Twitter killed the blog

lördag, september 13, 2008

Are you selling or are you buying?

De flesta av de inlägg jag skriver här har sin bakgrund i en eller flera mentala hyperlänkar som tar mig tillbaka i min egen - och internets - historia. Ofta vet jag till slut inte varifrån ursprungsgnistan kom till en viss anek.dot men den här gången vet jag alldeles precis: det var när jag läste att Google hade SÅLT ett bolag - "Google Inc. Completes Sale Of Performics Search Marketing Business To Publicis Groupe". Första reaktionen var: jag trodde bara Google köpte! (kika här för hela listan). 

Sedan insåg jag att detta förstås var ett led i den problematik som Google hamnade i när man köpte Doubleclick, man var naturligtvis tvungen att sälja ett bolag som var rådgivare på köparsidan i frågor kring sökordsmarknadsföring. Man var tvungen att veta om man köpte eller sålde.

I detta finns en av de få likheterna mellan mig och Google: vi har båda lärt oss av Doubleclick om vi köper eller säljer. För att göra en lång historia längre kan jag inte undanhålla er bakgrunden till detta. So here we go. 

Någon gång 1996 hade jag och kompanjon Pettersson satt upp en lista med amerikanska bolag som vi ville plocka hem till Sverige. Kanske något naivt, men ganska skönt aggressivt, hade vi satt ihop brev, ringt och bokat in oss med Who is Who.

- Vi skulle bli först med push i Norden, Pointcast kändes som en rimlig munsbit. 
- Vi skulle veta mest om kunderna så att ta I/Pro till norden var ju klockrent. Det inte I/Pro kunde om loggfilsanalys 1996 var inte värt att veta. (I/Pro köptes sedan av legendariska CMGI 1999, precis före CMGI också köpte Altavista. CMGI som också köpte rätten att kalla New England Patriots hemmaarena "CMGI Stadium". Över 15 år. För nätta $75 miljoner). 
- Vad gällde annonshanteringsteknologi var Netgravity "the shit" så de var självklara på besökslistan. Vi kom långt i diskussionerna med Netgravity-killarna, som dessutom var riktigt sköna lirare. De kom dock något längre själva när det sålde bolaget till Doubleclick något senare för $530 miljoner (man förstår att internethistorien lever när bolagsdokument i original från Netgravity idag säljs för $295 på samlarsiter!).
- PC-meter, som i samma veva bytta namn till Media Metrix, var också heta. VDn och legenden Tod Johnson tog emot, under den här tiden vågade ingen säga nej till ett möte som kunde leda till den Stora Affären (och Spray som jag jobbade för då var, trot eller ej, även internationellt ett hett namn).  

Och så då Doubleclick. Doubleclick hade precis flyttat in till flashiga lokaler i någon skyskrapa på Manhattan och vi hade fått deras VD på kroken, Mr Kevin O'Conner. Mr O'Conner visade sig vara en artig man, men han såg igenom att vi var två entreprenörer med begränsad erfarenhet av mediavärlden. Efter vår dragning ställde han en fråga: "So guys, are you selling or are you buying?". Avgrundsdjup tystnad.  Vi hade förberett svar på allt, utan att förstå det mest grundläggande. 

Inga kommentarer: