Twitter killed the blog

måndag, april 30, 2007

Citatmaskinen Jack Welch

Jag började just bläddra igenom mitt anteckningsblock från förra veckans bisarra tillställning.

Jack Welch visade sig vara en skön farbror och citat maskin, två favoriter var:

Hur man får en växande organisation att gå i takt:

"When I became chairman of GE I got 2,500 stock options, when I retired my secretary had 25,000 stock options", JW

Tror du att du har en stark marknadsposition?

"Never let anyone say they have more than 10% marketshare, then they are only thinking too small", JW

Roligast var nog dock när Michael Eisner förklarade att hans liv post Disney var super, i alla fall mycket bättre än att spela golf med en massa halta och lytta pensionärer som var inne på sin fjärde fru. 72 åriga Mr Welch, som dessutom vann närmast hål på ett korthål på golftävlingen, responderade som en kobra: Tack Michael, jag förstår att det är mig du syftar på.

söndag, april 29, 2007

Att möta Lassie, Welch och Michael Eisner

Har nu återvänt till verkligheten, efter en vecka i Key Largo på the Ocean Reef Club.

En overklig vecka.

Jag har haft förmånen att träffa ganska många spännande personer inom medieindustrin genom åren, men den gångna vecka tog alla pris. Precis alla pris.

Jag pratar då inte om den bisarra miljön som bara kan skapas på ett väldigt privat private resort i USA, där man inte under en vecka tillåts använda någon som helst cash, där man utrustas med en egen individuell golfbil för att kunna transportera sig runt och där jag verkade vara den förste någonsin som frågat efter att få låna en europeisk plugg för ström.

Jag tänker snarare på de personer som storchefen Diller hade bjudit in. Att Diller är en erfaren man visste jag men denna gång blev det så alldeles extra tydligt eftersom Mr Diller hade kompletterade de 120 direktörerna med lite "kompisar".

Lassie var inte där, men till höger om mig i salen satt en viss herr Eisner, en liten bit ytterligare bort Donald Graham, precis framför Jay Walker bredvid Ben Silverman och ovanför Jack.

Till detta kom förstås Mr Diller själv och en rad av interna stjärnor som toppskiktet för Ticketmaster, Ask.com, Servicemagic, HSN, Gifts.com, Lending Tree, etc.

Jag har så sjukt mycket bra citat, haft så mycket spännande diskussioner och fått så mycket insikter (förhoppningsvis) som jag när tid ges närmaste tiden kommer försöka skriva ner här. Stay tuned.

söndag, april 22, 2007

Några dagar i solen med Diller

Storchefen Diller har bjudit till den årliga konferensen. Denna gång i södra Florida, precis vad jag behöver.

Förra året var tillställningen alldeles fantastisk.

Dels var Jim Collins talare, otroligt spännande att i en mindre grupp få ta del av Mr Collins tankar. Dels faschinerande att få umgås med vad måste betraktas som världens (i alla fall USAs :-) ) bästa onlineföretagare, tex:

* Doug Lebda, grundare av Lending Tree, och idag COO för hela IAC.

* Jim Safka - min högst chef och den som tog ett slumrande Match.com till nya höjder. Han bloggar faktiskt också.

* Steve Berkowitz - satte dummies på kartan, gjorde sedan Ask.com till en verklig konkurrent (men har nu lämnat för andra utmaningar, som jag berättat tidigare).

* William Lynchgifts.com.

* Etc, etc, etc

Till konferensen försöker jag samla på mig exempel på Nordiska case, idéer eller historier som är intressanta att berätta om för att ge en bild av vad som sker i vår del av världen. Exempel säger alltid... ja ni vet. Förra året behövde jag inte ens sälja Norden helt själv då en av punkterna på agendan t.ex var Pirate bay.

Så, vilka är de 10 internetbolag/idéer i Norden som inte borde gå ett axplock av världens onlinedirektörer förbi?

Maila mig här, eller kommentera nedan. Konferensen börjar på tisdag så snabba puckar!

lördag, april 21, 2007

Nu har Google tappat det

John Batelle berättade just en anekdot via sin blog som inte låter så bra, listen to this:

For example, if Google decides it wants to buy Yahoo, that's a really big deal, said David Sobota, Google's senior corporate counsel. We wouldn't want to disclose that to the world the first time Eric Schmidt comes to a handshake agreement with Terry Semel about it, because that could disrupt the negotiation process.

Storhetsvansinne anyone?

Millvard Brown om världens starkaste varumärken

Det bara fortsätter, Google har nu av Millvard Brown blivit utsedda till världens starkaste varumärke.

Hela topp 10 lyder:

1. Google--$66.4 billion
2. General Electric--$61.9 billion
3. Microsoft--$55 billion
4. Coca-Cola--$44.1 billion
5. China Mobile--$41.2 billion
6. Marlboro--$39.2 billion
7. Wal-Mart--$36.9 billion
8. Citigroup--$33.7 billion
9. IBM--$33.6 billion
10. Toyota Motor--$33.4 billion

ZDNet skriver om denna studie här.

Hej 2007 - morgondagens internet börjar där

Kom just tillbaka från hej 2007. Hej 2007? Ja det är uppenbart att du inte har koll på vad som ligger bakom nästa hörn på webben.

Hej 2007 är en konferens med och för personer som har framtidens internetbolag, applikationer och idéer som passion. Under några timmar där på morgonen såg och hörde jag mer spännande och inspirerande än jag gjort på länge.

Förstår inte varför jag inte såg fler riskkapitalister där dock. Närmare the new new thing kommer man inte just nu.

Några exempel:

www.spotify.com - prognos: kommer inom 12 månader köpas upp av Google för en löjlig summa pengar

www.jaycut.se - vet i riktigt varför men bra magkänsla. Men .se och inte .com.

www.jaiku.com - tydligen da thäng, skall testa och se vad mitt lackmuspapper säger under veckan

Och om inte annat, titta här på hur sjävklart detta gäng använder webbens teknologi för att engagera och sprida konferensens innehåll och budskap.

Snyggt.

Probably the best online team in the world

Jag lyckades i veckan få till en bild på vad som helt ödmjukt måste anses vara Norra Europas bästa online team. Och då saknas ändå ett par krassliga stjärnor.



Tack för i torsdags allihopa! Och till alla gäster: tack för att ni kom förbi!

fredag, april 20, 2007

Agentum, en katalysator i en branchförändring?

Lee Wermelin, nätverkarnas okrönta drottning, är sedan ett tag VD på Agentum.

Jag gillar Agentum. Agentum neutraliserar ojämvikten i dialogen mellan rekryter och headhunters - och utmanar etablerad branch- och affärslogik.

Säljande artikel i SvD idag. Go Lee.

Internetveteran tar tag i innehåll på MTV

Träffade Peter Bergström på det mingel som vi på Match.com hade igår och han berättade om sitt nya jobb som programdirektör på MTV Nordic.

Dels kul för Peter som ju är en legend för de som jobbat inom interaktiv media, dels intressant att se att personer "befläckade" med aktiviteter av typen nedan, nu är minst lika upphaussade som år 2000. Tror att vi kommer att se fler och fler interneträvar som givet deras bakgrund tar oortodoxa roller; att förstå internetlogiken är på väg att bli verkligt affärskritiskt för allt fler bolag.

(Det är ju också sjukt kul att se att talarlistan på denna 2000-konferens, inte minst att sökstjärnan Danny Sullivan var i Stockholm och pratade, det hade jag glömt. Eller rättare sagt 2000 var inte Search Engine Watch direkt så välkänd och sök var mer en obskyr företeelse för teknikfreaks än den centrala drivkraften i mediaindustrin)

torsdag, april 19, 2007

Nu köper vi resorts på Hawaii - tack Barry

Vårt systerbolag Interval International köpte just ett resort på Hawaii, nu börjar vi prata.

Story här

tisdag, april 17, 2007

Tillställning torsdag 17:00 (om jag missat någon!)

Pratade just med min gode vän bibelförläggaren, levnadskonstnären och entreprenören Jörgenssen och insåg till min förskräckelse att jag missat att bjuda honom till torsdagens tillställning!

För er som läser detta och inte fått någon inbjudan gäller följande:

- Gott att dricka
- Lite att äta
- Mycket kärlek
- Sjukt mycket trevliga människor

hos

Match.com
på Västmannagatan 15
kl 17 till... typ 21

OSA till mig här!

lördag, april 14, 2007

Vilka är världens mest använda internettjänster?

Comscore kom i veckan ut med en lista över vad de anser är världens mest populära properties på internet, enligt sin panelmätmetod.



Listan känns inte som någon större chock men jag blir något förvånad lite längre ner på listan: Lycos och New York Times hade jag inte räknat med. Men å andra sidan så säger inte releasen något om vad som inkluderas i olika "properties".

Att det mer eller mindre uteslutande är amerikanska aktörer på listan känns något tveksamt eller så säger det bara något om vilket momentum USA har i och med hög internet penetration på en stor hemmamarknad.

Det känns som om Microsoft, Yahoo och Google med runt en halv miljard användare var nu håller på att omdefiniera "hemmamarknad" till att inkludera (bara?) vår galax. Halvjobbig konkurrenssituation för ett medelstort mediabolag i Norden... economies of scale any one?

Doooubleclick för 20 miljarder

Som jag spekulerade i för några dagar sedan så har nu det blivit klart med försäljning av Doubleclick. Och utan någon som helst förvåning blev det Google som plockade upp bolaget, för drygt 20 miljarder kronor, lite mer än vad jag trodde.

Prioriteringarna i den Wiredintervju med Eric Schmidt som Torstensson pekade på gör väl än mer att affären känns som given: Google är ett annonssystem.

Doubleclick är det största förvärvet Google har gjort. Gissar att många av småförvärven som Google hittills gjort tar för mycket tid och adderar för lite värde i förhållande till insats.

Skall bli spännande att se hur ett Google med redan 10,000+ anställda kommer att klara dels den organiska hypertillväxten och dels förvärv i den här klassen.

En av de stora vinnarna i detta är firmorna Hellman & Friedman och JMI Equity som för knappt 2 år sedan köpte Doubleclick för ca 8 miljarder. Inte så tokig IRR.

onsdag, april 11, 2007

Bubble quiz #1

En fd kollega som läst mitt riskfaktorinlägg nedan skickade över ytterligare ett exempel på en riskfaktor fras för ett bolag som vi båda var involverade i att notera år 2000, jag måste bara dela den med er.

Den som gissar bolaget kommer ur min samling av memorabilia att erhålla ett en pin med bolagets logga på, levererad för hand av bolagets fd affärsutvecklingschef i anslutning till en lunch.

"We have Never Made Money And Expect Our Losses To Continue For The Foreseeable Future

We have never been profitable. [...] We expect to continue to incur significant losses. Based on our strategic plan [...] we expect that our expenses will continue to exceed revenues for the foreseeable future. After that, depending upon competitive conditions and the dynamics of the industry, we may continue to pursue a strategy that emphasizes strength of market share and market presence at the expense of profitability. We expect to incur net losses as we expend substantial resources on marketing, administration and service offerings. There can be no assurance that we will be profitable in the long term. "

PS. Jag vill inte på något sätt skylla ifrån mig för min del i ansvaret att detta bolaget inte blev någon kursraket, utan istället såldes till en lokal traditionell kassako (dock för en respektabel summa), men ingen intitial invsterare kan ju missat att det handlade om just en riskinvestering! DS.

måndag, april 09, 2007

Är din ipod nummer 100 000 000?

Dagens siffra som fick mig att haja till: Sedan 2001 har Apple skeppat 100 miljoner Ipods.

ZDnet skriver om detta och noterar även samtidigt att 70% av bilmodeller i USA 2007 är ipodkompatibla samt att det dykt upp 4000+ prylar med tillbehör och dylikt i det ekosystem som växt upp i ipodsuccéens kölvatten.

Vännerna på www.istuff.se är ett svenskt exempel.

Vem köper Doubleclick?

Det har pratats en tid om att Doubleclick är till salu och frågan är väl egentligen bara vem av Microsoft/MSN, Google eller AOL som skall köpa. Och när.

Det känns som om man hört detta för, möjligen då att Ebay, Yahoo eller IAC också blandats in i diskussionen. Det är några få allt större internetkonglomerat som breder ut sig och som slåss om guldkorn (och annat) för att driva på sin fortsatta tillväxt.

Det pratas om 15 miljarder kronor för Doubleclick... och utan att ha en aning om detaljer kring bolaget - mer än att det är höga multiplar på runt 15 ggr intäkterna - så skulle det ändå inte förvåna mig om den slutlige köparen få betala dyrt.

Vi verkar vara inne i en sådan marknad.

Den handfull stora aktörer som skulle kunna plocka upp ett Doubleclick slåss med näbbar och klor - och djupa plånböcker. Att förlora ett Skype, ett You tube eller kanske ett Doubleclick är inte så farligt i sig. Men bara tanken på hur det skulle kännas om någon av de andra big 5 (eller big 6, 7 eller 8) konkurrenterna plockade upp bolaget driver på värderingar till känslomässiga nivåer.

Och som alltid så är det ju så att ju större belopp, och ju större affärer dessto mer är det en fråga om känslor och mindre en fråga om NPV eller andra rationella bortförklaringar.

torsdag, april 05, 2007

Nordiska onlineexporter rules - Stardoll

Fick en länk från Mattias Miksche på Stardoll och jag tar av mig hatten: sjukt bra PR och Stardoll börjar nu närma sig de verkligt stora nordiska online exportsuccéerna. Kika på klipp från E! news här.

Med onlineveteraner som Torstensson och Miksche på plats så är ju inte framgången helt onaturlig. Men jag tänker också tillbaka på diskussioner jag hade med bl.a. Urban Pettersson runt 1997 när vi konstaterade att det bara ur tidiga avancerade användare och internetvanor oundvikligen kommer att initieras koncept och idéer med fantastisk potential.

Ingen rocket science men det är kittlande hur mycket som är kvar att göra på webben och hur stor sannolikheten är att det kommer blomma upp mängder av internationella succéhistorier med Norden som bas, att följa Skype, Pirate bay, Tradedoubler i spåren. Och kanske kommer snart också Stardoll börja omnämnas som en i raden.

måndag, april 02, 2007

Nu är riskfaktorer modernt igen - Comscore noteras

Comscore, som kallar sig "the Internet traffic measurement firm" i sin S-1 filing, skall noteras.

Läs mer på utmärkta paidcontent.org.

Jag är kund hos Comscore och tycker bolaget gör en del bra grejer, men jag får en sådan där ruggig 1999-klåda under höger trampdyna när jag ser denna nyhet.

Något av det roligaste med Internet IPOer var 1999 att läsa risk faktorerna. Satt själv under våren 2000 och hade Brobeck Hale and Dorr, Carnegie och Goldman Sachs som rådgivare och skakde på huvudet för det ena mer knasiga förslaget efter det andra. Nedan ett axplock av hur Comscores beskriver sina riskfaktorer:


RISK FACTORS

"An investment in our common stock offered by this prospectus involves a substantial risk of loss. You should carefully consider these risk factors, together with all of the other information included in this prospectus, before you decide to purchase shares of our common stock... "

* If we are not able to maintain a panel of sufficient size and scope, or if the costs of maintaining our panel materially increase, our business would be harmed.

* Our quarterly results of operations may fluctuate in the future. As a result, we may fail to meet or exceed the expectations of securities analysts or investors, which could cause our stock price to decline.

* We have a limited operating history and may not be able to achieve financial or operational success.

* We have a history of significant net losses, may incur significant net losses in the future and may not maintain profitability.

* Our business may be harmed if we deliver, or are perceived to deliver, inaccurate information to our customers or to the media.

* Our business may be harmed if we change our methodologies or the scope of information we collect.

* We may lose customers or be liable to certain customers if we provide poor service or if our products do not comply with our customer agreements.

* The market for digital marketing intelligence is highly competitive, and if we cannot compete effectively, our revenues will decline and our business will be harmed.

* We may encounter difficulties managing our growth, which could adversely affect our results of operations.

* Our growth depends upon our ability to retain existing large customers and add new large customers; however, to the extent we are successful in doing so, our ability to maintain profitability and positive cash flow may be impaired.

* If we fail to develop our brand, our business may suffer.

* We have limited experience with respect to our pricing model, and if the prices we charge for our products are unacceptable to our customers, our revenues and operating results will be harmed.

* Because our long-term success depends, in part, on our ability to expand the sales of our products to customers located outside of the United States, our business will become increasingly susceptible to risks associated with international operations. If we fail to respond to technological developments, our products may become obsolete or less competitive.

Jag inser att detta är en något annorlunda typ av humor men bitvis är det ganska komiskt att det sitter rimligt väl betalde jurister och formulerar dylika fraser på löpande band! Minns speciellt vid ett tillfälle själv när jag satt tillsammans med ledning och styrelse i ett bolag, tillsammans med influgna bankers och jurister och la timmar på att diskutera komman och kolon av denna typ.

Och det enda jag kuna fundera på var: hur mycket har denna mening kostat per ord att enas om?