Twitter killed the blog

tisdag, september 30, 2008

Stockholm har blivit kallt

Frost på gräsmattan imorse.

Svenska börsen ner -5,4% igår. 

Google ner -11,6%, Yahoo -10,8% och IAC - 12,6%. 

En polare från Lehman hörde av sig igår och ville hjälpa en kollega med jobb. 

Ballmer säger i Oslo idag "No one immune to global crises" och "Financial issues are going to affect both business spending and consumer spending...". Känns ganska rimligt, men jag märker att många personer fortfarande agerar som om att influensan bara drabbar andra.

Tycker mig känna igen situationen. Det är nu det börjar pratas om att säkra upp för en verklig permavinter. Många har inte råd att spekulera i att börsen inte kan gå ner ytterligare 40%, eller ränta upp ytterligare 100%.

Magen säger att det är så här det känns när vi håller på att bottna. Min mentala notering idag är: nu är det läge att gå in i finansiella instrument (även om jag inte håller på med sånt eftersom jag lärt mig att mina gissningar är lika bra eller dåliga som någon annans när det gäller noterade tillgångar). I "verkligheten" är det dock nog en bra idé att vaccinera sig mot en period då influensan kommer att dämpa aktiviteten i alla led av ekonomin. Denna mentala notering är väl lika mycket värd som Saida men låt oss följa upp var OMX 30 - idag på 768 - står om 12 månader. 

1 kommentar:

Anonym sa...

"Vid 20 tillfällen sedan 1950 har Stockholmsbörsen backat med över 30 procent under ett år. Avkastningen under det efterföljande året har i genomsnitt varit nästan 27 procent" http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article420771.ece