- "Kjell Aamots Schibsted har gjort det som Rupert Murdoch med flera mediemoguler drömmer om. Förvandlat ett tradtionellt medieföretag med tidningar och analog tv som bas till ett lönsamt digitalt mediehus. "
- "På huvudkontoret på Apotekergatan i Oslo är sifferexercisen upphöjd till skön konst."
- "49 procent av Schibsteds vinst kommer från elektroniska medier. I augusti i år deklarerade tidningen The Economist i en stort uppslagen artikel att Schibsted lyckats med det som tidningsföretag världen över har gått bet på – att föra över nyhetsjournalistiken till internet utan att sluta tjäna pengar." [Artikeln här]
- "Det som sedan utspelar sig vid middagsbordet blir höstens stora samtalsämne i Medie-sverige. Exakt vad som sker är dock oklart. Säkert är i alla fall att Kjell Aamot surnar till ordentligt på Torsten Larssons närgångna konverserande av den förres fru. Tumultet som uppstår slutar med att Schibsteddirektören lämnar festen i vredesmod."
- "I somras lade Schibsted under sig annonsföretaget Trader Classified Media, med annonstidningar och annonssajter över hela Europa, för motsvarande 5,3 miljarder kronor. Affären markerar ett strategibyte, Kjell Aamot har givit upp visionen att bli störst i Norden på kommersiell tv. Nu är siktet inställt på att bli störst i Europa på digitala radannonser."
- ”Det finns inte ett enda förvärv som tillfört så mycket värde till koncernen som Blocket. Skulle vi sälja det i dag skulle det vara värt minst en miljard.” [Imponerande Pierre]
Läses gärna på webben, men hela printversionen av VA är värd att köpa! [Pontus, du har snart övertygat mig]
Så, nu till den mest intressanta frågan: varför gör Schibsted detta just nu?
1. En rad sammanfallande slumpfaktorer
X. Aamot vill inte missa chansen att få lite kred innan pensioneringen
2. Nya än mer aggressiva strategiska manövrar är att vänta från Apotekergaten
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar