Twitter killed the blog

lördag, september 01, 2007

Är Google Tiger Woods eller Michael Jackson?

Att bibehålla en status som geni och bevara en kult är svårt. Både för personer, bolag och varumärken. Det finns någon lag som verkar motverka att någon blir för stor, för bra, för förmögen. Denna lag stöds av "sanningar" som etablerat sig i våra medvetande, i alla fall hos mig under min uppfostran till en media och internetjunkie.

* "Inga träd växer till himmelen", växte jag upp med ekande i bakhuvudet.

* "Om något verkar för bra för att vara sant är det säkert också det" lärde jag mig var sant under slutet av 90-talet.

* "First they build you up, then they tear you down" har gång efter gång visat sig vara sant.

Visst är denna typ av "sanningar" ganska tråkiga och missunnsamma?

Kan vi lära oss något av tillfällen då "sanningarna" varit just sanningar? Och när motsatsen bevisats?

På "sanningsidan" borde väl Enron, Michael Jackson, Spray och Nick Leason kunna platsa. Av olika skäl, men ändock. Några lärdomar är:

- När du har momentum är det svårt att våga växa lagom snabbt. När du kör i 200 känns det som 90 efter en stund. Men det blir svårare att manövrera eller väja för hinder.

- Med tillväxt kommer storlek, med storlek kommer fler fronter, med fler fronter får du lätt för många fiender. Hur bra någon än är behöver man vänner.

- När du har för stor ekonomisk framgång kommer väldigt få vara genuint glada för din skull (och gärna se dig falla). Med ekonomisk framgång kommer ofta större bett, därmed också snabbare resa nedåt. Som inte behöver sluta vid nollsträcket.

Men vem/vilket/vad har klarat av att hantera extrem framgång? Och varför?

Virgin. Richard Branson har varit illa ute några gånger men han har behållit en konstant utmanar- och monopolbrytarattityd som ingen kan ogilla. För vem vill egentligen att British Airways skall vinna? Du blir populär av att slåss mot den som inte anses ha gjort sig förtjänt av sin marknadsposition och/eller den som inte har en genuin respekt hos konsumenten.

Tiger Woods. Tiger höll mer eller mindre inte i en klubba på ett år efter college och tränade bara mental och fysisk smidighet. Han hade alltid vetat att han skulle bli världens bäste golfare genom tiderna och hade ingen stress. Tror också att han har ett större mål än att bli bäst i världen i golf och jag är övertygad om att pappa Woods innan han dog satte in en del av arvet hos Ladbrokes och bettade på att Tiger skulle bli president i USA. Skynda långsamt, med känslan av ett större mål.

Apple. Enastående produktinnovation och svårslagen konsumentnytta. Men utan vara en klar fiende till "det onda Microsoft" hade Apple inte haft den position de har. Utan en klar definierad fiende är svårare att gå upp på morgonen.

Varför dessa funderingar? Jo, i senaste Economist har jag just läst artikeln "Who is afraid of Google?". Och lika naturligt som det är att Google kommer att få hantera denna typ av PR-utmaningar, lika intressant är det att fundera på om Google är Tiger Woods eller Michael Jackson? Virgin eller Enron? Google är inte 10 år fyllda men det mest spännande som hänt inom media/Internet/telekom/etc/etc sedan Moses stentavlor. Man har gått från dryga 2,000 anställda i juni 2004, till närmare 14,000 idag. Marknadsvärd 160 miljarder. Dollar. 64% av sökningar i USA görs via Google.

Jag kan bara föreställa mig vilken växtvärk, turbulens och vilka bränder som måste uppstå i kölvattnet av Googles resa från att inte 2002 ha haft en aning hur man skulle tjäna pengar till idag.

Men oavsett alla brandhärdar i världen så kommer ingen fråga att bli viktigare för Google än att hamna på rätt sida i den generella uppfattningen om Google verkligen är den onda eller goda kraften i (online) världen. Page/Schmidt/Brin har förstått detta sedan länge. Att ta ut $1 dollar i lön var ett steg, "don't be evil" devisen mitt i prick, att digitalisera all världens böcker ett annat, medan många andra projekt som Google sprutar ut kan kännas som både och, dvs både affär och good will (Street view, Google Earth/Sky)

Givet att Google (och ledartrojkan bakom) idag sitter en del personligt ihopskrapade medel, och dessutom har visat att det vågar gå sina egna vägar, skall det bli kul att se vad man kan göra när man har ganska många miljarder bakom sig - och har en vision om att skapa en bättre värld. Ganska trevligt läge att förutom att faktiskt tycka att det är kul att förbättra världen, kunna se att det är en förutsättning för den framgång det egna företaget har. Med andra ord, att goda syften och egen framgång går hand i hand.

Det är lite på samma linje som att göra alla information tillgänglig, sedan sälja sponsrade länkar till högstbjudande men fortfarande utgå från relevans i ett användarperspektiv. Om någon förstår hur jag tänkte.

fredag, augusti 31, 2007

Vem var först med att registrera sin internetdomän i Sverige?

Via gamla kollegan Mikael Bogg som driver bloggen emerge.se hittade jag nedan roliga topplista.

De 18 första domänerna adresserna som registrerades i Sverige:

1. enea.se
2. luth.se
3. chalmers.se
4. lu.se
5. sema.se
6. siemens.se
7. lth.se
8. hp.se
9. objecta.se
10. kth.se
11. sics.se
12. aahus.se
13. volvo.se
14. environ.se
15. fdata.se
16. mil.se
17. alp.se
18. appli.se

Bra blogg, hamnar lätt i min reader.

Frosseri i internetstatistik

Fick en kommentar kring att internet skulle omsätta mer än 300 miljoner i Sverige i år. Ja, det var ironi. Självklart kommer det bli mer än Projektor-rapporten från typ 1997.

IRM-siffran för 2006 landade på 2,642 mkr (+50%), varav 1,099 mkr på online annonsering & samarbeten (vilket väl är den mest relevanta siffran att jämföra med vad Projektor-rapporten pratade om). Läste via Martin Jönssons blogg på SvD att IRM redan 2008 spår att Internet blir Sveriges största mediekanal omsättningsmässigt. Jaoan Staoul von Holstein, visst hade vi rätt!

Samtidigt är det väl på ett sätt inte helt äpplen och äpplen som jämförs. Eftersom internet är så mätbart drivs många annonssamarbeten av att konsumenten vill betala och att intäkter delas mellan partnerna. Ja, detta är ju visserligen den intäkt som genereras men internets förmåga att driva avslut gör att siffrorna kanske kan anses vara något uppblåsta. Mjölken som ICA säljer tack vare sin TV-reklam är ju inte en del av reklamkakan. Kanske borde man addera en kolumn som heter "återförsäljarprovisoner" eller dylikt till online kategorin?

Ytterligare statistikfrosseri finns kring antalet internetanvändare, kanske bäste presenterat på www.internetworldstats.com. Vi kan där lära oss att:
  • Av 809 miljoner europeer har 39,8% tillgång till internet
  • För övriga världen är denna siffran 14,8%
  • Tyskland har flest internetanvändare (50,4 miljoner), men "bara" med en pentration på 61,1%
  • Top tre avseende penetration är: 1) Island 86,3% 2) Sverige 75,6% och 3) Holland 73,3%
  • Av de storleksmässigt intressanta länderna ser bottenskiktet ut enligt: Turkiet 21,1%, Ryssland 19,5% och Ukraina 11,5%
/J

måndag, augusti 27, 2007

IRM-siffror för senaste kvartalet

Aftonbladet/Schibsteds rapport förra veckan följs upp med samma tongångar i IRM-rapporten för Q2. Tillväxten mattas av över linjen, medan internet går emot strömmen - nu står internet för 11% av medieinvesteringarna.

Vad kan man säga? Mer än att Maria Monteiro* hade rätt. Projectorprognosen som alla skrattade åt 1997 var att onlineannonsmarknaden skulle omsätta 300 miljoner kr. Jag sätter en tia på att detta överträffas i år.

Resume berättar mer här.

_________________
* Vad gör MM idag? Någon som vet?

lördag, augusti 25, 2007

En bildskärm blev plötsligt mycket större

Jag fick just via Mary Jensen/Erik Hörnfelt ett tips om en föreläsning på TED 2007 som är sjukt imponerande.

Jag blir så barnsligt glad av sådana här teknikexcesser. Och vad mycket kul vi kommer att se framöver inom foto och video.

Påminner mig om Jay Walkers punkt #9: Punkt #9: "Synthesized worlds. Allt fotograferas och alla bilder kan delas"

torsdag, augusti 23, 2007

Men störst av alla är Pelle Törnberg

Pelle rockar, som alltid.

Kika här på vad någon lagt ut på Youtube.

"Åh, jag får gåshud av gud", ja vad skall man säga.

Törnberg var 25 år före Tiveus och Co. Dvs som vanligt för Kinnevik.

onsdag, augusti 22, 2007

Törnberg - inte bara min hjälte

Har precis börjat återhämta mig från vad som måste varit årets trevligast tillställning.

Med anledning av att Pelle Törnberg slutar som VD för Metro, och därmed operativt lämnar Kinneviksfären efter 20 år, hade MTG ordnat ett kalas. Och det var absolut inte en kafferast, en blomsterkvast och några trevlig ord från en kollega.

Detta var en manifestation.

En manifestation i hur Pelle Törnberg har fostrat mediasverige. Och om du tittar på "alla var där" i Wikipedia så tror jag de framöver kommer hänvisar till detta tillfälle.

En sak är att Pelle Törnberg är den egentliga skaparen av MTG, en annan att han idag lämnar över ett Metro som finns i över 100 städer, men för mig syns hans exceptionella talang i att han är hela mediasveriges mentor. I blicken på stor som liten mediadirektör såg man under kvällen ett försök till att formulera en fråga: Pelle vad skall du göra nu, du skulle inte vilja sitta i min styrelse eller i alla fall dricka en kopp kaffe med mig någon gång så att jag kan få ta del av din briljans (nu när det inte kanske behöver ta 12-24 månader att hitta en plats i din almanacka)?

Att Pelle efter 20 år inom Kinnevik fick en klocka i present (guld?) var stor humor. Men om någon skulle få det så är det Per Anders.

tisdag, augusti 21, 2007

Inget nytt i Kanal5s onlinesatsning

Läser att Kanal5 skall göra "roligare webb". Annonsfinansiering av "bättre och mer heltäckande innehåll". Vad är nytt? Inget. Hoppas att de har något ess i rockärmen annars kommer detta att bli yet another förlängning av en traditionell spelares succé i en traditionell mediekanal som sedan faller platt online.

Mer här.

fredag, augusti 17, 2007

Schibsteds rapport oroar och roar

Jag har alltid gillat norrmänn. Faktiskt både läst i Norge och jobbat för norrmänn. Grävde mig därför idag lite extra ner i Schibsteds rapport för senaste kvartalet. Extra kul var det att se att Schibsted verkligen anammat ett transparent synsett som imponerar. Under investor relations kan man ladda ner hela excelfilen med den viktigaste informationen och sedan är det bara att leka.

Några grafer att fundera över:



Aftonbladet Nya Medier verkar ha börjat stagnera rejält. Eller snarare är det så att annonsmarknaden toppat ur och att koncernen har låtit ABNM vara loket som har finansierat de övriga satsningarna genom att lås upp ytor och distributionskraft?




Blocket tuggar däremot på. Omsatta 90 miljoner (NOK) andra kvartalet i år och fortsatt tillväxt på 50% mot samma kvartal föregående år. Bugar.







Schibsteds söksatsningar däremot får ingen fart. Att total för kvartalet snurra 20 miljoner, med en kostnadsbas på 70 säger att ett roderlöst Google inte direkt behöver vara livrädda. Och frågan känns rimlig att ställa: hur många kvartal är man beredd att lägga snart en femhundring i minuten på att försvara Norden från Google?

Äger du ditt varumärke i Google?

Läser på ZD Net att American Airlines stämt Google för att de säljer sökord med AAs varumärke eller förkortning.

Google säger: "We are confident that our trademark policy strikes a proper balance between trademark owners' interests and consumer choice...", men ändå har man anpassat sig till Europeisk rätt och skyddar vissa varumärken.

Som rimligt stor Googlekund har jag dock insett att Google inte riktigt vilket ben de skall stå på i denna fråga. Ena dagen är vi skyddade och nästa inte. Det hela blir lätt som doping, antingen släpper man allt fritt (USA idag, lika för alla) eller så har man mer eller mindre tydliga regler och sanktioner mot brott (Europa).

Rent ekonomiskt finns det ju dock krafter som kan finansiera både en och två processer. Som godkänd varumärkesägare betalar man aldrig mer än minimum per klick, medan man lätt kan komma att betala 20-50 gånger mer om skyddet inte finns där.

torsdag, augusti 16, 2007

Tokbra namn kan ta svenskt start up långt

Jag har lärt mig att för att jag skall må bra måste jag minst en gång i veckan nosa upp och faschineras av en bra affärsidé, gärna svensk eller nordisk, och oftast med en onlinevinkel.

Denna läggning gör att jag försöker äta en lunch eller två för mycket med personer som har spännande idéer.

I veckan fick jag till en sådan lunch, som tyvärr blivit uppskjuten på grund av mindre viktiga saker, med Joachim Lerulf och Mikael Svärdh, två gamla kollegor och branschrävar. Under en lunch fick jag en dragning av deras gemensamma venture.

Deras bolag... nej, låt mig vänta med att nämna vad bolaget heter. Jag, som du, har kanske funderat på varumärken för nya bolag eller projekt, slitit ditt hår hur svårt det kan vara att hitta URLer och bannat det faktum att det ända registrerbara namnet som dessutom funkar som URL i alla fall på huvudmarknaderna är typ Slzgltr (får inte en en träff i Google!). Nu har i alla fall herrarna Svärdh och Lerulf lyckats pricka galet bra med namnet på sitt nya bolag.

Vad gör bolaget: Jo bolaget samlar ihop den långa svansen av onlinetrafik inom social media och bloggsvärden och erbjuder en paketerad produkt mot annonsörer som gör att talanger kan fortsätta dansa. Eller något i den stilen.

För den som jag är hooked på Chris Andersons tankar i boken The Longtail, och som inte tror ett dyft på bloggdöden, känns det rimligt att bolaget åtminstone har vad som krävs för att börja flyga.

Och var heter då bolaget, jo Tailsweep - smaka på det: http://www.tailsweep.com/ . Det är så bra att jag skulle investera i bolaget bara på grund av namnet.

Tailsweep kommer absolut läggas till min lista över Nordiska online case som jag vill hålla ett öga på. Några andra är Spotify, Polar Rose, Jaycut och JAlbum.

Vilka bolag saknar jag?

Skicka gärna ett mail eller kommentera nedan.

onsdag, augusti 15, 2007

Läser någon en blogg?

Känner du till Englas Showroom? Inte. Det är i alla fall en liten blogg om mode. Eller liten, kanske är fel ord för en blogg som ändå en månad snurrar 1 miljon sidvisningar.

Darn. Jag har en bit att gå.

söndag, augusti 12, 2007

Var är vi i konjunkturen?

Läser i dagens SvD en artikel med två helt motsatta förhållningssätt till vart konjunkturen är på väg. Ena perspektivet är Peter Malmqvists och pekar på ett trendskifte och signalerar att vi skall förvänta oss fortsatt turbulens och att detta sannolikt är punkten då konjunkturen - och börsen - vänder.
Det andra är Martin Guris som trillar på i opimismens forspår och menar att detta är bara en del i det vanliga mönstret av upp och nedgångar vi brukar se, och spår en uppgång på 16% till årskiftet.
Själv har historien lärt mig att jag lika lite som någon annan har en susning. Om jag ändå skall kasta ur mig det som ligger längst fram i maggropen och som talar för ett Malmqvist scenario så:
* Jag får allt fler spontanjobbansökningar. Detta från personer på respekterade bolag som jag trodde rullade på bra. Det kan ju vara vi som är en så attans attraktiv arbetsgivare, men jag tror snarare att det är att det inte går lika bra därute som alla vill ge sken av.
* En massa pengar investeras i case och bolag utan fundering på ROI, snarare är målsättningen att dressa upp bruden inför en försäljning/sammanslagning.
* Bostadsbubbla i USA, ja det har ju (tex) Alxander Bard och andra analytiska personer tjatat om sedan urminnes tider. Nu händer det och när det väl börjat rasa så är botten långt borta.
Och mina Guri:
* När man äter middag på Sturehof känns konjunkturen vrålstark. Det var inte bara jag som åt svenska kräftor, däremot verkade inte så många mer än ja lida av prislappen. Av det jag ser verkar landet konsumera och må bra (möjligtvis då med lite saknad av kärlek).
* Ja det är ju klart att det tas hem vinster, inte minst när det skakar till utomlands. Börsåret har ju varit bra, nedgången kraftig men vi är ju bara tillbaka mer eller mindre till där vi började året.
* Bostadsbubbla i USA, jordbävning i Tokyo och vad är det mer som kan få hela systemet i gungning.? Det är bara pessimistmaffian som pratar.

tisdag, augusti 07, 2007

En dag i mitt RSS flöde

Åt en middag med en av Sveriges 5 mest sannolika framtida VDar för Bonnier, Schibsted, Aller eller MTG i veckan. Vi pratade om livet och annat oviktigt när ämnet RSS feeder dök upp. Jag frågade lite trevande vilka RSS feeder han använde... när jag insåg att jag hade ett frågetecken framför mig. RSS feeder? Jag blev med ens orolig och lite rädd att mina internetvanor börjar bli lite för långt ifrån verkligheten. Jag behöver en reality check, borde kanske i jobbet sätta upp en panel med vanliga personer för att ha en fot i verkligheten. Eller så är just den kommentaren det verkliga problemet/utmaningen.

I alla fall, min gode vän, så här ser ett urval av mina RSS flöden ut idag den 7e augusti:

Report: NYT will soon kill TimesSelect online paywall
Xeni Jardin 10:00 PM - Show original item
Xeni Jardin: If this item in the New York Post is true, there will soon be much cause for celebration. The days of the New York Times' online paywall are said to be numbered, and few at that: Link.

Apple's new wireless keyboard hits the FCC
Paul Miller 10:16 PM - Show original item
Filed under: ,
Well somebody's on the ball today. Not even two hours after the announcement of Apple's new Bluetooth 2.0 wireless keyboard and the FCC's got it all approved to send 2.4GHz waves through your brain and the brains of your children. Unfortunately, they only got a pic of the keyboard's backside. That gold coloring? Our guess is the FCC's camera caught the colors wrong, but who knows, Apple could be bribing 'em with gold-plated peripherals to speed up that approval process.

Land Lantbruk hämtar redaktionschef från Expressen
Aug 8, 2007 - Show original item
En redigerare från Expressen blir redaktionschef på Land Lantbruk, uppger Politikerbloggen.

Google VP Marketing in Bizweek
8:22 PM - Show original item
Interview here. Have not had time to grok but thought you all might...

Gates inte längre rikast
6:11 PM - Show original item
Microsofts grundare Bill Gates är inte längre världens rikaste man enligt tidskriften Forbes. Listan över världens mångmiljardärer toppas nu av den mexikanske telekomföretagaren Carlos Slim Helu.

Yahoo Signs Deal With Reality Programming Company
6:20 PM - Show original item
Yes it is Rocket Science - at least that is the name of the reality programming company Yahoo just signed a production deal with, according to AdWeek.com
This contract and a couple of others Yahoo has signed recently reflects the importance the company is placing on developing their portal's content and presence.

Online Advertising to Surpass Newspaper Advertising by 2011
4:22 PM - Show original item
The Financial Times reports that the 2007 annual research report on the media sector by media analysts Veronis Suhler Stevenson (VSS) forecasts online advertising will surpass newspaper advertising by 2011. With a projected annual growth rate of than 21 per cent per year, online advertising is expected to reach $62bn in 2011, making it bigger than newspaper advertising, which is expected to total $60bn in 2011.
The move to online advertising is not just a U.S. phenomenon. The shift in advertising spending away from traditional media to online and digital media is global. Some forecasters expect online spending in the UK and Sweden to overtake newspaper advertising as early as this year.

Ny sökmotor
3:36 PM - Show original item
Spock letar efter dig!

Blocket startar födelsedagssajt
10:54 PM - Show original item
Annonssidan Blocket.se startar systersajten Family.se. Här kan besökarna lägga in annonser om födelsedagar, bröllopsdagar och skicka vykort. Blockets vd vill dock inte kommentera sajten men bekräftar att den är på gång.

9,6 miljarder tillbaka
10:20 AM - Show original item
1,9 miljoner skattebetalare får dela på 9,6 miljarder kronor i skatteåterbetalning i augusti. Men 866 000 svenskar betala in 5,8 miljarder kronor.

torsdag, augusti 02, 2007

En vit (=bloggfri) månad har kommit till sin ände

Har precis återvänt efter en skön semester. Mina bästa tips till den som har något kvar, eller till nästa år, är:

* Middag på Mötesplats Österlen, 6 rätter + vin menyn (med Pol Roger 1999 Rosé som fördrink). Ja, ja, som småbarnsförälder har man ju inte så många tillfällen att göra av med pengar. Men den här gången lyckades vi bra.
* Minibergochdalbana samt besök av Markoolios konsert på Marinfestivalen i Halmstad med son 3,5 år.
* Middag på Restaurang Salt i Halmstad, med fru, solnedgången och en galen dansk god vän som sällskap
* Årliga alfapetmatchen mot alfapetens svar på Flemming-McEnroe. Jag måste öva på betapet.com
* Bad, massage och övernattning på Karlaby kro på Österlen
* Besök på busfabriken. Busfabriken? Barn? Gå dit, finns lite överallt vad jag förstår.
* En friterad spättefilet i Helsingör kompletterat med en Tuborg samt ett danskt magnumrån med glass, grädde och sylt.
* Morgongolf i solsken med goda vänner på en Tylösands Norra i riktigt bra skick (trots regn tidigare under sommaren)
* Live Earth på Wembley med runt 80,000 andra personer som gärna sjöng La Isla Boni-i-ta i kör
* Kusinträff på landstället i Åtvidaberg, det finns helt klart inget bättre än att se sina barn glada, och för barn inget bättre än att träffa sina kusiner.

* Dåligt väder.

Vad säger jag?!

Jo, en sommar som årets sommar är briljant för den som jobbar med relationer som jag. Regn och kyla är det bästa som kan ske för att driva på online dating som substitut för promenader i solnedgången.

Nu har min hjärna uppenbarligen återgått till jobb mode. Farväl semester.

torsdag, juli 05, 2007

Nära iPhone upplevelse

1 miljon sålda iPhones på en vecka läser jag via Beta Alfa och jag fattar varför. Jag har sällan eller aldrig hållt i en så sexig produkt. Jag får ståpäls. Min K800 känns som en NMT lur.

Och det är inte så att jag har lyckats köpa en egen iPhone, jag har bara fått en halvtimme med min chefs iPhone.

För att försvara min K800 lite var jag tvungen att leka lite teknikfreak och i alla försöka impa genom att från en kanalbåt i Amsterdam ladda upp en sekvens med Thomas direkt från K800n till youtube, och nu min blogg.

Men det ända jag kan fundera på är hur snyggt detta förmodligen är integrerat i en iPhone. Suck. Jag är kär i en telefon.

lördag, juni 30, 2007

Att tänja George Michaels gränser - allt för vetenskapen

Var på George Michael i Globen igår. Riktigt bra. Håller inte alls med ABs trista recencent recencent - varför är så ofta tyckare av denna typ så sugna på att klaga? Schibsted har ännu inte lyckats stream lina sina recensioner och jag håller snarare med SvDs recension.

I alla fall, i mitt mission att testa webben ur olika perspektiv för att kalibrera det Siwerska lackmustestet har jag nu kommit till att bootlegga en populär artist, lägga ut på Youtube och se vad som händer.

Youtube + Blogger, helt klart Too Funky

tisdag, juni 19, 2007

Yang tillbaka - Semel ut

Det annonserades sent igår att Yahoos VD Terry Semel nu lämnar Yahoo.

Blogg från telefonkonferensen finns att hitta här.

Känns krystat att höra Semel säga:

"Jerry and Sue will be an unbeatable team and it is the right time to do it.", med vad skall de säga?

Frågan är ju också varför de trycker på att "Yahoo! can and will be a vibrant independent company.".

Men aktien verkar hålla sig uppe, en del verkar t.o.m tro att aktien kommer stiga ordentligt imorgon/idag.

måndag, juni 18, 2007

Reinventing yourself - Mix Match

Tillsammans med en gamla kollega började jag för en tid sedan prata om vad man skulle kunna göra i radio inom området kärlek och relationer. Vi trodde båda att det fanns något intressant i gränslandet mellan den massiva framväxten av dejting via Internet, det ökade behovet för kommersiell radio att producera någon form av unikt innehåll och radiomediets personliga, intima men samtidigt anonyma förhållningssätt till lyssnarna.

Det var därför med ett stort leende som vi för några veckor sedan lanserade ett samarbete med Mix Megapol under benämningen "Mix Match". Mix Match är ett unikt koncept där vi och Mix tillsammans verkar ha skapat något som både slår an en sträng hos lyssnarna, men också lyfter upp en ämne som för oss som presentatör är viktigt. Mix Match sänds mellan 18 och 22, 5 dagar i veckan och Charlotte Lauterbach, välkänd röst från den mindre kommersiella delen av radioindustrin, är rutinerad och engagerad programledare. Charlotte har imponerat kraftigt vad det gäller att komma igång, trots en mer eller mindre obefintlig startsträcka.

Under de första veckorna har det mesta hänt. En person har friat i direktsändning. Och fått nej. En annan person friade också hon, men fick ett fantastiskt entusiasmerande Ja. Innehåll och teman har utvecklats på ett sätt som gör att slussarna hos radion redan nu mer eller mindre brakar ihop så snart som Mix Match sänds.

För oss som verkar i en bransch/kategori där det är lika mycket hype och hysteri som det någon gång var under portalernas gyllene år 97-00, är det viktigt att kunna göra något som inte alla andra gör. Och något som inte alla förmodligen heller kan göra.

Detta är inte minst viktigt i en kategori som snabbt går mot konsolidering.

Vi på Match.com har tagit några steg, tex när vi tog över driften av Lovesearch i Norden, när vi tog över Yahoo Personals i Storbritannien och i Tyskland, när vi nu har inlett ett nära integrerat samarbete med Spray/Spraydate i Sverige eller när TV2 som tidigare drev Norges största dejtingtjänst valde att överlåta på oss att bedriva vår kärnverksamhet också för deras räkning.

Med Mix Match hoppas jag dessutom att vi irriterar en eller annan ytterligare konkurrent till att tänka: darn, varför gjorde inte vi det där?

söndag, juni 17, 2007

Fransk syn på kärlek och relationer

Marc Simoncini, grundare av Meetic, skall ha beröm för sitt engagemang i att prata med allt och alla om sitt börsnoterade företag (jag tror t.om. han slår Birgersson när han var som bäst/värst).

Ser just en youtube intervju från MSs turné i Kina och läser samtidigt uttalanden som:

“There are only two philosophies in this business,” Mr Simoncini, 43, said. “The American philosophy and the French one. The Americans try to sell you love. We sell une rencontre [an encounter] and I don’t care what happens afterwards.”

Härligt, det blir så uppenbart att vi arbetar med helt olika saker.