Twitter killed the blog

söndag, januari 20, 2008

Är en Yahoo användare värd 1/7 jämfört med en Google användare?

Det spekuleras nu lite här och var kring hur många som kommer att få lämna Yahoo. Konsensus verkar vara runt 20% av dagens ca 12,000 anställda.

Detta är intressant också eftersom Comscore förra veckan rapporterade decembersiffrorna för den amerikanska marknaden och där Yahoo var nummer 1 med 137 miljoner användare. Tvåa var Google med 132 miljoner och trea Microsoft med 120 miljoner användare.

Givet dessa siffror är ett intressant nyckeltal att titta på marknadsvärde per (amerikansk) användare. Google hamnar då på strax över $1400 och Yahoo $200.

Att Google varit mer framgångsrik i sin globala utrullning är väl ingen nyhet och detta är naturligtvis ett skäl att det inte är korrekt att bara titta på antalet amerikanska användare. Men det är oavsett spännande att se hur ett företags positiva momentum kan projicera så vitt skilda värderingar jämfört med ett företag där ledning/varumärke/förtroende är lite på dekis.

Tyckte ni som jag att den värdering av Facebook som Microsofts nyligen gjorda investering implicerade var lite väl magstark? Äh, inga problem att motivera. Facebook är med en värdering på $400 per amerikansk användare inte uppe i ens en tredjedel av Google.

3 kommentarer:

Henrik Torstensson sa...

Googles vinst är 5,5 gånger högre än Yahoos och växer snabbare, vilket naturligtvis är den största anledningen till värderingsskillnaden.

Skillnaden i omsättning mellan Google och Facebook är ungefär 100:1. Skillnaden i vinst är väl att Google tjänar 4 miljarder dollar och Facebook går break even.

Johan Siwers sa...

Precis, och vad jag förstår så är det framgången inom EMEA och övriga världen som driver tillväxten. Skulle gissa att för Q1 2008 är internationella intäkterna större än de "inhemska" - Q105 var ju internationella andelen 39%, Q106 42% och Q107 47%.

Poppe sa...

Finns säkert en hel massa grafer därute men här är en ganska illustrativ sådan(inte helt fräsch kan erkännas men principen gäller) som visar på klasskillnaden mellan Google och Yahoo.
http://www.swivel.com/graphs/show/11626233

Vidare känns det som att Google har så mycket mer tillväxtspår och tillväxtkraft än Yahoo.

Google har också en fullständigt unik position i webbekosystemet än Yahoo. Om Yahoo försvann imorgon skulle människors liv vara relativt opåverkade jämfört med om Google försvann.

Ändå vågar jag inte köpa aktier i Google :-)