detta för att Boten Anna lades ut på Lunarstorm en sen natt, fick några fans och plötsligt sedan också digitala vingar. Han måste ha sprungit på Johan Stael von Holstein på Pio Pio och trott på när han sa att han kunde bli Stössst i vääärden.

söndag, april 27, 2008

Vad är ett Haleluja Internet Moment?

Kolla först längst upp till vänster i min blogg [ja, ja, applikationer strular just nu lite]. Jag återkommer till detta. Först en liten historisk rekapitulering:

* När jag sökte på Altavista första gången blev jag så där underbart chockad och imponerad, det är visst över 10 år sedan nu.
* När jag loggade in på SEB med den där lilla dosan första gången var det sjukt imponerande vad enkelt det kunde vara att göra något som tidigare hade tett sig som kärnfysik.
* När Markus Alderbäck skickade ett mail till alla på kontoret på Spray från sitt Hotmailkonto som han hade skapat on the fly från en mässmonter så var det något som direkt sa: wow, det här är stort.
* När jag via Skype satt mitt över Atlanten och hade videokonferens med en god vän, uppkopplad via Lufthansas trådlösa nätverk.
* När jag via min K810 kunde skapa en mobilfotoblogg på Blogger med tre klick

Jag pratar om "Internet Moments". Dvs situationer som jag hamnat i där jag direkt känt att wow, det här är en ny dimension, något som jag kommer få se mer av framöver när det gäller nyttjande av Internet och relaterad teknologi. För några år sedan trodde jag att detta var något som var förunnat åren under internets barndom. Men jag har insett att detta är helt fel, det är snarare så att med allt fler teknologier som smälter samman så händer dessa Internet Moments allt oftare.

Jag hade ett sådant Internet Moment idag.

Kika längst upp till vänster på min blogg igen. Jag, som inte är något direkt hackerämne, har med några klick lyckats sätta upp en GPS tracker för min Blackberry. Via www.blackberrytracker.com är jag nu i realtid möjlig att följa via bloggen. Många har pratat om positioneringens välsignelse i flera år men NU fattar till och med jag.

Nu vill jag ha en tracker i min sons ficka, jag vill utveckla en digital fotboja, jag vill veta när kompis Nicklas är några kvarter bort så vi kan ta en kaffe vare sig det är i Dallas, London, Halmstad eller Stockholm, etc.

Halleluja Internet Moment. Amen.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

torsdag, april 17, 2008

IAC.com uppdaterad - Storchef Diller lite nöjd

Ser att IAC uppdaterat hemsidan och nu är det fullt fokus på "Americas Most Admired", kan tänka mig att storchef Diller är lite smånöjd (som jag skrev om här tidigare). Och för en i ledet - som jag själv - skapar det säkert en ytterligare stolthet.









Från www.iac.com.

onsdag, april 16, 2008

Google ökar, MSN och Y! ner

Searchengineland rapporterar att enligt Comscores marssiffror ökar Google samtidigt som MSN och Y! tappar. Över ett år har Google ökat från räckvidd på 55% till 60%. Vad kan man säga? Lika tråkigt som att Tiger Woods alltid vinner eller som när Federer är för överlägsen. Men hur gick det i helgen? Tiger blev bara 2a i Masters efter att ett sydafrikanskt underbarn fick sitt officiella genombrott i de breda lagren. Hm.

tisdag, april 08, 2008

Nomineringarna klara - Stockholm Media Week 2008

Stockholm Media Week har växt fram senaste åren till en av Sveriges största medietävlingar. Man säger själva att "Tävlingen belönar innovativa, nyskapande och effektiva medielösningar".

På en gala den 8e maj kommer man dela ut tre priser: 1) Grand Prix 2) Guld 3) Silver.

De nio nominerade är:

- "Guitar Hero 3", Activision
- "Aftonbladets kampanj för Rockbjörnen", Aftonbladet
- ”Se dig själv som 70-åring”, AMF Pension
- "Basiron Finnkampen”, Galderma
- ”Operation Höstmys”, Match.com
- ”Nya Happy Meal enligt tallriksmodellen”.
- "Lansering Halo3", Microsoft/Xbox 360
- ”SMS SM”, Optimal Telecom/Parlino
- "Beslut genom tiderna", SAS Institute

Ja, jag får väl erkänna att vi är stolta och glada för att synas i detta prominenta sällskap! Revanch efter Guldägget skall utkrävas :-) !

lördag, april 05, 2008

lördag, mars 29, 2008

En riktiga pärla i minnessamligen

Det är inte bara Bamses farmor som vårstädar utan så också just nu undertecknad. Att städa har två trevliga sidor: 1) det blir rent 2) man hittar oväntade saker när man vänder på stenarna.

Idag hittade jag nedan. En plastficka med en artikel och med en gammal 1,44 MB diskett. Diskett, kommer ni ihåg? Sådant man hade drösvis med på 90-talet.

Artikeln handlar om Taco Bell och ett antal namn passerar i minnet: Jonas Svensson, Johan Ihrfeldt, Urban Pettersson, Kalle Bengtsson... . Varför då? Jo någon gång 1994 var vi några stycken som höll på att titta på att starta Taco Bell i Sverige. Situationen var att jag och Ihrfeldt hade skrivit/skrev uppsats ihop, och dessutom opponerade vi på Jonas S och Michael Dauns uppsats (om digital TV), och av någon anledning blev vi inbjudna att vara med i Taco Bell projektet. Jag var grymt imponerad av den Excel modell som Jonas (tror jag främst att det var) hade byggt och som på ett snyggt akademiskt sätt kombinerade marginalintäkten på isbergssalladen i en Taco och utifrån detta skapade en resultaträkning för 5 år. Wow. Om jag bara kunde hitta ett sätt att ta fram filen från disketten på bilden, jag är ganska säker på att den ligger där och glimmar!

Vad hände med Taco Bell? Jo Kalle Bengtsson försvann tidigt och började på McKinsey, Urban till Procter & Gamble (senare Everyday), Johan till Internaktiv Television (där Johan Stael von Holstein var VD) och Jonas (och halva avgångsklassen från Handels) till Everyday. Och jag själv hamnade i Pelle Törnbergs våld på Kinnevik. Och Taco Bell Sverige hamnade i min plastficka.

Någon tid senare återsamlades dock gruppen och Taco skal, Hot sauce och Guacamole blev HTML taggar och Java script när Spray Interactive Media blev till. Och det känns passande att säga: och resten är historia :-) !

tisdag, mars 18, 2008

Mental hyperlänk till recenssionens år 2000

Hösten 2000 var jag i New York på Internet World konferensen. Där i NY hände två saker mig:
  1. Det var första gången jag blev frälst av Google och

  2. Jag förstod på allvar att det var en ordentlig lågkonjunktur i antågande när VDarna för ett gäng av de då mest prominenta onlinebolagen i en paneldebatt, mer eller mindre oprovocerat, hamnade i en bragging contest över hur mycket cash de hade på banken.
Denna mentala hyperlänk dök upp när jag idag läste uttalandet: Schmidt: Google 'well-positioned' for a recession. Det är i och för sig inte orimligt att Schmidt får frågan efter senaste dagarnas turbulens på världens finansiella marknader, men bara det faktum att Schmidt tar ordet recession i sin mun pushar oss ett par steg närmare densamma.

Artikeln påminner också om en intressant vinkel på Google-Myspace:

"Google has a $900 million, three-year deal to sell advertising to News Corp.'s MySpace.com customers under which it must pay MySpace whether or not it makes money selling ads on the site."

Inte för att jag tror att detta innebär någon egentlig risk i nuläget, men det skall bli intressant att se hur olika (online och media) bolag inom närmaste 6-12-18 månaderna kommer att rapportera om olika högkonjunkturbett som gått fel väg. En affär som görs i en konstant uppåtgående marknad kan te sig utan risk, men vändas till något helt annat i uppförsbacke och motvind.

söndag, mars 16, 2008

Mest beundrade företagen i USA 2008, enligt Fortune

För snart ett år sedan bloggade jag om Fortunes lista över de mest beundrade företagen i USA 2007. Det hela var väl då mest ett fördolt sätt att framhäva min arbetsgivare IAC som då hade blivit rankad etta inom kategorin Internethandel & tjänster.

Nu har 2008 år lista kommit ut och det är också i år kul läsning för vår koncern. Så här ser listan ut inom vår kategori:

1. IAC
2. Google
3. Expedia
4. Amazon
5. E-bay
6. Yahoo
7. Liberty Media
8. Sabre Holdings

Extra kul eftersom Fortunes lista bygger på en enkät till ett brett urval av personer inom ett stort antal amerikanska företag. Som Fortune själva uttrycker det: "There is no higher praise than the respect of one's colleagues and competitors"

Go Barry.

onsdag, mars 12, 2008

Guldäggjuryn och min far har samma smak

Jag får väl erkänna: antalet guldägg är inte ett utvärderingskriterium när jag har kvartsamtal med storchefen. Jag driver dagligen en tråkigt mätbar och mer direktresponsrelaterad låda där framgången ofta ligger i att förbättra en landningssidas konverteringsgrad med någon procent här eller där. Det brukar sällan belönas annat än på sista linjen.

Dröm därför om min förvåning när jag idag fick reda på att vi blivit nominerade till den 47 upplagan av Guldägget.

Inte för att jag är ointresserad av Guldägget, jag älskar all former av tävlingar. Men alla tävlingar har sina mål, syften och kriterier för att vinna. Vi har tidigare nominerats till olika priser tex Spinn och SIME men vi är i ärlighetens namn inte i normalfallet vare sig så duktiga eller så fokuserade på de kriterier som är drivande i just Guldägget.

Dock, under förra året så pushade Storåkers oss att göra något lite annorlunda för att vara oss. Vi var något tveksamma, lite småskraja att testa ett nytt media, men nyfikna.

Någon tid senare ringde min far och var på ett strålande humör.

Pappa: "Wow, vilken briljant annons ni hade i Svenskan idag"

Jag: "Va? Annons...? Briljant...? SvD...? Ja...!... just det, tack vad kul!"

Min pappa har aldrig kommenterat den TV-reklam vi har pumpat, han har aldrig sett en online annons, han lyssnar inte på kommersiell radio. Men nu lät det: "Annonsen var verkligen begåvad, vad duktig du är!".

Med viss kvarstående oro för att det är svårt att mäta klickfrekvens på en printannons lämnade episoden mig med en bra maggropskänsla. Och med funderingen kring hur många det är där ute, som min far, som tar med sig vårt budskap även utan att de klickar eller registrerar sig i samma session. Detta är nog nyttigt för en marknadskommunikativ räknesticka som jag och fundera på ibland.

Tackar tackar Guldäggsjuryn, vad roligt att ni bjöd i oss som en lite udda bransch och företeelse till reklamens finrum!

söndag, mars 02, 2008

Skall en Kalle Anka kosta 4kr eller 27 kr?

Vi lever i en värld där många sliter sitt hår för att förstå vad man skall kunna ta betalt för. Inte minst i den värld jag jobbar närmast, online världen.

I takt med att onlineaktörer som Lunarstorm och Wall Street Journal går på gratisspåret och öppnar upp sina webbplatsen är det lätt att hamna i 2000-fällan: det går inte att ta betalt, allt skall vara gratis.

Idag, i en begagnatbutik för serietidningar med min son snart 4 år, blev jag påmind om till vilken stor del som ett pris är en fuktion av helt andra saker än vad det kan tyckas på ytan.

I mitt fall blev det ett inköp av en rejäl bunt Kalla Anka tidningar som gjorde det hela synligt för mig. Mina inköp var:

* Kalle Anka, Nr 1 1975. Dåpris 2:50 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 3 1976. Dåpris 2:95 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 31 1977. Dåpris 3:85 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 30 1978. Dåpris 3:85 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 1 1979. Dåpris 3:95 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 41 1980. Dåpris 4:45 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 8 1981. Dåpris 4:80 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 39 1982. Dåpris 5:75 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 18 1983. Dåpris 5:95 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 3 1984. Dåpris 6:25 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 50 1985. Dåpris 7:00 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 8 1986. Dåpris 7:30 kr, nu 4 kr

Nöjd som den köpte jag bunten, sonen var lika glad för dessa som för senaste numret.

Jag letade lite vidare och hittade då några ytterligare nummer jag tyckte var intressant prissatta.

* Kalle Anka, Nr 3 2008. Dåpris 25 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 8 2008. Dåpris 27 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 9 2008. Dåpris 27 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 10 2008. Dåpris 27 kr, nu 4 kr

Nummer 10 med utgivningsdatum 4e mars, dvs om två dagar.

Jag tror ändå att jag kommer att bli prenumerant på Kalle Anka för barnens skull. Och betala 27 kr per nummer, kanske med någon rabatt för att jag tar en helårsprenumeration. Trots att jag vet att jag kan gå till källaren i Gamla Stan och plocka upp begagnade nummer i drivor för nästan inga pengar.

Varför då? Jo jag vill att barnen skall få känna magin den dagen Kalle Anka dimper ner i brevlådan, jag vill ha en enkel rutin och slippa tänka på att åka över hela stan för att göra ett klipp, jag vill att det skall vara MIN orörda tidnig ingen snorig annan unges nerkladdade exemplar... och ett antal andra skäl som i sig inte är fullt rationella om jag vore Den Ständigt Optimerande Kunden.

Men det är jag inte. Och jag tror många är som jag. Nästa generation av framgångsrika internettjänster tror jag kommer lära sig ta betalt för allt det här fluffiga och onödiga från kunden. För varumärken. För paketering. För känslor. Och inte i syfte att lura kunden av pengar, utan för att vår köpprocess och upplevda nytta med en produkt eller tjänst är så mycket mer än vad det kan te sig på ytan.