Under mina 12-13 år i onlinevärlden har jag haft med mig en röd tråd: mätbarhet. 1997 på Spray satt vi och kikade på loggfiler, jag konsultade senare för MMS för att titta på hur de skulle ta sig an också mätningar på internet, vi grundande Bitos som ledde till KIA - Kommittén för Internet Annonsering - och på S-OL tog jag rollen som CIO med ambitionen att bli det mest mätbara och transparenta börnoterade bolaget som världen skådat.
Med bakgrund av detta har jag fått vissa hang ups. En är otillbörligt utnyttjande av statistik till sin egen fördel bland internetföretag. Under de tidiga internetåren byggde topplistorna över de största internetsajterna på självrapporterad (!) data , vid rapportering av antal medlemmar i communities (och även dating sajter) inflateras siffror till vansinne och när man referrerar till absolut storlek för internettjänster använder man kidsprodukten Alexa.com som källa!
Alexa.com bygger sin data på att personer i vissa grupper slumpvis har laddat ner en toolbar som gör att Alexa kan följa den användarens surfmönster. Slumpvis? Ja, det är inte så att det är urval av befolkningen på något sätt, snarare kan man misstänka att det är en ganska homogen och sammanlänkad grupp människor som har Alexas toolbar. Du kan ju fråga dig själv om du känner någon som har en Alexatoolbar installerad. Inte? I denna grupp kanske det är rimligt att mäta vilken online gaming site som är mest populär. Men representationen av golfspelande 40 åriga kvinnliga marknadschefer som har Alexas toolbar är nog dock ganska minimal, vilket gör att en stor grupp av tjänster försvinner i Alexas "statistik". I Alexas värld innebär det att den 40 åriga kvinnan inte användare internet, eller i alla fall att personens surfvanor inte registreras.
Givet ovan, givet den globala kritik som Alexa får löpande och givet att vi faktisk har en marknadsdomstol så är det underligt att företag fortfarande använder en så tveksam källa för att påvisa storlek.
Jag är dock ganska säker på att vi kommer se sund sanering och aktivitet inom detta område.
Twitter killed the blog
torsdag, september 18, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Tycker din blogg är riktigt intressant!
Inte så många bryr väl sig förresten om Alexa egentligen.... förutom när det går bra för en själv :) Ok för trender kanske iaf...
Ett av mina favortitexempel är hur KTH.se ligger på plats 28 på Alexa Sverige topp 100. Före Nordea, Ams, DI, SR etc... Tycker jag faller på sin egen orimlighet även om webbmail mm på domänen säkert påverkar.
Mitt alma mater KTH må vara kanske Sveriges bästa skola.. men detta säger nog mer om antalet teknologer med Alexa-toolbars än något annat.
Jag vågar dock inte uttala mig om huruvida det är denna grupp som även drar upp rankingen för alla vuxensajter som finns är på topp 100... :)
Johan, Alexa har så sakteliga börjat göra om sitt mätsystem efter mycket kritik. För lite seriösare siffror går det bra att vända sig till Comscore eller Hitwise till exempel.
Se här;
http://www.natkoll.se/2008/04/20/alexa-gor-om-rankingsystemet-fortfarande-hogst-tveksamt/
Det var Hannu Ripatti på byrån Gyllene Skor som droppade det.
Skicka en kommentar