Twitter killed the blog

söndag, januari 27, 2008

QXL har sålts för 1,6 miljarder. Dollar.

Åt lunch med en gammal kollega, Patrick von Schenck, som uppdaterade mig kring det gamla klassiska "dot.com liket" QXL. Ni vet det där bolaget som köpte svenska Bidlet för löjligt mycket pengar (i aktier), för att därefter elimineras i samband med dot.com kraschen. Eller nästan elimineras, för i slutet av 2007 såldes QXL till Sydafrikanska Naspers. Det hade gått min RSS feed förbi.

När jag Googlar runt ämnet dyker jag på "Historien on Babel", dvs titeln på Patricks bok som sammanfattade känslan som dot.com åren lämnade efter sig. I alla fall om vi pratar 2002/2003. Patricks bok behandlade ju just QXL, eller rättare Tradus som bolaget nu bytt namn till. Boken var ju en symbol för all galenskap som skedde kring internetboomen runt millenieskiftet.

Men idag är historien en annan. Under dot.com åren, då QXL bl.a köpte Bidlet för runt 4,6 miljarder kronor, värderades QXL koncernen till ca 26 miljarder (dagens växelkurs). Bolaget förlorade därefter runt 99% av sitt värde á la Spray eller Icon Medialab men i samband med det pågående uppköpet värderas bolaget på uppstuds till strax över 8 miljarder kronor.

Inte fullt i paritet med 2000 men hand upp ni som investerade i QXL på nivån 6,5 pence? Själv gjorde jag det inte och jag hade inte ens knappt fattat att bolaget fanns kvar. Vad var det jag satte som underrubrik på den här bloggen när jag startade den för några år sedan? Jo, "Oj, där hände det visst". Läser min första postning och småskrattar. Jepp, det hände visst igen.

måndag, januari 21, 2008

Mitt favoritcitat så här långt under 2008

Via Martin Källström fick jag höra ett citat från DLD i München som kan passa bra en dag som denna när börsen ha fått stora skälvan (de måste ha läst mitt baissade blogginlägg från förra veckan).

Citatet var från Morten Lund som deltog i en panel på temat "Surfing Risks" och som sa:

"I love recessions, it's when I have been building my business....When the tide is out you can see who is swimming naked."

söndag, januari 20, 2008

Är en Yahoo användare värd 1/7 jämfört med en Google användare?

Det spekuleras nu lite här och var kring hur många som kommer att få lämna Yahoo. Konsensus verkar vara runt 20% av dagens ca 12,000 anställda.

Detta är intressant också eftersom Comscore förra veckan rapporterade decembersiffrorna för den amerikanska marknaden och där Yahoo var nummer 1 med 137 miljoner användare. Tvåa var Google med 132 miljoner och trea Microsoft med 120 miljoner användare.

Givet dessa siffror är ett intressant nyckeltal att titta på marknadsvärde per (amerikansk) användare. Google hamnar då på strax över $1400 och Yahoo $200.

Att Google varit mer framgångsrik i sin globala utrullning är väl ingen nyhet och detta är naturligtvis ett skäl att det inte är korrekt att bara titta på antalet amerikanska användare. Men det är oavsett spännande att se hur ett företags positiva momentum kan projicera så vitt skilda värderingar jämfört med ett företag där ledning/varumärke/förtroende är lite på dekis.

Tyckte ni som jag att den värdering av Facebook som Microsofts nyligen gjorda investering implicerade var lite väl magstark? Äh, inga problem att motivera. Facebook är med en värdering på $400 per amerikansk användare inte uppe i ens en tredjedel av Google.

lördag, januari 19, 2008

TIME dedikerar sitt senast nummer till Kärlek

TIME har i sitt senaste nummer valt att ha Kärlek som tema. För 5 år sedan hade detta ansets som modigt, idag känns det naturligt att prata om en av de krafter som är den viktigaste här i livet.

Avståndet mellan Kärlek och Online Dating är som bekant inte så lång. Därför har TIME också valt att titta närmare på Online Dating kategorin och då även Match.com.

I samband med detta blev även undertecknad intervjuad av journalisten Lisa Takeuchi Cullen. Som alltid med intervjuer så pratar man en timme och blir citerad med en mening. Den vinkel som Lisa Takeuchi Cullen uppenbarligen tyckte var mest intressant var att höra att Bonde Söker Fru eller Ensam Mamma Söker är större succéer i Sverige än Bachelor eller Joe Millionaire. Ja, ja, hon fick ju i alla fall med sig att vi sparkar rumpa med online dating kategorin i Skandinavien också.

Så här skriver i alla fall TIME om Online Dating:

"...But it has learned along the way that its model does not always translate. On Match, users post personal profiles and photos, attracting and perusing potential mates in what resembles a colossal bar scene. While many Americans like the freedom and convenience, single women in Japan felt threatened by the lack of privacy. Plus, parts of the profiles weren't culturally appropriate, as Match CEO Thomas Enraght-Moony learned over lunch in a Tokyo restaurant with his country manager. "He pointed to the women there and said, 'We really don't need to ask for hair color. We all have the same,'" says Enraght-Moony. In Scandinavia, on the other hand, the 2.2 million Web-savvy singles were long used to dating online. To differentiate itself from local competitors when it launched there in 2003, Match toned down its window-shopping aspect and played up the promise of long-term love. "The dream here is not to marry a millionaire prince," says Johan Siwers, vice president of Northern Europe. "The dream is to live a good life in the countryside and be happy." Match now rules the Scandinavian market, with 1.5 million members.

Det känns oerhört roligt att TIME gör denna special om vår lilla bransch. Men egentligen är det inte så underligt om vi alla funderar på hur mycket tid, energi och engagemang vi lägger på kärlek och relationer. I synnerhet i de faser när vi letar efter den rätte/a.

onsdag, januari 16, 2008

Post SIME videon - som inte bara jag verkar missat

Sprang på SIME videon från 2007 på Youtube, har legat uppe ett tag men det verkar jag inte vara ensam om att ha missat (bara 211 views per idag).



Go SIME.

tisdag, januari 15, 2008

Tre rubriker fastnade idag i mitt baisse filter

1) Zuckerberg sätter sig upp för en krasch med hur han hanterar Facebook. Han tar för mycket utrymme, han tror att han ÄR Facebook och han förväxlar fantastisk tajming med sin egen briljans. Oj vad vi har sett detta förut.

Här pratar han på 60 minutes (nedan är del 2, del 1 fins här)



2) EMI sparkar 2000 personer och jag är inte det minsta förvånad. Jag är nästan lite glad. Jag är inte glad för att någon förlorar jobbet, men när det gäller musikindustrin så känns det som om de fått alla chanser i världen att förändras inifrån. Men ändå ägnat sig åt att bygga murar snarare än att utveckla hela världens intresse och passion för musik. Var nu över 7 år sedan jag skrev detta på ett relaterat tema.

3) Rädslan bland världens investerare är just nu långt större än vad jag tidigare trott. Det finns en kombination av ett sug efter att ta till sig dåliga nyheter med en känsla av att inte alla ännu har kunnat/önskat lägga alla korten på borden kring hur illa det ser ut. Och så är det ju när en nedgång får momentum, då vill ju sällan alla säga hur illa det är, med rädsla för att det i sig skall göra saker ännu sämre. Med förhoppningen att det skall gå att lösa ändå.

Konklusionen av detta tror jag inte främst skall vara att slänga sig på säljknappen. Nej tittar man på börsen så har ju detta scenario mer eller mindre redan hänt. Börsen är ner över 20% på 6 månader.

Jag funderar snarare på om (alt1) den lokala konjunkturen ändå i slutändan visar sig var den starkare - enligt min tidigare tro (alt2) eller om de negativa psykologiska krafterna på marknaden just nu tar överhand och i sig mer än marginellt förändrar konjunkturen.

Skulle just nu rösta på alt2.

fredag, januari 11, 2008

Kan Microsoft verkligen vara sköna?

Efter att ha spenderat hela dagen med Microsoft in London möttes jag när jag slog på hemdatorn och besökte Torstenssons blogg av Bill Gates videon, videon som togs fram med anledning av att han tar ytterligare ett steg bort från Microsoft.

Nu har Microsoft chockat mig och gjort både en grym och en skön produktion.

Först den sköna:



Och sedan den grymma:



Önskar bara jag också hade kunnat posta avskedsvideon som MTG med vänner hade gjort på Pelle Törnbergs avskedsfest. Var klart i klass med Gates.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

onsdag, januari 09, 2008

Min gamle chef tar över Ask.com

Jim Safka, min före detta chef, tar över IACs kronjuvel Ask.com.

Jim rattade Match.com från 2004 till 2007, lämnade sedan för att bli Barry Dillers man i Silicon Valleys venture capital jungel, för att nu ta steget till det mer operationella igen. Fabian vad kul.

Jim är en extremt orädd, kaxig och handlingskraftig person. Ingen skall förvänta sig att Ask.com kommer att fortsätta som tidigare, utan inom 6 månader kommer Ask.com inte vara sig likt.

Basen i förändringarna kommer att vara konsumentinsikt, extravagant marknadskommunikation och innovativa allianser - snarare än teknisk innovation. Jag är inte säker på att detta räcker för att ens reta Google, men det skall bli spännande att följa.

Bl.a. Reuters skriver lite mer här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

måndag, januari 07, 2008

Howard Rheingold vlogade inte i mitt kök

För några år sedan var Howard Rheingold i stan/Sthlm. Han hade under besök av SIME någon gång 1997 lärt känna några av oss och var tillbaka i Stockholm på en kortare visit.

Det hela slutade med en middag i mitt kök, där pizza från Ciao Ciao mixades med diskussioner som var allt annat än förankrade i nuet. Snarare var vi så många standardavikelser från den okomplicerade triviala vardagen att t.o.m. Alexander Bard hade kännt sig vilsen. HR hade bl.a. runt denna period publicerad sin bok Smartmobs, en bok som jag inför middagen köpte för att verka begåvad, men som jag inte tagit mig igenom ännu - alltså hjälpte inte heller detta. Dock fanns bl.a. Johan Jörgensen och Henrik Torstensson till stöd vilket gjorde att herr Rheingold fick lite tuggmostånd.

Reflekterar över detta när jag läser att HR har börjar vlog:a, dvs video blogga. En 60-årig farbror videobloggar, nu är det bara att skärpa till sig, köpa en Mac och kolla om ABF har några multimediakurser.

Här börjar Internet, version Jerry Yang

Jerry Yang pratade idag på 2008 International CES Industry Insider och deklarerade att: "Yahoo!'s goal is to be the simple starting point for a much richer and more complex world so you can get more out of it",

Kanske skulle de kunna köpa och återanvända Sprays gamla kasta-nycklar-ut-på-åkern eller myrstacksreklam?

Ofta(st) är strategi inte kärnfysik, men jag kan inte låta bli att känna att detta uttalande år 2008 inte känns så slagkraftigt.

lördag, december 29, 2007

Jim Clarks segelbåt finns kvar - men inte Netscape

För den som inte läst The New New Thing av Michael Lewis bör den läggas till listan av required reading för varje internetfreak som jag.

En av grundhistorierna i boken handlar om Jim Clark som sätter Netscape på börsen i Augusti 1995, huvudsakligen för att han behöver pengar till att färdigställa sin båt Hyperion. Båten innehåller mer datorkraft än ett mellanstort företag och kostar deg. Mycket deg. Vilket dock inte blir något problem då Netscapes IPO pris sätts till 14 dollar initialt, men i sista sekunden dubblas till 28 dollar på grund av intresset.

I November 1998 köper AOL Netscape för över 30 miljarder kronor.

Varför då denna tillbakablick just nu? Jo (via Pawlo) hör jag att AOL nu meddelar att man slutar att stödja Netscape. Dvs man lägger ner Netscape. Med tanke på alla bankers som sitter och räknar på värderingar av bolag baserat på diskonterade framtida kassaflöden in i det evinnerliga, är det värt att fundera på vilka varumärken och tjänster överhuvudtaget som har överlevt och frodas i dag något decennium efter webben blev allmängods.

Jim Clarks strategi, dvs att bygga räckvidd och kännedom framför en solid intäktsmodell, sedan hypa något till vansinne och därefter kränga iväg i en strukturaffär till den jätte som kan betala bäst, har fungerat oroväckande många gånger.

Kan tänka mig att det pratades en del på verandan hos Jim Clark när svärsonen Chad Hurley, CEO och medgrundare av Youtube var på besök. Och svärsonen verkar ha lärt sig svärfars strategi, även om det måste kännas som ett misslyckade att bara få 10 miljarder kronor för sitt verk. Trösten är väl att IRR/förräntningen var bättre än för Netscape och att Youtube slapp böka med en notering innan en stor plånbok kom på besök.

Vad hette Jim Clarks båt nu igen? Just det, Hyperion.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

torsdag, december 20, 2007

Googleporr?

OK, jag erkänner. Jag har Googlat mig själv några gånger.














(Klicka på bild för mer läsbar version!)

Berglin i SvD hade häromsistens fångat mig lätt rodnande på ämnet. Humor.
Dagens Googlenamn är annars Stina Honkamaa, tillträdande Googleansvarig för Sverige under 2008. I en tid när jag förvånats över hur få traditionella mediapersonligheter som vågat sig över till onlinemediet - i synnerhet när siffrorna talat sitt tydliga språk kvartal efter kvartal - är Stinas spårbyte efterlängtat. Som vanligt är det lätt att vara för snabb på hanen i sina förutsägelser, ett exempel på detta är vad jag sa här för snart två år sedan.

måndag, december 17, 2007

Google Zeitgeist lika bra som Göran Zachrisson

Det finns åtminstone två GZ som kan hålla mig vaken på nätterna. Den ena är Göran Zachrisson som kommenterar golf (och en massa annat) på TV. Den andra är Google Zeitgeist, Googles listning av vad som är hot and not på nätet.

Surfade igenom listan för 2007 som nyligen kommit. Några saker som jag noterade var:

* "Iphone" är just nu det snabbast växande termen globalt - man måste knäböja inför Apples förmåga. Faschinerade hur många som också redan i Sverige har kommit över en Iphone. Jag vet i alla fall ett 20-tal personer i Sverige som går runt med ett småleende på läpparna slidandes på sin Ipone.

* Nr 2 är "Badoo", och nu pratar vi tydligen inte om det svenska företaget som säljer badrumsprylar. Badoo är istället en tjänst där användare kan dela foto,n med lite community features runt omkring. Lite bloggaktigt. Säkert lite dating också. Det är värt att påminna sig om igen: om kommunikation är kungen av funktionaliteter på internet, så är är foton princessan Madeleine.

* Facebook är 3a, Second life 8a och Hi5 9a. Det verkar inte finnas någon brist intresse av att låta tiden springa iväg på "digitala höstpromenader".

På den motsatta listan över snabbast sjunkade ord så fanns "Kazaa" och "mp3". Kanske inte bara jag som inte laddat ner musik på nätet på flera år? På listan även "Sudoku" och det var ju inte en dag för tidigt.


På listan över de globalt mest eftersökta nyhetstermerna toppas listan av "American idol", på 4e plats hittar vi "2007 cricket world cup" och Paris kommer inte förrän på 8e plats (hon måste vara knäckt).

På listan över What Is toppar inte helt oväntat "What is Love" och på How To toppar "How to Kiss". Kärlek, inte helt oviktigt i våra liv.

lördag, december 15, 2007

Topp 5 i status för Amerikanska män

Min fru lät meddela att hon nu förstod varför mina amerikanska chefer verkar uppskatta en streber som jag. Hon hade nämligen hittat en lista över vad som är topp 5 för amerikanska män avseende status. Listan såg ut så här, i omvänd ordning:

5. Ha en välbesökt blogg

4. Vara en duktig golfspelare

3. Vara singel med intensivt kärleksliv

2. Ha en 15 år yngre fru

1. Ha en mycket snygg fru.

Jag skulle vilja hävda att jag prickar in 3 av dessa. För en gångs skull håller min fru med.

måndag, december 10, 2007

Nu kommer kraschen för social media och community siter

På väg hem till Sverige idag hade jag ett stopp i Frankfurt. Jag var sjukt sliten, trots att jag lyckats gradera upp min supersnåla ToR biljett för 6 000 kr till Lufthansas Business Class. Lufthansa är fantastiska, och detta säger jag trots att jag matförgiftats på flygplatsen i Dallas och sällan mått sämre på en flygresa. Utan personalen i business class vet jag inte hur jag hade överlevt. Tack.

I alla fall, när jag klev av i Frankfurt sprang jag på två av 90-talets verkliga dot.com legender. Mötet och vår diskussion gav ytterligare ett par insikter och datapunkter som gör mig än mer övertygad om att vi är på väg mot en ny internetkrasch. I alla fall inom vissa delar av onlinevärlden.

Så vad var det då som triggade att detta plötsligt blev så uppenbart?

1. Efter att senaste tiden ha försökt göra affärer med några av de mer prominenta social media aktörerna har det blivit uppenbart att de finns en osund hypepremie i prissättningen på annonser/samarbeten. Många börjar på löjliga CPM nivåer, erkänner inte för sig själva att click through nivåerna är löjligt låga på deras siter, vilket i slutändan skapar en situation där ingen kan tjäna pengar som annonsör hos dessa aktörer - dvs om de inte sätter en premie på att bara kunna säga till en tredje part: "Vi har ett distributions/annonsavtal med X". Vilket sedan höjer värderingen - löjligt mycket skulle man kunna tillägga - med Y kr för aktören i fråga.

2. Med bakgrund av punkt 1 ovan så släpar social networking siternas intäkter efter förväntningarna. Som dot.com legenden konstaterade, fritt citerat: "Först blir man populär. Sedan haussas förväntningarna. Med ökade förväntningar/värderingar måste man lova intäkter... i alla fall nästa år. När sedan inte intäkterna är rimligt satta i relation till värderingen får man trolla med knäna innan korten synas. Hej, vi har ju alla varit där så vi behöver inte gissa vad som kommer hända.".

Det är nog en hel del som inför Q1 och Q2 nästa år kommer vara lite nervösa för att vad som kommer behöva levereras.

3. Nästa steg är det som sker nu. Alla vill greppa tag i den som antingen A) har en kassa och en bevisad affärsmodell B) har en noterad aktie eller C) är kaxig nog att med dödsförakt bara fortsätta springa och låtsas som A eller B är sant.

Konsekvensen är, tror jag, att vi kommer att se ett konsolideringsrace inom ett antal kategorier. I jämförelse med för sju år sedan då vi i denna fas såg C) gå först, sedan B och sist A, så lär det denna gång bli A), B) och sedan C).

För något har vi väl lärt oss?

PS. En icke relaterad konjunkturmätare var dot.com legendernas anledning att vi träffades i Frankfurt: de hade varit på konstmässa i Miami. Högkonjunktur anyone?

söndag, december 02, 2007

Att ha Magnus Uggla som privat servitör

Jag satt i veckan i bilen på väg till jobbet, som vanligt lyssnar jag på eminenta Adam & Gry's Äntligen Morgon. Dagens gäst var Magnus Uggla. Jag hade precis passerat Stockholm Stadion när jag hör att de diskuterar Ugglas senaste singel, "Vild och Skild". Uggla berättar att han inspirerats av sin polare Pirken, medelålders och singel, när han skrev låten. Han berättar även att han försökt posta en kontaktannons för Pirken på sin Blogg. Utan någon direkt framgång.

Adam, eller om det var Gry, föreslår då att de skall lägga upp Pirken på Match.com, för att se om han får mer framgång den vägen. Pirken läggs snabbt upp under användarnamnet "Vildochskild72". Samtidigt kommer de på att de skall bjuda Pirken, tillsammans med en dejt, på middag på restaurang Riche (där briljantgalna sidekicken Anders Timell är hovmästare). Med Magnus Uggla som servitör! Kan tänka mig att detta kan inspirera ett och annat manligt Ugglafans att t.o.m. byta läggning. "Hur vill du ha ditt kött? Medium rare tack Magnus".

Att Magnus Uggla driver med medelålders personer som dejtar på nätet tycker jag är riktigt kul. Att Uggla valt detta tema visar på hur mainstream online dejting har blivit i Sverige och det känns också sjukt kul att se hur vår tjänst börjar skapa sina egna historier där PR, vår starka onlinenärvaro, vårt varumärkesbyggande i TV och vår radionärvaro kombineras med vår starka relation till en stor del av Sveriges singlar.

Detta får väl bli exempel #2 i serien "Tecken på att ditt varumärke blivit accepterat" (#1 finns här).

Nu skall packa för att åka till huvudkontoret i Dallas en vecka. Funderar på hur jag skall beskriva historien ovan för mina amerikanska kollegor...?

"So, what happened was that the Bruce Springsteen of Sweden wrote a song about online dating and then when he was on Howard Stern they came up with the idea of having Little Steven dating on match.com - and then letting one person have dinner with Little Steven at Nobu in NY, with Bruce acting as the waiter".

Nej, det låter för osannolikt, de kommer inte tro mig.

torsdag, november 29, 2007

Vilka social networking siter är mest populära?

Techcrunch har låtit Comscore göra en körning på social networking siter i USA oktober 2006 vs oktober 2007.

I ett svenskt perspektiv hade jag gissat att Facbook hade rockat, men Myspace visar sig vara långt större i termer av unika besökare (72M) än Facebook (33M). Samtidigt har Facebook växt 118% senaste året, Myspace "endast" 28%.

Trea på listan är Flickr med 15M (+138%), därefter droppar trafiken av kraftigt. Vad man noterar är att även om alla prata social networking så tar det tid att skapa momentum, och det finns sannolikt inte utrymme för mer än ett par verkligt stora aktörer ens i USA. Det handlar om skala, om aktivitet och om att kunna skapa en affärmodell som finansierar kalaset.

Noterar också att det mer business orienterade Linkedin hade 2.8M unika användare i oktober 2007, upp 257% senaste året.

Hela artiklen här.

måndag, november 19, 2007

SIME follow up: Love IT

On popular request, så vad var det för klurigt jag försökte säga i panelen på SIME med temat "What has Love got to do with IT?" (för den som inte var där - Ehnbomskan tex!)?

Så här ungefär tänkte jag...

Vad är egentligen Kärlek, om du bryter ned det i sina beståndsdelar? Jo det är tre saker tror jag:

1) Dialog
2) med en relevant person
3) på ett öppet och ärligt sätt

Dvs, en öppen och ärlig dialog med rätt person.

Vad innebär detta i en IT/Online värld?

1. Dialog => Kommunikation. Kommunikation har varit the killer app på internet sedan dag 1. Eudora, Hotmail, Skype, Facebook, allt handlar om kommunikation.
2. Den relevanta personen. Att hitta den relevanta personen i en offline värld har historiskt sett handlat om att hitta en context där du tror att sannolikheten är stor att du hittar någon som du delar intressen, geografi eller livsstil med. Det har kunnat vara på jobbet, på universitetet eller på en bar. På nätet handlar det mer om content - och content/innehåll med djup och bredd. Ta match.com tex där det bara i Sverige finns 650 000 personer som har registrerat sig hos oss och delat med sig av upp till l 172 frågor om sig själva. Det är inte omöjligt att du hittar en person i bland dessa som matchar just dig.
3. Öppen och ärlig. För den som har varit på ett ställe som Berns [där konferensen hölls] en lördagskväll är det ganska uppenbart att det behövs adderas något till situationen för att skapa en "öppen och ärligt dialog". Den där ölen eller den där Cosmopolitan hjälper till. I synnerhet i en kall och ensam del av världen så som Sverige där vi inte ens vågar prata med varandra på bussen.

I onlinevärlden kan vi inte servera Cosmos eller öl så enkelt - det skulle också förstöra tangentbordet. Istället kan vi erbjuda en en-till-en dialog. En dialog som också kan vara anonym om du vill.

I en sådan miljö kan du kommunicera med en få-nobben-försäkring. Det är inte så att vi kan garantera dig att du inte kommer att få nobben, men du kan känna dig trygg i att du inte kommer att bli utskrattat av vänner och alla runt omkring när du går fram till den där snygga långa blondinen eller hunken och får ett nej.

Jag läste en undersökning häromsistens som sa att listan över vad svenskar är rädda för toppas av #1 att hålla ett offentligt föredrag, #2 att dö och #3 att bli nobbad av någon du bryr dig om.

Det är inte helt underligt att Kärlek och IT fungerar ganska bra ihop. En dialog, mellan personer som blivit intresserade av varandra efter att ha delat djupgående information med varandra på ett öppet och ärligt sätt. Det låter som en bra grogrund för Kärlek.

söndag, november 18, 2007

Sverige rockar i Global Competiveness Report 2007

World Economic Forum släppte nyligen en rapport där man gjorde sin årliga genomgång av GCI, dvs Global Competitiveness Index.

Försvånansvärt nog har jag inte hört eller sett speciellt många som noterat att Sverige i år är den stora vinnaren, från 9e 2006 till plats nr 4 2007.

Hela topplistan för 2007 ser ut enligt, med 2006 inom parentes:

1 (1) USA
2 (4) Schweiz
3 (3) Danmark
4 (9) Sverige
5 (7) Tyskland
6 (6) Finland
7 (8) Singapore
8 (5) Japan
9 (2) UK
10 (11) Nederländerna

För den som vill läsa mer om vad TIME Magazine säger på detta tema, se deras sektion "Global Business" på Time.com.

lördag, november 17, 2007

SIME - reflektion efter 14 timmars sömn

Tack Ola Ahlvarsson & Co för att ni tar SIME till nya höjder år för år.

Och tack för att ni får internetvärlden att titta på Norden/Sverige/Stockholm en gång om året.

Om jag själv skall lista några stunder jag kommer ihåg lite extra från dagarna får det utan att tänka för mycket bli:

* PP-listdrink på Dimplomat tisdag kväll. Spännande diskussioner med bl.a. Joakim Jardeberg, Beata Wickbom, Jonas Hombert och Daniel Ek. Och en champagne skål för Johan & Fia. Keep on fighting! Gick sist. Klokt.

* Talarmiddag hos Ola. Ola bor inte som en del vet i ett hus. Han bor i en festlokal, där man även om man inte har bättre för sig kan sova några minuter. Fantastiskt mingel och arrangemang. Punkt.

* Alex de Jong, svårt sjuk i cancer, berättar om hur han ser på livet efter livet.

* Maradonnajublet. Briljant att idé att låta hela konferensen se på Maradonnas klassiska mål från VM 1986 (även om SIME var lite religiöst så pratar jag alltså inte om "guds hand"-incidenten - som visserligen inträffade bara 5 minuter innan - utan jag pratar om när Maradonna själv dribblar igenom Englands hela lag och gör mål) och sedan filma jublet efter målet. Very SIME-ish.

* Avslutningsdrinken. Den traditionella avslutningsdrinken med Mathias Tönnesson som avslutning av Awardsfesten. I år varsin välkomponerad B52a och ett Hotshot. Klokt kl 2.55. 90-tal anyone?

* What has love got to do with IT? Panel med Patrick Ståhle, Tom Varsavsky och mig. Överlevde väl, trots att jag (som utlovat Joakim!) provocerade med att pimpa mig själv i röd kostym. Kan dock meddelas att det verkar ha varit ett bra trick - alla visste sedan vem jag var vilket inte gav en lugn stund under kvällen.

Förstår inte varför Ola Ahlvarsson, Christoffer Granfelt, Urban Pettersson & Co satsar helt och fullt ut på SIME och gör det till ett "World Internet Forum". Nu går jag på typ en konferens om året så jag är väl inte den bäste att bedömma relativ kvalitet mellan konferenser men jag har svårt att se hur man skall kunna göra det mycket bättre. Applåd.