Twitter killed the blog

måndag, augusti 29, 2005

Det kan aldrig bli bättre än Altavista

Någon gång 1998 satt jag in en strategidiskussion med några begåvade kollegor, däribland Carl Klingberg och Rikard Steiber. Diskussionen rörde den söktjänst som vi fått på halsen efter att vi lyckats byta ingenting och lite skrämmande norska oljedollar mot halva svenska Internet. Till den senare kategorin hörde licensen till "Altavista Northern Europe", eller vad som då var sök på nätet för många. Och även Telia Infomedia Interactive, med Torvald Bohlin i spetsen. Och därtill en talangfull länkletare i staben, en man vid namn Pierre Siri, idag en något större man (och en av de personer i Norden med bäst ryggradskänsla kring Internet).

Jag kan fortfarande komma ihåg första gången då Michael Daun en dag nere på Sprays kontor på Riddargatan visade mig Altavista. Det var en total revolution och det var helt uppenbart att en bättre sökteknologi kunde inte köpas för pengar. Och eftersom just pengar var det som Telia hade så hade man ju såklart allierat sig med Altavista. Oväntat smart.

Jo, tillbaka till strategidiskussionen kring söktjänster och teknologi. Jag minns klart och tydligt att den tes som jag sålde hårdfört var att sök var en commodity, något som kunde dupliceras och köpas, medan allt handlade om varumärken och marknadsföring i detta skede.

Jag trodde detta till jag år 2000 besökte den lätt bisarra tillställningen "Internet World" i New York år 2000. I en av montrarna stod ett gäng ordinära lirare och proklamerade på sina T-shirts: The best search engine in the world. Den länge väl dolda paragrafryttaren gjorde sig påmind och jag var bara tvungen att gå fram och berätta att i alla fall i Sverige så kan man inte marknadsföra sig på det sättet. Bäst, enligt vem då? En idag säker oerhört förmögen bänknötare i montern bad mig då testa.

Jag knappade in www.google.com, gjorde en sökning och bad sedan om ursäkt.

Som tack för visat intresse fick jag stolt en Google T-shirt. Tillbaka då till ursprungsfrågan, blir det inte bättre än Google? Kommer vi kunna diskontera framtida kassaflöden och få det att verka rimligt att Google fortsätter vara världens högst värderade medieföretag? Ja med Altavista stod det ganska snart klart att det skulle komma regniga dagar då inte allt bara är vista. För Google, som jag högaktar för att inte säga religiöst beundrar, är det samma sak.

Med två viktiga skillnader. Först och främst: Google kan växa sin affär genom ett temporärt monopol som skapar en vinstmaskin som kan agera lokomotiv på företagets globala eriksgata. Här är det inte CMGI och liknande uppmärksamhetsjunkies som driver utvecklingen framåt, här är det en genuint intresse att skapa något bra för slutkunden. Dessutom: Google kommer fram i en skede av Interneteran då definitionen på globala skalfördelar etableras. Genom att rida dessa vågor kommer Google surfa vidare under ett flertal år framöver med bibehållen styrka och kraft.

Dock, Internet har ju inget direkt track record vad gäller att skapa långsiktigt hållbara monopol. Inom inte allt för lång tid kommer det därför något som tar Google och oss andra på sängen. Hoppas bara det är en lika magiskt bra produkt så att vi får uppleva den där kittlande känslan av att: detta är inte möjligt!

Då skall jag stå där och säga: been there, never bought the shares, but got the T-shirt (for free).

1 kommentar:

Henrik Torstensson sa...

Det här är bra. Riktigt jävla bra. Fortsätt berätta historier!