Något som det inte pratats så mycket om i Sverige är att Google annonserat att de slutar med kick backs (eller som Google själva kallat det senaste åren "Best Practise Funding") till media byråer inom EMEA.
Sökkonsulterna har ju poppat upp på löpande band senaste åren i takt med att sökomsättningen ökat. Via de 4/5/6 procent konsulterna har kunnat få tillbaka från Google har man kunnat leva ganska gott, och framförallt kunnat påvisa ett konkret värde för den kund som annars köpt dyrare själv direkt via Google. Eftersom kickbacken varit beroende av volym har det också drivit på skalfördelarna och konsolideringen av sökkonsultbranschen.
Uppvaknandet nu när Google meddelar att man från och med 2009 tar bort rabatterna till mediabyråerna kan säkerligen bli hårt. Jag har hört om sökkonsulter som skrivit stora långa avtal om att ge tillbaka x% av omsättningen till kunden. Lite trist för marginalerna för konsulten när plötsligt kick backen från Google uteblir...
Den viktigaste frågan blir ju dock för konsulterna att nu kunna påvisa det värde man adderar som konsult, och då är vi tillbaka till konsultens per-timme-vardag. Vilket i och för sig är ganska rimligt. Jag gissar dock att detta kommer att tilta marknadsutvecklingen mer åt automatisering och utveckling av optimeringssystem än mänsklig handpåläggning i takt med att det blir svårare att få ut marginaler per timme för sökkonsulten.
Twitter killed the blog
torsdag, oktober 11, 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar