Twitter killed the blog

onsdag, februari 06, 2008

MSN! - utropstecknet snart på plats

Under en underbar semester förra veckan hade jag för första gången på länge en vit vecka, dvs ingen Blackberry, inget internet och ingen kontorskontakt (förutom en mid week checkpoint).

Veckans stora nyhet inom denna bloggs närområde kunde jag dock inte missa eftersom tickern på CNN pumpade: Microsoft to acquire Yahoo!

Eftersom jag kom tillbaka igår så har jag inte hunnit skapa mig en bild av vad som sagts om affären men i min värld är det en klockren affär. Bra Microsoft, som Urban Pettersson hade sagt.

Yahoo är ett fantastiskt varumärke, som jag noterade tidigare här är det tex ett av de mest sökta orden i Google. Som jag också noterade nyligen är Yahoo också största aktör på amerikanska delen av internet. Och med en värdering per användare som inte är fullt lika avskräckande som för vissa andra bolag.

För ett bolag av Microsofts kaliber, med ambitioner att också dominera internetsfären, finns det egentligen ingen bättre match. Eller rättare sagt det finns väldigt få alternativ till denna affär om man vill ta sig an Google på riktigt.

Jag kan varken Yahoo eller MSN globalt så väl, men i ett EMEA perspektiv har jag jobbat nära båda. Idag som ansvarig för mitt bolags Europeiska relation till MSN och tidigare som ansvarig för detsamma för Yahoo. Utifrån detta är det uppenbart att MSN och Yahoo inom EMEA skulle kunna få en oerhörd kraft med kombinerade styrkor, men sannolikt även kunna åstadkomma signifikanta kostnadsbesparingar. Yangs nygamla startsidesstrategi där Yahoo blir startpunkten, med MSN och Microsoft som supportande och kompletterande vad gäller verktyg och tjänster (Messenger, Hotmail, etc), blir en lysande kombination.

Denna affär kunde aldrig ha genomförts för 5 år sedan. Den hade inte haft en Janne (gammalt Halmstadsuttryck från 80-talet) att få konkurrensmyndigheternas godkännande.

Idag dock har ju Google så sakteliga börjat ta över rollen som det onda monopolet och jag skulle gissa att Microsoft inte är helt ledsna. Utan ett Evil Google hade Microsofts tillväxtambitioner varit ytterst begränsade och man hade riskerat måla in sig själva i ett monopolistiskt hörn. Nu kan man i stället sätta sig själva i en utmanarposition och se till att det är innovationskraft och exekvering - och inte konkurrensverket - som sätter begränsningar i bolagets framgång.

Tack för det Google.

Inga kommentarer: