Twitter killed the blog

söndag, januari 27, 2008

QXL har sålts för 1,6 miljarder. Dollar.

Åt lunch med en gammal kollega, Patrick von Schenck, som uppdaterade mig kring det gamla klassiska "dot.com liket" QXL. Ni vet det där bolaget som köpte svenska Bidlet för löjligt mycket pengar (i aktier), för att därefter elimineras i samband med dot.com kraschen. Eller nästan elimineras, för i slutet av 2007 såldes QXL till Sydafrikanska Naspers. Det hade gått min RSS feed förbi.

När jag Googlar runt ämnet dyker jag på "Historien on Babel", dvs titeln på Patricks bok som sammanfattade känslan som dot.com åren lämnade efter sig. I alla fall om vi pratar 2002/2003. Patricks bok behandlade ju just QXL, eller rättare Tradus som bolaget nu bytt namn till. Boken var ju en symbol för all galenskap som skedde kring internetboomen runt millenieskiftet.

Men idag är historien en annan. Under dot.com åren, då QXL bl.a köpte Bidlet för runt 4,6 miljarder kronor, värderades QXL koncernen till ca 26 miljarder (dagens växelkurs). Bolaget förlorade därefter runt 99% av sitt värde á la Spray eller Icon Medialab men i samband med det pågående uppköpet värderas bolaget på uppstuds till strax över 8 miljarder kronor.

Inte fullt i paritet med 2000 men hand upp ni som investerade i QXL på nivån 6,5 pence? Själv gjorde jag det inte och jag hade inte ens knappt fattat att bolaget fanns kvar. Vad var det jag satte som underrubrik på den här bloggen när jag startade den för några år sedan? Jo, "Oj, där hände det visst". Läser min första postning och småskrattar. Jepp, det hände visst igen.

Inga kommentarer: