Twitter killed the blog

lördag, mars 29, 2008

En riktiga pärla i minnessamligen

Det är inte bara Bamses farmor som vårstädar utan så också just nu undertecknad. Att städa har två trevliga sidor: 1) det blir rent 2) man hittar oväntade saker när man vänder på stenarna.

Idag hittade jag nedan. En plastficka med en artikel och med en gammal 1,44 MB diskett. Diskett, kommer ni ihåg? Sådant man hade drösvis med på 90-talet.

Artikeln handlar om Taco Bell och ett antal namn passerar i minnet: Jonas Svensson, Johan Ihrfeldt, Urban Pettersson, Kalle Bengtsson... . Varför då? Jo någon gång 1994 var vi några stycken som höll på att titta på att starta Taco Bell i Sverige. Situationen var att jag och Ihrfeldt hade skrivit/skrev uppsats ihop, och dessutom opponerade vi på Jonas S och Michael Dauns uppsats (om digital TV), och av någon anledning blev vi inbjudna att vara med i Taco Bell projektet. Jag var grymt imponerad av den Excel modell som Jonas (tror jag främst att det var) hade byggt och som på ett snyggt akademiskt sätt kombinerade marginalintäkten på isbergssalladen i en Taco och utifrån detta skapade en resultaträkning för 5 år. Wow. Om jag bara kunde hitta ett sätt att ta fram filen från disketten på bilden, jag är ganska säker på att den ligger där och glimmar!

Vad hände med Taco Bell? Jo Kalle Bengtsson försvann tidigt och började på McKinsey, Urban till Procter & Gamble (senare Everyday), Johan till Internaktiv Television (där Johan Stael von Holstein var VD) och Jonas (och halva avgångsklassen från Handels) till Everyday. Och jag själv hamnade i Pelle Törnbergs våld på Kinnevik. Och Taco Bell Sverige hamnade i min plastficka.

Någon tid senare återsamlades dock gruppen och Taco skal, Hot sauce och Guacamole blev HTML taggar och Java script när Spray Interactive Media blev till. Och det känns passande att säga: och resten är historia :-) !

Inga kommentarer: