Twitter killed the blog

fredag, september 09, 2005

Komma och gå - Pointcast anyone?

[Interaktiv Tid 14/3 1997]
Den amerikanska nyhetstjänsten Pointcast - http://www.pointcast.com - gör det nu möjligt för vem som helst att leverera sina websidor via systemet. Detta är framtvingat av att Pointcast har fått allt fler konkurrenter. (Dagens Telcom)

[Interaktiv Tid 21/2 1997]
PointCast ska lansera en japanskspråkig tjänst i mitten av detta år. Informationen kommer att komma från ett antal japanska nyhetsleverantörer. Vilka dessa blir kommer att tillkännages inom de närmaste månaderna. (Newsbytes)

Vad hände egentligen? Alla visste ju 1997 att det var push-teknologi som skulle dominera webben för all framtid. Vem skulle egentligen vilja söka upp informationen själv, klart att en agent skulle sköta detta och skyffla över informationen till desk toppen eller varför inte till skärmsläckaren?

Hade jag varit några år yngre hade jag sagt: det där är sååå 1997. Nu kan jag bara konstatera att när det gäller utvecklingen av webben skapas det ibland välfinansierade mutationer som plötsligt blir till sanningar och framgångshistorier utan att någon egentligen verkligen ser varesig nytta eller affärsmodell.

Vad är dagens mutationer av detta slag, några förslag från läsarna?

Kunde ju inte låta bli själv att testa vad som hänt med URLen www.pointcast.com och det jag möttes av var sååå 2005: "Coming soon!"

Inga kommentarer: