Twitter killed the blog

onsdag, maj 07, 2008

Transparency killed the Internet star?

Ja, jag vet. En postning som ställer sig lite frågande till den transparens som Internet driver fram ter sig nog lite tveksam när undertecknad just börja live-GPS-tracka sig själv.

Men ändå, och kanske just därför, slås jag när jag läser Jerry Yangs blogginlägg från den 4e maj av ett par saker:

- För en internetsmurf som Jerry Yang är det det naturligaste i världen att posta sina funderingar kring mega affären MSFT-Y! via bloggen. Nästa steg? Livebloggning med realtidsomröstning bland aktieägare, Yahoo freaks och bankers kring om priset borde vara $37 eller $38?

- Inlägget är några dagar gammalt men det känns redan som det var en evighet sedan Y! tackade nej till MSFT. Publiceringshysteri och överinformation, vem blir egentligen gladare av detta. Inte tror jag det gynnar Yang i alla fall.

- För Yang är det ointressant hur mycket pengar han får ut av en affär. Det handlar inte om det, han kan oavsett spela golf, snorta kokain eller köra snabba varje dag resten av livet. Nej det är klart att hans passion för Y! gör det omöjligt för honom att rationellt kunna värdera ett bud. Han vill slå MSFT och Google själv, och han kan inte förstå varför han, som rattar det nätverk som attraherar mest användare i USA en given månad, skall vara den som ger upp.

- Eftersom Yang inte kan vara rationell varesig på $37, $40 eller $100 per aktie så kommer övriga aktieägare tröttna. Hur stor del av bolaget ägs egentligen av de som vill förränta kapitalet snarare än att vara stjärnan på internethimlen?

- Yangs förtroende kommer att rinna ut under de närmaste veckorna och månaderna, det säger min maggrop. När jag läser hans blogginlägg, undertecknad med titeln Cheif Yahoo, känns det tyvärr som om han gör sig öppen och sårbar snarare än stärker sina kort. Och kanske är det så att en del i detta är Yangs övertransparens och mjukisinternettofflor som slår tillbaka?

Känns delvis trist att säga det men ett scenario där Steve Ballmers mer traditionella affärsmannaskap segrar och där Yang och Co tillslut ändå får typ $28 per aktie känns ganska rimligt.

Tur i alla fall att jag kan stänga av GPS trackingen på min Blackberry, det känns tryggt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: