Twitter killed the blog

fredag, september 26, 2008

Och så en växel till - vi konsoliderar mera

Den snabba konsolideringen av online dating kategorin fortsätter. Och som marknadsledare är vi på match.com lyckligt lottade att få många förfrågningar. Efter Due Diligence och en nära dialog har vi beslutat att erbjuda "Hei", en av Norges största online dating tjänster, att bli en del av match.com nätverket

Eftersom det finns sådan oerhörd skala i teknik, marknadsföring och framförallt databas (=> urval) så förvånar väl utvecklingen få. Vi har sett det förut inom tex köp & sälj där Blocket är minst sagt starka. Kommer ni ihåg när Internet dök upp, då alla skulle bli sin egen publicist? Alla skulle ha en egen TV-kanal. Alla skulle bli e-handlare. Många såg en totalt fragmenterad värld framför sig. Och visst blev vi publicister med Blogger. Och visst fick vår egen TV-kanal med Youtube. Och visst gav Blocket oss chansen att bli e-handlare. Men i kölvattnet av fragmentering på individnivå, skapades oerhörda (ofta globala) skalfördelar på bolagsnivå, tex som i fallet Google. 

Drivet av hur kunder väljer att spendera sin tid och sina slantar så händer också samma sak i en nisch som online dating.

Inga kommentarer: