Twitter killed the blog

lördag, april 21, 2007

Nu har Google tappat det

John Batelle berättade just en anekdot via sin blog som inte låter så bra, listen to this:

For example, if Google decides it wants to buy Yahoo, that's a really big deal, said David Sobota, Google's senior corporate counsel. We wouldn't want to disclose that to the world the first time Eric Schmidt comes to a handshake agreement with Terry Semel about it, because that could disrupt the negotiation process.

Storhetsvansinne anyone?

Millvard Brown om världens starkaste varumärken

Det bara fortsätter, Google har nu av Millvard Brown blivit utsedda till världens starkaste varumärke.

Hela topp 10 lyder:

1. Google--$66.4 billion
2. General Electric--$61.9 billion
3. Microsoft--$55 billion
4. Coca-Cola--$44.1 billion
5. China Mobile--$41.2 billion
6. Marlboro--$39.2 billion
7. Wal-Mart--$36.9 billion
8. Citigroup--$33.7 billion
9. IBM--$33.6 billion
10. Toyota Motor--$33.4 billion

ZDNet skriver om denna studie här.

Hej 2007 - morgondagens internet börjar där

Kom just tillbaka från hej 2007. Hej 2007? Ja det är uppenbart att du inte har koll på vad som ligger bakom nästa hörn på webben.

Hej 2007 är en konferens med och för personer som har framtidens internetbolag, applikationer och idéer som passion. Under några timmar där på morgonen såg och hörde jag mer spännande och inspirerande än jag gjort på länge.

Förstår inte varför jag inte såg fler riskkapitalister där dock. Närmare the new new thing kommer man inte just nu.

Några exempel:

www.spotify.com - prognos: kommer inom 12 månader köpas upp av Google för en löjlig summa pengar

www.jaycut.se - vet i riktigt varför men bra magkänsla. Men .se och inte .com.

www.jaiku.com - tydligen da thäng, skall testa och se vad mitt lackmuspapper säger under veckan

Och om inte annat, titta här på hur sjävklart detta gäng använder webbens teknologi för att engagera och sprida konferensens innehåll och budskap.

Snyggt.

Probably the best online team in the world

Jag lyckades i veckan få till en bild på vad som helt ödmjukt måste anses vara Norra Europas bästa online team. Och då saknas ändå ett par krassliga stjärnor.



Tack för i torsdags allihopa! Och till alla gäster: tack för att ni kom förbi!

fredag, april 20, 2007

Agentum, en katalysator i en branchförändring?

Lee Wermelin, nätverkarnas okrönta drottning, är sedan ett tag VD på Agentum.

Jag gillar Agentum. Agentum neutraliserar ojämvikten i dialogen mellan rekryter och headhunters - och utmanar etablerad branch- och affärslogik.

Säljande artikel i SvD idag. Go Lee.

Internetveteran tar tag i innehåll på MTV

Träffade Peter Bergström på det mingel som vi på Match.com hade igår och han berättade om sitt nya jobb som programdirektör på MTV Nordic.

Dels kul för Peter som ju är en legend för de som jobbat inom interaktiv media, dels intressant att se att personer "befläckade" med aktiviteter av typen nedan, nu är minst lika upphaussade som år 2000. Tror att vi kommer att se fler och fler interneträvar som givet deras bakgrund tar oortodoxa roller; att förstå internetlogiken är på väg att bli verkligt affärskritiskt för allt fler bolag.

(Det är ju också sjukt kul att se att talarlistan på denna 2000-konferens, inte minst att sökstjärnan Danny Sullivan var i Stockholm och pratade, det hade jag glömt. Eller rättare sagt 2000 var inte Search Engine Watch direkt så välkänd och sök var mer en obskyr företeelse för teknikfreaks än den centrala drivkraften i mediaindustrin)

torsdag, april 19, 2007

Nu köper vi resorts på Hawaii - tack Barry

Vårt systerbolag Interval International köpte just ett resort på Hawaii, nu börjar vi prata.

Story här

tisdag, april 17, 2007

Tillställning torsdag 17:00 (om jag missat någon!)

Pratade just med min gode vän bibelförläggaren, levnadskonstnären och entreprenören Jörgenssen och insåg till min förskräckelse att jag missat att bjuda honom till torsdagens tillställning!

För er som läser detta och inte fått någon inbjudan gäller följande:

- Gott att dricka
- Lite att äta
- Mycket kärlek
- Sjukt mycket trevliga människor

hos

Match.com
på Västmannagatan 15
kl 17 till... typ 21

OSA till mig här!

lördag, april 14, 2007

Vilka är världens mest använda internettjänster?

Comscore kom i veckan ut med en lista över vad de anser är världens mest populära properties på internet, enligt sin panelmätmetod.



Listan känns inte som någon större chock men jag blir något förvånad lite längre ner på listan: Lycos och New York Times hade jag inte räknat med. Men å andra sidan så säger inte releasen något om vad som inkluderas i olika "properties".

Att det mer eller mindre uteslutande är amerikanska aktörer på listan känns något tveksamt eller så säger det bara något om vilket momentum USA har i och med hög internet penetration på en stor hemmamarknad.

Det känns som om Microsoft, Yahoo och Google med runt en halv miljard användare var nu håller på att omdefiniera "hemmamarknad" till att inkludera (bara?) vår galax. Halvjobbig konkurrenssituation för ett medelstort mediabolag i Norden... economies of scale any one?

Doooubleclick för 20 miljarder

Som jag spekulerade i för några dagar sedan så har nu det blivit klart med försäljning av Doubleclick. Och utan någon som helst förvåning blev det Google som plockade upp bolaget, för drygt 20 miljarder kronor, lite mer än vad jag trodde.

Prioriteringarna i den Wiredintervju med Eric Schmidt som Torstensson pekade på gör väl än mer att affären känns som given: Google är ett annonssystem.

Doubleclick är det största förvärvet Google har gjort. Gissar att många av småförvärven som Google hittills gjort tar för mycket tid och adderar för lite värde i förhållande till insats.

Skall bli spännande att se hur ett Google med redan 10,000+ anställda kommer att klara dels den organiska hypertillväxten och dels förvärv i den här klassen.

En av de stora vinnarna i detta är firmorna Hellman & Friedman och JMI Equity som för knappt 2 år sedan köpte Doubleclick för ca 8 miljarder. Inte så tokig IRR.

onsdag, april 11, 2007

Bubble quiz #1

En fd kollega som läst mitt riskfaktorinlägg nedan skickade över ytterligare ett exempel på en riskfaktor fras för ett bolag som vi båda var involverade i att notera år 2000, jag måste bara dela den med er.

Den som gissar bolaget kommer ur min samling av memorabilia att erhålla ett en pin med bolagets logga på, levererad för hand av bolagets fd affärsutvecklingschef i anslutning till en lunch.

"We have Never Made Money And Expect Our Losses To Continue For The Foreseeable Future

We have never been profitable. [...] We expect to continue to incur significant losses. Based on our strategic plan [...] we expect that our expenses will continue to exceed revenues for the foreseeable future. After that, depending upon competitive conditions and the dynamics of the industry, we may continue to pursue a strategy that emphasizes strength of market share and market presence at the expense of profitability. We expect to incur net losses as we expend substantial resources on marketing, administration and service offerings. There can be no assurance that we will be profitable in the long term. "

PS. Jag vill inte på något sätt skylla ifrån mig för min del i ansvaret att detta bolaget inte blev någon kursraket, utan istället såldes till en lokal traditionell kassako (dock för en respektabel summa), men ingen intitial invsterare kan ju missat att det handlade om just en riskinvestering! DS.

måndag, april 09, 2007

Är din ipod nummer 100 000 000?

Dagens siffra som fick mig att haja till: Sedan 2001 har Apple skeppat 100 miljoner Ipods.

ZDnet skriver om detta och noterar även samtidigt att 70% av bilmodeller i USA 2007 är ipodkompatibla samt att det dykt upp 4000+ prylar med tillbehör och dylikt i det ekosystem som växt upp i ipodsuccéens kölvatten.

Vännerna på www.istuff.se är ett svenskt exempel.

Vem köper Doubleclick?

Det har pratats en tid om att Doubleclick är till salu och frågan är väl egentligen bara vem av Microsoft/MSN, Google eller AOL som skall köpa. Och när.

Det känns som om man hört detta för, möjligen då att Ebay, Yahoo eller IAC också blandats in i diskussionen. Det är några få allt större internetkonglomerat som breder ut sig och som slåss om guldkorn (och annat) för att driva på sin fortsatta tillväxt.

Det pratas om 15 miljarder kronor för Doubleclick... och utan att ha en aning om detaljer kring bolaget - mer än att det är höga multiplar på runt 15 ggr intäkterna - så skulle det ändå inte förvåna mig om den slutlige köparen få betala dyrt.

Vi verkar vara inne i en sådan marknad.

Den handfull stora aktörer som skulle kunna plocka upp ett Doubleclick slåss med näbbar och klor - och djupa plånböcker. Att förlora ett Skype, ett You tube eller kanske ett Doubleclick är inte så farligt i sig. Men bara tanken på hur det skulle kännas om någon av de andra big 5 (eller big 6, 7 eller 8) konkurrenterna plockade upp bolaget driver på värderingar till känslomässiga nivåer.

Och som alltid så är det ju så att ju större belopp, och ju större affärer dessto mer är det en fråga om känslor och mindre en fråga om NPV eller andra rationella bortförklaringar.

torsdag, april 05, 2007

Nordiska onlineexporter rules - Stardoll

Fick en länk från Mattias Miksche på Stardoll och jag tar av mig hatten: sjukt bra PR och Stardoll börjar nu närma sig de verkligt stora nordiska online exportsuccéerna. Kika på klipp från E! news här.

Med onlineveteraner som Torstensson och Miksche på plats så är ju inte framgången helt onaturlig. Men jag tänker också tillbaka på diskussioner jag hade med bl.a. Urban Pettersson runt 1997 när vi konstaterade att det bara ur tidiga avancerade användare och internetvanor oundvikligen kommer att initieras koncept och idéer med fantastisk potential.

Ingen rocket science men det är kittlande hur mycket som är kvar att göra på webben och hur stor sannolikheten är att det kommer blomma upp mängder av internationella succéhistorier med Norden som bas, att följa Skype, Pirate bay, Tradedoubler i spåren. Och kanske kommer snart också Stardoll börja omnämnas som en i raden.

måndag, april 02, 2007

Nu är riskfaktorer modernt igen - Comscore noteras

Comscore, som kallar sig "the Internet traffic measurement firm" i sin S-1 filing, skall noteras.

Läs mer på utmärkta paidcontent.org.

Jag är kund hos Comscore och tycker bolaget gör en del bra grejer, men jag får en sådan där ruggig 1999-klåda under höger trampdyna när jag ser denna nyhet.

Något av det roligaste med Internet IPOer var 1999 att läsa risk faktorerna. Satt själv under våren 2000 och hade Brobeck Hale and Dorr, Carnegie och Goldman Sachs som rådgivare och skakde på huvudet för det ena mer knasiga förslaget efter det andra. Nedan ett axplock av hur Comscores beskriver sina riskfaktorer:


RISK FACTORS

"An investment in our common stock offered by this prospectus involves a substantial risk of loss. You should carefully consider these risk factors, together with all of the other information included in this prospectus, before you decide to purchase shares of our common stock... "

* If we are not able to maintain a panel of sufficient size and scope, or if the costs of maintaining our panel materially increase, our business would be harmed.

* Our quarterly results of operations may fluctuate in the future. As a result, we may fail to meet or exceed the expectations of securities analysts or investors, which could cause our stock price to decline.

* We have a limited operating history and may not be able to achieve financial or operational success.

* We have a history of significant net losses, may incur significant net losses in the future and may not maintain profitability.

* Our business may be harmed if we deliver, or are perceived to deliver, inaccurate information to our customers or to the media.

* Our business may be harmed if we change our methodologies or the scope of information we collect.

* We may lose customers or be liable to certain customers if we provide poor service or if our products do not comply with our customer agreements.

* The market for digital marketing intelligence is highly competitive, and if we cannot compete effectively, our revenues will decline and our business will be harmed.

* We may encounter difficulties managing our growth, which could adversely affect our results of operations.

* Our growth depends upon our ability to retain existing large customers and add new large customers; however, to the extent we are successful in doing so, our ability to maintain profitability and positive cash flow may be impaired.

* If we fail to develop our brand, our business may suffer.

* We have limited experience with respect to our pricing model, and if the prices we charge for our products are unacceptable to our customers, our revenues and operating results will be harmed.

* Because our long-term success depends, in part, on our ability to expand the sales of our products to customers located outside of the United States, our business will become increasingly susceptible to risks associated with international operations. If we fail to respond to technological developments, our products may become obsolete or less competitive.

Jag inser att detta är en något annorlunda typ av humor men bitvis är det ganska komiskt att det sitter rimligt väl betalde jurister och formulerar dylika fraser på löpande band! Minns speciellt vid ett tillfälle själv när jag satt tillsammans med ledning och styrelse i ett bolag, tillsammans med influgna bankers och jurister och la timmar på att diskutera komman och kolon av denna typ.

Och det enda jag kuna fundera på var: hur mycket har denna mening kostat per ord att enas om?

fredag, mars 30, 2007

Mest beundrade företagen i USA 2007

Fortunes lista över "most admired companies 2007" är värd en extra djupdykning.

Bilföretag:
1. BMW
2. Toyota
3. Honda

Real men do eat suchi and wear lederhosen.

Dryck:
1. Anheuser-Busch
2. Pepsi
3. Coco-Cola

Ett land är på väg utför när man överger Coca-Cola. Tragik.

Restaurang/mat:
1. Starbucks
2. McDonalds
3. CBRL group

Cracker Barrel Old Country Store, CBRL? Retrotrend i USA, när får vi snabbmatskedjen "Husman" i Sverige? Och snälla Starbucks, kom hit, efter mina senaste besök på Starbucks i NY, Zurich, Hua Hin och förbjudna standen/Beijing så känns Stockholm tomt utan er.

För mig personligen är en annan kategori också spännande, internethandel och tjänster:
1. IAC - InterActive Corp
2. Google
3. Ebay

Wow, IAC börjar så småningom komma fram i rampljuset i USA.

Hela artikeln finns här.

onsdag, mars 28, 2007

Googlar en nyfödd?

Varje företag som lyckas få sina medarbetare att leva sitt varumärket har kommit en bra bit på väg. Det finns några företag som jag sprungit på senaste åren som lyckats bättre än andra med detta.

Ett exempel är Kanal 5 som under Manfred Aronssons ledning har utvecklat en imponerande röd tråd i hur de uppträder/förhandlar/relaterar/engagerar sig i medarbetare, partners eller kunder. Förutom att de är ganska duktiga på att göra säljbar TV för en tydlig målgrupp.

Ett annat lite torrare exempel är konsultfirman McKinsey som på ett fantastiskt sätt stöper konsultljushuvuden i samma form. (Ja, tonen avslöjar en viss avundsjuka på de goda vänner som efter plugget lyckades pricka rätt på intervjufrågor som "Hur många räkor finns det i Östersjön?" eller "Hur mycket väger en jumbojet?")

Ett tredje exempel är Kinnevik. Inte för att jag egentligen tycker att varumärken som TV3, TV1000 eller Rix har utvecklat någon egentlig magi, men själva Kinnevik koncernen - Our Group - har/hade denna magi. Av de arbetsgivare jag haft så är sammanhållningen och lojaliteten till nomadstammen Kinnevik något enastående. Den informella alumniförening som jag var med och etablerade för snart 10 år sedan, "Utvik", samlar vid sina oregelbundna träffar en fantastisk grupp individer av gamla hjältar. De är manngrann uppställning, trots att det är 4-6-8-10 år sedan vissa slutade, och detta trots de flesta i detta gäng har galna almanackor och säkerligen svårigheter att bara hinna med att prioritera nära och kära.



När vår dotter föddes för några veckor sedan fick jag en present av ett annat företag som uppenbarligen har en inneboende kraft av liknande slag : Google. Jag tror att Johan Kinnander och gänget på Google Sverige var bland de första att överhuvudtaget gratulera oss. Och inte bara med ett grattis-SMS, utan genom att skicka över en stilren bukett blommor och en babybody där "I Google" var broderat in. För den som har följt denna blogg så är det förmodligen uppenbart att jag kanske inte var den första som Google behövde omvända - även om jag är förbenad på vissa affärsmässiga delar kring bl.a varumärkesskydd - men ändå: this was so Google. Och så snyggt. Tack.

onsdag, mars 21, 2007

Followniklas.com

Utvecklingen gör mig så glad just nu. Sammanflätningen av medier, teknologier och individer håller verkligen på att komma ikapp sig själv nu. Det känns som om hela webben har vårspring i benen. Eller är det bara jag som köpt lite roliga leksaker?

Inom områden där vi inte har full koll letar vi genvägar. Vad gäller teknologiprylar så har jag som default en genväg som heter Niklas. Gången är vanligen 1. Jag pratar med Niklas som upphetsat berättar om en ny oslagbar pryl 2. Jag träffar eller besöker Niklas som visar prylen, och framförallt hur man får maximal utväxling av just denna produkt 3. Jag går hem och loggar in på Dustin och köper den dagen efter (4. Dustin levereras max inom 24 timmar, vanligen snabbare).

Nu senast var prylen en Archos 604 WiFi. En "helt vanlig" mediaspelare för den verkligt insatte kanske. Men för mig en revolution. Låt mig nu inte börja lista en massa tekniska detaljer om gig och annat utan jag gör som Niklas, berättar vad jag verkligen får ut av prylen.

På någon timme från att paketet öppnats hade jag:

* Portabel access till all media. Dvs fört över samtliga mina digitaliserade familjevideos, samtliga foton från 7 år och en stor del av mitt musikbibliotek. För att sedan kunna visa svärmor videon från sonens första steg - via Archosens egen skärm eller inkopplad till TVn, lyssna på Chicagos allra smörigaste hits (how about "Look away"?) eller i ett mer eller mindre vanligt fysiskt fotoformat kunna vandra igenom bilderna från julfirandet.

Inom några dagar dök några andra situationer upp:

* Digital TV inspelning. Jag missade Göran Perssons program nr 2. Men jag hade (faktiskt mer eller mindre av misstag) testat inspelningsfunktionen på spelaren under dessa timmar och kunde på tunnelbanan idag plocka upp och se programmet och förstå varför alla var så upprörda.

Jag ville också spela in våra och våra konkurrenters reklamfilmer, vilket var gjort med en snabb rec-knapptryckning från den medföljande fjärrkontrollen. Så smidigt, utan att egentligen vara något revolutionerande. Nu behöver jag ingen inspelningsbar DVD eller annan TV-fokuserad mediaenhet.

* Bloggen blir rörlig. Jag laddade på morgonen ner en podcast med Eric Schmidt som jag hittade via bloggen iinnovate. Tänkte att jag vid tillfälle med lite tid över skulle kunna lyssna på detta. Vilket blev senare på dagen i bilen när jag kopplade Archosen till bilradion.

Jag kan bara säga: köp den. Med dockningsenhet. Och med Travel kit.

Bara genom att visa min egen tror att jag har sålt 5 Archosspelare . Jag borde ha provision. Eller det går ju inte för då blir det ju Opera Winfrey av min blogg. I alla fall borde Dustin låta min vän Niklas ha en blogg hos sig där han fick berätta om sin passionerade relation till de senaste teknikleksakerna. Eller kanske skulle du Niklas i alla fall sätta upp en egen blogg på www.followniklas.com, den URLen verkar ledig.

Vilken skön vändning - Lycos bli Jubii i USA

Vilken skön vändning. Eftersom man tappat rätten att använda Lycos i USA kommer Lycos plocka fram gamla hederliga Jubii igen, det danska portalbygget som Spray först köpte och som därefter blev en del av Lycos Europes genom köp av Spray.

Eftersom jag är inne i min skeptiska period tror jag inte att Jubii kommer slå någon av sin tvåvokalkollegor Yahoo och Google på fingrarna i USA. Chock.

Sannolikt är det mer än något annat en konsekvens av att det börjar bli mer eller mindre omöjligt att hitta bra varumärken och URL:ar som både accepeteras av alla myndigheter och instanser. Då passar det ganska bra att ur byrålådan plocka upp "Jubii" som säkerligen redan under 90-talet säkrades upp i all led av det initiala Jubii gänget.

Oavsett, detta var dagens drapåsmilbandennyhet.

Läs mer här.

måndag, mars 19, 2007

Ibland går det fortare än man tror... (forts. Tradedoubler)

Att en finanschef avgår är aldrig en kul signal. Att det sker i Tradedoubler, givet situationen som diskuterats nedan, stärker väl kanske snabbare än jag trodde tesen i mitt inlägg.

Aktien ner 2 kr just nu.