Twitter killed the blog

tisdag, september 02, 2008

Google lanserar - änligen - sin egen browser

Google meddelade precis att de idag kommer lansera sin egen browser "Chrome".

Steget känns självklart. Att Google inte skulle försöka ta sig ytterligare ett steg närmare konsumenten vore korkat. Man har ju via sin toolbardistribution redan lyckats få konsumenter att söka från browsern och jag tror att om du frågar min mamma vilken browser hon använder skulle hon säkert redan idag säga Google (eller då möjligen Google Exploerer :-) ).

Läs mer om Chrome tex på cnet, eller någon annan av tusentals bloggar som kommer skriva om detta idag.

Jag skrev för någon veckan sedan nedan i en diskussionsgrupp, innehållet blir än mer relevant nu.

"Två saker fascinerar/skrämmer:

1. För drygt ett år sedan läste jag att ordet "sex" hade blivit utbytt som nummer 1 i Google (http://siwers.blogspot.com/2007/02/battle-of-clueless-yahoo-populrare-n.html) och ersatts av ordet 'yahoo'. Varför då? Jo för att användare inte har en sofistikeringsgrad i sitt internetanvändande. Man använder helt enkelt sökfönstret och skriver in sin destination där istället för att använda URLer, favoriter eller annat 90-talsjunk.

2. Med tanke på hur värdefull toolbardistribution verkar vara skulle jag gissa att allt fler användare också börjat byta ut browserfönstret mot söktoolbarfönstret. Av fri vilja eller kanske än mer sannolikt av misstag. Det skrämmande situationen uppstår då för mig som adwordsannonsör. Jag får betala för användare som redan är "mina".

I mitt exempel skulle det kunna innebära: Anita 47 år, daglig användare av match.com sedan 3 månader, skriver in match.com i sitt Google toolbarfönster. Hon får upp en sponsrad länk från oss på match.com och navigerar sig via den till oss. Varje gång Anita 47 klickar sig vidare till oss betalar jag upp till ett par kronor, beroende på vilket ord det handlar om. Vem som helst kan ju inse vad som händer med effektiviteten per annonskrona i en dylik värld. Och det är ju inte svårt att se ett oerhört värde i att vara den som får betalt för mer eller mindre varje navigationsförsök som en användare företar sig.

I Europa är IPR relativt starkt så här kan många i alla fall få ner klickkostanden till miniminivån för 'brand key words', men vad jag förstår så är det vildvästern i USA där det är bidding om allt. Man verkar också ha gått den vägen för UK (se tex http://www.bigmouthmedia.com/live/articles/google-to-introduce-open-keyword-bidding-on-all-te.asp/4591/).

Samtidigt, om sökindustrin/Google fortsätter gå denna väg kommer varumärkesägare med all säkerhet gör vad de kan för att sätta käppar i hjulet. American Airlines har haft en stämning mot Google sedan något år kring detta, men läste häromdagen att de nu nyligen har enats (http://www.leveltendesign.com/blog/jon/american-airlines-settles-suit-with-google). Skulle gärna veta vad Google gjort som gör att AA säger 'We are pleased to resolve these claims on mutually satisfactory terms'..."

2 kommentarer:

Henrik Torstensson sa...

Affärsmässigt har Google redan haft en egen browser ett bra tag: Firefox.

Jardenberg sa...

Relevant som alltid. Men du, när det gäller Anita, 47, så hoppas jag att du inte går och betalar för sökordet match.com. Där ligger du ju högst i den organiska SERPen hur som helst. Så spara de kronorna till andra sökord där de behövs mer.