Twitter killed the blog

torsdag, januari 15, 2009

Google konsoliderar, Jaiku ut i kylan?

För den som spenderat tid i USA, eller i alla fall med amerikaner, är det uppenbart att krisen där är många resor värre än den lilla hösnuva vi ser i Sverige. Eller kanske snarare, USA ligger en fas tidigare och är samtidigt bättre på att få de dåliga bacillerna ur systemet. Alla agerar på recessionen, gör nödvändiga neddragningar, du säljer huset och börjar om på nytt. Inga segdragna diskussioner, inget daltande. 

Läste nu att detta till och med gäller Google, surprise.

På Google Codeblogg kan man tex läsa att (f.d.) finska microblogsiten Jaiku mer eller mindre läggs ner (även om man får se hur detta i slutändan skall tolkas) och på Search Engineland kan man läsa vidare om liknande öde för tex Google Catalog Search, Uploads på Google Video och utvecklingen av Google Notebook. Sergey Brin indikerade ju under hösten att detta var att förvänta men när det sker slå det ändå ner med viss känsla av förvåning.

Samtidigt säger ryktena att Microsoft skall göra sig av med en signifikant del av personalen. Via Fudzilla läser jag att det handlar om 17% eller 15,000 personer som per idag Jan 15 skall få besked om att lämna. Om detta nu blir så dräpande som sägs har något liknande vad jag vet aldrig ens i närheten inträffat på Microsoft. Googlade detta och hittade (halv?) svenska Google-utmanaren Silobreakers lysande resultatsida/sökresultat om detta ämnet - läs mer här!    

Påminner mig också om min reaktion inför när Eric Schmidt i mars meddelade att Google var förberedda för recessionen, alltså från 18e mars 2008: 

"Hösten 2000 var jag i New York på Internet World konferensen. Där i NY hände två saker mig:
  1. Det var första gången jag blev frälst av Google och

  2. Jag förstod på allvar att det var en ordentlig lågkonjunktur i antågande när VDarna för ett gäng av de då mest prominenta onlinebolagen i en paneldebatt, mer eller mindre oprovocerat, hamnade i en bragging contest över hur mycket cash de hade på banken.
Denna mentala hyperlänk dök upp när jag idag läste uttalandet: Schmidt: Google 'well-positioned' for a recession. Det är i och för sig inte orimligt att Schmidt får frågan efter senaste dagarnas turbulens på världens finansiella marknader, men bara det faktum att Schmidt tar ordet recession i sin mun pushar oss ett par steg närmare densamma."

Visst är det underligt med lågkonjunkturer, man vet att de händer men likväl är det svårt att förbereda sig eller agera på denna kunskap. Eller så är det så att det är mindre synligt, både för en själv och i termer av tidningsrubriker, när någon spelar spelet väl och tar övervägda risker över en konjunkturcykel?

Inga kommentarer: