Samtidigt läser jag nu att det just annonserats att samarbetet mellan Google och Yahoo är lagt på hyllan och slås av vilken underlig situation Google hamnat i. Från att 2001 inte haft någon affärsmodell, är man idag sin egen framgångs värsta fiende. Liksom AT&T på 80-talet blev tvingat att bryta upp sin monopolliknanden ställning så känns det som om Google med rekordfart närmar sig en motsvarande situation.
Med anledning av att Google-Yahoo samarbetet föll i bitar idag läser jag på Forbes: "The arrangement likely would have denied consumers the benefits of competition - lower prices, better service and greater innovation," said Thomas Barnett, an assistant attorney general who oversees the Justice Department's antitrust division."
Så urbota trist att vara i en situation där man inte får göra för bra affärer, skapa för bra allianser, generera för mycket överskott och äga en för stor del av internetanvändarens vakna timmar.
Lite som om man hade skrivit om specialregler för Carolina Klyft när hon var för dominant i 7-kamp. Nej Carolina, det är övertramp om du ens nuddar plankan. Och du får nu stöta med lite tyngre kula. Och i löpgrenarna måste du springa barfota. Annars är det inget kul för publiken. Eller för oss andra som också vill vara bra.
Vi vet att Carolina Kluft blev blasé av all framgång. Det var ingen utmaning att vinna ett guld till. Undrar om Googlers känner samma sak? Att det inte går att överraska positivt utan att när fantastiskt är normen uteblir kicken i att göra något riktigt bra?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar