Twitter killed the blog

lördag, december 20, 2008

Vad får det kosta att ha gott samvete?

Jag läser via Torstensson en intressant notis om att Google nu släppt på sitt samvete och börjat tillåta annonser för alkohol i USA och gambling i UK. Att inte vara elak är svårt när kvartalsrapporterna och plånboken skall fyllas.

På vanligt manér hyperlänkade jag till en relaterad anek.dot från en tidigare konjunkturcykel.

2001 satt vi på Scandinavia Online i en rävsax. Vi hade byggt upp en substantiell affär på att upplåta digital distribution via våra portaler, sol.no, sol.dk, suomi24.fi och passagen.se. När vi kom in in Q1 2001, efter vår- och höstslakten under 2000, dog marknaden för distributionspartnerskap. Inte ner med 10% år över år, utan den lade sig på rygg och vinkade inte ens hej då. Som affärsutvecklingschef initierade jag då det (för andra) inte helt glamorösa projektet att arbeta igenom en lista med vilka typer av nya annonspengar som vi skulle kunna attrahera om vi släppte lite på både moral och Petter Wirells/Cederquists syn på lagboken.

Jag konstaterade ganska snabbt att det fanns fyra ekonomiskt intressanta områden där vi skulle kunna förändra den inte så trevliga intäktsutvecklingskurvan: 1) Spel & Dobbel 2) Alkohol 3) Porr och 4) Läkemedel.

"Informationskampanjer" för läkemedel var förhållandevis oförargligt och kunde möjligen i mindre skala klara kraven även för ett halvnorskt högmoraliskt bolag som SOL. Porr försvann dock snabbt från min lista, med stark stöd från norskt ägarhåll (vilket gör att man kan fundera på hur Schibsted ser på Aftonbladets minst sagt utmanande printannonser för olika telefonlinjer). Alkoholreklam avfärdades också av våra jurister (även om tidningarna inte långt därefter började släppa in allt mer annonser av denna typ).

Där vi lade ner mest jobb var inom Spel och Dobbel och jag knackade dörr för att förstå vilket intresse som fanns i denna begynnande industri. Efter att träffat bl.a. Douglas Roos/Ladbrokes samt Penning Automatförening på Åland stod det ganska klart att det där fanns både intresse och ekonomiska resurser. Jag tyckte att detta spår var både klockrent och harmlöst, vilket dåvarande kollegan Carl Klingberg - idag Ongame-chef och icke-välkommen i Frankrike - säkert höll med om. Trots att detta bara är 7 år sedan visade det sig dock vara minst lika svårt att få igenom en Douglas Roos annons som det hade varit att bjuda in Bert Millton som gästföreläsare på julfesten.

I denna konjunktursvacka kommer myndigheter runt om i världen få det jobbigt. När en gigant som Google (jag vet, "gigant" är en underdrift) börjar flörta med sina värderingar kan man ju bara fundera på hur diskussionerna går på bolag som inte diskuterar tillväxttakt utan överlevnad.

_______________________________________

Crack till jul?
Vill du ge familjen en riktig kick till jul?
Köp vår senast crackpipa och få första blosset gratis!
wvw.crackpipa.co.uk


Tråkigt att betala skatt?
Håller du inte med Mona, och gillar inte att betala skatt?
Inom 30 dagar kommer du inte betala en krona till i skatt.

wvw.maltamates.com


Påverka dina vänner!
Har du någon "vän" som du inte tycker riktigt förstår vad du säger?
Vi ser till att budskapet går fram!
wvw.hästhuvud.nu

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant inlägg framförallt för oss gamla SOL:are :-) Det där med hästhuvud.nu är ju något som provats om än något grisigare av gamla Baltic inkasso
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_98709.svd