Twitter killed the blog

lördag, september 24, 2005

En mapp med namnet ANEK.com

Jag plockade idag fram en speciell mapp ur mitt arkivskåp. En mapp som under senaste åren blivit ganska ordentlig. Mappen har i mitt arkivskåp benämningen ANEK.com.

Ja. Det är en halvtöntig lek med ord. Anekdååtcom. Men det är också en samling av utprintade mail, artiklar, notisar, gamla anteckningsblock och annat roligt som var och en för sig berättar en historia för mig. Med denna webblog är nu tanken att flytta över denna samling av historier till dess rätta element, i den takt som tiden medger.

En pressrelease jag inte kunde missa när jag nu snabbt bläddrade igenom högen var en pressrelease daterad 1999-04-01. Författare av releasen var en av den första Interneterans verkliga inspiratörer: Mikael Pawlo.

Releasen presenterade en storaffär. Nämligen den mellan diskussionslistan Trafik och PP-list. Bakom dessa listor stog just Mikael Pawlo och Erik Hörnfeldt, Erik idag välciterad 3G-man på Investor och Huchisons bygge. Mergern skulle bereda vägen för en notering av det gemensamma bolaget på NASDAQ och på sikt bli ett hot mot AOL och Netscape. Release var undertecknad "Allan Brylling", vilket dock inte heller det hindrade ett antal tidningar att plocka upp nyheten. Det hela var stor humor.

Med tanke på den nya våg av framtidstro som är påväg finns två perspektiv av ovan som kan vara intressanta att reflektera över:
  1. Jag läser i dagarna om allt fler internetidéer som köps upp/plockas upp av mediablag likväl som riskkapitalbolag, ett av de senaste exemplena verkar vara just det jag håller på med här - bloggar. Jag tänker på rykten kring manolo.se. Utan att kunna manolo.se's historia kan det för mig te sig som om manolo.se är en kul samling med 431 inlägg av varierande kvalitet. Men kanske ändå hellre en rekryteringsannons för några modekunniga personer, snarare än en verklig affär.
  2. Samtidigt, om jag skall vara lite mindre von oben, så är det andra perspektivet att kanske den idé Pawlo skojade med journalister om 1999 hade kunnat ha varit embryot till ett svenskt internationellt internetbolag och en verkligt stor affär? Dvs om vi hade haft ett klimat där vi hade vågat ta fatt i förändringen och göra något av de möjligheter som idag inte finns men som någon kommer skapa. Jag menar det är ju inte så att dagböcker på nätet som idé var speciellt revolutionerande i sig 2002/2003, men pakteringen a la Blogger skapade plötsligt något långt mycket större.

Nästa gång skulle jag inte bli förvånad om releasen från Pawlo inte är på skoj utan då rör ett verkligt bolag som kan kanalisera de tidiga lärdomar den första generationens internetveteraner fick med sig.

1 kommentar:

Martin sa...

Först, trevlig blog du skriver, jag har följt den sen ditt första inlägg.

Visst kund PP-list/Trafik blivit något större, men de hade inte paketeringen som Blogger hade.

Men precis som du skriver hade de Erik H som kommunikatör, som jag mycket väl tror skulle blivit PP-list/Trafik svar på Bloggers Evan Williams.

Det finns otroligt många spännande ideér, det gäller bara att kunna lyckas förverkliga dem. :-)