Twitter killed the blog

måndag, februari 12, 2018

Johan Siwers: ”20 000 weirdos kan inte ha fel”

[Från krönika i Dagens Media, December 2017]

SPANING.
Världens största och kanske mest intressanta mötesplats för digitala entreprenörer. Techinvesteraren och entreprenören Johan Siwers besöker Slush i Helsingfors.

Vad gjorde du förra veckan? Vad gjorde Marcus Wallenberg, Fishbrains Johan Attby, Izettles Jacob de Geer eller Prins Daniel förra veckan? Jo, de var på Slush i Helsingfors. Slush, det vill säga världens största och kanske mest intressanta mötesplats för digitala entreprenörer, storbolag och investerare. Konferensen hade i år 10-årsjubileum och samlade 20 000 besökare över några dagar i ett mörkt och regnigt Helsingfors. Därav 2000+ start ups, 1000+ investerare och varje storbolag med självaktning.

Och Finland levererade. Det var inte bara Al Gore som storslaget öppningstalade, det var också politisk och kunglig glans med vad jag räknade till i alla fall tre prinsar på plats. Självklart hälsade Finlands president Sauli Niinistö välkomna från scen och kickstartade samtidigt Finlands firande av landets 100-årsdag.

Värdet av Slush som plattform för landet Finland är svårt att överskatta. Slush omsätter inte bara i sig över 100 miljoner kronor, plattformen har också rullat vidare till Singapore, Tokyo och Shanghai. Men inte Stockholm.

Liksom i medieindustrin har vi fått vänja oss vid att globala plattformar som Google och Facebook tar över. Vi får nog vänja oss vid att detta kommer ske från vertikal till vertikal. Tänk Amazon för retail, tänk Uber för taxi.

Slush har också blivit en plattform. Men inte bara en kommersiell plattform utan också en nationalstatsplattform.

Finlands president använder plattformen Slush för att stärka Finlands identitet och varumärke. Som gör att Finlands geografi attraherar digitala weirdos som mig. Och Johan Attby. Och Marcus Wallenberg. Detta kommer i sin tur attrahera idéer, talang och kapital – och vara viktigare för Finland än något PISA-resultat.

För dig och mig är frågan: om medier blir plattformar, om retail blir plattformar, om länder tänker plattformar, hur agerar du då?

Jag tror att du ska tänka: antingen eller. 

Antingen blir vi smala, spetsiga och globala – och nyttjar plattformarna för våra syften. Sälj ditt varumärke på Alibaba och på Amazon, med hjälp av Tencent eller Facebook.

Eller så försöker du Go Big och själv bli en plattform inom en vertikal eller industri. Vad gäller det senare finns det förstås inte plats för så många. Och det kommer kosta Stora pengar, det kommer kräva Stora risker och det kommer kräva Stora ambitioner. Och Stor förmåga. 

Lyckas du kan du ha Al Gore som står och promotar dig, du kommer omges av prinsar och presidenter. Sverige som land kommer också hylla dig som den som höll kvar talangen här uppe i mörkret, den som bidrog till att skapa internationell respekt för Sverige som land och därmed ökade våra intjänade skattemedel. Som i sin tur såg till att pensionärer – och du själv – får den äldrevård finansierad som du är värd den dag du inte längre orkar hänga på Slush.

Det är med den ambitionen jag tror Johan Attby hänger på Slush. Där han lunchar med Tillväxtverket och ALMI, äter middag med riskkapitalnordens alla ”alfahenar”, deltar i paneldiskussion på stora scenen och tar del av den för konferensen uppbyggda bastubyn ”start up sauna”, där han får sina fiskar varma när idéer och nätverk delas med direktörer och makthavare. Det är i denna miljö magin bakom Slush uppstår.

Så förslag på ett nyårslöfte för dig som är nyfiken på den förlovade digitala framtiden inför 2018: boka in ett besök på Slush i Helsingfors sista veckan i november 2018!

tisdag, april 25, 2017

I huvudet på en Digital Entreprenör, Investerare och Rådgivare

Under 1996 så gjordes en prognos som sa att "internetreklam" på den svenska marknaden skulle omsätta 300 miljoner kronor under 1997. Maria Monteiro som stod för researchen hånades och mer eller mindre avrättades i mediabranschen, hade alla internetsmurfar helt tappat fotfästet?

För ett par veckor sedan satt jag i samband med IAB Sveriges årliga branschkalas i en paneldebatt på Nalen i Stockholm och debatterade med SchibstedMTG och Bonnier. Frågan var denna gång mer i linje med: hur ska mediabolagen undvika att tappa fotfästet?

Under de 20 år som har gått har den digitala affären förändrats en del:

- Digital annonsering i Sverige: 18 miljarder+, lite mer än prognosen för 1997

- Andel av mediainvesteringar: närmare 60% går idag till digitala kanaler, vilket gör mobil och desktopbaserad annonsering till den överlägset största typen av mediainvesteringar

Vilken resa det har varit.

Givet min historia som ordförande för den digitala branschföreningen IAB under ett par år när föreningen etablerades, blir jag fantastiskt glad och imponerade över var vi står idag.

Kul därför också att se klippet nedan från IABs konferensen och ge lite av mitt perspektiv. 



måndag, januari 12, 2015

Den Digitala Resan

Jag har under helgerna varit ute och rest, upplevt några fantastiska platser, men också haft några personliga riktigt jobbiga situationer.

De jobbiga situationerna har gjort att jag då och då fått tid över då det varit bra terapi att fokusera på annat, tex på hur den digitala utvecklingen har revolutionerat livet för den - som vi - som reser, både i geografi, i sociala sfärer och i livet.

När vi reste iväg 1982 var det som att försvinna in i en tunnel där tid, information och kontakt med omvärlden stod still, trots att det inte var mer än några timmars resa bort. Med en gammal farfar hemma var det jobbigt att försvinna iväg och jag minns att min pappa konstant jagade telefoner att låna på olika små pensionat för att säkerställa att farfar Ragnar mådde bra. När vi nu 2014 besöker Australien är det första vi gör att ordna med ett Telstrakontantkort till Iphonen. För $50 har vi fått mer eller mindre obegränsad data access med minst 3G, oftast 4G, över hela kontinenten (med några få undantag) och till det en pott på $1000 för samtal. Vi är med andra ord alltid tillgängliga, alltid uppkopplade, alltid online. Och då inte för att Facebooka eller annat "digitalt trams" utan för att digitala tjänster är så avgörande och självklara för våra liv. 


Funderingarna har tagit sitt avstamp i hur det var när jag 12 år gammal 1982 åkte till alperna med mamma, pappa och syster, satt i relation till när jag nu år 2014 är på långresa med min egen familj.

HOTELL
Hotell bokas förstås via Hotels.com. Eller än hellre via Airbnb som givit oss privata boenden som varit fantastiska guldkorn på platser som Jervis Bay eller - som bilden nedan visar - Katoomba.


Pris är ju en fördel, men accessen till nya typer av upplevelser lika viktig. Det var lite annorlunda 1982 då resebyrån rekommenderade en handfull orter, med några få specifika hotell, dit man skulle åka.

FOTO - att förlänga nuet
Vi har under resan samlat på oss galet mycket bilder och video. Som laddats upp på Dropbox. Så att vi i alltid har en backup till kameran. Jag har inga bilder från 1982, men jag tror att det skall finnas en raspig super-8-film någonstans hemma hos mina föräldrar

början av 80-talet hade jag en Commodore 64, en dator med 64 kilobyte minne. Mitt tumnagelstora minneskort i min kamera har idag 128 gigabyte. Dvs ca 2 miljoner gånger mer minne. Och då känner jag ändå behov av att använda Dropbox för extrautrymme.

VYKORT - dagen efter
För att vara lite halvanaloga har vi skickat bilder till pappa/farfar som tyvärr är krasslig. Alltså riktiga bilder via Postens app "Riktiga vykort", som förstås funkar lika bra att skicka från Australien som från Avesta. Det lilla vykortet 1982 kom ju fram när vi väl var hemma, A4-kortet vi skickar från Australien 2014 kommer dagen efter.

TAXI - taxiiii! 
När taxi strulat har vi allt som oftast plockat fram Uberappen. Funkar precis lika smidigt i Sydney som i Stockholm eller annan större stad, även om chaufförerna i Australien säger att det tror att Uber kommer regleras bort från marknaden. 1982 lät vi hotellet beställa en taxi, eller hoppades på tur på gatan. 

KARTOR - när är vi framme?
När barnen under längre transporter frågat "När är vi framme?", har vi försett dem med Waze. 1982 markerade jag kilometernoteringar på en ihopvikt karta och räknade ut snitthastigheter, ganska kul, men ganska annorlunda informationsläge mot idag. Och än viktigare, när sonen akut behövde åka till sjukhuset och hotellet skickade oss till vuxensjukhuset - dvs fel sjukhus - kunde vi snabbt Googla fram Sydney Childrens Hospital med några knapptryckningar.

VÄDER - det finns bara dåliga kläder 
"Vad skall vi planera imorgon, hur blir vädret?". 1982 var det den gamla husmodern på pensionatet som kunde läsa moln och kaffesump, idag har vi 20 vädertjänster på dussinet i våra mobiler. En tur söder ut till stranden byts enkelt mot besök till vindistriktet norr ut för vädret inte där är lika avgörande för upplevelsen. Även om utsikten funkar även när solen inte skiner.


VAR ÄR VI?
Efter en dags sightseeing till fots frågar vi oss vad vi varit under dagen och konsulterar snabbt Runkeeper. Vi får direkt upp en karta som hjälper minnet. T.o.m i Kings Canyon i Outback Australia, en av de få platser i Australien som inte har mobiltäckning, var GPS-mottagningen så gott som perfekt. Väl tillbaka i civiliserade områden med mobiltäckning och obegränsad datamängd kunde vi sedan plocka upp kartan från vår vandring i ödemarken.



JULKALENDERN
Eller sa jag obegränsad datamängd... det var väl inte helt sant. Att titta på julkalendern via Svtplay drar bandbredd, så vi har nu signat upp oss på olika hotells lojalitetsprogram, det brukar vara förutsättningen för att få fritt WiFi också på rummet. 

FACEBOOK
Lite digitalt trams har vi trots allt också ägnat oss åt. En morgon såg vi på Facebook en bild på vårt hotell. Taget från andra sidan bukten. Av en fd kollega som var på besök från Dallas på samma plats som vi. En postning senare, med en bild på hans hotell (med kommentaren att vår utsikt var bättre), hade vi connectat och var redo för att ta en öl. Båda några tusen mil från hemma, men digitalt med hemmet på fickan.



ATT DELA - alla kan vara vänner
Facebook har även sina poänger i andra annorlunda sammanhang. Personen på bilden heter Tulgur Ozgur och han besöker denna dag Taronga Sydney Zoo. Liksom vi. Under den fantastiska fågelshowen blev herr Ozgur utvald att sitta på scenen och få möjlighet att fota när en örn dyker mot honom i full karriär, "missar" hans huvud med några centimeter, för att landa på en plattform precis bakom. Jag tog tillfället att testa min kameras funktion där man tar många bilder i tät följd och fångade bildserien nedan. Visade mannen bilderna efter showen, han bad om mitt efternamn och vi connectade. Jag taggade sedan en fotopostning med hans namn på Facebook så han fick tillgång till bilderna.







ATT HÅLLA KONTAKT
Som jag nämnde inledningsvis har vår resa 2014 inneburit en hel del känslomässiga berg och framförallt dalar eftersom att både min pappa och son blivit ganska allvarligt sjuka under perioden.

Att i realtid kunna hålla kontakten med andra sidan världen är då en fantastisk tillgång. Under julhelgen har jag från australien pratat timtal med min syster per mobil, med min mamma i föräldrahemmet och med läkare på SOS International. "Rikssamtalet" från 1982 är utbytt mot en samtalspott som inte tar slut, och då pratar vi om "vanliga" samtal via en mobil.

Många samtal var båda jobbiga och känslomässiga, men en situation som jag speciellt kommer ihåg för dess blandning av högt och avgrundslågt var när jag Facetimar med min syster kl halv 6 på morgonen framför Ayers Rock (nedan) och får veta att mina pappa återhämtat sig mycket snabbare än väntat - det var helt fantastiskt.


Närheten över geografier och närhet med hjälp av teknologi gör inte jobbiga situationer bättre, men lite lättare att hantera.

SOCIAL KRAFT - kundens megafon
En aspekt av de jobbiga situationer som vi hamnade i var att vi var tvungna att styra om våra resplaner. En konsekvens av detta var att vårt flygbolag Qantas lyckades boka av vår hemresa, vilket gjorde att vi plötsligt stod utan möjlighet att komma hem - biljetter från Sydney i början av januari är nog bland de svårare att få tag på.

När en kantig kundtjänst inte löser ett viktigt problem för en kund i dagens transparenta och sociala/mediala samhälle, vad händer då? Jo, kunden börjar dra i sina kontakter via tex Linkedin eller Facebook och kunden börjar berätta sin egen historia via Twitter, Blogger eller Tumblr.

I vårt fall verkade det vara Twitter som fick saker att hända. När väl jag twittrat och frågat @Qantas om det var i linje med deras varumärke att slänga luren i örat på en kund som är på väg till akuten med sin son med över 40 graders feber, så tog det ett par timmar innan vi hade 4 stycken biljetter och var på väg hem.

 

Jag gissar också att jag får tacka Twitter för att vi kunde spendera hemresan i det övre däckets lounge, sippande på en utsökt Shiraz. Och med en son som efter 10 dagar med feber äntligen mådde betydligt bättre :-).


måndag, december 15, 2014

Internetdagarna - panel om investeringar i digitalt entreprenörskap

Enjoyed talking investments and digital entrepreneurship at Internetdagarna the other week. Great when organizers provide such a good realtime as well as post event opportunity to catch up, thanks Annika & Co!

lördag, januari 25, 2014

Presenting at the Digital Days

Just received this clip from presenting at the Digital Days of a large media company. Always impressed by companies that put that extra effort into also internal company meetings. Thanks Rikke, Niels, Mikkel & Co!

lördag, juli 30, 2011

Post Google Zeitgeist

It has been a great summer. After a great spring. After a few good years, as I wrote about a few months ago.

Upon return to the city life, I learnt that Google now have published the interviews and performances from Zeitgeist 2011, the one of its kind conference at the Grove in London, where I have been fortunate enough to have been invited over the past 3 years.

Below I wanted to point at some of the pieces that I enjoyed the most.

No 1: Google dare to bring up the difficult questions, putting together a panel with former extremists. Given recent developments this is an important discussion and was one of the real drop-of-a-needle-moments of the conference.



No 2: Jonathan Zittrain was back and I just love to listen to him both just purely as a speaker, but also from what he actually says:



No3: It was naturally also amazing to experience Stephen Hawking from front row:



As some of you might followed from @siwers, I also bambused the full speech here:



...but to be frank, the highlight version is good enough.

No 4: A star performance also came from Wahel Ghonim, the man behind the "Social media revolution" in Egypt. Impressive character, I suspect we will see big things coming out of this guy in the coming 20 years.



No 5: The CEO of Burberry, Angela Ahrendts, really live her brand. In this interview she speaks about a new world of non linear branding.



I was also myself captured on camera talking about the importance of being hungry, curios and not sleeping :-)



Or if you don't have the time, just watch the highlight video:



Thank you Google for an amazing - and important - experience.

lördag, mars 19, 2011

Match.com – my entrepreneurial love story

[This was published as a guest post for SIME]

Do we ever learn from history when it comes to business, a friend asked me recently.

I wanted to say yes, but then I thought a second time and realized that I very rarely neither look back nor make any attempt to summarize or analyze my own life and lessons learned in business.

Feeling slightly disappointed with myself, I decided to try to improve by taking on to look at the past 7,5 years when I have been running Match.com, and see what comes out of it. Realizing that time and stamina would be the main hurdle for a lazy 40+ executive, I decided to start my #recap of the past few years by twittering – that would make it doable wouldn’t it?

To my surprise, after pushing out a few tweets I started to group and structure my thoughts somewhat more, turning it into this blog post that I wanted to share with you: a blog testament of lessons learned after launching, growing and exiting a business.

- In 2003 I started looking at a small business that wanted to roll out in Europe. There was this US based company that wanted to make the transatlantic journey, after its initial success in the US. In Europe the category we talk about had just established itself, there was quite a large number of players, but there was no one investing/executing with a clear ambition to become the market leader, there were shaky and unpredictable business models as well as a significant stigma tied to the category. Having done my research, I prepared a business case assessment for the owners, concluding that this was a great business that was bound to explode. When I was asked to take on and also execute the plan, I was ridiculously excited and I was not overly hard to convince to run the roll out of match.com on behalf of InterActive Corp and Mr Barry Diller.

The starting point was:
- a category with dozens of local players, lacking scale, ambition and execution
- a highly stigmatized type of service, that needed to reshape one of the most basic aspects of human life: how to meet your partner
- a US company with a working economic engine, but lacking bandwidth to make a successful international roll out

What did we do?
- we built a bridge head in the 25 million populated Nordic region, being an internet savvy and e-commerce intense area, with among the highest ratios of single households in Europe
- we developed a network of partnerships with dominating players, local (Tv2 DK, SOL, Aftonbladet/Schibsted, Telia, Startsiden/Telenor, etc) as well as international (MSN, Yahoo, AOL)
- we configured a machinery for efficient customer acquisition within search, affiliation, display and every other available channel
- in parallel we grew a strong, passionate team on the ground, being able to handle e.g. product localization (in multiple geographies, languages, currencies, etc), PR, brand marketing, social media and customer care

What was the result?
- we built the dominating player, in terms of revenue, users and brand recognition - becoming the largest non English speaking region globally for the company in terms of revenue
- we were awarded Best E-commerce company (SIME), Campaign of the year (Media Week) and were proud to be celebrated for our success in building one of the more successful online businesses in the region
- we changed one of the most basic human aspects of life, where official data show that today 23% of relationships starts online (SIFO)
- we exited when merging match.com in Europe with French Meetic [MEET, listed at the Paris Stock Exchange], creating a dominant European player with a market capitalization of approx €400m.

So what were my lessons learnt?

FOCUS
* The effect of doing a few important things right is so much greater than doing many things in chaos
* Saying yes is easy, saying no requires character – dare to be brutally honest
* Don't do 'one offs', impact comes from coordinated efforts, thinking 360 degrees in everything you do

DATA & CELEBRATION DRIVEN
* If you can’t measure it, it does not exist
* Structure, control and understand your data
* Make your points of celebration holy – and measurable

PROVIDING VALUE
* Irrespective of short-term monetary considerations, you only win the end game by providing the end customer with most success
* In a transparent world, you can't fool people. In a fully transparent world you need to be true. True to what the purpose is in what you try to achieve

STORYTELLING
* Stories matter
* Stories give life. Stories turn random into to order
* Stories give meaning. Meaning create passion

NON-MONETARY GOALS
* Making money is not a business idea
* Few people are passionate about making someone else rich. Therefore egocentric goals cannot drive any business
* Earning money therefore becomes an irrelevant goal, for any business that wants to make a difference, and for any business that wants to be truly successful

TAKING ON CHANGE
* Very few people like change. Still change is the only thing that will be constant
* As a leader you are paid well to be agnostic to direction, as long it is the right thing for the business
* Be clear beforehand what metrics you want to impact initiating a change, so you can validate your change of direction over time

PEOPLE
* Passion beats seniority
* Ability to adapt to change beats analytical skills
* In an Internet company, traditional skills are only valuable if accompanied by an “Internet DNA”

FUN FACTOR
* It's important, but it is a job. It's important, but it is a game. It’s important but it's fun, so laugh at it. It's fun so enjoy.

And surely, I have enjoyed the past 7,5 years with Match.com immensely.

But now it’s time for a new chapter, even if I am sticking around as a grand old dad and advisor to the company and new owners.

This time I will make sure to recap more often and if you are curious of what I am up to, you find me on Twitter as @siwers using the hashtag #recap.

söndag, juli 25, 2010

Me and Boris Johnson having a bad hair day at Zeitgeist 2010

Google have released the "Think with Google" interviews from Zeitgeist 2010, you find more here. As you an see below, I was not the only one with a bad hair day :-).



My own contribution you find in the three clips below.



söndag, april 11, 2010

Stay Hungry. Stay Foolish.

You have probably seen this speech by Steve Jobs already. If not, watch it. If you have, watch it again. If you have watched it again, return regularly to watch it yet one more time.

lördag, december 19, 2009

2010 och tredjevågens internetentreprenörer

Under hösten har jag snöat in på tredjevågens entreprenörskap inom internetrelaterad verksamhet. Detta hade också fångats i SvD, där jag hittade ett citat från mig:

"- Vi verkar vara på väg in i en ny era i Norden, tredjegångsentreprenörernas era. Det började med Jolt-generationen, representerade av till exempel Spray, som under mitten av 90-taletbyggde en industri från grunden, med bas i det nya Internetparadigmet. Sen kunde vi se en andra våg i efterdyningarna av den havererade "nya ekonomin" under 2001/2002, med Skype som den tidens guldkalv. Nu börjar vi se en tredje våg av erfarna och talangfulla team, som har driv och erfarenhet av att bygga lyckade (och mindre lyckade) bolag. När man bygger hus sägs det att man får det rätt tredje gången. Det tycks vara på samma sätt med tredje vågens online-entreprenörer, säger Johan Siwers, VD för Match.com Nordics"

Skulle kunna säga detta igen.

Kombinationen med fortsatt - sannolikt till och med förvärrade - lågkonjunktur, accelererande (ungdoms-) arbetslöshet och ovan gör att 2010 kan bli ett riktigt spännande år - för den som vill etablera verksamhet online.

Läser lite reflektioner på hur 2010 kommer att utvecklas, tex:

- Mark Anderson - SNS predictions for 2010
- och med lite mer tveksamhet Baba Vanga's spådomar: 2010 börjar tredje världskriget.

Min enda spådom är att kärlek i alla fall kommer vara viktigare än någonsin 2010.

torsdag, november 19, 2009

Real value is created during the Silent Years

A few weeks ago I was asked to guest blog for the SIME site and I thought I would post it here at my digital home as well.

"Below is a guest post written by Johan Siwers, Managing Director of Match.com Nordics. Johan Siwers is a seasoned online media executive with a passion for entrepreneurial game changing companies. Johan has over the past 15 years been involved in breaking ground for a wide range of media and online media ventures within companies like Kinnevik, Spray, Schibsted and InterActive Corp (IAC). Johan is also part of the SIME Awards jury.

I recently sat talking to some friends and fellow online veterans. We started talking about a number of companies that we remembered as the cool and hot media darlings of the online world only a few years ago, but that we lost track of. What had happened? Did the founders loose interest, did they scale down their business when they were about to run out of cash or did they simply go bust? What happened with Polar Rose – Technology pioneer at WEF 2008; and Table Finder – Seed camp winner 2007 or Rebtel – celebrated internationally and raised $20 million in 2006. What about Jaycut - Årets nykomling IW 2007?

We started to unwind 10-15 stories of these and similar hyped companies in a non academic way and found some interesting cases:

1) About a third of the companies had actually gone bust, sold or merged in a way that had left very little value remaining
2) Another third was still in business, but was just barely struggling to survive and had lost most of their visions
3) The last third had realized headlines in the media does not pay the bills. They had gone silent, worked on their business model and come out on the other side with a strong offering and business.

In the first category the “entrepreneur” could often be stereotyped into a financial entrepreneur, i.e. a person that put the monetary aspect of running a business first – "I want to become rich". The second category had entrepreneurs that lost the sparkle in their eyes. They often seem to have a problem accepting that they were not saluted success stories any longer – and as success junkies they lost their drive and momentum. The third category of entrepreneurs and companies kept working hard on their value proposition during Silent Years, learnt from their mistakes and step by step they created a strong and solid foundation for their business. The initial media attention gave them a kick start, but that was more coincidental than part of a plan or reason for being. Many times these entrepreneurs had tweaked and adjusted their initial idea quite drastically, and landed with an improved execution better adapted to reality. The improved execution did not always include the-sky-is-the-limit approach any longer, but all showed a sound profitable company.

The Silent Years showed that these entrepreneurs were never in it for the love of making money, not for the love of seeing them self in the news paper but for the passion of creating something out of a core idea or insight. Tetra Pak lost money the first 15 years. It took IKEA 15 years to start its first store out side of, it took H&M 17 years to do the same.

So, what would those stories tell us?
- If you want to get rich, don’t plan on getting rich
- If you have a calling, work with it, twist and turn, to get it to become a real business
- Most business ideas are not invented, they grown up hand in hand with passion and hard work over longer - often Silent - periods of time

- - -

So what did happen to the four companies mentioned in the beginning of the post? Tablefinder ended up in category 1 (while Swedish category companion Livebooking raised 16 million USD this summer). Jaycut? I had lunch with the founder @jonashombert the other day and Jaycut is clearly in the third category, working hard and successfully executing on their updated and improved business plan. For Polar Rose the jury still seem to be out on whether they will end up in category 2 or 3, but given the talent and track record of the entrepreneurs they will likely end up in the preferrred category number 3. Finally, Rebtel, that after some struggle have – as founder Hjalmar Winblad would say it – ”been digging in the dirt” (sv. ”grisat på”) and despite lack of very much public numbers it is evident that they are in category 3.

tisdag, oktober 27, 2009

Revisiting my RSS feed

Revisited my RSS feed today, haven't thought about my Google reader in ages these twitterdays. A few things stood out in the flow:

* Spotify CTO Andreas Ehn leaving, Spotify will continue their journey, supported by their massive momentum. I guess still tough for the Spotify team to loose such a valuable player in their line up
* Hasse Eriksson, former head of Myspace Nordic, to become CEO of Bambuser. Look forward to see if Mr Eriksson can make a business out of a great story
* My old boss Barry Diller sees no major acquisition coming up, which goes in line with a number of events happened last year around some of the people I know better
* More cuts across the board at Forbes - ouch, traditional media is suffering big time. No news
* Chinese search giant Baidu continues to grow, Q over Q sales were up 39% for Q3, to $187 million. Search is important, even in China
* Surprise visit by Sergey Brin at Web 2.0 Summit, hope he enjoys being a surprise visitor in the real world, still guess he would still like to start up something new, if he could

Flight to Copenhagen in a few hours, better get to bed.

onsdag, oktober 21, 2009

Great TED Talk about intangible values, royal potatoes and diamond Shreddies

I got a tip from Fredrik Härén on the clips below, from TED Global this summer.

Rory Sutherland is talking on intangible values and has loaded his talk with some great cases of marketing and brand building.

My favourite case is the example about Shreddies and the introduction of Diamond Shreddies, this is in the second half of the second clip.

The Talk is a just crowded with one liners and great quotes, watch it.

Part 1:


Part 2:

söndag, oktober 04, 2009

The third wave of Nordic Internet Entrepreneurship

I am just about to hand in my final SIME jury votes for the Mighty 36. And my excitement is growing by the minute about what is cooking in the Nordic entrepreneurial kitchen.

I am getting more and more confident that we are up for an unprecedented period in the Nordic online history where Skypes, Spotifies and Livebookings will pop up in numbers. Just like within the music industry where ABBA/Blue Swede/Europe/Roxette/etc created a cluster from which the Swedish music export wonder was built, we are heading for an era of the same kind within the online entrepreneurial world.

I wrote here more than a year ago about the "third Internet wave" and the forecast from back then is materialising more and more. When SIME asked me for a quote about the state of entrepreneurship in the Nordics, for their release about the SIME Awards nominees, I said something similar pointing at that we are seeing "the third time around entrepreneurs".

The comparison I made was that it is often commonly referred to that when you build your first house you make a lot of beginner mistakes. When you are on to build the second house you are avoiding making the same mistakes. The third attempt building a house is when you have a comfortable holistic view of the project at the same time as getting it right in the details.

In today's SvD there is an article presenting some of these promising companies and entrepreneurs. It is great to see how SvD is presenting Ted, Sorosh, Daniel, etc as the heroes they are and I am sure these kind of - well deserved - media attention is fuelling even more potential entrepreneurs to give their ideas and visions a shot.

Can't almost wait, it is going to be some fun years to come!

söndag, september 06, 2009

What is on my blogger mind?

Just read a few of Saul Klein of Index Ventures latest tweets and blog posts and feel like him: Twitter killed the blog star. Or rather, as some one pointed out to me, my problem is not being a star blogger, it is probably that my less qualitative remarks to the outside world suited the Twitter format better.

But now after some summer months of silence, I wanted to show a sign of this blog being alive. The challenge is just that for a twitter it is hard to write sentences that makes sense also when put together in a paragraph. Therefore this blog post is done twitter style.
  • It is going to be a fantastic fall!
  • Exciting to join J-album as an external advisor. Nordic Venture Partners, together with the great entrepreneurs, have a shot at something big. Just need to avoid the topic at dinner of who is the proper owner of the URL www.nordic.com, when having dinner with my wife (working for Nordic...Capital).
  • TedxStockholm is coming up next week and I am excited like a child. Just need to make the birthday party I am invited to the same evening, fortunately the venues are really close to each other.
  • Will be visiting Mallorca in a few weeks, September 24-27, and look forward to some quality time with great friends.
  • November 11-12 it is SIME time. Ola and his crew is lightening up the dark period in the Nordics with glamorous and exciting fireworks that makes you love working in the online world. Thank you!
  • Last year we were fortunate to win SIME awards, this year I will be in the jury finding out what it looks like on the other side of the fence. SIME awards this year will also change format to something I actually enjoy and believe in much more myself. Working on the jury preparation work as we speak.
Keeping this post short not to lose interest in blogging. Hope to be back.

onsdag, maj 20, 2009

Post Google Zeitgeist

Sitter i loungen på Heathrow efter Google Zeitgeist och pustar ut med ett stort leende. Skall se om jag hinner reflektera lite mer kring dessa fantastiska dagar, men ville bara tipsa om att stora delar av konferensen redan finns på Youtube. Förstås, allt annat hade väl inte varit Google. Och även om Larry Page i sin panel menade att realtidswebben är ett område där Google ligger rejält efter så är det väl inte så risigt att samma dag få ut materialet?

Sammanfattning av konferensen är en bra start:



Men värt att se är också tex Nassim Taleb:



Eller Prins Charles:



Och Hans Rosling förstås!



Google har även skapat en Youtube kanal för Zeitgeist där mycket material finns samlat.

Ni kan även följa vad jag skrev på Twitter under dagarna här: www.twitter.com/siwers

Tack Google, jag tackar ödmjukt för möjligheten att vara med.

tisdag, maj 19, 2009

Google Wave - go Denmark

Danish Dynamite by the Rasmussen brothers, presenting Google Wave at Google I/O.

Note to self: Communication is the killer app of the Internet.



Is Google reinventing online communication? Not sure but I am amazed by how Google keeps driving the new thinking in the online world. It must be deveasting to the employee morale if at Yahoo or MSN when you see how Google is accelerating its momemtum.

söndag, maj 10, 2009

Schibsteds Q1 rapport och Birger Johan

Via @mattiasfyrenius påmindes jag just om att Schibsted kommer med sin Q1 rapport i veckan.

Tror som Fyrenius att Birger Magnus kommer att presenteras som ny koncernchef, allt annat än ett internt tryggt val skulle chockera.

Hyperlänkar snabbt till en gammal Kinnevikhistoria från tiden då Per Bystedt var hotshot på MTG, och MTG hade vissa diskussioner med Schibstedmaffian (som jag sedemera själv blev en del av skall sägas). Vid ett mötet skall direktörerna Birger Magnus och Birger Sten* från Schibsted samt Per Bystedt från MTG medverka. 

När personerna anländer presenterar sig först högtidligt Birger M - "Birger Magnus". Sedan Birger S - " Birger Sten". Därefter Per Bystedt - "Birger Per".

Detta skämt hamnar sannolikt inte på någon extern topplista, men så fort jag ser någon av herrarna ovan tänker jag med ett stort leende på denna historia. 

______

* Ja, han stavar med två "e", men why check a good story?  Birger blev sedemera min chef, påstås vara förebilden till huvudpersonen i boken Wonderboy (elekt), är kanske den mest begåvade person jag jobbet med och är idag VD för Microsoft i Ryssland.

måndag, april 27, 2009

En söndag i nyhetsflödet

Fastnade ovanligt länge i min RSS feed idag. Sjukt spännande tider, det händer mer än någonsin just nu:

Ny Myspace CEO - känns inte som ett speciellt starkt besked, då är jag samtidigt väldigt snäll i mitt omdöme jämfört med andra - "the clowns have taken over the circus".

Annonsörerna flyr populärpress
- annonsörer flyr risk, vänj er och anpassa affären.

Microsoft byter fot, köper inte tillbaka aktier - till och med MSFT börjar ta till försiktighetsåtgärder, högst oklart var botten ligger i den här konjunkturen.

Bookabooka: Juridiska problem för finsk variant av de Netflix-för-kursliteratur bolag som poppar upp i USA.

"Joost selling itself": Allt fler försöker på ett snyggt sätt sälja sig själva, vilket brukar vara svårt i en nedåtgående marknad.

Twitter rockar: Twitter senaste månaden: från 9,8 miljoner till 19,1 miljoner enligt Comscore. Med ett momentum som Twitter kan vi vara säkra på att man når 50 miljoner till sommaren, internettrender är ju ofta väldigt förutsägbara.

Nätdejting dödar krogen. Not.

Jag blev lite förvånad, samtidigt som jag blev lite glad, följt av en stunds fundersamhet när jag igår läste en press release från SHR (Sveriges Hotell och Restaurangföretagare).

I releasen säger de bl.a:
"Trots konkurrens från dejtingsajter och forum på nätet behåller krogen sin plats som den kanske viktigaste mötesplatsen. Det visar en färsk undersökning som Novus Opinion gjort på uppdrag av SHR. Resultatet visar att var tredje svensk mellan 30 och 59 år någon gång träffat någon på krogen som de senare flyttade ihop, förlovade sig, gifte sig eller ingick partnerskap med. 16 procent av de tillfrågade uppger även att de har en nära vän som de först lärde känna på krogen. - Det här visar vilken viktig funktion restaurangerna och krogarna har som mötesplatser, både för befintliga vänner och för nya bekantskaper, säger Mats Hulth, vd för SHR.
En expansiv näring
Matintresset är större än någonsin i Sverige och det har aldrig funnits så många restauranger som nu. För att illustrera detta kan sägas att restaurangernas omsättning har fördubblats från 30 till 60 miljoner de senaste 15 åren.
- Att vår bransch är så expansiv beror till stor del på att svenskarna tar till sig den kontinentala livsstilen att umgås på krogar, restauranger och kaféer. Allra tydligast syns det i de större städerna, säger Mats Hulth." Hela releasen finns här.


I min värld är det smått fantastiskt att SHR bestämmer sig för att 1) göra en undersökning 2) analyserar utfallet och 3) kommunicerar det oerhört slående utfallet att dejtingsajten INTE har tagit hela restaurang industrins roll i samhället. Detta är budskapet i en release med anledning av att SHR fyller 100 år. Wow.

Tanken hade inte ens slagit mig, men nu fattar jag: restaurangvärlden ser verkligen dejtingsajter som hot. Vårt lilla nischfenomen har kommit en bit på de senaste åren!

Funderar på att låna releasen, fast skriva den tvärt om:
"Trots konkurrens från Restauranger och Nöjesanläggningar i samhället behåller nätet sin plats som en viktig mötesplats. Det visar en färsk undersökning som Novus Opinion gjort på uppdrag av SHR.
Resultatet visar att två tredjedelar av alla svenskar mellan 30 och 59 år träffat någon på nätet, jobbet eller andra platser utanför den mer traditionella krogvärlden, som de senare flyttade ihop, förlovade sig, gifte sig eller ingick partnerskap med. 84 procent av de tillfrågade uppger även att de har en nära vän som de inte lärde känna på krogen.


Ska jag publicera denna release?