Twitter killed the blog

måndag, december 10, 2007

Nu kommer kraschen för social media och community siter

På väg hem till Sverige idag hade jag ett stopp i Frankfurt. Jag var sjukt sliten, trots att jag lyckats gradera upp min supersnåla ToR biljett för 6 000 kr till Lufthansas Business Class. Lufthansa är fantastiska, och detta säger jag trots att jag matförgiftats på flygplatsen i Dallas och sällan mått sämre på en flygresa. Utan personalen i business class vet jag inte hur jag hade överlevt. Tack.

I alla fall, när jag klev av i Frankfurt sprang jag på två av 90-talets verkliga dot.com legender. Mötet och vår diskussion gav ytterligare ett par insikter och datapunkter som gör mig än mer övertygad om att vi är på väg mot en ny internetkrasch. I alla fall inom vissa delar av onlinevärlden.

Så vad var det då som triggade att detta plötsligt blev så uppenbart?

1. Efter att senaste tiden ha försökt göra affärer med några av de mer prominenta social media aktörerna har det blivit uppenbart att de finns en osund hypepremie i prissättningen på annonser/samarbeten. Många börjar på löjliga CPM nivåer, erkänner inte för sig själva att click through nivåerna är löjligt låga på deras siter, vilket i slutändan skapar en situation där ingen kan tjäna pengar som annonsör hos dessa aktörer - dvs om de inte sätter en premie på att bara kunna säga till en tredje part: "Vi har ett distributions/annonsavtal med X". Vilket sedan höjer värderingen - löjligt mycket skulle man kunna tillägga - med Y kr för aktören i fråga.

2. Med bakgrund av punkt 1 ovan så släpar social networking siternas intäkter efter förväntningarna. Som dot.com legenden konstaterade, fritt citerat: "Först blir man populär. Sedan haussas förväntningarna. Med ökade förväntningar/värderingar måste man lova intäkter... i alla fall nästa år. När sedan inte intäkterna är rimligt satta i relation till värderingen får man trolla med knäna innan korten synas. Hej, vi har ju alla varit där så vi behöver inte gissa vad som kommer hända.".

Det är nog en hel del som inför Q1 och Q2 nästa år kommer vara lite nervösa för att vad som kommer behöva levereras.

3. Nästa steg är det som sker nu. Alla vill greppa tag i den som antingen A) har en kassa och en bevisad affärsmodell B) har en noterad aktie eller C) är kaxig nog att med dödsförakt bara fortsätta springa och låtsas som A eller B är sant.

Konsekvensen är, tror jag, att vi kommer att se ett konsolideringsrace inom ett antal kategorier. I jämförelse med för sju år sedan då vi i denna fas såg C) gå först, sedan B och sist A, så lär det denna gång bli A), B) och sedan C).

För något har vi väl lärt oss?

PS. En icke relaterad konjunkturmätare var dot.com legendernas anledning att vi träffades i Frankfurt: de hade varit på konstmässa i Miami. Högkonjunktur anyone?

Inga kommentarer: