Mycket av inlägg här kommer att vara resultat av olika möten och olika diskussioner jag har eller har haft. Också nedan har en upprinnelse av denna typ.
Träffade Mattias Fyrenius som framgångsrikt rattar www.SvD.se. Vi kom att prata om dilemmat som dagens mediekoncerner står inför och symbolen blev Svenskans Tour de France satsning, på nätet och i print. Jag är ingen cykelfantast men som allätare inom sport - och intresserad av media i allmänhet - fastnade blicken ett antal gånger på det samarbete som SvD och Eurosport hade kring Lance Armstrongs defilering mot ännu en seger.
Synergierna mellan två mediekanaler kändes uppenbar. SvD starka i print och online och Eurosport lyckades med ljud och bild ge den kompletterande mer känslomässiga upplevelsen. För SvDs journalister var detta säkerligen inget problem.
Men det kanske det borde varit? Jag menar, när SvD samarbetade med Eurosport så lockade de ju tittare till TV-kanalen, tittare som Eurosport sedan kunde kapitalisera på genom annonsering av direkta avgifter från konsumenten. Usch vad hemskt, att sälja en produkt och skapa intäkter får väl inte en seriös journalist hålla på med!
Om vi twistar till detta upplägg något och byter ut Eurosport mot Crescent, hur skulle saken te sig då? Skulle det vara mer eller mindre fel för journalisten att länka till Crescents webbplats i samband med att SvD bevakade Tour de France - och då generera försäljning av cyklar? För mig är det sak samma, om än med viss gradskillnad. Och för att ta resonemanget ett steg till, om Crescent sätter kameror och mikrofoner på vissa cyklister och sedan följer loppet inifrån, skulle det då vara enklare eller svårare för SvD att promota detta?
Jag och Mattias konkluderade inte vår diskussion men förmodligen så hade vi liknande syn på grundfrågan. Men vi sitter ju på olika cyklar om man så säger.
När jag funderar på vad konsekvensen är av vår diskussion så tror jag att en slutsats är att de politiska och oberoende mediernas storhetstid är förbi (kanske ingen chock men ändå). Om det för många decennier sedan fanns en uppdragsgivare och finansiär med politiska förtecken så finns den i mindre grad idag. Eller i alla fall så är investeringsviljan betydligt större från de kommersiella krafterna.
Yrkeskårsglidningen har bara börjat. Skall bli spännande att se hur journalister på flera medieföretag får visitkort med tryck på båda sidor. En sida med titeln Journalist som kan användas när man skall på fin middag med frugan, en med titeln Copyrighter när man träffar kunden.
Twitter killed the blog
söndag, augusti 28, 2005
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar