Twitter killed the blog

torsdag, september 11, 2008

Igglo står på näsan?

Under slutet 2000 och början av 2001 var det en underlig stämning i onlinevärlden. Alla visste att det var skakigt efter att aktievärden hade förtvinat under de senaste månaderna, men alla försökte hålla en fasad där man gjorde sken av att alla andra har problem utom vi. Känslan var lite av den som man ser i olika tecknade filmer när tex Kalle Anka går på en väg som tar slut, men där Kalle fortsätter att gå i luften som inget hade hänt. Tills det blir uppenbart att han inte har mark under fötterna och trillar rakt ner.

Samma känsla har jag just nu igen med en del koncept, idéer och personer inom onlinevärlden.

Extra tråkigt är det när marken försvinner under fötterna på koncept man gillar, jag tänker närmast på högprofilerade finska Igglo som stått på näsan enligt bloggen Paymentguy. För den som studerats Igglos trafiksiffror senaste året är detta ingen blixt från klar himmel men lika tråkigt för det. Den initiala hypen, som jag skrev om här, verkar inte ha kunnat materialiseras i en hållbar långsiktig affär.

Tyvärr tror jag att många springer i luften i onlinevärlden just nu och att det i många kategorier kommer ske en relativ snabb utrensning och konsolidering i takt med att diskussion kring budgetar och 2009-planer konkritiseras.

Samtidigt är det under detta naturliga skede som grunden läggs för den tredje internet vågen som sannolikt sköljer över oss 2011/2012. Efter en första våg med Netscape, Altavista, Yahoo, mail och onlinebank, en andra våg med Google, Youtube, Facebook och bloggar är det sjukt roligt inse att vi i onlinevärlden inte har en aning om vad som i nästa våg blir de stora trenderna eller varumärkena. Men vilken förmån att få vara en del av denna bransch och detta händelseförlopp.

1 kommentar:

Kyhlstedt sa...

Och Zillow likaså... http://www.futureofrealestatemarketing.com/is-real-estate-20-a-thing-of-the-past

Men som tur är finns det ljuspunkter, vi ligger t.ex. några månader före budget :-)

/Anders@Booli