Twitter killed the blog

tisdag, mars 18, 2008

Mental hyperlänk till recenssionens år 2000

Hösten 2000 var jag i New York på Internet World konferensen. Där i NY hände två saker mig:
  1. Det var första gången jag blev frälst av Google och

  2. Jag förstod på allvar att det var en ordentlig lågkonjunktur i antågande när VDarna för ett gäng av de då mest prominenta onlinebolagen i en paneldebatt, mer eller mindre oprovocerat, hamnade i en bragging contest över hur mycket cash de hade på banken.
Denna mentala hyperlänk dök upp när jag idag läste uttalandet: Schmidt: Google 'well-positioned' for a recession. Det är i och för sig inte orimligt att Schmidt får frågan efter senaste dagarnas turbulens på världens finansiella marknader, men bara det faktum att Schmidt tar ordet recession i sin mun pushar oss ett par steg närmare densamma.

Artikeln påminner också om en intressant vinkel på Google-Myspace:

"Google has a $900 million, three-year deal to sell advertising to News Corp.'s MySpace.com customers under which it must pay MySpace whether or not it makes money selling ads on the site."

Inte för att jag tror att detta innebär någon egentlig risk i nuläget, men det skall bli intressant att se hur olika (online och media) bolag inom närmaste 6-12-18 månaderna kommer att rapportera om olika högkonjunkturbett som gått fel väg. En affär som görs i en konstant uppåtgående marknad kan te sig utan risk, men vändas till något helt annat i uppförsbacke och motvind.

Inga kommentarer: