Twitter killed the blog

fredag, augusti 31, 2007

Frosseri i internetstatistik

Fick en kommentar kring att internet skulle omsätta mer än 300 miljoner i Sverige i år. Ja, det var ironi. Självklart kommer det bli mer än Projektor-rapporten från typ 1997.

IRM-siffran för 2006 landade på 2,642 mkr (+50%), varav 1,099 mkr på online annonsering & samarbeten (vilket väl är den mest relevanta siffran att jämföra med vad Projektor-rapporten pratade om). Läste via Martin Jönssons blogg på SvD att IRM redan 2008 spår att Internet blir Sveriges största mediekanal omsättningsmässigt. Jaoan Staoul von Holstein, visst hade vi rätt!

Samtidigt är det väl på ett sätt inte helt äpplen och äpplen som jämförs. Eftersom internet är så mätbart drivs många annonssamarbeten av att konsumenten vill betala och att intäkter delas mellan partnerna. Ja, detta är ju visserligen den intäkt som genereras men internets förmåga att driva avslut gör att siffrorna kanske kan anses vara något uppblåsta. Mjölken som ICA säljer tack vare sin TV-reklam är ju inte en del av reklamkakan. Kanske borde man addera en kolumn som heter "återförsäljarprovisoner" eller dylikt till online kategorin?

Ytterligare statistikfrosseri finns kring antalet internetanvändare, kanske bäste presenterat på www.internetworldstats.com. Vi kan där lära oss att:
  • Av 809 miljoner europeer har 39,8% tillgång till internet
  • För övriga världen är denna siffran 14,8%
  • Tyskland har flest internetanvändare (50,4 miljoner), men "bara" med en pentration på 61,1%
  • Top tre avseende penetration är: 1) Island 86,3% 2) Sverige 75,6% och 3) Holland 73,3%
  • Av de storleksmässigt intressanta länderna ser bottenskiktet ut enligt: Turkiet 21,1%, Ryssland 19,5% och Ukraina 11,5%
/J

Inga kommentarer: