Twitter killed the blog

torsdag, maj 29, 2008

Konjunkturtecken - Konsolidering - Meetic stänger

Dagens stora nyhet i mitt universum var att Meetic, vår/Match.com's egentligen enda Europeiska konkurrent, bestämde sig för att dra ur pluggen för Norden. Eller i alla fall så beslutade personalen att de inte gillade strategin och hoppade av.

Trist för det lokala Meetic gänget men Johan Klaesson ser nyanserat på detta och säger i VA: "Alla försöker hela tiden ta andelar av varandra, för att något bolag till slut ska lämnar marknaden – vilket vi gör nu".

Och så är det ju i de flesta eftertextliknande nischerna, det är svårt att konkurrera om man inte håller sig till någon av topp positionerna.

Klaesson på Meetic säger också i DM "I Sverige är det, jämfört med övriga Europa, en extrem konkurrens på dejtingmarknaden. Här krävs det att man köper marknadsandelar genom investeringar i marknadsföring och lokal anpassning."

Man behöver ju inte vara hjärnkirurg för att förstå att det inte kommer fortsätta finnas 7-8 aktörer som investerar tokpengar i att bygga närvaro på en relativt liten marknad som Sverige. Det har tex under en ganska lång tid funnits fler TV-annonsörer i Sverige inom online dating, än vad det funnit i USA. Inte helt sunt.

Vi är glada och stolta över att vara störst i Sverige, och mer än dubbelt så stora som nummer två i ett Nordiskt perspektiv. Jag är övertygad om att det är skala i teknik och kundbas som kommer etablera en hållbar branschstruktur. Det finns visst något budistiskt ordspråk som lyder ungefär "Allt vatten rinner ner i havet". Jag tror att vi kommer att få se denna typ av tyngdlagar ta ut sin rätt också inom den lilla online dating branschen.

Jag fick för några år sedan frågan kring hur många aktörer jag trodde det fanns utrymme för i Sverige inom online dating. Min bild då gäller också idag: det är rimligt att det kommer att finnas en stark internationell spelare, ett Google inom online dating. Sedan kommer det att finns någon duktig lokal aktör som kommer att fightas för att nå skala, men vara snäppet bättre på lokalisering. Blocket inom sin nisch är här ett exempel. Därtill kommer det kanske finnas utrymme för någon att identifiera en tillräckligt stor nischmålgrupp för att kunna etablera en fungerande affärsmodell.

Jag skulle därefter inte sätta mina pengar på en nummer 4, 5 eller 6. Det verkar också Meetic hålla med om.

Inga kommentarer: