Twitter killed the blog

fredag, augusti 17, 2007

Schibsteds rapport oroar och roar

Jag har alltid gillat norrmänn. Faktiskt både läst i Norge och jobbat för norrmänn. Grävde mig därför idag lite extra ner i Schibsteds rapport för senaste kvartalet. Extra kul var det att se att Schibsted verkligen anammat ett transparent synsett som imponerar. Under investor relations kan man ladda ner hela excelfilen med den viktigaste informationen och sedan är det bara att leka.

Några grafer att fundera över:



Aftonbladet Nya Medier verkar ha börjat stagnera rejält. Eller snarare är det så att annonsmarknaden toppat ur och att koncernen har låtit ABNM vara loket som har finansierat de övriga satsningarna genom att lås upp ytor och distributionskraft?




Blocket tuggar däremot på. Omsatta 90 miljoner (NOK) andra kvartalet i år och fortsatt tillväxt på 50% mot samma kvartal föregående år. Bugar.







Schibsteds söksatsningar däremot får ingen fart. Att total för kvartalet snurra 20 miljoner, med en kostnadsbas på 70 säger att ett roderlöst Google inte direkt behöver vara livrädda. Och frågan känns rimlig att ställa: hur många kvartal är man beredd att lägga snart en femhundring i minuten på att försvara Norden från Google?

1 kommentar:

Johan Siwers sa...

Fast sparkar 148 anställda, mer om norska sökambitioner här: http://www.idg.se/2.1085/1.116980