"- Vi verkar vara på väg in i en ny era i Norden, tredjegångsentreprenörernas era. Det började med Jolt-generationen, representerade av till exempel Spray, som under mitten av 90-taletbyggde en industri från grunden, med bas i det nya Internetparadigmet. Sen kunde vi se en andra våg i efterdyningarna av den havererade "nya ekonomin" under 2001/2002, med Skype som den tidens guldkalv. Nu börjar vi se en tredje våg av erfarna och talangfulla team, som har driv och erfarenhet av att bygga lyckade (och mindre lyckade) bolag. När man bygger hus sägs det att man får det rätt tredje gången. Det tycks vara på samma sätt med tredje vågens online-entreprenörer, säger Johan Siwers, VD för Match.com Nordics"
Skulle kunna säga detta igen.
Kombinationen med fortsatt - sannolikt till och med förvärrade - lågkonjunktur, accelererande (ungdoms-) arbetslöshet och ovan gör att 2010 kan bli ett riktigt spännande år - för den som vill etablera verksamhet online.
Läser lite reflektioner på hur 2010 kommer att utvecklas, tex:
- Michael Zachrisson - "Med kniven på strupen kommer förnyelsen"
- Mark Anderson - SNS predictions for 2010
- och med lite mer tveksamhet Baba Vanga's spådomar: 2010 börjar tredje världskriget.
Min enda spådom är att kärlek i alla fall kommer vara viktigare än någonsin 2010.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar