Twitter killed the blog

fredag, mars 16, 2007

Tradedoubler klarar sig - men vinner inte Pokerfejs

AOL drar tillbaka sitt bud på Tradedoubler, vilket de flesta läsarna här säkerligen noterat.
Och min reaktion är omedelbar: det hade varit bättre för både bolaget och Tradedoublerägare att alliera sig.

Usch vilken tråkig position detta är att ta, jag fullkomligt hatar den. Egentligen.

Det är ju inte att Tradedoubler inte klarar sig själva. Det är bara det att det känns som om Tradedoubler har för lite av passion, glöd och inneboende momentum kvar för att förändra världen själva. Jag tror att några av ägarna såg detta och tyckte det passade bra att växla över till AOL, och jag tror att detta synsätt mer kom från de som kan se och förstå den operationella delen av verksamheten.

Detta är inte att säga att det inte finns en finansiell uppsida i Tradedoubleraktien, vilket jag tror är mer av de nejsägande aktieägarnas perspektiv. Det finns väldigt få listade bolag av Tradedoubler typ i Norden, än mindre i Sverige. Varje portföljförvaltare med självaktning måste ju ha tittat ordentligt på Tradedoubler. Och när man tittar på internationella rent finansiella jämförelser kan man säker påvisa att Tradedoubler borde upp med 50%.

Men en uppvärdering av bolaget från idag, bygger ju inte på att bolaget ser ut som idag. Det bygger på en fortsatt explosiv tillväxt och utveckling mot att Tradedoubler blir en global dominant. Vilken förutsätter att man operationellt kan fortsätta att excellera i jämförelse med konkurrens i ett globalt perspektiv.

När nu de med operationell insikt och erfarenhet redan "kapitulerat" för en köpare, medan finansgänget envetet hoppas på mer, så har bolaget hamnat i vad som kan bli en tråkig spiral.

Det känns lite som Tradedoubler hamnat i TV4s nya serie Pokerfejs*.

Den operationella handen har insett att det är dags att trycka på knappen, medan den andra - finansiella - handen är mer tveksam och ser en hägrande miljon. Den operationella handen beslutar sig i alla fall att det är dags att ta sin påse pengar och dra sig ur spelet. Och trycker, vilket alla ser. Plötsligt visar det sig dock att någon annan redan har tryckt precis innan så Tradedoubler är fortfarande kvar i tävlingen.

Det lilla dilemmat är bara att nu skall händerna tillsammans inför nästa rond förklara för ansiktet att le och se starkt ut - och gärna få det att framstå som om ingen har varit i närheten av knappen. För nu jäklar skall miljonen i hamn.

________________________

* som för övrigt är en av det stora positiva överraskningarna i rutan 2007

torsdag, mars 01, 2007

Go East mon frere

Så har det börjat sippra ut lite i svensk press kring våra senaste förvärv i Kina och Frankrike.

Lite mer att läsa finns också hos Mark Brooks Online Personals Watch.

Frankrike är ju en väl utvecklad marknad där Netclub har funnits med sedan urminnes tider medan Edodo är ett lite mer utmanande bett. Skall bli spännande att följa vår lokala kinesiska landschef Ying och hennes uppbyggnad och utbildning av världens största marknad, även inom relationer. Lokala betallösningar är väl den uppenbara barriären för en premiumtjänst, men den verkliga utmaningen är förstås att kulturellt få acceptens för tanken att träffa den stora kärleken online.

torsdag, februari 15, 2007

Vilken tempmätare använder Internetworld?

IW har nyss lanserat sin "heta lista" över nätets entreprenörer. Tänker direkt: vad kul att de lyfter upp idéer och entreprenörer!

Sedan inser jag att de har valt personerna bakom ett bordsbokningsbolag vid namn Tablefinder som nummer 1. Och blir med ens lite nervös över vilken research som har gjort.

Att Tablefinder har ett 30-tal kunder är ju kul (som även med ett "skrytpålägg" i alla fall är 15 kunder). Men hur har man då kunnat missa att det just i samma kategori finns ett annat skållhett entreprenörsbolag vid namn Livebookings?

Livebookings, med sin historia i Profitable och LOGHOS, dominerar totalt den svenska scenen och distribueras av bl.a. Di.se, Expressen.se och Eniro. Att de därutöver har typ 2000 restauranger i London och är på väg att etablera sig i storstäder runt om i Europa, verkar inte ha imponerat på IW. Inte heller en kundlista med t.ex. Conran, Oaxen, Harvey Nichols, Sturehof och the Ritz.

Nej IW, bättre research får ni se till att göra för att jag som prenumerant skall känna att ni speglar verkligheten.

tisdag, februari 06, 2007

En trevlig fempel

Dagens IAC-rapport har tagits emot med "blandade känslor", dvs den har inte fått Wallstreet att jubla. Aktien ner 3,5% just nu.

Man ser ju dock vad man själv vill se och det är riktigt jäkla trevligt att se att IAC rapporten nu för 5e raka kvartalet pratar om att det trillar på i Norden.

Hela historien finns här: Q3 2006, Q2 2006, Q1 2006 och nu även Q4 2006.

2006 var ett bra år. Ibland skall man väl få vara riktigt stolt och glad. Idag är en sådan dag.

söndag, februari 04, 2007

Battle of Clueless - Yahoo populärare än Sex


Internetanvändandet förundrar mig ibland rejällt. Speciellt kring hur personer som är mer normala än jag och hur de använder sin browser, sök eller webbtjänster över lag.

Dagens ögonöppnare på detta tema kommer från en Google trend spaning: ordet "yahoo" är på väg att bli mer det mest populära ordet i Google, till och med mer populärt än "sex". Jag som hade fått för mig att Yahoo och Google var två konkurrerande söktjänster. Men uppenbarligen uppfattar in internetanvändaren situationen riktigt på samma sätt...

För alla som arbetar med Yahoo, eller som är gamla lojala Y! användare, måste detta vara förkrossande. Känslan av att "ja, vi har ett starkt varumärke, men konsekvensen är att användarna ändå går via monstret Google för att komma hit", borde ju kunna skapa både en och två identitetskriser.

När jag söker på ordet "yahoo" på Google i Sverige så får jag bara upp en naturlig listning och inga sponsrade länkar. Det verka med andra ord som om Y! lyckats få sitt varumärke godkänt och blockerat via Google. Jag har dock inte lyckats söka på Google US (jäkla IP-styrning) men vore intressant att veta om ordet yahoo där är till salu, att köpas av tex AOL, ask.com eller andra, eftersom man ju inte kan skydda ett varumärke för Google i USA.

Artikeln som tipsade mig om detta finns att läsa här. En väldigt pricksäker ordvänding i denna artikel är när författaren kallar denna frågeställning för "Battle of Clueless". Läsvärt.

lördag, februari 03, 2007

Sorgligt att Kärlek skall vara så svårt att prata om

Jag har just genomlidit en kväll där jag zappat mellan Melodifestivalen i SVT1 och Temakväll Kärlek i SVT2. Ja, jag vill inte kränka Tommy Nilsson och Anna Book, de var väl OK, jag tänker närmast på SVT2s helt magnifika magplask vad gäller att prata kärlek, dejting och matchmaking.

Innan jag går in på min mer direkta kritik så en disclaimer: jag inser att delar av min kritik har sitt ursprung i att jag tycker att vi (Match.com) som Sverige och Nordens överlägset största matchmaking tjänst borde kunnat ha något att tillföra på temat. Men jag förstår att vi kanske är något för kommersiella för att det skall vara tillräckligt politiskt neutralt.

Istället så bestämmer sig SVT-gänget för att fokusera programmet på några inhyrda danskar. Detta när vi befinner oss i Sverige, världens kanske mest avancerade land för nätdejting, där vi vet att acceptansen för nätdejting idag är högre än tex USA tack vare tjänster så som Möteplatsen, Spraydate eller Match.com. Men allt fokus läggs på en nätdejting specialist från Roskilde och en bisarr och provocerande företeelse som beautifulpeople.dk.

Varför?

Ja först trodde jag att det fanns en ådra av att vara opolitisk involverad. Men efter att Marie Hagberg fått berätta att hon tar 17,000 kr för ett uppdrag som matchmaker och att man hårdpromotat lanseringen av beautifulpeople i Sverige "inom 1 månad", så kan det ju inte vara det.

Vad är då prylen?

Jo, jag tror att det här är en spegling av hur svårt vi har det i Sverige att prata om kärlek och relationer på ett naturligt sätt. Att hundratusentals människor möts på Match.com för att träffa den stora/store kärleken i livet, att Spraydate/SD har rotat sig som ett begrepp bland yngre singlar i Sverige och att Mötesplatsen över hela Sverige är en viktig samlingsplats för de något äldre, det är liksom inte lika kul att prata om som seriös journalist. Det är vardagen. Och det är något som fungerar, något som skapar flörtar, förlovningar och giftermål.

Istället hittar SVT en vinkel på kärlek, dejting och matchmaking som om det vore en sjukdom. Något hemskt, något fult och något lite lätt patetiskt. Vinkeln supportas av:

1) En matchmaker som aldrig lyckats koppla ihop ett endaste par
2) En nichad dansk internettjänst med brunaktiga förtecken
3) En dokumentär om män på en grekisk ö som åker till Ryssland för att hämta hem kvinnfolk

Är detta 2007 det bästa exemplet på vad som händer i Sverige inom kärlek, dejting och matchmaking? Varför åker de inte till Pajala med en gång och ser om det finns lite medelålders singelmän kvar där, det kan väl bidra med lite tragik? Att prata om kärlek på något annat sätt än att göra det till en freakshow, det verkar vara svårt.

Nej, jag må vara partisk, men hur kan man ha undgått att se att det på temat finns galet mycket annat och mycket mer tidstypiskt som sker? Jag tror tex att den miljon svenskar som löpande online dejtar kände att det saknades något i SVTs temakväll för att den skulle spegla det valda ämnet.

Enda trösten är väl att den absoluta majoriteten av tittandet på public service gick till Melodifestivalen. Och Orvar, du kommer inte till Globen vare sig på första eller andra chansen.

Snart rasar väl "webbkramarna" mot Google

Sökräven Danny Sullivan skriver en intressant artikel på sin blogg searchengineland.com om ämnet som jag berörde härom veckan: personaliseringens verkliga intåg på webben.

Analysen är en väl avvägd kritik mot intrång i den personliga integriteten och säkerheten kring personalisering och samtidigt en hyllning till vad som kan åstadkommas med bättre kunskap om användarhistoria och beteende.

Bakgrunden till Sullivans inlägg är värd att notera: från och med igår den 2a februari ansluter Google samtliga personer som signar upp sig för tex Gmail, AdSense, etc också till Search History, Personalized Search och Personalized Homepage.

Personligen har jag inget emot att Google gör detta. Google får gärna försöka analysera mitt beteende för att ge mig än en bättre tjänst. Men det är en våg av kritik att vänta där i synnerhet den gamla skolans internet entusiaster kommer "rasa" mot Google. Kanske någon opportunist kan haka på och få några rubriker, hur skulle det låta med:

- "Rasar mot Google: Googles intrång i den personliga integriteten är ett hot
mot det fria IT-samhället", säger... Jonas Birgersson?

fredag, februari 02, 2007

Världens värsta dot.com historier

PC world har listat de i deras tycke 25 värsta webbtjänsterna genom tiderna.

Några nedslag i listan påminner en gammal internet junkie som jag själv om några bolag/projekt jag precis hade lyckats glömma bort, tex:

19. WebVan
18. Beenz.com
17. Boo.com (nja inte glömt bort, möjligen försökt förtränga)
12. The Dancing Baby
9. Hamsterdance.com
7. Pets.com

Och på toppen av listan hamande:
1. MySpace.com
2. CyberRebate
3. Cartoonnetwok.com
4. CD Universe
5. AllAdvantage

En på ytan smårolig artikel i svenska Internetworld om detta, tyckte jag först. Sen insåg jag snabbt att detta bara var meninglös anarkistisk internetpopulism som jag gått på rakt av. Men läs för all del artikeln, men då skall ni verkligen inte ha något bättre för er.

tisdag, januari 30, 2007

Stor = stor sannolik för kärlek

Vi fick i dagarna de officiella siffrorna från Comscore. Comscore är den idag enda lokalt och internationellt accepterade källan för att oberoende mäta och jämföra olika webbplatser/tjänster på en marknad. KIA-index och "webtrends" i all ära men paneldata krävs fortsatt för att kunna göra en trovärdig storleksjämförelse där alla aktörer 1) finns med och 2) mäts på samma sätt.

Enligt Comscores Decemberdata på Nordisk nivå är vi nu mer än 2,5 ggr större än närmaste konkurrent i antal unika användare/räckvidd. Skönt att kunna bekräfta vår egen tro.

Vi tror att ett stort antal användare ger stor sannolik att hitta kärleken.

måndag, januari 29, 2007

Tv tablån är död, säger Bill

Missade Sportnytt på SVT igår eftersom sonen inte ville somna. Just denna dag då Byggmark hade vunnit andra raka på två dagar. Katastrof. Vad göra? Jo, gå in på SVT och där finns tamejfabulan allt, varenda klipp och sändning accessbart via internet. Bara att klicka och titta. Underbart att se hur public service ter sig i en ny värld - och än mer spännande att se hur kommersiell TV skall ta sig an denna konkurrens.

När Resume idag referrerar Bill Gates som säger att tv tabån är död inom 5 år är jag beredd att hålla med honom, men lägg i alla fall på 2-3 år för att kompensera för Gates egenintresse att vilja skynda på utvecklingen.

lördag, januari 27, 2007

VM i varumärke

Brandchannel.com har gjort en undersökning där de värderar varumärkens styrka i olika delar av världen.

Google är globalt vinnaren för andra året i rad, intressant också att Googleförvärvet YouTube seglat upp som trea från ingenstans. Samtidigt är det ju intessant att notera att inget varumärke finns med på top 5 i någon annan region en den egna!

Efter att ha lekt lite med sifferunderlaget är det några saker som kan vara kul att notera:

Europa
* IKEA har varit etta eller tvåa senaste 6 åren
* David Beckham (enda person på listan!) är i år 36a, Man United 35a medan Real Madrid är 27a
* Volvo har senaste 6 åren legat konstant runt 25e-30e plats, medan Audi gått från att 2003 inte ens funnits med på listan till att 2006 vara 8a
* Nespresso kom in på listan 2005 (43a) och är 2006 20e
* Skype har gjort en ännu mer imponerande resa, in på plats 3 2005 och sedan plats två 2006

USA
*Apple är för 4e året i rad nummer 1
* Till min förvåning var Google redan nummer 5 i USA 2001 och har sedan dess varit topp 5 varje år
* Yahoo, som många ser som en dalande stjärna, har från en plats 34 2001 nått sin All time high 2006 med en 10e plats
* Oprah Winfrey är den högst rankade personen på listan (nr 14)
* Många webvarumärken trängs i toppen; Firefox 11a, Myspace 15, Amazon 16 och Netflix 19

Hela undersökningen finns här.

fredag, januari 26, 2007

Spermaharen inte slutet av humor på nätet

Jag jobbade på ett bolag som hette Scandinavia Online under perioden när vårt dotterbolag Passagen fick för sig att köpa ett koncept som kallades Spermaharen av produktionsbolaget Jarowskij. Briljanta, arroganta och affärsorienterade komiker hade sålt in att portalernas krig skulle avgöra medelst humor. Inte musik, inte mejl, inte community, inte sök - utan humor.

Fashinerande nog hände detta inte ens under dotcom hypen, utan efter kraschen, jag tror det var 2001. Vad jag förstått i efterhand så köptes konceptet mer eller mindre utifrån en konceptbild av en hjorten som säger "va?" (dövhjorten). Hittade faktiskt denna på youtube, även om spermaharen.com verkar sett sina bästa dagar.

Varför kom jag nu på att tänka på detta nu? Jo, jag sprang idag på en annan humorsajt (Fantasinyheter), och fick faktiskt mig ett riktigt gott skratt utav en webbsajt för första gången på mycket länge. Bilden ovan var tex ett ganska roligt inslag. Fantasinyheter publiceras helt enkelt genom en blogg och efter lite ytterligare letande inser jag att det finns ganska mycket humor på nätet, ett antal kan till exempel hittas via bloggtoppen.se under humor.

Med tanke på den högkonjunktur som internetpublikationer/internetaktörer upplever just nu så kommer säkert humor att dyka upp på radarn igen. "Vi måste ha något unikt innehåll"-"Vad skall vi göra?"-"Har Fredrik Lindström någon blogg?"-"Kan vi köpa den?" är en inte helt ologisk kedja.

Så enligt tesen i föregående postning, nu har också humor på internet passerat Siwers lackmustest.

[Läsare, tack för tipset att jag uppenbarligen förekommits av den SvD artikel som skrevs i veckan. Festligt vilket sammanträffande. Eller, som det ju ofta är, så var det säkerligen så att jag läst Alex Schulmanns i sin tur sannolikt SvD inspirerade blogg, och blev då själv inspirerad att skriva om detta ämne]

måndag, januari 15, 2007

Siwers = lackmus för mainstream

Jag har en egenskap, eller skall vi kalla det en välavvägd seghet, som relaterar till min förmåga att ta till mig förändring. Det verkar som om att när jag väl förstår storheten i något så är företeelsen nära sin "tipping point" och blir ofta en succé. Det kan handla om en tv-serie, ett resmål eller en webbtjänst.

Arbetsmässigt har detta t.ex inneburit:
- Jag började jobba med media 1994, dvs långt efter avregleringens explosion, men innan alla skulle gå på mediegymnasium och bli programledare.
- Jag grottade in mig i Internet ganska tidigt - 1996 - och började jobba på webbyrån Spray samma år. Vilket dock var när det började bli allmängods.
- Jag började jobba med Match.com 2003, säkert 3 år efter det att nätdejting fenomenet hade tagit fart. Men precis lagom för att få vara del av explosionsfasen i Europa.
- Jag började jag blogga här på siwers.com i Augusti 2005. Detta var minst ett år efter Magnus Hultberg på Infogate hade pratat om hur revolutionerande fenomenet blogg var.

Jag sprang relativt nyligen på ett annat område där jag nu äntligen har fattat: personalisering på webben. Personalisering har ju funnits i evigheter och varenda aktör har erbjudit olika varianter på ämnet. Jag har aldrig fastnat och inte tyckt det funnit tillräckligt värde i att utbilda min agent eller site så den förstår vad jag vill ha. Genom detta har jag inte byggt in verklig lojalitet och utträdesbarriärer i mitt internetanvändande. Jag har i linje med detta t.ex flackat mellan en rad söktjänster, från yahoo.com, till altavista.com, till evreka.com, till Google.

Men med den personaliserade Google har jag plötsligt fattat vad personalisering skall vara bra för. Google för första gången göra mitt internetanvändande till en integrerad helhet. Även om jag tror att 2007 blir året då Google åker på några rejäla, inte minst mediala, bakslag så blir jag glad, imponerad och tacksam över att Google ger mig en sådan snygg möjlighet att strukturera mitt internetanvändande.

Personalisering är nu efter något decennium med andra ord redo att bli mainstream. Jag är inte säker på vad detta betyder med jag känner själv att sedan att RSS-feeder börjat dansa in på min Google sida, sedan jag löpande får uppdateringar från Earthquake watch i ett litet fönster i nedre vänstra hörnet på sidan och sedan jag har en levande egenkomponerad sida med nyheter, buddistiska tankar för dagen samt aktiekurser så har personaliseringen klarat det Siwerska lackmustestet.

torsdag, januari 04, 2007

"2007 ödesår för nätdejtingsajterna"

E24 skriver idag en ganska utförlig analys av vad som pågår inom nätdejtingkategorin, läsvärd för den intresserade. Några klipp:

* Möteplatsens VD säger:
"- 2007/2008 kommer vi se en utslagning, alternativt att några av de utländska aktörerna drar sig ur den skandinaviska marknaden.". Håller med. Håll i hatten 2007 blir spännande.

* Undertecknad säger:
"- Nya aktörer som kommer in på marknaden nu gör mig lite nervös. Alla tror att man kan tälja guld med fällkniv, men det är inte riktigt så enkelt. Explosionen kom för ett till två år sedan. Nu är vi i en expansionsfas och korten synas, vilka som på sista linjen får affären att funka.".

* Parships VD säger:
"...Match är däremot så himla stora att de har en begränsad tillväxtpotential.". Japp vi är stora. Blocket är också himla stora.

* Meetics VD lättar på den strategiska agendan och meddelar:
"- I Europa finns två, tre starka sajter i varje land. De mindre har blivit uppköpta och det kommer att ske här också. Vi har inte vuxit alla 26 miljoner användare från noll utan köpt bolag i nästan varje land. ". Tack, bra att veta. Skall med intresse fortsätta följa aktiekursen för Meetic för att få en hint om vilka strategier som kommer uppskattas denna gång jämfört med första internetvågen runt millenieskiftet. Blir det långsiktiga varumärkesbyggande bolaget? Eller den operationellt mest effektiva aktören? Eller det produktdrivna utvecklingsbolaget? Eller varför inte den finansiellt drivna aktören som med egna aktier aggressivt förvärvar sig till en större räckvidd?

fredag, december 22, 2006

Julkort från mig - och Match.com

"Vår tradition trogen - jag vet att många väntar på detta med samma spända förväntan som Bengt Feldreich på julafton – har vi bifogat årets sånginsats.

Klicka här: www.match.se/julkort

Som kan beskådas har vårt team växt en del sedan förra året (även om några linslusar dubblerar), i takt med att vår verksamhet etablerat sig. Dock kan väl den känsliga lyssnaren känna av en viss växtvärk i den inte 100%iga koordineringen av stämmorna i skönsången. För mig som dirigent är det mitt nyårslöfte att jobba på detta till nästa år.

Men trots den snabba tillväxten har 2006 varit ett spännande år:

- Vårt team har inte bara växt lokalt utan vi har nu även fått ansvar för hela norra Europa

- Vi har blivit nummer ett i 3 av 4 nordiska länder mätt i användarantal

- Vi har även nått målet att bli nummer 1 i varumärkeskännedom på den konkurrensutsatta svenska marknaden

- Vi har lanserat en helt ny produktplattform – och vi överlevde. I slutet av året fick vi också bekräftelse på att vi är på väg åt rätt håll produktmässigt när tidningen PC för Alla i sitt test av nätdejtingtjänster konkluderade att Match.com var bäst i test!

Vi har även växt ur våra gamla lokaler och flyttat till nya. Notera vår nya adress:

Match.com International
Västmannagatan 15, 2 tr
111 24 Stockholm

God Jul och med hopp om ett Gott Nytt 2007 från mig och oss på Match.com!

Hilsen,

Johan"

måndag, december 18, 2006

Aamot säljer sig ut (men får bra betalt)

Det lär ju inte vara en slump att Kjell Aamot säljer ut sig till media kors och tvärs dessa dagar. Stor artikel i Internetworld och en mycket läsvärd artikel i Veckans Affärer där jag inte kunde hålla mig för att citera några passager nedan:
  • "Kjell Aamots Schibsted har gjort det som Rupert Murdoch med flera mediemoguler drömmer om. Förvandlat ett tradtionellt medieföretag med tidningar och analog tv som bas till ett lönsamt digitalt mediehus. "
  • "På huvudkontoret på Apotekergatan i Oslo är sifferexercisen upphöjd till skön konst."
  • "49 procent av Schibsteds vinst kommer från elektroniska medier. I augusti i år deklarerade tidningen The Economist i en stort uppslagen artikel att Schibsted lyckats med det som tidningsföretag världen över har gått bet på – att föra över nyhetsjournalistiken till internet utan att sluta tjäna pengar." [Artikeln här]
  • "Det som sedan utspelar sig vid middagsbordet blir höstens stora samtalsämne i Medie-sverige. Exakt vad som sker är dock oklart. Säkert är i alla fall att Kjell Aamot surnar till ordentligt på Torsten Larssons närgångna konverserande av den förres fru. Tumultet som uppstår slutar med att Schibsteddirektören lämnar festen i vredesmod."
  • "I somras lade Schibsted under sig annonsföretaget Trader Classified Media, med annonstidningar och annonssajter över hela Europa, för motsvarande 5,3 miljarder kronor. Affären markerar ett strategibyte, Kjell Aamot har givit upp visionen att bli störst i Norden på kommersiell tv. Nu är siktet inställt på att bli störst i Europa på digitala radannonser."
  • ”Det finns inte ett enda förvärv som tillfört så mycket värde till koncernen som Blocket. Skulle vi sälja det i dag skulle det vara värt minst en miljard.” [Imponerande Pierre]

Läses gärna på webben, men hela printversionen av VA är värd att köpa! [Pontus, du har snart övertygat mig]

Så, nu till den mest intressanta frågan: varför gör Schibsted detta just nu?

1. En rad sammanfallande slumpfaktorer

X. Aamot vill inte missa chansen att få lite kred innan pensioneringen

2. Nya än mer aggressiva strategiska manövrar är att vänta från Apotekergaten

söndag, december 17, 2006

Hela havet stormar i internetnorden

Det är riktigt roliga tider för den som följer utvecklingen av den strategiska spelplanen bland nordens media/telekom/internet bolag. För den som anklagar private equity bolag för att mest hålla på med inbördes transaktioner kan ju listan nedan ge några ytterligare namn att ojja sig över.

Under senaste tiden har:

* Aller köpt Sprays portal i Sverige

* Schibsted sålt sina 16,6% del i norska Startsiden till Telenor

* Aller köpt 49,9% av Eniros SOL i Norge (som Eniro köpte av Schibsted 2002)

Tidigare har ju även:

* Eniro köpt Findexa, Norges största katalogverksamhet

* Schibsted sålt sin 26,9% andel i TV4

* Schibsted sålt sin minoritetsdel i TV2

För den som vill följa medianordens omvandling på nära håll förelås följande bokmärken:

* Bokmärke 1 & Bokmärke 2, dessa verkar räcka ganska långt.

lördag, december 09, 2006

Varför luras man inte bland 6 458 invånare i Storuman?

Jag hörde mig själv häromdagen diskutera affärsmannaskap med några goda vänner.

Diskussionen rörde om det finns någon motsättning mellan att vara snäll och att vara framgångsrik i affärer.

En tes skulle kunna vara att en snäll person alltid får ge vika och därför kommer att vara en sämre förhandlare - och därigenom i slutändan alltid blir blåst. Det låter ganska logiskt. Efter att ha spenderat ganska mycket tid med stentuffa och imponerande affärsmän/kvinnor tycks det bitvis som om det kan ligga något i detta.

Diskussionen med vännerna landade i att samtliga tyckte detta var en tråkig slutsats och vi försökte titta på lite exempel i våra egna liv för att förkasta eller bekräfta hypotesen.

En i gänget berättade om en annonskrängare. Personen hade diskuterat en möjlig annonsaffär med en icke beslutsfattande person hos en potentiell kund via telefon. Utifrån den löst hållna diskussionen hade personen hävdat ställningsfullmakt och fakturerade sedan ett signifikant antal hundra tusen kronor. När den formellt ansvarige hade ifrågasatt detta var säljaren beredd att hävda sin rätt juridiskt. Denna person är idag fortfarande säljare inom samma bransch, men har i ganska breda kretsar nu ett mycket tveksamt ryckte. Och frågan blir: gjorde säljaren rätt som var ett arsel i denna fråga?

En annan person hade blivit överkörd som delägare i ett internetbolag. Det hade inte varit ett glasklart case. Men det hade med rimliga glasögon på varit ganska självklart att det fanns en skillnad mellan en juridisk tolkning och en tolkning som speglade intentionerna mellan delägarna. Personen som körde (över) blev sedermera mycket förmögen på det aktieinnehav som delvis hade sitt ursprung i den situation som min vän hade hamnat i. Frågan: var detta agerande smart av den nu förmögne personen?

Jag tycker båda svaren ovan är hyfsat givna, inte minst eftersom jag bara senaste veckan hamnat i två olika situationer där jag ombetts ge referenser på dessa båda personer. Och inte för att min åsikt är så mycket värd men vad som blir allt mer uppenbart för mig efter 10 år+ i arbetslivet är vad det innebär att göra affärer i små världar.

Om man struntar i att göra några moraliska värderingar av de båda fallen tror jag att detta handlar om vad risken är att bli synad. Man skulle kunna göra en jämförelse med otrohet. Vissa personer, som jag hyser mycket begränsad respekt för, ser på otrohet som att det nästan är OK om 1) risken för upptäckt är mer eller mindre noll och 2) det dyker upp en "fantastisk" möjlighet som man bara inte får missa.

I en liten värld - detta kan vara i form av en bransch, ett land eller någotsånär homogen grupp människor - är det dock svårt att gömma sig eller sin historia.

Än mindre så i den framtid vi är påväg in i.

Tex vet jag från loggfilerna från min blogg att det är förvånansvärt många som söker efter mitt namn i Google och hamnar på denna blogg. Och jag måste erkänna att jag lekte med tanken att explicit hänga ut personerna ovan i skrift, för att sedan hoppas att indexeringen i Google fungerar som den brukar och gör att någon skulle kunna hitta min "referens" här för att sedan undvika att ha att göra med dessa två personer.

Det är uppenbart att du idag måste vara försiktig med ditt digitala rykte. Det som tidigare var en slump eller "otur" finns idag tillgängligt via en browser nära dig. Att göra affärer blir med webben allt oftare att göra affärer i små världar.

Detta innebär kanske inte att snällhet kommer värderas upp i affärer men jag är övertygad om att det har den positiva effekten att etik, moral och sjysst beteende blir allt vikigare. Precis på samma sätt som det idag och genom historien inte kommer vara en så begåvad strategi för den lokale ICA-handlaren i Storuman att sälja gammal ost.

fredag, december 08, 2006

I spåren av jordnötssmör

Brad Garlinghouse blev inte ny VD, men ordentliga rokader på Yahoo i veckan.

Computer Sweden säger:

"Två toppchefer sparkas och nya affärsområden etableras när Yahoo genomför sin största omorganisering på fem år. Målet är en mer sammanhållen verksamhet som kan ta upp kampen mot Google."

Företagets många produktgrupper ska samlas i två affärsområden, en med fokus på användare och en på annonsering. Finanschefen kommer att leda annonsförsäljningen men man letar efter en person som skall leda det användarfokuserade affärsområdet.

lördag, december 02, 2006

Lokal, relevant och inte omöjligen lönsam

Storchefen Diller har nu offentligt lyft på täcket för ett jäkligt spännande projekt: "Ask City".

Schibsted har insett det sedan många år, Eniro vet det så klart och varje lokal handlare har det i ryggmärgen: konsumenter är lokala i sitt beteende.

Med Ask City samlar IAC information från CitySearch.com, med tex biljetter via Ticketmaster.com (Ticnet.se i Sverige), med invitationstjänsten Evite.com och sökfunktionalitet från Ask.com. Finns väl den del andra delar av IAC som skulle kunna passa in i detta koncept också.

Go Barry!