Twitter killed the blog

tisdag, januari 15, 2008

Tre rubriker fastnade idag i mitt baisse filter

1) Zuckerberg sätter sig upp för en krasch med hur han hanterar Facebook. Han tar för mycket utrymme, han tror att han ÄR Facebook och han förväxlar fantastisk tajming med sin egen briljans. Oj vad vi har sett detta förut.

Här pratar han på 60 minutes (nedan är del 2, del 1 fins här)



2) EMI sparkar 2000 personer och jag är inte det minsta förvånad. Jag är nästan lite glad. Jag är inte glad för att någon förlorar jobbet, men när det gäller musikindustrin så känns det som om de fått alla chanser i världen att förändras inifrån. Men ändå ägnat sig åt att bygga murar snarare än att utveckla hela världens intresse och passion för musik. Var nu över 7 år sedan jag skrev detta på ett relaterat tema.

3) Rädslan bland världens investerare är just nu långt större än vad jag tidigare trott. Det finns en kombination av ett sug efter att ta till sig dåliga nyheter med en känsla av att inte alla ännu har kunnat/önskat lägga alla korten på borden kring hur illa det ser ut. Och så är det ju när en nedgång får momentum, då vill ju sällan alla säga hur illa det är, med rädsla för att det i sig skall göra saker ännu sämre. Med förhoppningen att det skall gå att lösa ändå.

Konklusionen av detta tror jag inte främst skall vara att slänga sig på säljknappen. Nej tittar man på börsen så har ju detta scenario mer eller mindre redan hänt. Börsen är ner över 20% på 6 månader.

Jag funderar snarare på om (alt1) den lokala konjunkturen ändå i slutändan visar sig var den starkare - enligt min tidigare tro (alt2) eller om de negativa psykologiska krafterna på marknaden just nu tar överhand och i sig mer än marginellt förändrar konjunkturen.

Skulle just nu rösta på alt2.

Inga kommentarer: