Ett fascinerande spel pågår i många bolag i det konjunkturläge vi just nu befinner oss i, inte minst i onlinevärlden. I ena änden finns en affär som inte levererar vad den borde, givet de striktare krav en lågkonjunktur kräver.
Detta leder till att förändringar måste göras för att överleva, vilket dock ingen vill säga i klartext. Därför kommer det i andra änden ut den ena mer krystade förklaringen än den andra varför en justeringen i affärsmodell, organisation eller eller fokus görs.
Ett exempel är Zennströms P2P Tv-tjänst Joost som har vacklat under hösten, efter att tagit in $45 miljoner 2006. Läser på Techcrunch att Joost nu lägger ner sin klient som jag uppfattat var kärnan i Joosts erbjudande. Gissar att detta är första steget i att Joost inom 6 månader lägger sig helt på rygg. Q1 2009 kommer det rassla in dylika releaser.
Usch eller möjlighet?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar