Twitter killed the blog

söndag, mars 02, 2008

Skall en Kalle Anka kosta 4kr eller 27 kr?

Vi lever i en värld där många sliter sitt hår för att förstå vad man skall kunna ta betalt för. Inte minst i den värld jag jobbar närmast, online världen.

I takt med att onlineaktörer som Lunarstorm och Wall Street Journal går på gratisspåret och öppnar upp sina webbplatsen är det lätt att hamna i 2000-fällan: det går inte att ta betalt, allt skall vara gratis.

Idag, i en begagnatbutik för serietidningar med min son snart 4 år, blev jag påmind om till vilken stor del som ett pris är en fuktion av helt andra saker än vad det kan tyckas på ytan.

I mitt fall blev det ett inköp av en rejäl bunt Kalla Anka tidningar som gjorde det hela synligt för mig. Mina inköp var:

* Kalle Anka, Nr 1 1975. Dåpris 2:50 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 3 1976. Dåpris 2:95 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 31 1977. Dåpris 3:85 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 30 1978. Dåpris 3:85 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 1 1979. Dåpris 3:95 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 41 1980. Dåpris 4:45 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 8 1981. Dåpris 4:80 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 39 1982. Dåpris 5:75 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 18 1983. Dåpris 5:95 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 3 1984. Dåpris 6:25 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 50 1985. Dåpris 7:00 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 8 1986. Dåpris 7:30 kr, nu 4 kr

Nöjd som den köpte jag bunten, sonen var lika glad för dessa som för senaste numret.

Jag letade lite vidare och hittade då några ytterligare nummer jag tyckte var intressant prissatta.

* Kalle Anka, Nr 3 2008. Dåpris 25 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 8 2008. Dåpris 27 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 9 2008. Dåpris 27 kr, nu 4 kr
* Kalle Anka, Nr 10 2008. Dåpris 27 kr, nu 4 kr

Nummer 10 med utgivningsdatum 4e mars, dvs om två dagar.

Jag tror ändå att jag kommer att bli prenumerant på Kalle Anka för barnens skull. Och betala 27 kr per nummer, kanske med någon rabatt för att jag tar en helårsprenumeration. Trots att jag vet att jag kan gå till källaren i Gamla Stan och plocka upp begagnade nummer i drivor för nästan inga pengar.

Varför då? Jo jag vill att barnen skall få känna magin den dagen Kalle Anka dimper ner i brevlådan, jag vill ha en enkel rutin och slippa tänka på att åka över hela stan för att göra ett klipp, jag vill att det skall vara MIN orörda tidnig ingen snorig annan unges nerkladdade exemplar... och ett antal andra skäl som i sig inte är fullt rationella om jag vore Den Ständigt Optimerande Kunden.

Men det är jag inte. Och jag tror många är som jag. Nästa generation av framgångsrika internettjänster tror jag kommer lära sig ta betalt för allt det här fluffiga och onödiga från kunden. För varumärken. För paketering. För känslor. Och inte i syfte att lura kunden av pengar, utan för att vår köpprocess och upplevda nytta med en produkt eller tjänst är så mycket mer än vad det kan te sig på ytan.

Inga kommentarer: