Twitter killed the blog

lördag, september 10, 2005

De tidiga, de snabba och de modiga pengarna

Kedjebrevsekonomin sätter fart igen

Jag har senaste åren ofta fått frågan: kommer det att hända igen. Dvs kommer det bli en ny IT/Internet bubbla? Jag har hela tiden velat säga nej, men jag har fått vara ärlig och säga: självklart händer det igen och snabbare än vad vi anar.

Ni som jag har kanske noterat hur det puttrar och sprakar kring den tidigare så avskydda Internetsektorn. Allt efter Google notering har det lite här och där börjat dyka upp intressanta affärer, från affärsplaner till halvmogna bolag - många som överlevt bubbelkollapsen.

Senaste numret av Affärsvärlden lär spä på ytterligare: http://www.affarsvarlden.se/art/113596.

Som ivrig förespråkare för Internet är det svårt att inte vara glad. Men jag blir också lite konfunderad över hur det nu på en given signal dyker upp rena opportunister som nyttjar marknadssituationen för att prångla iväg affärskoncept som är halvdana som om de vore det nästa Google.

Tretti.se känns tex. som en sådant case. Nu skall man bygga kundstock igen. Nu skall man positionera sig för att bli attraktiv i den konsolideringsresa som alla vet kommer bli följden av den initiala hypen. De modiga och snabba identifierar nischer där "omotiverade" marknadsföringskronor kan skrämma fram en Europeisk prins eller amerikansk oljemiljardär till altaret. Dress up the bride, you might get lucky.

Boxman.se har sålt ut till Lovefilm. Brafilm.com har sålts till Video Island. Varken Boxman eller Brafilm är ju någon direkt innovation i sig, utan kopior av Netflix, en amerikansk framgångssaga sedan ett antal år. Så planen är säkerligen redan för Lovefilm eller Video Island att bli uppköpta av Netflix när tillväxten stannat av tillräckligt mycket i USA för att investerarna skall tvinga dem att expandera internationellt. Att det sedan i delar är samma personer som står bakom tretti.se som Brafilm.com känns ju inte som en större överraskning.

Höga berg och djupa dalar

Under perioder av stor osäkerhet om framtiden och snabb förändring är det klart att denna typer av entreprenörer behövs. En entreprenör är ju sällan en uppfinnare, utan ofta en individ som kan identifiera felprissättningar och arbitragemöjligheter. Och de närmaste åren kommer ge utrymme för en stor mängd sådana situationer som kommer locka till sig en mängd riskbenägna entreprenörer, och därmed också driva priset på bolag, på underleverantörer och på vissa typer av humankapital till galna nivåer.

Ju större och mer genomgripande den underläggande förändringen är, ju större blir avvikelserna och ju större är det förväntade värdet för vinnaren av förändrigen. Som i sin tur driver hela kluster av bolag mot toppar som ter sig oförsvarliga och mot bottnar som är avgrundslika.

Gillar man kapitalistdelen av Internetutvecklingen är denna del mestadels positiv. Om man som jag dock även fascineras och brinner för den mer "religiösa" delen av Internets roll i samhället som sådant, så blandas känslan med en suck över hur många som om några år kommer blanda ihop känslan av kedjebrevförluster med verkligheten.

1 kommentar:

Stephan F. Ekbergh sa...

Jäkligt bra blogg. Den bästa jag funnit i Sverige faktiskt. Här skriver min själ folk som varit med om något och som har npgot vettigt att säga. Bravo/Stephan