Twitter killed the blog
onsdag, juni 13, 2007
Intervjun med Barry Diller/IAC i 60 minutes
Intervjun med Barry Diller som jag pratade om häromdagen finns nu att hitta här.
tisdag, juni 12, 2007
60 minutes om IAC & Barry Diller
I min värld blir inte ett bolag eller person mycket större än när man blivit presenterad/hyllad i 60-minutes. I går hamnade IAC* framför Lesley Stahls kamera. Nu är snart IAC inte en så väl bevarad hemlighet längre skulle jag gissa.
________________
* Disclaimer: Min arbetsgivare
________________
* Disclaimer: Min arbetsgivare
fredag, juni 08, 2007
Who was who in IT 2000?
Christian Carrwik skrev i början av 2000 boken "Who is who is IT". Jag hittade denna bok när jag rensade i källaren i helgen och det var en legendarisk samling namn som dök upp.
Eller vad sägs om utdraget nedan med följande persongalleri:
* "Maria Borelius - (f.1960) Grundare av nya digitala tv-kanalen och portalen K-world tillsammans med Annie Wegelius."
=> Ja det var väl inte för sina insatser inom IT som hon kommer att bli nedtecknad i övriga historieböcker.
[I min egen Siwerska encyklopedi (en sk Siwiki) hyperlänkar tanken direkt till ett möte på Tössekonditoriets uteservering någon gång år 2000 då jag åt frukost med just vår first lady of TV. Annie behövde någon som skulle ratta internetsatsningen för K-world och jag hade på något sätt hamnat i skottgluggen. Visionen var spännande och Annie var oerhört engagerad, men online strategin icke existerande. Tog med mig insikten att jag gärna jobbar med visionära och engagerade personer, men att jag måste ha en gemensam "engagemangsnämnare" för att det skall fungera.]
* "Jan-Eric Ramberg - (f.1958) När Jan-Eric anställdes på Microsoft 1985 blev han den andre svensken i bolaget... har bland annat ansvarat för lanseringarna av Windows och Word i Norden, samt Microsofts första steg mot Internet 1994."
=> Jan-Eric, ryktet sägar att du nu är klubbmästare i golf på anrika Sällskapet. När får vi se dig i hetluften igen, eller i alla fall på rätt uteservering med en pilsner i handen?
* "Staffan Hillberg - (f.1964) ...Arbetade tidigare i Stockholm som chef för Bonnier media Lab och vd i Bonnier Online..."
=> Bonnier media Lab, wow, vilken minnesbild!
* "Bo Hedin - (f.1947) ...Chefredaktör för Resumé sedan januari 1997 ...Var nyhetschef på Aftonbladet 1994..."
=> Snacka om att ha gjort det mesta inom svensk online media, vilken legend.
* "Danny Fröberg - (f.1968) Grundare och vice vd på Euroseek..."
=> Euroseek, kunde det blivit Google av dessa herrar? Eller var det bara en scam? Men www.froberg.org verkar det inte var så mycket liv på.
* "Matti Kotsalainen - (f.1975) Var hang-around på Skeppsbron 32 medan Kineviks webbäventyr höll till där och fick sedermera anställningsnummer 7 på Spray 1995."
=> Matti, jag kan fortfarande börja skratta av tanken på sajten du gjorde åt Pelle Törnberg runt 1995 där Pelles hund Bongo (?) fanns med och där man kunde klicka på hunden och så började den skälla. Att Pelle blev vansinnig över att han fanns publikt utlagd på Internet med denna information var just då en katastrof men idag stor humor.
* "Carl Bildt - (f.1949) Personlig hemsida: http//bildt.net. Den 4 februari 1994 klockan 09.51 skickade statsminister Bildt e-post till president Bill Clinton och skrev därmed in sig i Internets historiebok."
=> Grymt imponerande hur han kan underhålla blog/gar och hemsida/or.
* Och listan fortsätter: Johannes Bertorp, Krister Bengtsson, Martin Anderlind, Nicholas Högberg, Nicklas Mattsson, Otto Sjöberg, Fredrik Stael von Holstein, Johan densamme, etc
Vad Carl Bildt gör är ju ganska uppenbart men vad gäller övriga namn jag listat förvånar det mig att jag inte har riktig koll på vad många gör idag. Men eftersom jag vet att ni alla ju Googlar er själva (fy) så berätta gärna i en kommentar nedan ;-)
Själv kommer jag ihåg att jag var mäkta stolt över att fått benämningen "...chefsideolog på Scandinavia Online och en av Internetbranschens toppmän", något tveksam till att blivit "anklagad" för att slängt ut våningssängarna på Spray (även om det hade en del med sanningen att göra) och helt klart mindre nöjd med referensen till att jag brukade gå i samma luciatåg som Johan Stael von Holstein (sic!).
Eller vad sägs om utdraget nedan med följande persongalleri:
* "Maria Borelius - (f.1960) Grundare av nya digitala tv-kanalen och portalen K-world tillsammans med Annie Wegelius."
=> Ja det var väl inte för sina insatser inom IT som hon kommer att bli nedtecknad i övriga historieböcker.
[I min egen Siwerska encyklopedi (en sk Siwiki) hyperlänkar tanken direkt till ett möte på Tössekonditoriets uteservering någon gång år 2000 då jag åt frukost med just vår first lady of TV. Annie behövde någon som skulle ratta internetsatsningen för K-world och jag hade på något sätt hamnat i skottgluggen. Visionen var spännande och Annie var oerhört engagerad, men online strategin icke existerande. Tog med mig insikten att jag gärna jobbar med visionära och engagerade personer, men att jag måste ha en gemensam "engagemangsnämnare" för att det skall fungera.]
* "Jan-Eric Ramberg - (f.1958) När Jan-Eric anställdes på Microsoft 1985 blev han den andre svensken i bolaget... har bland annat ansvarat för lanseringarna av Windows och Word i Norden, samt Microsofts första steg mot Internet 1994."
=> Jan-Eric, ryktet sägar att du nu är klubbmästare i golf på anrika Sällskapet. När får vi se dig i hetluften igen, eller i alla fall på rätt uteservering med en pilsner i handen?
* "Staffan Hillberg - (f.1964) ...Arbetade tidigare i Stockholm som chef för Bonnier media Lab och vd i Bonnier Online..."
=> Bonnier media Lab, wow, vilken minnesbild!
* "Bo Hedin - (f.1947) ...Chefredaktör för Resumé sedan januari 1997 ...Var nyhetschef på Aftonbladet 1994..."
=> Snacka om att ha gjort det mesta inom svensk online media, vilken legend.
* "Danny Fröberg - (f.1968) Grundare och vice vd på Euroseek..."
=> Euroseek, kunde det blivit Google av dessa herrar? Eller var det bara en scam? Men www.froberg.org verkar det inte var så mycket liv på.
* "Matti Kotsalainen - (f.1975) Var hang-around på Skeppsbron 32 medan Kineviks webbäventyr höll till där och fick sedermera anställningsnummer 7 på Spray 1995."
=> Matti, jag kan fortfarande börja skratta av tanken på sajten du gjorde åt Pelle Törnberg runt 1995 där Pelles hund Bongo (?) fanns med och där man kunde klicka på hunden och så började den skälla. Att Pelle blev vansinnig över att han fanns publikt utlagd på Internet med denna information var just då en katastrof men idag stor humor.
* "Carl Bildt - (f.1949) Personlig hemsida: http//bildt.net. Den 4 februari 1994 klockan 09.51 skickade statsminister Bildt e-post till president Bill Clinton och skrev därmed in sig i Internets historiebok."
=> Grymt imponerande hur han kan underhålla blog/gar och hemsida/or.
* Och listan fortsätter: Johannes Bertorp, Krister Bengtsson, Martin Anderlind, Nicholas Högberg, Nicklas Mattsson, Otto Sjöberg, Fredrik Stael von Holstein, Johan densamme, etc
Vad Carl Bildt gör är ju ganska uppenbart men vad gäller övriga namn jag listat förvånar det mig att jag inte har riktig koll på vad många gör idag. Men eftersom jag vet att ni alla ju Googlar er själva (fy) så berätta gärna i en kommentar nedan ;-)
Själv kommer jag ihåg att jag var mäkta stolt över att fått benämningen "...chefsideolog på Scandinavia Online och en av Internetbranschens toppmän", något tveksam till att blivit "anklagad" för att slängt ut våningssängarna på Spray (även om det hade en del med sanningen att göra) och helt klart mindre nöjd med referensen till att jag brukade gå i samma luciatåg som Johan Stael von Holstein (sic!).
tisdag, juni 05, 2007
OK, jag fattar vinken...
Några minuter efter att jag lagt in AdSense här på Anek.com för att testa läser jag följande via Search Engine Watch:
"Google to Require Publishers to Meet Quality Guidelines
9:47 PM - Show original item
As of today, Google will require AdSense publishers to meet the same page quality guidelines it holds its AdWords advertisers to with their landing pages. According to the Inside AdSense blog, the guidelines are meant to "encourage publishers to, among other things, create sites with simple navigation and substantial, useful content."
Jag väljer att inte tolka detta som ett tecken.
"Google to Require Publishers to Meet Quality Guidelines
9:47 PM - Show original item
As of today, Google will require AdSense publishers to meet the same page quality guidelines it holds its AdWords advertisers to with their landing pages. According to the Inside AdSense blog, the guidelines are meant to "encourage publishers to, among other things, create sites with simple navigation and substantial, useful content."
Jag väljer att inte tolka detta som ett tecken.
Det Siwerska lackmustestet av: AdSense...
Nej. Jag tänker inte bli heltidsbloggare. Däremot är jag nyfiken på hur AdSense fungera, dvs på riktigt ur en publicists perspektiv. Mao nu pågår det Siwerska lackmustestet av AdSense.
Svensk Craigslist, en pitch rakt i maggropen
Jag har inte en aning om hur Jardenberg & Co tänker mer i detalj.
Jag har adrig använt Craigslist i USA.
Skall jag vara ärlig vet jag inte ens riktigt skillnaderna mellan Blocket/etc och Craigslist.
Men med tanke på framgången för Craigslist i USA (och HDs framgång i försäljningen av Blocket) är det briljant positionering/PR att säga att man skall skapa en Craigslist för Sverige.
Snyggt. Eller jag menar: rätt. För inga framgångsrika websajter är ju direkt snygga.
Namnet: rubbet, vilket jag dock inte lika spontant faller för. Lita "allaannonser" över det.
Och Schibsted, ni hade väl en konkurrensklausul när ni köpte ut HD eller hur?
[Mer hos Torstensson]
Jag har adrig använt Craigslist i USA.
Skall jag vara ärlig vet jag inte ens riktigt skillnaderna mellan Blocket/etc och Craigslist.
Men med tanke på framgången för Craigslist i USA (och HDs framgång i försäljningen av Blocket) är det briljant positionering/PR att säga att man skall skapa en Craigslist för Sverige.
Snyggt. Eller jag menar: rätt. För inga framgångsrika websajter är ju direkt snygga.
Namnet: rubbet, vilket jag dock inte lika spontant faller för. Lita "allaannonser" över det.
Och Schibsted, ni hade väl en konkurrensklausul när ni köpte ut HD eller hur?
[Mer hos Torstensson]
Picsearch - svensk webbildsök på export
Läser att Picsearch etablerat partnerskap med Mynet i Turkiet. Har inte en susning hur betydelsefulla Mynet är i Turkiet men jag blir glad av att höra att vi ser svenska webteknikbolag som går på offensiven själva, och inte "bara" kapitulerar och säljer ut.
Att etablera ett alternativ till Google eller Yahoo är inte omöjligt en bra strategi. Frågan är bara om differentieringen i Picsearchs erbjudande är tillräckligt starkt för att verkligen lyfta de lokala alternativen inom sök, eller om de bara hamnar i säng med lokala icke konkurrenskraftiga aktörer.
Men Go Picsearch, jag skall börja följa era äventyr lite närmare.
Att etablera ett alternativ till Google eller Yahoo är inte omöjligt en bra strategi. Frågan är bara om differentieringen i Picsearchs erbjudande är tillräckligt starkt för att verkligen lyfta de lokala alternativen inom sök, eller om de bara hamnar i säng med lokala icke konkurrenskraftiga aktörer.
Men Go Picsearch, jag skall börja följa era äventyr lite närmare.
måndag, juni 04, 2007
Mr Netscape om "Web bubble 2.0"
Marc Andreessen, mannen som sparkade igång mycket av den tidiga hypen kring internetbolag genom sitt bolag Netscape (kommer någon ihåg ;-) ), har börjat blogga. Andreessen och skriver bl.a. en intressant postning där han argumenterar för att vi inte är inne i någon ny internet bubbla.
Även om han så klart har egenintressen genom sina bolag får man väl lyssna lite på en kille som skapat/skrivt Mosaic. Respekt.
Även om han så klart har egenintressen genom sina bolag får man väl lyssna lite på en kille som skapat/skrivt Mosaic. Respekt.
söndag, maj 27, 2007
Fotobloggning har nu passerat det Siwerska lackmustestet
Har haft en fantastisk veckas semester med (för första gången) två barn. Det som jag bara trodde kunde innebära Bamseklubbar och sandterror blev en helt glimrande vecka med familjen.
Ett huvudskäl var stället vi var på. Och även om detta verkligen inte är temat för denna blogg så måste det sägas: klicka här om ni vill ha en fantastisk semester "trots" att ni har barn.
Det stora som relaterar till denna blogg var dock en upptäckt jag gjorde under resan. Upptäckten av fotobloggen och framförallt upptäckten av hur snyggt Sonyericsson och Google/Blogger har integrerats för att jag som kund skall erbjudas närmast Macmässig användarvänlighet.
Bakgrunden är att jag köpt en K800i och började semestern med att testa prestanda på mobiltelefonkameran mot min IXUS. Efter några bilder tänkte jag att jag skulle testa att MMSa iväg någon bild hem. "MMSa", ja ordet känns på något sätt redan gammalt innan jag ens egentligen någonsin givit det chansen. Jag lyckas i alla fall få Telenor/Vodafone att aktivera MMS och Internet (varför i hel fridens namn är inte detta förinstallerat på alla telefoner?) och när jag skulle skicka iväg den första bilden erbjuds jag tre alternativ: * SMS * MMS * Blogg.
Blogg?
Jag var ett stort frågetecken men det var ju omöjligt att motstå att testa. Sagt och gjort så valde jag "Blogg" och efter vad som jag upplevde 1 eller 2 knapptryckningar hade det on the fly skapats en blogg på Blogger där bilden publicerades. Jag fick samtidigt ett SMS med inloggningsuppgifter till min egen fotoblogg. Så enkelt men så genialt, jag tror faktiskt det hamnar på top10-listan över most surprisingly impressive online moments.

Från denna stund kunde jag med min 3.2 megapixlars kamera fota och ladda upp bilder i realtid till en blogg som far och morföräldrar kunde följa och på så sätt nästan vara med sina barnbarn på Mallorca. Wow. Jag blev direkt beroende och postade en och annan bild från stränder, bilfärder eller sonens nyvunna kompisar till åskväder och utsikter.
När jag sedan loggade in på datorn några dagar senare och tog mig in på mitt vanliga Bloggerkonto så kunde jag hur smidigt som helst merga ihop min sons blogg och min nyskapade fotoblogg, så att jag nu publicerar online och via mobilen till samma plats/blogg.
Så snyggt. Tack Sonyericsson och Google, jag tror i alla fall att ni har övertygat ett hotell med gäster och personal om fotobloggningens lov. Och själv kände jag mig som Jesus himself när jag flyttade hotellbaren online på 15 sekunder med en par mobil klick.
Fotobloggning har nu passerat det Siwerska lackmustestet, ready for take off and the true massmarket.
(Titta på Jay Walkers punkt #6 och #7 och jag inser att jag nu själv redan klivit över tröskeln till förmaket av denna värld)
Ett huvudskäl var stället vi var på. Och även om detta verkligen inte är temat för denna blogg så måste det sägas: klicka här om ni vill ha en fantastisk semester "trots" att ni har barn.
Det stora som relaterar till denna blogg var dock en upptäckt jag gjorde under resan. Upptäckten av fotobloggen och framförallt upptäckten av hur snyggt Sonyericsson och Google/Blogger har integrerats för att jag som kund skall erbjudas närmast Macmässig användarvänlighet.
Bakgrunden är att jag köpt en K800i och började semestern med att testa prestanda på mobiltelefonkameran mot min IXUS. Efter några bilder tänkte jag att jag skulle testa att MMSa iväg någon bild hem. "MMSa", ja ordet känns på något sätt redan gammalt innan jag ens egentligen någonsin givit det chansen. Jag lyckas i alla fall få Telenor/Vodafone att aktivera MMS och Internet (varför i hel fridens namn är inte detta förinstallerat på alla telefoner?) och när jag skulle skicka iväg den första bilden erbjuds jag tre alternativ: * SMS * MMS * Blogg.
Blogg?
Jag var ett stort frågetecken men det var ju omöjligt att motstå att testa. Sagt och gjort så valde jag "Blogg" och efter vad som jag upplevde 1 eller 2 knapptryckningar hade det on the fly skapats en blogg på Blogger där bilden publicerades. Jag fick samtidigt ett SMS med inloggningsuppgifter till min egen fotoblogg. Så enkelt men så genialt, jag tror faktiskt det hamnar på top10-listan över most surprisingly impressive online moments.

Från denna stund kunde jag med min 3.2 megapixlars kamera fota och ladda upp bilder i realtid till en blogg som far och morföräldrar kunde följa och på så sätt nästan vara med sina barnbarn på Mallorca. Wow. Jag blev direkt beroende och postade en och annan bild från stränder, bilfärder eller sonens nyvunna kompisar till åskväder och utsikter.
När jag sedan loggade in på datorn några dagar senare och tog mig in på mitt vanliga Bloggerkonto så kunde jag hur smidigt som helst merga ihop min sons blogg och min nyskapade fotoblogg, så att jag nu publicerar online och via mobilen till samma plats/blogg.
Så snyggt. Tack Sonyericsson och Google, jag tror i alla fall att ni har övertygat ett hotell med gäster och personal om fotobloggningens lov. Och själv kände jag mig som Jesus himself när jag flyttade hotellbaren online på 15 sekunder med en par mobil klick.
Fotobloggning har nu passerat det Siwerska lackmustestet, ready for take off and the true massmarket.
(Titta på Jay Walkers punkt #6 och #7 och jag inser att jag nu själv redan klivit över tröskeln till förmaket av denna värld)
lördag, maj 26, 2007
Hela comScore analysen om nätdejting i Norden
Det mer detaljerade underlaget från comScores studie om nätdejting i Norden finns nu att läsa hos comScore, för den efter kärlekstatistik törstande individen.
torsdag, maj 24, 2007
Affärsvärlden om Nätdejting
AFV kommenterar nätdejtingkategorin och konstaterar ett antal intressanta saker, allt baserat på comScores data från första kvartalet 2007.
1. Tillväxten har stagnerat i räckvidd.
2. Fördelningen män kvinnor skiljer sig en hel del mellan sajter
3. Match.com är typ dubbelt så stora som nummer två.
Trevligt.
Hela artikeln här.
1. Tillväxten har stagnerat i räckvidd.
2. Fördelningen män kvinnor skiljer sig en hel del mellan sajter
3. Match.com är typ dubbelt så stora som nummer två.
Trevligt.
Hela artikeln här.
lördag, maj 12, 2007
Spotify, nästan lika bra som Freestyle
Skrev för någon månad sedan om Spotify. Har nu fått testa klienten och jag kan bara ställa mig i hyllningskören.
När Torstensson skriver att detta kan bli en hit som laddas ner 50-100 miljoner gånger så blir jag initialt mycket tveksam. Lite så där skeptiskt tveksam som om någon försöker sälja på mig något. Sedan inser jag att det är en man med integritet och gott omdöme som skriver inlägget (ja, ja Henrik, lapa i dig).
När jag sedan testar, gör lite sökningar för att förstå bredden och bygger en playlist så har jag inom 15 minuter trots allt blivit såld.
Enkelt, intuitivt, fungerar. Bollen är i rullning och nu skall jag följa (och använda) Spotify.
Säger Siwers med en 80-talsplaylist på Spotify i högtalarna ...aaaaa vill du krama mig, hålla mig, visa nu, hur
mycket du-u gillar att vakna och känna mig nära dig... Spotify en lördagmorgon innan familjen vaknat. Det är nästan som Christer Sandelin 1981.
När Torstensson skriver att detta kan bli en hit som laddas ner 50-100 miljoner gånger så blir jag initialt mycket tveksam. Lite så där skeptiskt tveksam som om någon försöker sälja på mig något. Sedan inser jag att det är en man med integritet och gott omdöme som skriver inlägget (ja, ja Henrik, lapa i dig).
När jag sedan testar, gör lite sökningar för att förstå bredden och bygger en playlist så har jag inom 15 minuter trots allt blivit såld.
Enkelt, intuitivt, fungerar. Bollen är i rullning och nu skall jag följa (och använda) Spotify.
Säger Siwers med en 80-talsplaylist på Spotify i högtalarna ...aaaaa vill du krama mig, hålla mig, visa nu, hur
mycket du-u gillar att vakna och känna mig nära dig... Spotify en lördagmorgon innan familjen vaknat. Det är nästan som Christer Sandelin 1981.
lördag, maj 05, 2007
Tider för mega mergers
Diskussionerna mellan MSN och Yahoo fick mig osökt att blicka tillbaka till Januari 2000.
Jag ser mig själv sittande på hotell Forresta på Lidingö där Scandinavia Onlines ledningsgrupp och styrelse hade möte. Lite smånervös smiter jag ut mitt i en intensiv diskussion om den eventuella börsnoteringen av SOL, jag skall göra en intervju om den just annonserade mergern mellan AOL och Time Warner. Och inte för vilket program som helst utan för P1s God Morgon Världen.
Det var jag och Jan Wifstrand som hade blivit ombedda att kommentera sammanslagningen och frågan som ställdes oss var:
A. Var AOL-Time Warner det ultimata beviset på hur galen världen blivit, eller
B. Var detta en bekräftelse på kraften i den omvälvning som pågick inom media och telecom, med internet som accelerator?
Vad Jan W sa kommer jag inte ihåg, men jag vet att min linje var lika glasklar som några månader senare dum: ett oinskränkt B. Så mycket för mitt omdöme.
När det nu diskuteras mega mergers inom internetsektorn och vi läser 2007 märker jag hur jag spontant har med mig en post-krasch skeptisism. Slå ihop MSN och Yahoo, så dumt.
Jag ser mig själv sittande på hotell Forresta på Lidingö där Scandinavia Onlines ledningsgrupp och styrelse hade möte. Lite smånervös smiter jag ut mitt i en intensiv diskussion om den eventuella börsnoteringen av SOL, jag skall göra en intervju om den just annonserade mergern mellan AOL och Time Warner. Och inte för vilket program som helst utan för P1s God Morgon Världen.
Det var jag och Jan Wifstrand som hade blivit ombedda att kommentera sammanslagningen och frågan som ställdes oss var:
A. Var AOL-Time Warner det ultimata beviset på hur galen världen blivit, eller
B. Var detta en bekräftelse på kraften i den omvälvning som pågick inom media och telecom, med internet som accelerator?
Vad Jan W sa kommer jag inte ihåg, men jag vet att min linje var lika glasklar som några månader senare dum: ett oinskränkt B. Så mycket för mitt omdöme.
När det nu diskuteras mega mergers inom internetsektorn och vi läser 2007 märker jag hur jag spontant har med mig en post-krasch skeptisism. Slå ihop MSN och Yahoo, så dumt.
MSN!?
Har vi inte sett det förut? En expansionsfas leder till en serie av mergers, ofta för att alla parter efter att förväntningar trissats upp måste göra något move för att framstå som handlingskraftiga.
Time Warner AOL anyone?
Senaste dagarna har det varit MSN och Y! som har varit i fokus.
Bra jämförelse här på Techcruch som jag lånat.
Time Warner AOL anyone?
Senaste dagarna har det varit MSN och Y! som har varit i fokus.
Bra jämförelse här på Techcruch som jag lånat.

tisdag, maj 01, 2007
Punkt 11-15 om internettrender [Jay Walker]
Punkt #11. Invisible markets. Vi har sett det med Blocket och Ebay, men tänk på hur mycket du har i ditt hem som någon anna skulle vilja ha och vara beredd att betala för?
Punkt #12. Hyper-iterization. Tänk wikipedia, framtidens produkter har inte produktionscykler på flera år. Framtidens produkter har kontinuerliga förbättringscykler.
Punkt #13. Pseudo-gambling. 2/3 av västvärldens befolkning har dopamingenen, än fler i Asien. Framtiden är dopamin för alla. Hur vore det att på ICA få frågan när man köpt en dajmstrut, vill du dubbla - betala inget eller för två?
Punkt #14. Digital crossbreeding. Att digitaliseringen ökar mångfalden av uttrycksformer kommer accelerera. Ljud, foto, video, blogg, webb, radio, live, telefon, ipod, Archos, dator, podcast, nya användningsformer och korsbefruktningar lär dyka upp som vi (förstås) inte ens kan ana idag.
Punkt #15. Super-condensing. Aktuellt 30 minuter? Ben-Hur 224 minuter? Imorgon har du 1 minut att berätta din livshistoria.
Punkt #12. Hyper-iterization. Tänk wikipedia, framtidens produkter har inte produktionscykler på flera år. Framtidens produkter har kontinuerliga förbättringscykler.
Punkt #13. Pseudo-gambling. 2/3 av västvärldens befolkning har dopamingenen, än fler i Asien. Framtiden är dopamin för alla. Hur vore det att på ICA få frågan när man köpt en dajmstrut, vill du dubbla - betala inget eller för två?
Punkt #14. Digital crossbreeding. Att digitaliseringen ökar mångfalden av uttrycksformer kommer accelerera. Ljud, foto, video, blogg, webb, radio, live, telefon, ipod, Archos, dator, podcast, nya användningsformer och korsbefruktningar lär dyka upp som vi (förstås) inte ens kan ana idag.
Punkt #15. Super-condensing. Aktuellt 30 minuter? Ben-Hur 224 minuter? Imorgon har du 1 minut att berätta din livshistoria.
15 punkter framtid, Punkt 6-10 [Jay Walker]
Punkt #6. Invisible group voyeurism. Med webben ständigt närvarande är det inte långt borta att Beckhams orkestrerar sin egen kanal, säkerligen skulle det bli ganska lönsamt. Och vara lite mer under kontroll än dagens paparazzidrivna galenskap (min fjärde första postning här relaterade också till detta tema).
Punkt #7. Radical transparancy. Med Jay Walkers ord: Privacy is sooo yesterday. Privacy är inte samma dilemma för framtida generationer som det är för paranoida 30/40/50-talister.
Punkt #8. Immersive environments. Med allt lägre kostnader för skärm/presentationsytor kommer "rummet bli skärmen". Golv, väggar, allt blir en yta som går att justera utseendemässigt. 3D-glasögon i kubik. Är du deprimerad av snö och slask => vakna till ljuset av en vårdag i April.
Punkt #9. Synthesized worlds. Allt fotograferas och alla bilder kan delas. Undrar du hur huset du skall köpa sett ut senaste 5 åren så kan du återskapa/syntetisera detta online (eller så kommer väl www.igglo.com göra det åt dig).
Punkt #10. Digital piecework. Allt fler produktionsprocesser kommer att online bli skapade av nätverk av personer och pusselbitar från nu och då. Kanske kommer en hemmafru i Karlstad gärna jobba som online nanny för 5 och 7-åringen som när mamma och pappa vill gå på teater?
Inspirerande? Eller bara too much Birgersson?
Punkt #7. Radical transparancy. Med Jay Walkers ord: Privacy is sooo yesterday. Privacy är inte samma dilemma för framtida generationer som det är för paranoida 30/40/50-talister.
Punkt #8. Immersive environments. Med allt lägre kostnader för skärm/presentationsytor kommer "rummet bli skärmen". Golv, väggar, allt blir en yta som går att justera utseendemässigt. 3D-glasögon i kubik. Är du deprimerad av snö och slask => vakna till ljuset av en vårdag i April.
Punkt #9. Synthesized worlds. Allt fotograferas och alla bilder kan delas. Undrar du hur huset du skall köpa sett ut senaste 5 åren så kan du återskapa/syntetisera detta online (eller så kommer väl www.igglo.com göra det åt dig).
Punkt #10. Digital piecework. Allt fler produktionsprocesser kommer att online bli skapade av nätverk av personer och pusselbitar från nu och då. Kanske kommer en hemmafru i Karlstad gärna jobba som online nanny för 5 och 7-åringen som när mamma och pappa vill gå på teater?
Inspirerande? Eller bara too much Birgersson?
15 punkter framtid från Jay Walker/Walkerdigital
I ett inspirerande, på gränsen till hysteriskt, föredrag av Jay Walker som grundade Priceline, delade han med sig av 15 punkter/trender kring internet och framtiden.
Punkt 1-5:
Punkt #1. The wearable web. Vi kommer att bära med oss internet, internet kommer att finnas i våra kläder. Varför skulle vi inte vilja att våra kläder kontinuerligt förmedlar medicinsk information till vår läkare för att säkerställa att vi mår som vi borde?
Punkt #2. Every object is a node. Allt blir en del av ett sammankopplat informationsnätverket. Allt. Tänk electriciteten, och fundera på vilka som var de första applikationerna som kom till och var vi idag hittar olika elektricitetsberoende enheter.
Punkt #3. Voice interface. Vi kommer att mer styra webben med röst snarare än tangentbord. När vi bär med oss internet är detta en naturlig följd.
Punkt #4. Kinesthetic interface. Vi kommer också att styra webben med våra rörelser, liksom med rösten. Hur signalerar vi att vi behöver SOS hjälp i en kritisk situation i framtiden?
Punkt #5. Group shopping. Shopping blir allt mer en social företeelse, där vi delar upplevelsen med andra även i en onlinemiljö.
More to come.
Punkt 1-5:
Punkt #1. The wearable web. Vi kommer att bära med oss internet, internet kommer att finnas i våra kläder. Varför skulle vi inte vilja att våra kläder kontinuerligt förmedlar medicinsk information till vår läkare för att säkerställa att vi mår som vi borde?
Punkt #2. Every object is a node. Allt blir en del av ett sammankopplat informationsnätverket. Allt. Tänk electriciteten, och fundera på vilka som var de första applikationerna som kom till och var vi idag hittar olika elektricitetsberoende enheter.
Punkt #3. Voice interface. Vi kommer att mer styra webben med röst snarare än tangentbord. När vi bär med oss internet är detta en naturlig följd.
Punkt #4. Kinesthetic interface. Vi kommer också att styra webben med våra rörelser, liksom med rösten. Hur signalerar vi att vi behöver SOS hjälp i en kritisk situation i framtiden?
Punkt #5. Group shopping. Shopping blir allt mer en social företeelse, där vi delar upplevelsen med andra även i en onlinemiljö.
More to come.
måndag, april 30, 2007
Citatmaskinen Jack Welch
Jag började just bläddra igenom mitt anteckningsblock från förra veckans bisarra tillställning.
Jack Welch visade sig vara en skön farbror och citat maskin, två favoriter var:
Hur man får en växande organisation att gå i takt:
"When I became chairman of GE I got 2,500 stock options, when I retired my secretary had 25,000 stock options", JW
Tror du att du har en stark marknadsposition?
"Never let anyone say they have more than 10% marketshare, then they are only thinking too small", JW
Roligast var nog dock när Michael Eisner förklarade att hans liv post Disney var super, i alla fall mycket bättre än att spela golf med en massa halta och lytta pensionärer som var inne på sin fjärde fru. 72 åriga Mr Welch, som dessutom vann närmast hål på ett korthål på golftävlingen, responderade som en kobra: Tack Michael, jag förstår att det är mig du syftar på.
Jack Welch visade sig vara en skön farbror och citat maskin, två favoriter var:
Hur man får en växande organisation att gå i takt:
"When I became chairman of GE I got 2,500 stock options, when I retired my secretary had 25,000 stock options", JW
Tror du att du har en stark marknadsposition?
"Never let anyone say they have more than 10% marketshare, then they are only thinking too small", JW
Roligast var nog dock när Michael Eisner förklarade att hans liv post Disney var super, i alla fall mycket bättre än att spela golf med en massa halta och lytta pensionärer som var inne på sin fjärde fru. 72 åriga Mr Welch, som dessutom vann närmast hål på ett korthål på golftävlingen, responderade som en kobra: Tack Michael, jag förstår att det är mig du syftar på.
söndag, april 29, 2007
Att möta Lassie, Welch och Michael Eisner
Har nu återvänt till verkligheten, efter en vecka i Key Largo på the Ocean Reef Club.
En overklig vecka.
Jag har haft förmånen att träffa ganska många spännande personer inom medieindustrin genom åren, men den gångna vecka tog alla pris. Precis alla pris.
Jag pratar då inte om den bisarra miljön som bara kan skapas på ett väldigt privat private resort i USA, där man inte under en vecka tillåts använda någon som helst cash, där man utrustas med en egen individuell golfbil för att kunna transportera sig runt och där jag verkade vara den förste någonsin som frågat efter att få låna en europeisk plugg för ström.
Jag tänker snarare på de personer som storchefen Diller hade bjudit in. Att Diller är en erfaren man visste jag men denna gång blev det så alldeles extra tydligt eftersom Mr Diller hade kompletterade de 120 direktörerna med lite "kompisar".
Lassie var inte där, men till höger om mig i salen satt en viss herr Eisner, en liten bit ytterligare bort Donald Graham, precis framför Jay Walker bredvid Ben Silverman och ovanför Jack.
Till detta kom förstås Mr Diller själv och en rad av interna stjärnor som toppskiktet för Ticketmaster, Ask.com, Servicemagic, HSN, Gifts.com, Lending Tree, etc.
Jag har så sjukt mycket bra citat, haft så mycket spännande diskussioner och fått så mycket insikter (förhoppningsvis) som jag när tid ges närmaste tiden kommer försöka skriva ner här. Stay tuned.
En overklig vecka.
Jag har haft förmånen att träffa ganska många spännande personer inom medieindustrin genom åren, men den gångna vecka tog alla pris. Precis alla pris.
Jag pratar då inte om den bisarra miljön som bara kan skapas på ett väldigt privat private resort i USA, där man inte under en vecka tillåts använda någon som helst cash, där man utrustas med en egen individuell golfbil för att kunna transportera sig runt och där jag verkade vara den förste någonsin som frågat efter att få låna en europeisk plugg för ström.
Jag tänker snarare på de personer som storchefen Diller hade bjudit in. Att Diller är en erfaren man visste jag men denna gång blev det så alldeles extra tydligt eftersom Mr Diller hade kompletterade de 120 direktörerna med lite "kompisar".
Lassie var inte där, men till höger om mig i salen satt en viss herr Eisner, en liten bit ytterligare bort Donald Graham, precis framför Jay Walker bredvid Ben Silverman och ovanför Jack.
Till detta kom förstås Mr Diller själv och en rad av interna stjärnor som toppskiktet för Ticketmaster, Ask.com, Servicemagic, HSN, Gifts.com, Lending Tree, etc.
Jag har så sjukt mycket bra citat, haft så mycket spännande diskussioner och fått så mycket insikter (förhoppningsvis) som jag när tid ges närmaste tiden kommer försöka skriva ner här. Stay tuned.
söndag, april 22, 2007
Några dagar i solen med Diller
Storchefen Diller har bjudit till den årliga konferensen. Denna gång i södra Florida, precis vad jag behöver.
Förra året var tillställningen alldeles fantastisk.
Dels var Jim Collins talare, otroligt spännande att i en mindre grupp få ta del av Mr Collins tankar. Dels faschinerande att få umgås med vad måste betraktas som världens (i alla fall USAs :-) ) bästa onlineföretagare, tex:
* Doug Lebda, grundare av Lending Tree, och idag COO för hela IAC.
* Jim Safka - min högst chef och den som tog ett slumrande Match.com till nya höjder. Han bloggar faktiskt också.
* Steve Berkowitz - satte dummies på kartan, gjorde sedan Ask.com till en verklig konkurrent (men har nu lämnat för andra utmaningar, som jag berättat tidigare).
* William Lynch på gifts.com.
* Etc, etc, etc
Till konferensen försöker jag samla på mig exempel på Nordiska case, idéer eller historier som är intressanta att berätta om för att ge en bild av vad som sker i vår del av världen. Exempel säger alltid... ja ni vet. Förra året behövde jag inte ens sälja Norden helt själv då en av punkterna på agendan t.ex var Pirate bay.
Så, vilka är de 10 internetbolag/idéer i Norden som inte borde gå ett axplock av världens onlinedirektörer förbi?
Maila mig här, eller kommentera nedan. Konferensen börjar på tisdag så snabba puckar!
Förra året var tillställningen alldeles fantastisk.
Dels var Jim Collins talare, otroligt spännande att i en mindre grupp få ta del av Mr Collins tankar. Dels faschinerande att få umgås med vad måste betraktas som världens (i alla fall USAs :-) ) bästa onlineföretagare, tex:
* Doug Lebda, grundare av Lending Tree, och idag COO för hela IAC.
* Jim Safka - min högst chef och den som tog ett slumrande Match.com till nya höjder. Han bloggar faktiskt också.
* Steve Berkowitz - satte dummies på kartan, gjorde sedan Ask.com till en verklig konkurrent (men har nu lämnat för andra utmaningar, som jag berättat tidigare).
* William Lynch på gifts.com.
* Etc, etc, etc
Till konferensen försöker jag samla på mig exempel på Nordiska case, idéer eller historier som är intressanta att berätta om för att ge en bild av vad som sker i vår del av världen. Exempel säger alltid... ja ni vet. Förra året behövde jag inte ens sälja Norden helt själv då en av punkterna på agendan t.ex var Pirate bay.
Så, vilka är de 10 internetbolag/idéer i Norden som inte borde gå ett axplock av världens onlinedirektörer förbi?
Maila mig här, eller kommentera nedan. Konferensen börjar på tisdag så snabba puckar!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)