Twitter killed the blog

onsdag, februari 13, 2008

Kärleksminister Åsa Torstensson

För någon vecka sedan blev jag något förvånad. En representant för Infrastrukturminister Åsa Tortsensson hörde av sig och ville höra sig för om Ministern kunde få komma på besök till oss på kontoret. Jorå, sa vi, det går alldeles prima.

Igår dök hon sedan upp och spenderade några timmar med att förstå vad vi gör, diskutera BNP tillväxt vs befolkningstillväxt, testa vår tjänst, etc. Allt med ambitionen att förstå vad användare faktiskt skall ha bredare band och digitala motorvägar till. Sunt.

Och man kan ju inte bli annat än lite imponerad av Centern. De är genuint intresserade av vad som sker i samhället och de glömmer inte sina rötter. Känns så mycket mindre som världsfrånvända politikerproffs än andra politiker jag sprungit på.

För denna bloggs läsare, en liten dotcomflashback: 1999 satt jag på ett bolag som hette Scandinavia Online/SOL. Lennart Daleus var ute och predikade sin digitala allemansrätt, samt var känd från landets alla storbildstavlar - "Det här är Lennart". Lennart ville precis som Minister Torstensson besöka den tidens heta IT-bolag - och valet föll på oss. Jag guidade runt Lennart, allt gick bra, fram till att Lennart satte sig bredvid vår chefredaktör Richard Bergman för att få lära sig lite mer av hantverket. Richard, mycket kompetent men inte helt vaken för dagen, säger: "Hej Richard heter jag, jag kan visa dig lite hur det fungerar här... men hur var det, vad hette du nu igen?". Ridå.

Inga kommentarer: